Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tapsa78 - 01.03.2016, 11:49:50
-
Morjens!
Rouva tuli töistä savupilvin kera :( öljyä oli palanut puolisen litraa 4km matkalla.. Otin illalla talliin ja coolerin putkessa öljyä reilusti.. Otin tuloilmaputken irti ja kokeilin turbon akselia.. päittäisvälystä pari milliä ja poikittain aika jämäkän tuntoinen.
Onko nyt turbo rikki vai pääseekö jostain muualta öljy turboon? Siinä imuputken juuressa oleva venttiili? myös öljyinen ja karstassa.. onko se joku huohotin? kolme letkua ja pistoke..
Pari kertaa on syttynyt valo talven aikana kun on pysähtynyt pihaan "ei öljynpainetta sammuta moottori"
Auto ollut pihalla koko talven eli voisiko olla jäätymisongelmaa jossain?
Kiitos paljon etukäteen vastauksista :)
-
Ei sieltä periaatteessa tarvi olla kun PCV venttiili rikki taikka jäässä tmv. jolloin pääsee ahtopaine kampikammioon joka puolestaan työntää ne öljyt huohotusputkeen ja siitä kompressorin kautta cooleriin. Toisaalta myös "parin millin" päittäisvälys on liikaa turbon akselille, mutta luulisi jo pitävän ääntäkin tuossa kohtaa.
Onko siihen tuloilmaputkeen liittyvä pienempi putki sisältä pahasti öljyinen? Jos, niin viittaisi juurikin huohotusvikaan.
-
Kiitos vinkistä. Päivällä selailin nettiä ja tulin samaan aatokseen jäätyneestä PCV-venttiilistä.. täytynee huomenna tutkia tarkemmin.. turbo ei tosiaan äännä ja auto toimii muuten mukavasti..
Päittäisvälystäkin on vähän vaikea arvioida kun ei nää sinne turboon..
Vaikeaan paikkaan laitettu ;)
-
Sain PCV-venttiilin irti ja ompahan paikkaan laitettu :o
Imusarjan otin irti niin pääsee käsiksi..
(http://s13.postimg.org/t4dduwz0z/20160302_135410.jpg) (http://postimg.org/image/t4dduwz0z/)
Melkosta kökköä oli träppi täynnä.. myös kermaa mikä viittaisi kosteuteen ja jäätymiseen..
(http://s12.postimg.org/62hbd764p/20160302_135403.jpg) (http://postimg.org/image/62hbd764p/)
Millähän tuon putsaisi.. jos kuumassa vedessä liottelisi ja kliinerillä loput??
-
Hauduttelin poksin kuumassa vedessä ja sitruunahapossa.. tuli puolisen desiä kökköä sisältä.. paineilmalla kuivailin niin tuli loputkin murut ulos..
Nyt pelaa taas mutta pakokaasu haisee aika mielenkiintoiselle.. laitoin uudet öljyt ja kävin "huuhtelemassa" moottorin.. 15.6 litraa mittasin keskikulutukseksi :D
Nyt uudet öljyt ja suodatin ja saunaan 8) jospa se taas pelaisi..
-
Venttiilin oikean toiminnan voisi vielä varmistaa sillä tavalla, että tyhjäkäynnillä otat öljyntäyttökorkin auki ja kokeilet tukkia sen aukon jollakin vaikka muovipussilla. Pussin pitäisi hieman yrittää imeytyä siihen aukkoon. Melkein olisin kyllä vaihtanut kokonaan uuden huohotuspurkin, kun se tosiaan on lievästi sanoen työlääksi tehty tuonkin vaihto.
-
Ainakin pienemmissä bensaturboissa pitää suosiolla vaihtaa tuo murkula, ei sita saa puhistettua. ja samaa lohkoahan nää on joten uuden ostoon vaan kewrta on jo purettuna. ei tainnut olla kamalan kalliskaan jotain saturaisen paikkeilla...
-
Se on jo nipussa ja ajossa :P
Eihän se pahan hintanen tosiaan ole mutta mitäpä tuota ehyttä poksia vaihtamaan..
Tuo kuumassa (ei kiehuvassa) vedessä hauduttelu pehmittää karstan mukavasti..
(http://s8.postimg.org/8d73svsc1/file.jpg) (http://postimg.org/image/8d73svsc1/)
Eihän se ihan kauhean monimutkanen ole niin kunnon liotus ja huuhtelu niin puhdasta tulee..
Tuon kummihanskatestin tein myös ja lievää alipainetta on.. sen tuntee myös sormen päässä..
-
Taas tuli uusi vika.. Hetken pelasi kuin unelma mutta nyt viime reissulla rupesi röpöttään tyhjäkäynti ja pientä nykimistä ajossa.
Luin vikakoodit ja antoi 5-sylinterin misfire. Nollasin koodin mutta antoi taas seuraavassa käynnistyksessä.. Mootorin häiriövalo vilkkui myös.
Mikäs avuksi? vaihdoin 5-sylinterin puolan mutta sama meno jatkuu, tulpat on uudehkot.
Varmaan joku antura nyt viallinen tai huonosti.. Kävin liittimet läpi ja tarkastin ilmaputket ettei vuoda mistään..
Kiitoksia taas etukäteen -H-
-
Olisko pakoventtiilistä pala pois. Puristukset voisi mitata ja katsoa miltä sytytystulppa näyttää?
-
Tulpat näyttää hyvältä.. maitokaffin värisiä kaikki. Kävin ajelemassa tarkastusten jälkeen ja samaa vikaa tuntuu olevan. Nyt antoi multible/random misfire koodia ja 5-sylinder misfirea.
Voisko injektoreissa olla roskaa?
-
Jos puola on viallinen? kokeile vaihtaa keskenään muuttuuko vika toiseen.
-
Morjensta taas!
Hetken auto pelasi taas :D
Taas alkoi sama pätkiminen ja kulutus nousi mittarin mukaan taivaisiin.. koodeina multiple misfire ja laiha seos..
Olisiko lambda tiensä päässä vai mikä nyt vaivaa..
Kiitokset taas etukäteen -H- -H- -H-
-
Laihaa/lambdaa se herjaa tietysti jos menee syttymättömiä/palamattomia tahteja koneesta läpi pakoputkistoon. Että lambdaherja voisi olla ennemminkin seuraus kun syy.
-
Laihaa/lambdaa se herjaa tietysti jos menee syttymättömiä/palamattomia tahteja koneesta läpi pakoputkistoon. Että lambdaherja voisi olla ennemminkin seuraus kun syy.
No niinpäs tietysti.. täytynee viedä korjaamon testeriin kun ei tuolla motonetin obd2lla taida saada kaikkia koodeja irti.. tähän mennessä oon tarkastanu/vaihtanu tulpat,puolat,ilmaputket ja bensansuodattimen..
-
Kunnon testeriin kiinni vaan. Bensanpaineensäädin siinä suutintukin päässä saattaa aiheuttaa nykimistä ja miksei sitä kautta laihalla käymistä jne...
-
Tämäkin mysteeri ratkesi.. syynä oli viallinen nkg-merkkinen tulppa mikä pelasi silloin kun halusi..
Taas mennään :sundaydriver: Kiitos kaikille avusta