Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: herra tossavainen - 27.02.2016, 19:11:35
-
Osaako kukaan kertoa vesipumpun sijaintia otsikon autossa?
Kävi nimittäin niin että käytin sinisellä korjauttamassa eberiä kun tuli toimintahäiriö. No kertoivat että pitää vaihtaa "hilut" sisälle ja kustannus n 3-400€.
Aika varattiin ja korjaus alkoi....sitten asentaja kävi kertomassa että myös ohjainyksikkö on viallinen! No pakko vaihtaa jotta laite toimii. Asennus kesti sen verran myöhään että antoivat sijaisauton käyttöön kunnes seuraavana aamuna hakisin valmiin kamppeeni pois.
Aamulla nostaessaan auton ilmoitti asentaja ettei laite toimi ennen kun mahdollisesti viallinen vesipumppukin vaihdetaan. Eberi oli siis laitettu kiinni autoon vaikka tuo pumppu oli mahdollisesti myös rikki. Suivaantuneena otin laskun, rikkinäiset osat ja maksoin yli 700€ korjauksista. Laskussa oli vielä laskutettu eberin koekäytöstä vaikka laite ei toiminut.
Nyt olisi tarkoitus itse selvitä tuon vesipumpun asentamisesta jos jollakin olisi tietoa missä se tarkasti sijaitsee.
Kyllä loppui meikäläisen asiointi sinisellä tiskillä...kele!
Ja malli on D5WS (25 2270.....)
-
Hyvin tyypillinen eberi remontti näihin :buck2:
Poltinyksikkö karstassa ja halki, hehkun ympärillä oleva verkko palanut ja tukossa, ohjausyksikkö rikki ja vesipumppu rikki.
Ei oo kerta eikä yksi, kun korjauksen jälkeen on pistäny eberin käyntiin, niin ei lähdekkään ja vesipumppu on mykkä...
Vesipumppuun pääsee käsiksi auton altäpäin, se on vähän matkaa eberistä alaspäin rintapellissä.
Yhdellä ruuvilla kiinni, sekä vesiletkujen klemmarit.
Hieman ahdas tila, mutta muuta ei tarvi purkaa kuin moottorin alasuojamuovi pois, niin saa vaihdettua.
Tosin, sen nosturin tai montun kyllä tarviis.
-
Kiitosta infosta.
Nyt sitten gynekologin hanskat käteen ja auton alle. Toivottavasti tuo Vesipumppu on sitten rikki kun sinisellä epäilivät. Ettei tule turhaa työtä. Tietääkö kukaan missä voisi testauttaa tuon vanhan ohjausyksikön toimintakunnon? Pikkuisen epäilyttää vaihtoivatko varalta mulle tuon yksikönkin
-
Jotku elektroniikkakorjaajat varmaan omaa laitteen jolla voi testata, "kotitestauksessa" lienee helpoin laittaa se lämmittimeen kiinni ja mitata ohjausyksikön liitinkammasta oskilloskoopilla esim. paloilmapuhaltimen pwm syötön jännitetaso, joka noissa yleensä on heikon juotoksen seurauksena matala. Eli ei sitä saa ihan helposti testattua.