Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Brick - 29.02.2016, 09:05:12

Otsikko: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Brick - 29.02.2016, 09:05:12
Minkäs valmistajan etuvetoinen (poikittais kokoonpano) vaihdelaatikko kestää hyvin rääkkiä. Paljon vääntöä alhaalta ja ratarääkkäystä. Kuitenkin tusina laatikko täytyisi olla ettei mikään erikoisuus. Sillä ei ole väliä sopiiko miten mihinkin koneeseen.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: puliukk0 - 29.02.2016, 17:23:30
Fordilta MTX75 (Noble esim käyttää niitä)

Ehkä astetta kovempi on vielä:

Toyotan E153 (mm. turbo MR2)
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: mikkeki - 29.02.2016, 19:18:19
Volvon omat m56- lodjut?
Saabin lodjut...
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Brick - 01.03.2016, 07:20:38
Tuo Toyotan laatikko näyttää olevan kestävän laatikon maineessa saman tyyppinen löytyy myös vanhasta V6 camrystä.
M56 kyllä särkyy alhaalta vääntävän koneen kanssa ratahommissa.
Onko nuo saabin laatikot mainittavasti kestävämpiä kuin volvon laatikot? On ainakin edukas ratkaisu kuten myös tuo MTX75, mutta fordin osan käyttäminen tuottaa hieman harmaita hiuksia.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: puliukk0 - 01.03.2016, 18:52:19
Ilmeisesti Saabin (f40) uudempi 6 lovinen kestää paljon paremmin kun ne vanhemmat mitä esim. 9000 saabissa. Nekään ei ole mitään heikkoja, muttei kyllä mitään edellisen kaltaisia.

"The GM MR6/F40 six-speed manual transaxle was first developed for Fiat, and use after by OPEL and Saab applications and is built in Rüssia."
Vaikka tuo suunnittelu ja valmistusmaa vähän luo ennakkoluuloja.  :D

Toi Toyo on hinta/kesto suhteeltaan varmaan ylivoimasin näistä.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Brick - 02.03.2016, 08:45:16
Juu lähes jokaiselta autonvalmistajalta löytyy hyvä 2L nelipyttyinen 16V kone, mutta kaikilta ei löydy kestävää lootaa.
Täytyisi löytää sellainen tusina paketti, jossa kestävä laatikko.
Fordin MTX75 ja 2.0L Zetec on sellainen, mutta Ford.
Toijotan loota olis paras, muttei tusina tuote.
Tina 4 olisi suosikki kone, mutta M56 ei kelpaa.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: mikkeki - 02.03.2016, 09:17:36
Kuinka paljon pitäisi päähän lyöntiä kestää Nm ja kuinka alhaalta?
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Pekko-poika - 02.03.2016, 09:30:32
Oliko joku erityinen syy miks pitäs olla tusinalaatikko? Vai ihan saatavuuden takia rikkoutumistilanteessa?

Saabeissa on kuuleman mukaan monessa viritetyssä hajoillu vetoniveliä, mutta sehän on periaatteessa hyvä "sulake" vaihteistolle... Vaihteistot on kuitenkin pysyny nipussa.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Brick - 02.03.2016, 09:41:14
Oliko joku erityinen syy miks pitäs olla tusinalaatikko? Vai ihan saatavuuden takia rikkoutumistilanteessa?

Saabeissa on kuuleman mukaan monessa viritetyssä hajoillu vetoniveliä, mutta sehän on periaatteessa hyvä "sulake" vaihteistolle... Vaihteistot on kuitenkin pysyny nipussa.

Juuri tuosta syystä tusina laatikko.
Hyvä pointti saabin laatikosta.

Tarkoitus rakentaa 2l 16V kone remmillä ja ahtimella. Tehoa halutaan 400hv ja vääntöä sellainen kone tuottaa jotain.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Pekko-poika - 02.03.2016, 10:03:19
Tarkoitus rakentaa 2l 16V kone remmillä ja ahtimella. Tehoa halutaan 400hv ja vääntöä sellainen kone tuottaa jotain.

Tuo F40 on GM:n toimesta speksattu kestämään 400Nm, mutta ilmeisesti kestää enemmänkin. On toki aika massiivinen, ja sitä myötä myös painava loota. En tiedä tosin kuinka tusinatavaraa nämä sitten on.

Ja Saabin uudemmat 16V-koneetkin olis kestävyytesä ja saatavuutesa puolesta varmaan hyvä vaihtoehto tähän.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: mikkeki - 02.03.2016, 18:23:34
Pitäydyn vielä kannassani ja siitä syystä, kun en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, joissa ois saatu rattaita sileeks jne. ylisuuresta väännöstä johtuen.
Kasipätkien laatikoissa oli vissiin jotain tuonkaltaista, mutta ei s/v 40/60/70 sarjalaisten askeissa.

Mitä saabaksiin tulee niin ei niissä virivehkeissä mitkään vetarit ole paukkuneet, vaikka niitäkin on ajettu yli 700Nm väännöllä... Noiden askien koodeja en tunne, mutta vuosituhannen vaihteen 93-95 syöpien askit pitäisi olla ihan kelvollisia. Voin näistä kysästä tarkemminkin jos niihin viehtymystä on.

Uskon kyllä edelleen, että pärjäisit näillä tusinalaatikoilla jos et yli 500Nm vääntöjä tavoittele alle 2.n tonniin ja ei siinä kieltämättä kovin hyvää rata- ominaisuutta tule jos noin kävisi.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Pekko-poika - 02.03.2016, 19:15:30
Mitä saabaksiin tulee niin ei niissä virivehkeissä mitkään vetarit ole paukkuneet...
Ei vetarit, vaan vetonivelet.
Kaverilla oli vanhempikoppanen 9-3 reilu viis vuotta sitten, ja siinä meni kolme niveltä kesässä. Vääntöäkään ei ollut kuin ~450Nm, mutta silti.
Tosin autoja, kuskeja ja virittäjiä on moneen lähtöön...  ::)
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: puliukk0 - 02.03.2016, 19:53:49
Tuo 2.0 Zetec on kyllä hyvä takokamoilla ahdettaessa, lähes ilmanen + jenkeistä saa takoromut ja muitakin osia 2kpl kun täältä yhden satsin. Joskus olin tunkemassa sellaista mk4 Escoon...  :)
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Brick - 03.03.2016, 12:15:20
M56 kokemukset mulla on ollut juuri 850 kanssa, josta se särkyi syystä taikka toisesta. Tosin tarjonta M56 on hyvä ja sitä saisi 4.45 perällä.
Hinta laatu suhteeltaan zetekki olis varmasti paras.
Toki audilla olis etuveto kone ja laatikko pitkittäin sovellus.
Otsikko: Vs: Kestävä etuvetoisen vaihdelaatikko?
Kirjoitti: Teuwo - 10.03.2016, 11:07:33
Euro GM "F" lootat tuntuvat kestävän noin tuplat nimelliseen speksiin nähden ja sen jälkeen tulee tuho melko pian.
Noin esimerkkinä olen jurrannut käyttöautossa F18+ askilla liki 500 000km n. 350Nm käännöillä ja laatikko ei vielä äännä.

Getrag M32 olisi n. 15 kiloa kevyempi kuin F40, mutta yleisesti sitä pidetään suunnilleen yhtä haluttavana kuin ruttoa, koska laakeroinnit eivät tahdo kestää edes vakioautoissa. Sinällään hampaat voivat pitää ihan hyvinkin, mutta juuri kukaan ei halua asiaa koeistaa jos F40 vaan suinkaan mahtuu samalle paikalle. (Eli esimerkiksi Turbo Speedsterissä ei apurunko silpomatta mahdu).

F40 pitäisi olla jo vahvemmat siirtohaarukatkin kuin F23 oli ja sen lisäksi siihen saa amerniikan ecotykkipajoilta vahvempia osia, jos tarvetta ilmenee.