Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Satasew - 25.02.2016, 09:57:31

Otsikko: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: Satasew - 25.02.2016, 09:57:31
Elikkäs ostin tuossa hiljattain turbokasipätkän...koe ajelin ja kaikki tuntui toimivan hyvin kaupunkiajossa, käynti tasanen yms...mutta sitten motarille ilosena poikana rampilta lappu lattiaan ja hymy ei ollukkaan enää korvissa asti 225 hevosvoimasta oli hädintuskin 170 tallella...osaisiko joku vähän antaa vinkkiä? tuntuu kuin turbo ei ahtaisi kunnolla.
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: laatikkovika - 25.02.2016, 10:34:56
Mitä ahtomittari näyttää, vähän yli puolenvälin on normaali täyspaine. Melko laiskojahan nuo vakioina ovat..
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: Nick - 25.02.2016, 10:50:43
Mitä ahtomittari näyttää, vähän yli puolenvälin on normaali täyspaine. Melko laiskojahan nuo vakioina ovat..

OT, mutta kuka haluaa polttaa kumia jossain liikennevaloissa? Kaikki on varmaan suhteellista ja minkä auton puikoista on siirtynyt, mutta itse T-5:sta kenkineenä voimaa löytyy erittäin hyvin. Kolmosellakin, kun antaa monoa valtatiellä niin lähtee kuin jänis makuulta  ;D

Mutta jos aloittajalla ei pala kojetaulussa vikavaloja eikä vikakoodeja ole niin varmaan ohivuotomittaus ei olisi hullumpi toimenpide. Kannattaa varmistua, ettei jarrut laahaa. Laahaavat jarrut syö myös paljon voimaa. Näitä on aika huonostikin pidettyjä yksilöitä liikkeellä.
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: laatikkovika - 25.02.2016, 12:47:38
Sen verran voin tähän jatkaa että varmaankin melko harva yksilö antaa penkissä vakiona tuon 225hp.
Jos joku on mitannut vakiotehot niin siitähän voisi laittaa dokumenttia tähän.
Aloittaja ei kerro onko manuaali vai autom. Tuo automaatti on kyllä sairaalloisen laiska vakiona, 20V manuaali vapaastihengittävällä pärjää hyvin jos se on kunnossa, tai ainakin tiukalle menee.

Nuo jarrut on kyllä hyvä koittaa ajon jälkeen että onko joku levy kuumempi kuin toiset.
Puristuspainemittauskin kertoo jo melko paljon, toki tuo ohivuotomittaus antaa lisää infoa.

Jäniksiäkin on monenlaisia, vanhoja hitaita ja nuoria nopeita yksilöitä.
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: Hurm0s - 25.02.2016, 21:49:54
Hukkaportin kellon tangon säätö kannattaa tsekata, ajan mittaan sen kellon jousi  väsyy ja hukkaportti aukeaa liian aikaisin.

Myös sen hukkaportin ohjausventtiili on kulutustavaraa, löytyy kun seuraat hukkaportilta lähtevää letkua.
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: Satasew - 26.02.2016, 11:30:01
Aivan juu..automaatti tosiaan kyseessä ja jarrut on herkistelty ettei laahaa. Kaikki neuvot otetaan avomielin vastaan ja tarkistelen sitä tahtia kun kerkiän.

ahtopaine mittari menee vaivalloisesti valkoselle alueelle.

anteeksi huonot selitykset  :-\
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: Axu85 - 28.02.2016, 02:32:40
Yks mikä voisi olla on että laatikko antaa periksi eli luistaa..
Onko kylmänä myös puhditon vai pelkästään lämpimänä?
Millainen on öljyn väri? Punainen niin olis ok, ruskea ei hyvä.
Milloin ne olisi vaihdettu? jos ei koskaan niin ei kannatakkaan vaihtaa, ellei aijo kunnostaa sitä vaihtamalla kitkapinnat yms..


mut ensiksi lähtisin siitä mitä Hurm0s tossa kirjoitti ja tarkistaisin laatikon öljyt...
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: HirviTarra - 28.02.2016, 11:02:21
Jos ei se ahda niin kuin pitäisi, luulisi olevan melko selvää mistä kannattaa lähteä vikaa selvittämään.

Tuon hukkaportin voi myös testata paineilmalla jos kompura löytyy ja samaten myös koko ahtojärjestelmän vuotojen varalta. Kannattaa vaan säätää kompurasta max. paineet kohilleen ennen sitä.. Liian korkeat pakopaineetkin hidastaa varmasti menoa, eli katti tukossa tjms.

Moottorinohjaus sytyttää muistaakseni elektroniikan vikavalon jos on liian matalat tai korkeat ahdot, niin luulisi viimeistään siitä huomaavan.
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: Tossu - 28.03.2016, 05:09:40
By-pass venttiilin kalvo aiheutti omassa ahtovajeen ( 2,0 manuaali), ja luonnollisesti oli laiska kuin saapas. Se vaihtamalla tuli useampikymmentä hevosta takaisin laitumilta. Ahtovika uusiutui muutaman kuukauden päästä ja oireet oli samat kuin aikaisemmin. Vika oli tälläkertaa niinkin yksinkertainen kuin löysä akunkenkä :D
Otsikko: Vs: 850 2.3l T5 pollet hukassa
Kirjoitti: Satasew - 31.03.2016, 01:08:31
Vikoja on nyt etsiskelty ja löydettykkin jo jonkin aikaa..kaasuläppäletku on revennyt (alapuolelta niin en heti sitä huomannut)  elikkäs tämä turbon jäähytysletkuissa oleva T haara letku...hieman kyselyäni kuulin että se on osa syy mutta bensankulutuksen kun ottaa huomioon niin satta olla myös ilmamassamittari rikki tai turbon kello..ideoita miten testata nämä jälkimmäiset ennenkuin uuden osan hommaan?