Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: janne102 - 02.03.2016, 00:58:29
-
Hei! Ahdoin tuommosen b230fd lohkon, virityksen speksejä:
-530 kansi
-vaparin männät
-mitsun 13c 0.5bar ahdoilla jotka kylläkin tippuu aina hetken päästä 0.3.... (bleedin syy luultavasti, uuden hukkaportin kellon tilaan kyllä.)
-850 siniset suuttimet (370cc @ 3.8bar)
-vakio imm
-tonin sytkä ja bensalastut
-vaparin pumppu.. (voiko aiheuttaa kyseiset viat?)
-toistaiseksi turbon putkistoa vain katille asti, siitä vaparin putkea perälle asti. Tekeillä 3'' putki.
-bybassin kalvo rikki, jonka ansiosta sakkaa niin maan perkeleesti ja käy sitten ahtojen jälkeen rikkaalla.
-Mitähän muuta.... Kysykää kun ei tule mieleen.
Apua ahtamisen vasta alottaneelle :-\
-
Ehjää ainakin se by-passin kalvo, voi aiheuttaa tuollaisia oireita sekin. Olikos lastu tehty noille suuttimille?
-
Korjaa nyt noi viat ensin ja sitten lähdetään miettimään lisää vikakohteita.
Kannattaa asentaa samoilla lämmöillä t-haara polttoaineen tuloletkuun johon kytkeen mittarin jolla voi todeta kuinka pumppu pysyy mukana ahdoilla vai loppuuko siinä tuotto (tässä tapauksessa polttoaineen paine ei nouse samaan tahtiin ahtojen kanssa.
Tämä koplaus sitten vaan väliaikaisesti ja ei asenneta missään nimessä auton sisälle.
Hytissä polttoainetta tulviva rikkoutunut mittari ei oo kovin pop...
Mieluiten mittari hytin ulkopuolella taikka painemittaus suoritetaan painekellolla josta tieto sähköiseen mittariin.
-
Bybassin kalvo nyt tilauksessa. Vielä pitäs metsästää tuo turbon bensapumppu.
Semmonen vika myös että joskus täyskaasu kiihdytyksessä ''posahtaa'' ahtoputken välistä...? Voiko olla että imuventtiili jää kantamaan, onhan tuolla autolla jo reilu puoli milliä ajettukkin..
-
Onhan putsarista avattu ne alemmat reijät? eittei vedä immunputkea luttuun?
-
Onhan putsarista avattu ne alemmat reijät? eittei vedä immunputkea luttuun?
Putsarina oravankatiska.
-
Suuttimethan tuosa on varsin vakiot ainakin vakiolla bensanpaineella (3 bar yli imusarjanpaineen), joten vakio suutinvakiokin pitäs toimia. Seosta alkaisin tarkkailla ensimmäisenä, ettei livahda laihalle. Yleismittari kiinni lambdan signaaliin.
Vaparin sytkäromujen pitäisi pelata bensalla vielä ihan ok. imu (tai ahto-) vuodot kannattaa kattella luupin kanssa läpi...
-
Suuttimethan tuosa on varsin vakiot ainakin vakiolla bensanpaineella (3 bar yli imusarjanpaineen), joten vakio suutinvakiokin pitäs toimia. Seosta alkaisin tarkkailla ensimmäisenä, ettei livahda laihalle. Yleismittari kiinni lambdan signaaliin.
Vaparin sytkäromujen pitäisi pelata bensalla vielä ihan ok. imu (tai ahto-) vuodot kannattaa kattella luupin kanssa läpi...
Mulla on tuo sytkäpurkki lastutettu kans. Minkälaisia arvoja lambdan pitäs näyttää?
-
Mulla on tuo sytkäpurkki lastutettu kans. Minkälaisia arvoja lambdan pitäs näyttää?
0-1V välillä. Stoikka on 0,5V.
Tutki yleismittarilla Harmaa-punaista piuhaa LH tai EZK purkissa. Sen jännite on koneen käydessä ~7V ja jos se tipahtaa nykimisen aikaan alle voltin jännitteeseen, katiskasi moottori nakuttaa ja nakurikastus kytkeytyy.
Mutta ihan ensitöiksesi ehjää se bypassin kalvo.
-
0-1V välillä. Stoikka on 0,5V.
Tutki yleismittarilla Harmaa-punaista piuhaa LH tai EZK purkissa. Sen jännite on koneen käydessä ~7V ja jos se tipahtaa nykimisen aikaan alle voltin jännitteeseen, katiskasi moottori nakuttaa ja nakurikastus kytkeytyy.
Mutta ihan ensitöiksesi ehjää se bypassin kalvo.
Bybassin kalvo on jo uusi. Samoten hukkaportin kello mallia säädettävä. Turbon bensapumpun vaihdoin pohjaan ja tuntus että rupes pelaan paremmin. Rajottasko vielä se tankissa oleva?
-
Bybassin kalvo on jo uusi. Samoten hukkaportin kello mallia säädettävä. Turbon bensapumpun vaihdoin pohjaan ja tuntus että rupes pelaan paremmin. Rajottasko vielä se tankissa oleva?
Tankissa oleva pumppu tuskin rajoittaa, sillä se on pelkkä siirtopumppu ja sen tuotto on missään vakioturbon kuluttamissa määrissä vähintään riittävä.
Minä olisin siirtynyt suoraan 1-pumppuiseen systeemiin.
-
Tankissa oleva pumppu tuskin rajoittaa, sillä se on pelkkä siirtopumppu ja sen tuotto on missään vakioturbon kuluttamissa määrissä vähintään riittävä.
Minä olisin siirtynyt suoraan 1-pumppuiseen systeemiin.
Elikkä poistamalla siirtopumppu ja kunnon pumppu pohjaan?
-
Elikkä poistamalla siirtopumppu ja kunnon pumppu pohjaan?
Ei kun samaksi, kuin loppupään yseissä, eli yksi pumppu tankissa (painepumppu).
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FuelTankSenderReplacement.htm
-
Vakio siirtopumppu riittää helposti yli 500hp teholuokkiin e85:lla joten siitä tuskin on toiminta kiinni jos pumppu on vaan toimiva.
-
Vakio siirtopumppu riittää helposti yli 500hp teholuokkiin e85:lla joten siitä tuskin on toiminta kiinni jos pumppu on vaan toimiva.
Eli kannattaisiko nyt kumminkin laittaa vaan pohjaan vaikka kopio 044? Vai laittaa joku kunnon pumppu tankkiin ja korvata pohjassa oleva letkunpätkällä?
Kumpaa taktiikkaa suosittelette? Ehdotelkaas myös pumppu vaihtoehtoja. (ei mitään öky kalliita..) Kesän mittaan tulossa hx35 ja 660cc suuttimet.
-
Esim. tälläinen tankin sisälle jos bensalla meinaat mennä.
http://shop.mamasan.fi/product/show/3389/polttoaineensyotto/2135/aem-320lph-polttoainepumppu
-
Eli kannattaisiko nyt kumminkin laittaa vaan pohjaan vaikka kopio 044? Vai laittaa joku kunnon pumppu tankkiin ja korvata pohjassa oleva letkunpätkällä?
Kumpaa taktiikkaa suosittelette? Ehdotelkaas myös pumppu vaihtoehtoja. (ei mitään öky kalliita..) Kesän mittaan tulossa hx35 ja 660cc suuttimet.
Mulla on vakio tankkipumppu ja -044 kopiopumppu auton alla. Näillä saatiin 575hp lapulle.
-
Mulla on vakio tankkipumppu ja -044 kopiopumppu auton alla. Näillä saatiin 575hp lapulle.
Sama setti tulee sitten myös mullekkin. Mistä johtuu että pohjapumppu kuulostaa kuin bensalinjoissa olis ilmaa? Kun rumpaa virtoja päälle ja pois, ääni ei ole todellakaan tasainen vaan semmonen niinkuin siellä ois puolet ilmaa.
-
Sama setti tulee sitten myös mullekkin. Mistä johtuu että pohjapumppu kuulostaa kuin bensalinjoissa olis ilmaa? Kun rumpaa virtoja päälle ja pois, ääni ei ole todellakaan tasainen vaan semmonen niinkuin siellä ois puolet ilmaa.
Samalta se omakin lopussa oleva pumppu välillä kuulostaa, muutenkin surisee niin kovin että kuuluu tyhjäkäynnillä moottoria paremmin, muttei se ole ikinä mitenkään oireillut tai moottori pätkinyt sen takia