Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: arskapoika - 26.02.2016, 20:32:06
-
Autossa on automaatti ilmastointi. Vielä tammikuun kovilla pakkasilla se sulatti tuulilasin aika nopeasti tyhjäkäynnillä. Nyt sulatus on huomattavasti huonontunut. Vaihdoin termostaatin, mutta se ei parantanut asiaa. Termostaattia vaihtaessani panin merkille nesteen olevan todella puhdasta, joten kennon tukkeentumisesta ei liene kysymys. Sisäilmatermostaatin pieni puhallin toimii sen tarkistin. Moottorin lämpö pysyy ajaessa justiinsa normaalissa, mutta lämmönsäätö pitää olla huomattavasti korkeammalla kuin ennen, eikä sittenkään lämpöä tunnu tulevan entisellä lailla. Mikä täman voisi aiheuttaa. Auto on siis T5 eikä siinä ole minkäänlaista polttoaineella toimivaa lisälämmitintä.
-
Jos kenno menee tukkoon ei neste välttämättä likaannu. Ennemminkin silloin se likaantuu kun alkaa tukos irrota.
-
Onko kennon tukkeentuminen alumiinimoottoreissa miten yleistä, kun tuntuisi että sinne ei ainakaan ruostetta kerry.
-
Yleisyydestä niin tiedä , mutta omakin oli kylmä kovien pakkasten jälkeen. Ei ole sekoitettu silikoonipohjaista nestettä joukkoon. Putsasin kennon huuhtelemalla molempiin suuntiin noin 10 kertaa. Mitään isompaa näkyvää ei sankoon tullut. Nyt kuitenkin lämpeää sisältäkin. Tuota ennen tyhjensin kaikki nesteet ja laitoin kaksi pulloa crc:n syylarinpesuainetta sekä vedet. Ajelin puoli tuntia jotta mahdolliset tukokset liukenee.
-
??? -H-Kyllä kait se tukkeentuminen on tietenkin mahdollista. Ajattelin kuitenkin irroittaa akunkengän joksikin aikaa, jos vaikka olisi tekoäly jotenkin seonnut. Eikö sen pitäisi jotakin vaikuttaa. Vikakoodinlukijaa ei ole tullut hankituksi. Akunkengän irroitus ei vikaa korjannut, ja lämmönsäätönuppeja kääntelemällä tuntuu selvästi muutosta. Menee kylmälle ja lämpimälle mutta ei kuumalle. Vika ei liene älypuolella. Rintapellistä sisään menevistä letkuista oikeanpuoleinen on kättäpolttavan kuuma mutta vasen selvästi viileämpi ei kuitenkaan kylmä. tarkoittaako tämä että kenno on tukkeentumassa.
-
Juurikin samanlainen vika tuli omaankin kulkineeseen. (v70 2,5t -05, n.220 000km) Vikakoodit nollasin, ei vaikutusta. Manuaallisesti sisilmankierto päälle, ei vaikutusta. Puhallin kylläkin reagoi lämpötilansäätimeen, mutta puhallusilman lämpö on kylmän ja haalean välillä. (ääriasennoissa)
Käytin ilmastoinnin ohjauspaneelin keittiön pöydällä ja puhdistelin koko paketin antureineen. Siitäkään ei ollut apua vaivaan.
Luin tuolta netin syövereistä, että viallinen termostaatti ei välttämättä näy kojetaulun lämpötilan näytöstä. Lämpömittarin mukaan moottorin lämmöt ovat normaalit.
Aattelin huuhdella jäähdytysjärjestelmän, vaihtaa nesteet ja uuden termostaatin. Katotaan miten käy.
jaapo
-
No niin, tässä kesä on vierähtänyt ja muistin tämän keskustelun, kun tuli nämä viileämmät kelit.
Jäähdytysjärjestelmä on kesällä pesty, huuhdeltu ja termostaatti uusittu, mutta ei vaikutusta.
Tuli tuossa hommattua vikakoodinlukija ja se herjaa seuraavia koodeja: CCM0061, CCM0062 ja CCM0063. Ilmeisesti viittaavat ilmastoinnin ohjainyksikön häikkään? Resetointikaan ei auta.
Onkohan kukaan selvittänyt tätä "mysteeriota"
jaapi
-
No niin, tässä kesä on vierähtänyt ja muistin tämän keskustelun, kun tuli nämä viileämmät kelit.
Jäähdytysjärjestelmä on kesällä pesty, huuhdeltu ja termostaatti uusittu, mutta ei vaikutusta.
Tuli tuossa hommattua vikakoodinlukija ja se herjaa seuraavia koodeja: CCM0061, CCM0062 ja CCM0063. Ilmeisesti viittaavat ilmastoinnin ohjainyksikön häikkään? Resetointikaan ei auta.
Onkohan kukaan selvittänyt tätä "mysteeriota"
jaapi
Tuossa jotain juttua tuosta yksiköstä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3328.0