Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tepa3 - 26.02.2016, 14:06:54
-
Satasen vauhdissa alkaa kuulua jurnutusta kun ajaa ajourien oikeassa reunassa,mutta kun siirtyy urien vasempaan reunaan ääni lakkaa.Oliskohan nyt vaihteeksi takapyörän laakeri kun etupään laakerit syksyllä vaihdoin.Vetoakselintukilaakerikin on akselin kera apukuskin puolelle syksyllä vaihdettu.Ääni on hankala paikallistaa?
-
Ei näemmä ketään vielä vastaillut. Itsellänikin sama ongelma näemmä. V70 -00 mallisessa. Jurnutus on aika kova 100km/h vauhdissa, mut esim. 80km/h ei kuulu juuri mitään.
Luulin eka vikaa pyöränlaakeriviaksi, joten vaihdoin sen kun samalla piti alatukivarsi vaihtaa myös. Jurnutus ei poistunut. Eli voisiko se olla tuo vetoakselin tukilaakeri sitten mulla se ongelma.
Mutta tosiaan jos joku viisaampi tietää ja laittaa viestiä niin jään myös odottelemaan vastauksia.
-
Laakerivioista sen verran että äänen suunta usein hämmentää, oma löytyi pyörittämällä käsin pyöriä ilmassa ja toki välykset voi etsiä samalla. Jos parkkipaikalla tekee u-käännöksiä tuleeko jurnutusta jompaan kumpaan suuntaan?
-
Noi äänet kyllä hämää aina. Nytkin olin satavarma et se ääni tuli oikeanpuoleisest laakerist ja vaihdoin eilen sen.
Ei auttanut.
Silti se kuulostaa ihan selkeesti istui mis penkil vaan autos et tulis oikealta se ääni, joten vaihtoehtona taitaa olla et onkin vasen laakeri sitten tai se oikeanpuoleisen vetarin tukilaakeri.
Toki siihen kyl puoltaa siihen vasempaan laakeriin se et kun kääntyy vasemmalle hiljenee ääni ja kun käntyy oikealle niin sama jurnut kuin ajaisi suoraan eli ei muutu.
-
Saattaa kuulua takaakin, kun joskus voi myös oireilla takalaakerikin..
-
Lämpeneekö mikään vanne?
-
En ole kokeillut vanteen lämpenemisiä. Vaihdan kohta puolin vasemmanpuoleisen laakerin niin ollaan taas viisaampia. Oikeanpuoleinen vetoakseli tukilaakereineen sinisellä 700e ja netin syövereistä 180e. Eikä hommana paha vaihtaa, joten jos ei ole mikään pyöränlaakeri niin sitten on tuo tukilaakeri ja tilaan kokoakselipaketin samantien sitten.
-
Helpompi imho kokeilla ajaa 10km ja kokeilla vanteiden lämpö kuin vaihtaa napa :D
-
Nooh uus napa on jo matkalla ja ei se nyt niin iso homma ole vaihtaa katoksessa paikalleen. Toinen puolikin meni hienosti jo ;)
Tämän jälkeen kokeilen vanteita josko ovat lämpimiä sitten :D Meinaatko että laakeri ja napa kuumenee niin paljon että vanne lämpenee? En epäile yhtään etteikö näin kävis, jos kerran on rikkinäinen.
-
Laakeri voi lämmetä muita napoja enemmän tai voi myös joku jarruista aiheuttaa epätavallista lämpöä ja nimenomaan vanteeseen koskemalla jo huomaa.
-
Kävin vanteet läpi ku töistä kotiin ajoin. Mikään ei ollut kuuma. Edessä on uudet levyt ja palat ja kaikki liukupinnat on putsattu/rasvattu yms. jarruissa 3 viikko sitten. Tämä jurnutus on ollut jo silloin. Jarrut vaihdoin kun jompikumpi levy täristi jarrutuksessa.
-
En ole kokeillut vanteen lämpenemisiä. Vaihdan kohta puolin vasemmanpuoleisen laakerin niin ollaan taas viisaampia. Oikeanpuoleinen vetoakseli tukilaakereineen sinisellä 700e ja netin syövereistä 180e. Eikä hommana paha vaihtaa, joten jos ei ole mikään pyöränlaakeri niin sitten on tuo tukilaakeri ja tilaan kokoakselipaketin samantien sitten.
SKF:n koko vetoakseli kannatinlaakereineen maksoi autodocilla puolisen vuotta sitten toimitettuna Suomeen 120€.
Itselläni oli vain vetarin suojakumi rikki, mutta kun noin halpa paketti oli, eikä tiennyt kauanko rikkinäisellä suojakumilla oli ajeltu, niin uusin koko roskan.
-
Nooh uus napa on jo matkalla ja ei se nyt niin iso homma ole vaihtaa katoksessa paikalleen. Toinen puolikin meni hienosti jo ;)
Tämän jälkeen kokeilen vanteita josko ovat lämpimiä sitten :D Meinaatko että laakeri ja napa kuumenee niin paljon että vanne lämpenee? En epäile yhtään etteikö näin kävis, jos kerran on rikkinäinen.
Mulla on ollut joskus niin, että vanteeseen ei kärsi käsin koskea kun laakeri on ollut menossa. Toki tässäkin on poikkeuksia. Samoin hemmetisti jurisevia renkaita on myös tullut vastaan.
-
Jotkut EDIT: SEMPERIT (muistin väärin) uutena tosiaan kuullosti ihan laakerivialta
-
Alla on tosiaan tänä kesänä laitetut uudet kesä goodride kumit, mut voiskos noi kiinankumit mennä tosiaan 3000-4000km jälkeen et alkais kuulostaan laakerivialta. Tätäkin eilen pohdittiin saunassa sotamarsalkka sandelssin kanssa kahdestaan et voiskos renkaissa olla vikaa. Tämänkin vois todeta jos laittais alle jo talvikumit.
-
Mulla kans alla kiinankumit ja ajettu jo lähes loppuun eikä ole ollut mitään moittimista. Talvikumien resosonanssi kyllä paljastaa monia asioita. (No selvittikö sandelssi asiaa yhtään ?)
-
Juu selvitti, ei ollut renkaissa vika. Tosiaan kuskinpuoleinen laakeri oli risa. Ei sen kummempaa tällä kertaa, mutta tulipahan vaihdettua nyt sit molemmat pyöränlaakerit napoineen.
-
Sen voin sanoa et noi nokialaiset nastarenkaat on hiljasemmat kuin noi kiinalaiset kesärenkaat. Ei paljoa ääntä kuulu eikä vetele auto noilla nastarenkailla, kun taas kesärenkailla lähtee lapasesta melkein kaikista urista mitä tiessä on. Nyt menee suoraan eikä tarvi puristaa rattia. Kesärenkailla jos ei oo hereillä niin yhtäkkiä ratti kääntyy urasta 10astetta ja auto naapurin kaistalla. Et kauhea ero kyllä. Toki kesärenkaat 225/45/17 ja talvirenkaat 205/65/16.