Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: luchadore - 02.03.2016, 11:34:37

Otsikko: B20 Kampiakselin akselinsuuntainen välys
Kirjoitti: luchadore - 02.03.2016, 11:34:37
Semmonen tuli vastaan, että näyttää tuo pituussuunnan välys olevan vähän karannut, tuo viimoinen laakeri, joka sitä välystä kurittaa, on kaivanut itselleen tilaa tuohon takapintaan (johon stefakoppakin tulee) suhteellisen rumasti :idiot2: Eli kampi on pyrkinyt keulaa kohti kovilla voimilla.

Katselin niin välys oli jotain 0.08-0.13 ilmoitettu. Vanhalla laakerilla meni 0.35 luiska väliin, uudella laakerilla meni 0.15 luiska. Eli pari satkua yli toleranssien.

Onko tuo vielä käytettävissä ? Mitä se voi aiheuttaa ?


(http://s11.postimg.org/nh6qh60rj/20160301_134638_1.jpg) (http://postimg.org/image/nh6qh60rj/)
Otsikko: Vs: B20 Kampiakselin akselinsuuntainen välys
Kirjoitti: Automasentaja - 02.03.2016, 12:05:29
Kyl se varmaan toimii jos se ei ole ihan ruvella, jos on niin se paskoo laakerin nopeemmin.
Otsikko: Vs: B20 Kampiakselin akselinsuuntainen välys
Kirjoitti: luchadore - 02.03.2016, 12:31:21
Siisti pinta siellä on, laakerikin oli vaan tosi kulunut, että jostain syystä pyrkii kampea eteenpäin vetämään. Ajattelin että olisiko syyllinen jakopään viistohampaissa, meneekö ne silleenpäin että pyrkii vetämään kampea ja vastaavasti painamaan nokkaa sisäänpäin. Kun ajoin noilla osilla, kannessa oli tosi jäykät tuplajousetkin kiinni, voiko sr jo tuoda vastusta jakopäähän asti niin paljon tms  :idiot2:

Edit. Niputin juuri runkopukit kiinni, niin 0.15 luiska menee juuri sukkana väliin, mutta 0.20 ei mene enää millään. Kylläse yli on toleransseista, mutta ehkä minä kuitenkin pelaan ja kokeilen näin :(
Otsikko: Vs: B20 Kampiakselin akselinsuuntainen välys
Kirjoitti: Kojontti - 02.03.2016, 15:43:19
Syynä on kytkin ja ennen muuta käynnistys kytkin pohjassa. Virikytkin vielä pahentaa.
Otsikko: Vs: B20 Kampiakselin akselinsuuntainen välys
Kirjoitti: eke - 02.03.2016, 16:51:35
Ja moni odottaa liikennevalojen vaihtumista kytkin pohjassa , päittäislaakeri tykkää.....
Otsikko: Vs: B20 Kampiakselin akselinsuuntainen välys
Kirjoitti: luchadore - 02.03.2016, 21:18:06
Ei lienee aiheuta suoraa vaaraa moottorille, mutta kuskille taitaa tulla autokoulu eteen, tunnustan nimittäin että syyllistyn kuvattuihin toimenpiteisiin useasti :-[

Pistin nippuun koneen, ja luin että tuo välys max saa olla 0.15. Vihreäkantisesta. Toivotaan parasta ja odotetaan pahinta :idiot2:
Otsikko: Vs: B20 Kampiakselin akselinsuuntainen välys
Kirjoitti: Zebe - 23.03.2016, 22:25:57
Jakopäänajotushan siinä vähäsen muuttuu ratasjakopäässä jos kampiakselissa paljon pitkittäisvälystä.. En tiedä vaikuttaako tuo 015 vielä.. :) Kytkintä painaessa siis. Sen huomaa että käynti vähän muuttuu kun painaa kytkimen pohjaan.. Muistaakseni itellä oli niin että vähän kierrokset muuttui.. Välystä en oo mittaillu..