Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jpajula - 26.02.2016, 23:12:31
-
Vähän taas tällainen epämääräinen vian kuvaus. Eli automaattiloota tuuppasi öljyä oikein huolella ulos, onneksi oli lunta niin huomasin. Lisäilin öljyä ja n. 1,5l meni jotta tuli cold-puolella mittatikun ylärajaan. Ölpät on vaihdettu joulukuussa huuhtelemalla jws3309 luokituksen täyttävään mannoliin. Pääsin auttavasti auton alle tutkimaan, mutta eipä tuo vuoto selvinnyt, jotta mistä tulee. Putsailin bräkleenillä paikkoja ja aavistus olisi, että tulee jostain sieltä renkaan puolelta ja ainoastaan ajaessa näyttäisi vuotavan.
Onko tuolla muuta paikka kuin stefa, mistä noi yleensä vuotaa? Siksi kyselen, kun auto ei jääny kotipihaan ja jotain osviittaa mahdollisista varaosista olis hyvä tietää ennen tarkempaa purkamista ja tutkimista.
-
Tutki nyt ihan aluksi ne syylärin päädyssä olevat lauhduttimen liitokset.
-
Tutki nyt ihan aluksi ne syylärin päädyssä olevat lauhduttimen liitokset.
Ne katoin ekana, eikä se niistä vuoda vaan sieltä itse laatikolta. Ja nopealla tutkimisella niiden letkujen laatikonpuoleiset liitoksetkin on ok.
-
Minulla aikanaan korkkasi juuri vetoakselin stefa laatikon rungosta. Siihen loppui öljyn tiputus.
-
Minulla aikanaan korkkasi juuri vetoakselin stefa laatikon rungosta. Siihen loppui öljyn tiputus.
Joo, itsekin toivon, että olis vaan tuo. Jos momentinmuuntimelta vuotaa, niin eikös sen öljyn pitäs sillon valua siitä vaihteiston ja lohkon välisestä pikku reiästä?
-
Joo, itsekin toivon, että olis vaan tuo. Jos momentinmuuntimelta vuotaa, niin eikös sen öljyn pitäs sillon valua siitä vaihteiston ja lohkon välisestä pikku reiästä?
Kyllä.
Useimmat vuotokohdat ovat juuri vaihteiston letkuliitokset ja toinen on vetoakseleiden stefat.
-
Kyllä.
Useimmat vuotokohdat ovat juuri vaihteiston letkuliitokset ja toinen on vetoakseleiden stefat.
Jes, kiitos. Kunhan pääsee auton kanssa nosturille, niin katon tarkemmin. Noi stefat lienee ihan normaalia hyllytavaraa, eli jos sinisellä ei oo, niin payen tms varaosaliikkeestä?
-
Joo ne on ihan normi. Ja on vain painettu siihen paikoilleen. Ota huomioon asennettaessa: Stefan runko tulee samalle tasolle kuin vaihteiston kuori. Eli älä lyö sitä sinne pohjaan asti, se menee aika syvälle muuten.
-
Onkos tuo Mannol myös dexron II/III luokitukset täyttävää? Se nyt tuskin vuotoihin vaikuttaa, mutta kai silläkin jotain väliä on, mitä laatikkoon laittaa, vaikka tarkempia öljyistä taitaa ollakin nämä uudemmmat 5-vaihteiset, joihin tuo jws3309 on tarkoitettu.
Kasipätkään siis dexron IID tai III öljyä.
Laatikon letkujen kunto kannattaa tarkistaa. Oli joskus hangannut akkutelineen reunaan itsellä ja letku melkein poikki. Alkoi ajan kanssa vuotaa siitä.
-
Onkos tuo Mannol myös dexron II/III luokitukset täyttävää? Se nyt tuskin vuotoihin vaikuttaa, mutta kai silläkin jotain väliä on, mitä laatikkoon laittaa, vaikka tarkempia öljyistä taitaa ollakin nämä uudemmmat 5-vaihteiset
Joo dexron iii-h
-
Pitääkö lootaöljyt laskea propusta pihalle ennen stefan vaihtamista? Ja riittääkö se vai tuleeko vielä lisää pihalle sen jälkeen?
-
Ei sieltä montaa litraa päässyt ulos, kun vahingossa joskus kuskin puolen akselin kiskoin irti niveltä vaihtaessani. En nyt tarkemmin muista, mutta olisinko pari litran purkkia hakenut lisäysöljyä tuolloin?
-
Kiitos, mannolia on vielä viis litraa jäljellä siitä 20 litran pöntöstä :)