Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Mika_L - 26.02.2016, 16:30:52

Otsikko: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 26.02.2016, 16:30:52
Mikä mahtaa aiheuttaa n. 1800-2200rpm kierroksilla tasakaasulla ajellessa nykimistä? Egr ja hiukkassuodatin on pois jo pelistä. Ei anna mitään vikakoodeja. Polttoaineeseen on laitettu polttoainejärjestelmän puhdistusainetta ja tankattu pari viimestä kertaa abc:n smart dieseliä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Hurm0s - 26.02.2016, 22:27:24
Onko ns. ahtopaineen säätöventtiili vaihdettu? Tuo tosin aiheuttaa pahimmat nykimiset kiihdytyksiin.

Testerillä olisi hyvä katsella livedataa nykimisen aikana, näkisi jos vaikka polttoaineen paine heittelee ja aiheuttaa tuon.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 27.02.2016, 09:45:03
Täytyy laittaa tänään seuranta päälle, kun ajelen matka-ajoa iltasella. Kiihdytyksissä ei nykimistä ollenkaan.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 19.03.2016, 20:41:28
Täällä samanmoista nykimistä mutta myös kiihdyttäessä. Tasakaasulla juurikin tuossa 2k kiekan kohdilla, kiihdytyksessä jatkuu melkein 3000 kiekkaan asti. Välillä nykiminen on niin voimakasta, että voisi luulla olevansa autokoulussa ekalla ajotunilla manuaalivaihteiden kanssa.
Välillä menee viikko kaupalla ettei oireita ole, nyt viimepäivinä ollut enemmän.

Ideoita mistä lähteä ongelmaa ratkaisemaan? EGR löytyy, hiukkasloukku on melkein uusi. Vikakoodeja ei ainakaan halpis testerillä löydy.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 03.05.2016, 06:58:54
Nykimisestä ei vielä päästy eroon. Mitään vikakoodeja ei anna moottorinohjaukseen ja autocomin mukaan tcv säätää, mutta toimiiko oikein sitä en tiedä. Ostin purkuautosta venttiilin ja pitäisi vaihtaa se kokeeksi.

ajossa seurantaa pitäisi tehdä, mutta parilla kokeilulla auto ei halunnutkan nykiä enää. Vian epäsäännöllisyys tekee hommasta hankalaa :(
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 04.05.2016, 12:03:35
Juuri tuo että vika tulee välillä ja lähtee vielä samalla ajokerralla pois, tekee hommasta vaikeaa.
Ja vikakoodeja ei löydy ei.

Tämän ajattelin tehdä jossakin kohtaa kun näin hyvät ohjeet löytyy
https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 06.05.2016, 08:39:09
tcv vaihdettu eilen illalla(purkaamolta 10€). Oli muutaman minuutin homma vaihtaa osa. Testataan se kohta Lahden reissulla.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 09.05.2016, 06:36:29
Nykiminen jatkuu ja jatkuu! Alkaa jo hiukka ottaa päähän kun ei löydy selkeää syytä. Äsken töihin ajellessa torque oli päällä ja nykiessä ei ollut dataseurannassa mitään hälyttävää. Polttoaineen paine nykimisen aikana pomppi, mutta sehän hyppii muutenkin, jos vaikka kaasulla kikkailee. Lauantaina illalla ajellessa nyki reilusti myös sillein, kun veti kolmosella kierrokset n. 3000rpm ja ajoi niillä kierroksilla. Neloselle vaihdon jälkeen nykiminen taukosi...hetkeksi.  Mitä kaikkia kannattaisi vielä tarkistaa?
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: volvotdi - 09.05.2016, 23:09:50
Nykiminen jatkuu ja jatkuu! Alkaa jo hiukka ottaa päähän kun ei löydy selkeää syytä. Äsken töihin ajellessa torque oli päällä ja nykiessä ei ollut dataseurannassa mitään hälyttävää. Polttoaineen paine nykimisen aikana pomppi, mutta sehän hyppii muutenkin, jos vaikka kaasulla kikkailee. Lauantaina illalla ajellessa nyki reilusti myös sillein, kun veti kolmosella kierrokset n. 3000rpm ja ajoi niillä kierroksilla. Neloselle vaihdon jälkeen nykiminen taukosi...hetkeksi.  Mitä kaikkia kannattaisi vielä tarkistaa?

Seuraappa pakokaasun lämpötilaa kun nykii ja ei nyi, onko suurta poikkeamaa. Arvot yleensä 200-300 astetta. Sitten voisit kokeilla ajaa ilman maffia eli nykäise liitin auki ja ajolle. Softaversiosta riippuen auto toimii normaalisti, mutta saattaa olla toimimatta täysin, kokeile.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 10.05.2016, 21:22:08
En pääse torquella seuraamaan pakokaasun lämpötilaa. Nykiminen jatkui vaikka oli johto irti. Torstaina menee volvon testeriin. Toivottavasti sieltä löytyy syyt vikoihin.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Diaz - 11.05.2016, 22:33:21
Mulla oli ongelmaa että ns. paikaltaan täyskaasulla kiihdytys punarajalle aiheutti nykimistä jossain 3500-4000rpm tienoilla kakkos- ja kolmosvaihteilla ainakin.

Ongelma poistui 180tkm huollon jälkeen, vaihtoivat PA-suodattimen huolto-ohjelman mukaisesti. Onko tähän kokeiltu vaihtaa?
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 15.05.2016, 10:03:47
Polttoainesuodatin on ollut syyskuun 2015 huollossa listalla, mutta kukas sen osaa sanoa onko se varmasti vaihdettu? Tilasin suodattimen vaihdon ensi viikolle. Jos se ei auta niin taas ollaan lähtöruudussa.

Onko kellään turbon siivet jumittuneet? Huollossa ne epäili yhdeksi mahdollisuudeksi senkin, että takertelisi siiven säädöt.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 29.05.2016, 01:26:09
Päivitetään omaa tilannetta.
Voi olla että olen vainoharhainen, mutta ihan kuin olisin saanut vikatilan päälle pari kertaa seuraavasti:
kolmosvaihteella tasaista vauhtia hitusen alle 50 km/h, kaasupedaalia kevyesti ja nopeasti painellut matkien tuota vikatilaa jonka jälkeen hetken aikaa nykiminen on jatkunut vaikka kaasu palautettu tasaiseksi.
Mitenkä näissä vehkeissä tuo kaasun annostelu tapahtuu?

E: Tuota EGR tulppaamista mietiskelin mutta jos olet sen jo tehnyt niin vika ei ole siinä...
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 05.06.2016, 20:03:49
Polttoainesuodattimen vaihto ei auttanut vikaan. Mä en tajuu miks ei autoon voisi tulla selkeitä vikoja! Ärsyttää kun ei korjaamolla edes tiedetä sanoa vikaa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 12.06.2016, 08:07:15
Löydettiin yksi homma mikä voisi tehdä nykimistä. Polttoainesuodattimelta menee kirkas putki korkeapainepumpulle. Siinä huomattiin ilmakuplia auton ollessa parkissa. Mistä tämä ilma mahtaa tulla? Onko liitosten tiivisteet uusittavissa?
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: wildcard - 12.06.2016, 14:10:02
Moikka!

Mikäli kirkkaassa putkessa dieselsuodattimesta pumpumpulle menevässä putkessa on ilmaa, niin ihan varmasti voi käydä huonosti.

Se mistä ilta menee, niin sitä on vaikea tietää. Voi mennä sekä pumpun liitoksesta tai sitten jäänyt joskus suodattimen vaihdosta ilmaa.

Mutta helpoin tapa päästä ilmasta eroon, on dieseliä kannuun ja ostat apteekista ison lääkeruiskun ja pieni muoviletku siihen kiinni. Ruiskuun dieseliä ja avaat suodattimen päällä olevan ilmausruuvin ja painat dieseliä suodattimeen, samaan aikaan kun otat pumpun päästä kirkkaan putken irti.

Kun ilmat tullut pois, niin painat letkun paikalleen. Aika simppeli juttu. Toiset on imenyt ilmat pois paluulinjasta, mutta itse en saanut sitä kautta ilmoja pois.

EDIT: ja jos saat jonkun apulaisen hommaan, niin huomattavasti paljon helpompi tehdä kahdestaan. Suosittelen.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 16.06.2016, 06:09:08
Päivitystä tilanteeseen.

Soitin paikalliseen volvon lähihuoltoon asian tiimoilta ja otettiin toimenpiteeksi moniurahihnan vaihto. Heillä oli ollut yksi vastaava tapaus aikaisemmin, jossa oli samalla koneella oleva auto nykinyt mystisesti. Moniurahihna oli ollut ainakin siinä tapauksessa liukas/lasittunut ja oli luistanut hiukan ja siitä oli tullut nykimistä. Meille tehtiin hihnan vaihto eilen ja ei ole vielä nykinyt. Tosin itsellä vasta tullut alle 50km ajoa. Saattoi hyvinkin olla nykimättä useita päiviä ennen tätä toimenpidettäkin. Seurataan tilannetta :)
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 16.06.2016, 18:44:33
Nykii edelleen! Onpahan nyt uusi hihnakin!
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: A85 - 16.06.2016, 20:56:19
Tässä pohtinut mistä omassanikin tuo pienoinen nylpyttäminen tasakaasulla ajaessa johtuu. Pari vaihtoehtoa tässä on nyt tullut mistä voisi johtua:

- Kaasuläppäkotelo antureineen on karstainen, jolloin anturit ei pelaa oikein ja kaasuläppä takeltelee. Moottorin sammuessa käy satunnaisesti niin että se sammuu rämähtäen, joka johtuisi siitä, ettei tuo läppä pääse kääntymään kiinni. Myös automaatin vaihdot tuntuu välillä siltä, kuin joku opettelisi ajamaan manuaalivaihteisella, eli kaasua annostellaan liikaa/liian vähän vaihtojen yhteydessä. Puhdistan tuon tässä lähiaikoina niin kerron sitten auttoiko.

- Toinen olisi, kuulemma suht yleinen vika näissä, että kaasupoljin itsessään ei pelaa kunnolla. Tähän taas omassani viittaa se että välillä liikkeelle lähdössä tuntuu kuin vaijeri (jota ei ole) olisi vähän liian pitkä ja kaasua lisää painaessa se sitten hyökkääkin yks kaks.

- Kolmas, ehkei niin mahdollinen, mutta likainen ilmamassamittari. Tämänkin puhdistan ja koitan muuttuuko mihinkään.

Nää oli tosiaan omia mutuiluja ja putsausten jälkeen näkee, että tepsikö nämä temput.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Volvo 24T - 19.06.2016, 10:52:50
Mulla nykii sillon kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy tai irrottaa,, selvä nykäys.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 20.06.2016, 05:59:45
Mä jotenkin epäilen sitä ilmaa ongelmaksi. Eilen oli suodattimelta lähtevässä kirkkaassa letkussa sellanen 8mm helmi ylimmässä kohdassa ja nykimisen epäsäännöllisyys viittaisi vähän siihen ettei välttämättä vika ole missään anturissa. Eikö rikkinäinen osa tekisi nykimistä kokoaika tai ainakin toistuisi samoissa olosuhteissa(koneenlämpö, ilmanlämpö, kosteus).?
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: A85 - 20.06.2016, 13:09:57
Mä jotenkin epäilen sitä ilmaa ongelmaksi. Eilen oli suodattimelta lähtevässä kirkkaassa letkussa sellanen 8mm helmi ylimmässä kohdassa ja nykimisen epäsäännöllisyys viittaisi vähän siihen ettei välttämättä vika ole missään anturissa. Eikö rikkinäinen osa tekisi nykimistä kokoaika tai ainakin toistuisi samoissa olosuhteissa(koneenlämpö, ilmanlämpö, kosteus).?

Mullakin nousee sellanen pieni kupla siihen suotimen jälkeen kun auton sammuttaa. Käynnissä ollessaan siinä ei näy mitään. Voisiko tuo muka aiheuttaa tasakaasulla nykimistä? Täyskiihdytyksessä ei mitään ongelmia.  :idiot2:

Putsasin kaikki imupuolen anturit ja sama hentoinen nytkytys pysyy. Ainoa mikä parani, niin kaasuun vastaa välittömästi, kun aikasemmin tuntu tosiaan siltä kuin ois ollu liian pitkä vaijeri. Kaasuläppäkotelo ei ollu mitenkään erityisen likanen, lähinnä öljynen, mutta putsasin sen siitä huolimatta. Sama oli MAF sensorin kanssa, ihan puhtaalta näytti, mutta laskin puhdistusainetta siitä tovin läpitte.

Täytyy vielä tsekkaa alipaineboxin ilmanputsari, jos vika löytyis sieltä. https://www.youtube.com/watch?v=3Mty5n9UpF4
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Volvo 24T - 20.06.2016, 18:18:42
A85 Jos tuo sun keskikulutus pitää paikkaansa niin on sun pirssissä jotai vikaa.. Mulla -04 2.0D  ja kesikulutus vuoden ajalta 6.0L ja matkaa ei tuu ajettua paljon, perus 20km pyrähdyksiä. Matka ajossa 4.2l 110km/h
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: A85 - 20.06.2016, 18:37:52
A85 Jos tuo sun keskikulutus pitää paikkaansa niin on sun pirssissä jotai vikaa.. Mulla -04 2.0D  ja kesikulutus vuoden ajalta 6.0L ja matkaa ei tuu ajettua paljon, perus 20km pyrähdyksiä. Matka ajossa 4.2l 110km/h

Manuaali vai autom.? Mulla on automaatti. Ja onko käytetty optimoinnissa? Ja tosiaan auto ei oo ehtiny olla edes vuotta vielä, ja tuossa onko keskikulutus, mukaanlukien eberin talvella käyttämät dieselit, joten siinä suhteessa tuo ei ihan täysin tarkka ole. Viimiset 3 tankkausta DPF paine-eroanturin vaihdon jälkeen antaa keskikulutukseks 6.6l/100km/h joka on aika hyvä tuolle.

Edit: sulla on -04 2.0d ja siinä ei tod. näk ole DPF:ää joka lisää kulutusta merkittävästi...

Mutta ite asiaan, niin omalla kohalla nykiminen taitaakin johtua siitä että ilmastoinnin kompura pompottaa itteään päälle ja pois. Napista kun ottaa ilmastoinnin pois niin loppuu nykiminen. Sama ilmiö on toistettavissa paikallaan kun polkasee kaasua vähän vauhdikkaammin naksahtaa kompura pois ja heti päälle. Liekkö aineet vähissä...
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: paku97 - 20.06.2016, 18:42:50
A85 Jos tuo sun keskikulutus pitää paikkaansa niin on sun pirssissä jotai vikaa.. Mulla -04 2.0D  ja kesikulutus vuoden ajalta 6.0L ja matkaa ei tuu ajettua paljon, perus 20km pyrähdyksiä. Matka ajossa 4.2l 110km/h
...ajotietokone vai todellinen kulutus. >:(
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: A85 - 20.06.2016, 18:47:20
...ajotietokone vai todellinen kulutus. >:(

Nii sekin kun se ajotietokone näyttää n. 0.8l liian vähän :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Volvo 24T - 20.06.2016, 21:54:40
...ajotietokone vai todellinen kulutus. >:(

Todellinen. Ja nii manuli on..

Mulla juuri huollettu ilmastointi ja silti katkoo välillä tiheään.. Entiiä miks.. Ja tasakaasulla ajettaessa matalaa nopeutta nykäyksen huomaa selvästi..
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 21.06.2016, 19:03:42
Putsasin kaikki imupuolen anturit ja sama hentoinen nytkytys pysyy. Ainoa mikä parani, niin kaasuun vastaa välittömästi, kun aikasemmin tuntu tosiaan siltä kuin ois ollu liian pitkä vaijeri. Kaasuläppäkotelo ei ollu mitenkään erityisen likanen, lähinnä öljynen, mutta putsasin sen siitä huolimatta. Sama oli MAF sensorin kanssa, ihan puhtaalta näytti, mutta laskin puhdistusainetta siitä tovin läpitte.


Löytyykö netistä ohjevideota tms. imupuolen antureiden putsaamiselle? Omassa tuntuu myös välillä tuota liian pitkä kaasuvaijeri -efektiä nykimisen lisäksi.

Ja täälläkin sammuu välillä "rämähtäen".

Sille joka tämän nykimisongelman ratkaisee ensimmäisenä, tarjoan virtuaalioluen!
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: A85 - 21.06.2016, 20:11:18
Löytyykö netistä ohjevideota tms. imupuolen antureiden putsaamiselle? Omassa tuntuu myös välillä tuota liian pitkä kaasuvaijeri -efektiä nykimisen lisäksi.

Ja täälläkin sammuu välillä "rämähtäen".

Sille joka tämän nykimisongelman ratkaisee ensimmäisenä, tarjoan virtuaalioluen!

http://mr-fix.info/diesel-throttle-body-cleaning-2-0-hdi-tdci-d/

Tuossa on kaasuläppäkotelon ja sen antureiden putsaukseen opas. Vuosimallista riippuen tuo on joko kaksi tai yksi "kurkkuinen". Taitaa tuo videolla oleva olla 04-07 malleissa. Itelläni oli yksiosainen.

MAF anturia tuossa ei putsata, mutta se on helppo homma myös. Ilmanputsarikotelo auki, suodin veke, boxiin tulevan putken vieressä pari ruuvia pois ja putki irtoo kotelosta, putkessa kahdella ruuvilla maf anturi kiinni. Anturista lähtee johto irti vetämällä punainen osa ylöspäin ja sitten painamalla liittimen kyljestä jonka jälkeen liitin lähtee irti. Ite anturista laskee esim. elektroniikan puhdistusaineella läpitte vähän aikaa. Ei kannata työntää suutinta sinne sisään ettei vahingossa riko mitään. Antaa kuivua tovin ja sitten käänteisessä järjestyksessä kasaan.

Omassa keisissäni epäilykset vahvistuu alipainejärjestelmää, joka ohjaa turbon siipiä, kaasuläppää, ilmastoinnin kompuran kytkintä ja tietenkin jarruja. Täytyy käydä koko systeemi läpitte jahka kerkiää.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 21.06.2016, 21:16:32
Hei, kiitti!
Eli se on juurikin tuo video minkä linkkasin jo joku aika sitten.

"Omassa keisissäni epäilykset vahvistuu alipainejärjestelmää, joka ohjaa turbon siipiä, kaasuläppää, ilmastoinnin kompuran kytkintä ja tietenkin jarruja."  Millä tapaa nämä kaikki on linkissä toisiinsa? Näin lämpimillä keleillä kun ilmastointi pyörii ja painaa jarrua, kuuluu sellaista ininää, vähän saman tyylistä kuin heikossa hapessa oleva hihna vinkuisi.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 21.06.2016, 21:45:14
Googlailin hakusanoilla 2.0hdi Chugging / 2.0 hdi jerking, samoja oireita ja korjausyrityksiä näyttää olevan muillakin.
Viimeisimpiä mitä muutkin epäilee on vacuum pipes / lines eli ilmeisesti juuri alipaineeseen liittyvät putket?
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: A85 - 21.06.2016, 22:11:06
Ite huomasin et tyhjäkäynnillä kun polkasee terävästi kaasua niin ilmastoinnin kompura putoaa pelistä. Kierrokset ei ehi nousta kuin jotain 500rpm, mutta ilmeisesti siellä kaasuläppä säätyy ja turbon siivet ja alipaine loppuu kesken. Ja pari kertaa on käyny niin että on jarrut hävinny tai olleet hyvin alitehoset. Joten oma veikkaukseni osuu juurikin tuohon järjestelmään. Putkia siellä menee ristiin rastiin että on tosi "kiva" lähteä jotain halkeamaakin putkista ettimään :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 13.07.2016, 18:53:00
Tässä pari päivää taas nytkytellen menty.
Jännä homma tuo, kaasun painaminen ja kaasun höllääminen on terävää, nytkyttelyä tapahtuu 2000 kiekan jälkeen ja 3000 kiekassa veto hyytyy huomattavasti.  ???
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 14.07.2016, 06:09:21
Itselläni nykiminen on myös jatkunut. Tilaan kiepin alipaineletkua ja alan vaihtelemaan niitä seuraavaksi. Jos niiden vaihto ei auta niin taas vaihteeksi olen yhtä kysymysmerkkiä seuraavasta toimenpiteestä :) Tiedä vaikka siirtyisi korjaamaan muita vikoja pois autosta. Vetarin sisäpään suojakumi ensin ja sitten airbagin boksin uusinta :(
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: sun_Mun_50 - 18.07.2016, 12:16:23
Itselläni nykiminen on myös jatkunut. Tilaan kiepin alipaineletkua ja alan vaihtelemaan niitä seuraavaksi. Jos niiden vaihto ei auta niin taas vaihteeksi olen yhtä kysymysmerkkiä seuraavasta toimenpiteestä :) Tiedä vaikka siirtyisi korjaamaan muita vikoja pois autosta. Vetarin sisäpään suojakumi ensin ja sitten airbagin boksin uusinta :(

Joko sinulle vaihdettiin se polttoainesuodatin?
Senhän pitäis olla niin tiivis järjestelmä ettei sinne ilmaa pääse.
Miltä se kirkas polttoaine putki näyttää kun annat vähän kierroksia, kulkeeko siinä silloin ilmaa?
Minulla oli juuri ilmavuoto tuolla suodattimella, mutta se vuosi vain kuumana, joten sen selvittäminen ei ollut aivan yksin kertaista.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: jann3 - 18.07.2016, 22:49:23
Omaan kulkineeseen on vaihdettu suodatin. Eri homma tosiaan jos se vuotaa vain kuumana.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: apeape - 19.07.2016, 20:55:25
Mutta ite asiaan, niin omalla kohalla nykiminen taitaakin johtua siitä että ilmastoinnin kompura pompottaa itteään päälle ja pois. Napista kun ottaa ilmastoinnin pois niin loppuu nykiminen. Sama ilmiö on toistettavissa paikallaan kun polkasee kaasua vähän vauhdikkaammin naksahtaa kompura pois ja heti päälle. Liekkö aineet vähissä...
[/quote]

Kompuran normaaliin logiikkaan kuuluu että se katkoo magneettikytkintä (esim höyrystimen lämpötilan mukaan tai ilmastoinnin paineen mukaan). Normaaliin logiikkaan kuuluu myös että kaasua reilusti painaessa kompuran magneettikytkin irroittaa, jotta tehoa kohdennetaan pelkästään kiihdyttämiseen.

-Mun volvossa ei normaalisti moottorin käynnistä huomaa kun kompura menee päälle ja pois, jos sitä toimintaa seuraa niin huomaa että ennen kuin kompura menee päälle niin moottori reagoi siihen ja ikäänkuin lisää "vääntöä" ja sitten napsahtaa kompura päälle.

-Mulla kulkee ilmakuplia läpinäkyvässä letkussa reilustikkin ja ei haittaa menoa ollenkaan :) volvo v50 2007 2.0d
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 03.10.2016, 06:11:58
Moro. Nykimiseen ei ole vielä lääkettä löytynyt. Varmaan on se alipaineputkien uusiminen aloitettava tässä ennen pakkasia. Letku on jo tallissa odottamassa.

Tässä on ollut hiukka odotteluvaihetta käynnissä, kun olen yhden korjaamon kanssa yrittänyt miettiä mahdollisia nykimisen aiheuttajia. Egr kuulemma voi olla yksi nykimisen aiheuttaja vaikkakin se olisi poistettu ohjelmallisesti. Sillä se saattaa jäädä paskan tai jostain muusta syystä sellaiseen asentoon että aiheuttaa nykimistä. Tulppaukseen ohjeita?

Polttoainelinjan ilmavuodot aion pois sulkea tekemällä sottaisen, mutta toimivan testin. Paksulla vaseliinilla kaikki liitokset, joita on syytä epäillä ilmavuodosta. Jos tämä auttaa nykimiseen niin ilmavuoto on jossain vaseliinien alla :)

Nykimisessä on ollut outoa vaan sen epäsäännöllisyys. Välillä menee monta sataa kilsaa ilman nykäystäkään. Mutta kai tämä tästä joskus kuntoon tulee :)
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: volvotdi - 03.10.2016, 07:04:22
EGR se ei ole, se nimittäin herjaa jos jää muuhun asentoon kuin mihin halutaan. Jos jostain syystä se ei olisi kiinni niin ei se silti nykisi satunnaisesti vaan koko ajan.

Vaihda letkut ja kerro kuinka kävi.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Jarsan - 03.10.2016, 16:53:21
^Ei herjaa, jos EGR on poistettu softasta kokonaan, eikä vain ilmapyyntöä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: volvotdi - 03.10.2016, 17:26:43
^Ei herjaa, jos EGR on poistettu softasta kokonaan, eikä vain ilmapyyntöä.

Toki jos näin on tehty, mutta eipä sitä mikään sitten avaakaan jos se on tapettu kokonaan.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: A85 - 03.10.2016, 18:00:57
En tiedä onlenko tottunut siihen vai mikä on mutta omani tuntuu lopettaneen nykimisen, enkä ole mitään tehnyt asian eteen.

Yksi epäilys on kaasupoljin joka tuota nykimistä aiheuttaisi. Välillä poljin rusahtaa ikävästi sitä painettaessa ja vapaalla kun koittaa pitää tasakierroksia polkimella saattaa kierrokset välillä rynnätä yllättäen. Tämä ei toki selitä sitä miksi se nykimien tapahtuu myös vakkarilla. Ellei siellä ole joku kiero systeemi, joka käyttää kaasupolkimen elektroniikkaa vakkarina...

Ja jos lisää mutuilen niin laturi tuntuu aiheuttavan, etenkin rasituksen alla häiriötä sähköihin. Tämän voi todeta mm. kun pistää eberin päälle aamulla auton käydessä, alkaa valoissa ihme värinä. Tämä taas johtais siihen että, anturidata on vähän huonolaatuista joka taasen aiheuttaa nykimistä.

Loppuviimeiks taitaa parhain vaihtoehto tilata poppamies puhdistamaan pahat henget pellin alta :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Jarsan - 03.10.2016, 18:38:47
Toki jos näin on tehty, mutta eipä sitä mikään sitten avaakaan jos se on tapettu kokonaan.
Totta tämäkin. :) Eihän tuo EGR tosiaan oikein nykimisen aiheuttajaksi sovi softatussa autossa, jos nykiminen on toisaikaista.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Volvo2009 - 02.10.2018, 14:45:17
Minulla V70 2,0D, joka nykii 1900kier/min kohdalla tasaisella vauhdilla. Oletteko löytäneet ratkaisua näihin vaivoihin?
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Mika_L - 03.10.2018, 09:23:33
Se on ominaisuus  :D itsellä sama homma ja moottorin ohjainboksilla melko varmasti vika.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: cooler - 03.10.2018, 12:47:32
Sama täällä.. Nykii ja tuntuu et välillä kiihtyy vaikka ei lisää kaasua.. Ilmastoinnin päällä ololla ei vaikutusta... On nämä vehkeitä.... v50 kyseessä..
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Bamppa - 04.09.2020, 00:52:24
Nostan vanhaa ketjua kun moni varmasti tuskailee vieläkin tämän ongelman kanssa. Meillä myös V50 2.0d koneella, olen uusinut suurinpiirtein joka anturin ja alipaineletkun yms. Mutta nykimisongelma selvisi kuin selvisikin ihan sattumalta.

Painelaakeri rupesi vuotamaan nesteet pihalle ja sitä vaihtaessa sitten huomasin, että vauhtipyörä on lähes kahdessa osassa, eikä ole ääntäkään päästänyt missään vaiheessa! Nyt on uutta kampuran stefa, vauhtipyörä + kytkin ja csc (kaikki lukin tekeleitä) ja nykiminen on tiessään.. Pientä nypäytystä vielä ilmenee välillä, mutta se johtunee takana alhaalla sijaitsevasta "torque mountista". Moottoria ei saanut heilumaan kun päältä heilutti, mutta kun heilutteli öljypohjasta niin kone keinuu aikalailla edestakaisin  ::)
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Dttw - 24.09.2020, 09:12:15
Nostan vanhaa ketjua kun moni varmasti tuskailee vieläkin tämän ongelman kanssa. Meillä myös V50 2.0d koneella, olen uusinut suurinpiirtein joka anturin ja alipaineletkun yms. Mutta nykimisongelma selvisi kuin selvisikin ihan sattumalta.

Painelaakeri rupesi vuotamaan nesteet pihalle ja sitä vaihtaessa sitten huomasin, että vauhtipyörä on lähes kahdessa osassa, eikä ole ääntäkään päästänyt missään vaiheessa! Nyt on uutta kampuran stefa, vauhtipyörä + kytkin ja csc (kaikki lukin tekeleitä) ja nykiminen on tiessään.. Pientä nypäytystä vielä ilmenee välillä, mutta se johtunee takana alhaalla sijaitsevasta "torque mountista". Moottoria ei saanut heilumaan kun päältä heilutti, mutta kun heilutteli öljypohjasta niin kone keinuu aikalailla edestakaisin  ::)

Mikä vm. ja kilsat sulla? Itsellä kans menossa 2.0d, 2009, km noin 200tkm, vian etsintä. Välillä nykii niin pirusti kun lähtee kytkimen kanssa liikkeelle, tämä toistuu vain ykkösellä. Tuntuu kuin moottori sammuisi ihan hetkeksi kun taas sitten veto palaa... Muilla vaihtella ok, mutta tutinaa ja vapinaa on havaittavissa joka vaihteella, varsinkin kuormittaessa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Bamppa - 24.09.2020, 10:21:57
Mikä vm. ja kilsat sulla? Itsellä kans menossa 2.0d, 2009, km noin 200tkm, vian etsintä. Välillä nykii niin pirusti kun lähtee kytkimen kanssa liikkeelle, tämä toistuu vain ykkösellä. Tuntuu kuin moottori sammuisi ihan hetkeksi kun taas sitten veto palaa... Muilla vaihtella ok, mutta tutinaa ja vapinaa on havaittavissa joka vaihteella, varsinkin kuormittaessa.

2006 ja 300tkm ei softattu, vain egr off. Meilläkin vapisi pirusti liikkellelähdössä ja vedättäessä, vauhtipyörän laiton jälkeen hävisi myös tärinät maantienopeuksissa ja liikkeellelähtö sekä vaihteiden vaihto on sujuvampaa, mietin jo aiemmin että ei volvolla ajo voi olla näin hankalaa kun vaihdon jälkeen aina oli outo nykäisy  ;D
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Dttw - 24.09.2020, 11:27:58
2006 ja 300tkm ei softattu, vain egr off. Meilläkin vapisi pirusti liikkellelähdössä ja vedättäessä, vauhtipyörän laiton jälkeen hävisi myös tärinät maantienopeuksissa ja liikkeellelähtö sekä vaihteiden vaihto on sujuvampaa, mietin jo aiemmin että ei volvolla ajo voi olla näin hankalaa kun vaihdon jälkeen aina oli outo nykäisy  ;D

Mulla softattu, tosin on täristänyt jo usemman vuoden, ehkä jopa ennen softaa. Oispa ihanaa jos auto ei täristäs   8) Teetätitkö huollon, missä hinnoissa mahtaa pyöriä?
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Bamppa - 24.09.2020, 11:57:25
Tein remontin itse pihamaalla. Kampuran takastefa, vauhtipyörä, kytkinlevy + asetelma ja irroitinlaakeri maksoivat yhteensä n. 550€.
Otsikko: Vs: V50 2.0D nykii
Kirjoitti: Dttw - 24.09.2020, 12:58:18
Tein remontin itse pihamaalla. Kampuran takastefa, vauhtipyörä, kytkinlevy + asetelma ja irroitinlaakeri maksoivat yhteensä n. 550€.

Kiitti tiedosta, ihan kohtuulliselta kuulostaa osien hinnat.