Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Biisons - 19.07.2011, 21:18:36
-
mikä mahtaa olla vikana ku nokka klappaa pituus suunnassa. nokan ja nokkapuörän välinen nokan toppari on kiinni mutta pitääkö nokan ja lohkon välissä olla vielä jotain muuta tai vauhtupyörän päässä. olen kokeillut toistakin nokkaa ja se tekee samaa.
-
Nokkaa paikallaan pitävä pronssilevy todennäköisesti kulunut. Sen kuuluu olla molemmilta puolilta ihan tasainen ja yleensä kuluessaan nokkapyörän puoleinen puoli kuluu kuopalle. B18 moottoreissa on teräksinen vastaava osa, joka yleensä on paremmassa kunnossa.
-
Nokkaa paikallaan pitävä pronssilevy todennäköisesti kulunut. Sen kuuluu olla molemmilta puolilta ihan tasainen ja yleensä kuluessaan nokkapyörän puoleinen puoli kuluu kuopalle. B18 moottoreissa on teräksinen vastaava osa, joka yleensä on paremmassa kunnossa.
kiitos. tämä auttaa jo asiaa
-
Kannattaa korjata, mulla hajos jakajan/öljypumpun käyttöakseli kun nokka liikkui 10mm edestakas... Ja sitten olikin koneremppa edessä.
Teräslevy maksaa 11€ kg-trimningillä + postit
-
Ostin uuden jakopyörä sarjan ja siinä mukana tuli teräksinen vastaava levy kuin se pronssinen.
Silti nokka ja se pakeliitti ratas liikkuu noin 2mm edestakaisin, onko toi sallittu välys??? :-[
-
Ostin uuden jakopyörä sarjan ja siinä mukana tuli teräksinen vastaava levy kuin se pronssinen.
Silti nokka ja se pakeliitti ratas liikkuu noin 2mm edestakaisin, onko toi sallittu välys??? :-[
Olisikos sitten nokka-akselin pää jotenkin kulunut tai sitten se iso jakopään ratas ei ole riittävän piukalla. Uusilla osilla tuollainen välys ei ole suotavaa ???
-
Ei varmaan sit ole tarpeeksi tiukalla. Mihinkähän momenttiin toi mutteri kuuluu vetästä?
-
Sylinterinkansi 85-95 Nm
Runkolaakerit 120-130Nm
Kampilaakerit 52-58 Nm
Vauhtipyörä 45-55 Nm
Nokka-akselin mutteri 130-150Nm
Kampiakselin hihnapyörä 70-80 Nm
Öljypohja 8-11 Nm
-
Nokka-akselin mutteri 130-150Nm
Osasta nokka-akseleista saattaa korkata tolla korjauskäsikirjan mukaisella momentilla. Ite oon laittanu väliin ruuvilukitteen ja jättänyt pienempään momenttiin.
-
Osasta nokka-akseleista saattaa korkata tolla korjauskäsikirjan mukaisella momentilla.
Näitä kierrevammaisia nokkia on tullut vastaan useampia.