Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: ML - 07.03.2016, 20:57:56

Otsikko: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 07.03.2016, 20:57:56
Ostohetkellä:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Volvo940_zpsgxt90iz5.jpg)

Nykytilanne:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/GTS_zpsxyahxttl.jpg)

Tuli hankittua ensimmäinen tukankuivaimella varustettu Volvo, ajattelin siis tästä aloitella pienimuotoisen viestiketjun jonne kasailen autoon tehtyjä muutoksia ja kertoilen suunnitelmista. Mielelläni otan vastaan neuvoja sillä nämä turbolliset vempeleet ovat itselleni uusi juttu ja joku varmasti minua tietävämpi osannee valaista tietyissä asioissa ettei tarvitse mennä vaikeimman kautta. Auton bongasin siis samalta paikkakunnalta lähes kivenheiton päästä, kilometrejä mittariin oli kertynyt jo runsaasti mutta auton siisti yleisilme houkutti katsomaan vempelettä. Selvisi että auto on ollut ensimmäisellä omistajalla viime Joulukuuhun 12/2015 asti, jonka jälkeen se oli muutaman kuukauden vanhemmalla mieshenkilöllä keneltä minä ostin tämän pois. Huoltokirja löytyy auton alkuajoista asti ja se mihin kiinnitin huomiota on auton pitkälle alkuperäinen ilme niin korin, sisustan kuin konehuoneenkin osalta. Etsinnässä oli ns harrastekäyttis jota olisi tarkoitus rakennella pienimuotoisesti pitäen yleisilme melko neutraalina.

Mittarissa on tällä hetkellä noin 428000km, kori autossa on melko pitkälle ruosteeton. Kansiremppa tähän oli tehty noin 130tkm sitten, ei oltu eritelty suuremmin mitä remontti on sisältänyt mutta kustannuksia oli kertynyt vajaa 700€. Muutamia hyvin pieniä paikkoja löysin mistä kivet ovat hakanneet massan ja pintaruostetta on ehtinyt kertyä, kuitenkin koriltaan varsin terve yksilö. Varusteina nyt ainakin ilmastointi, vakkari, sähkölasit, sähköpeilit, penkinlämppärit, kaukosäätö keskuslukko / hälytin ja muut perus romppeet mitä näissä classiceissa on ollut. Mitä nyt pikaisella tutkimisella olen huomannut vikoja: Kytkin on finaalissa, vaihdelaatikon takastefa vuotaa, yksi öljyletku on mahinut ja tihkuu sekä turbon kunto arveluttaa. Kone vetää hyvin kaikilla kierrosalueilla mutta turbon öljyisyys arveluttaa. Pitää tutkia asia tarkemmin, huoltokirjan mukaan ahdinta ei olisi uusittu kuten ei myöskään kytkintä. Jokin hyvin vaimea lätkytys kuuluu tyhjäkäynnillä mutta en saanut tuota paikannettua mihinkään apulaitteeseen eikä se tunnu tulevan myöskään moottorista, tuntuu liittyvän jotenkin kytkimeen / kenties kaksoismassa vauhtipyörään tai laatikkoon? Häviää / vaimenee hyvin kuulumattomiin kytkin pohjassa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: Volvo For Life - 07.03.2016, 21:09:20
Laatikon laakerointi aiheuttaa sen naputuksen tyhjäkäynnillä
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 10.03.2016, 17:48:28
Tässä on tullut opiskeltua nyt hieman ajatellen tuon ajokin piristämistä ja tarkoitus olisi nyt aloittaa tuon voimansiirron rempasta. Vauhtipyörä, asetelma, levy ja laakeri vaihtoon. Laatikkoon remppa / toisen swappaaminen tilalle ja korjailu sitten kun on aikaa. Tuohon liittyen selvittelin, että ilmeisesti fiksuin konversio olisi tuo ns pottapyörä, SRE asetelma ja siihen käypäinen levy? Turbopalikoiden sivuilla oli tarjotty myös vaihtoehdoiksi pottapyörä + 940 Tdi asetelma / levy, minne asti tuo riittänee? Seuraava vaihtoehto oli pottapyörä, SRE ja 850 levy? Onko jollakulla heittää tuohon fiksua vaihtoehtoa jossa hinta / käyttöaste täsmäisi? Ei ole tarkoitus lähteä yli 300hp kutittelemaan missään vaiheessa sillä hieman ripeämpää käyttöautoa tästä olisin rakentamassa.

Mitä sitten tuohon tehojen nostamiseen tulee, mikäli turbo on finaalissa olen ajatellut tilalle mitsun 19T, menisi aika iisisti ja saisi pidettyä suht orig näköisenä. Lastut, suuttimet ja IMM olisi myös vaihtolistalla mikäli turbo tulee uusittua. KLn cooleri tulikin jo hankittua. Ajattelin lähinnä että olipa vakio tai pikkuviri niin ei paremmasta coolerista ainakaan haittaa ole. Suuttimien vaihto ilmeisesti vaatii vastusten ohittamisen? Enivei tuo turbon uusinta, suuttimet, IMM ja lastut tulee tehtyä varmaan yhdellä kertaa niin saisi samalla mahd toimivan lastun. Dumppeja ei ole tarkoitus asennella vaan alkuperäisellä systeemillä ajattelin mennä mikäli mahd, paineiden nostoon ajattelin ihan siihen sopivaa kelloa. Tuo 19T tai vastaava palvelisi tuota bolt-on ideologiaa ja saisi mahd pitkälle säilytettyä kaiken orkkiksena. Nokka ilmeisesti olisi fiksua vaihtaa, putkistoa miettiä uusiksi ensin ainakin takavaimennin. Ilmanoton haluan säilyttää vakiona sillä minusta se on varsin toimiva systeemi, ilmeisesti tuota koppaa saa modattua hieman avarammaksi myös.

Kirjailin tuonne osto puolelle ilmoituksen noista voimansiirron jutuista, se olisi nyt se ensimmäinen vaihe laittaa kuntoon. Siitä jatkellaan sitten kun on aika.

EDIT: tuli vielä mieleen tuo M90 perässä oleva kuminivel. Onko tuo heikko kohta voimansiirrossa ja jos on niin onko tuon tilalle suoraan helposti käyvää ristitappimurikkaa tms? Tuollaista ei tuossa 240 saati 164 ollut ja sitä ihmettelin kovasti..
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.03.2016, 17:56:08
Kytkimestä sen verran että itsellä oli 16v turbon perässä pottapyörä ja turbon vakioasetelma dieselin levyllä M90 laatikon kanssa. Tehostahan ei ole kuin arvailuja, mutta varmaankin hieman enemmän kuin vakiot ~200hp. M90 rallatti itselläkin tyhjäkäynnillä aika miehekkäästi, ei aiheuttanut toimenpiteitä. :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 15.03.2016, 13:50:09
Tänään tuli noukittua osia, SRE 763, Tdi 228mm levy ja M90 sopiva painelaakeri. Pottapyörä tarttui myös matkaan. Paljon muutakin pientä, eiköhän pääsiäisen korvilla ala jotain tapahtua jahka kelit vähän lämpenevät..
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: Turbo 242 - 15.03.2016, 14:06:56
Jos ei ole tullut foorumilta vastaan, niin tästä ohjeet vauhtipyörän muutokseen. (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24435.0)
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: kanis187 - 22.03.2016, 21:27:33
Kaunis väri. Onko 427-22? :D
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 24.03.2016, 15:52:06
Kaunis väri. Onko 427-22? :D

Kyllähän se juurikin tuo on, sellainen sininen/violettiin/harmaa vivahtava tms kirkkaassa valossa.. Tulikin vaihdettua uudet vilkku/parkki umpiot kun entiset oli ikävän haalistuneet. Kytkimen pääsylinteri uusiutui myös, kusi jarrunestettä jalkotilaan. Olipahan homma putsata kaikki ja vaihtaa äänieristeet. Keväällä vielä lattiaverhoilun irroitus ja pesu kun saa painepesuria näytettyä.. Termostaatti tuli uusittua myös, koppa hiottua suoraksi ja uuden tiivisteen kanssa kasaan. Ei vuoda enää. Pari vauhtipyörää tuli uitettua sitruunahapossa ja laiteltua odottamaan voimansiirron remppaa.

Alusta pitäisi tilailla ja vanteet sekä kesärenkaat. Vannetukulta katselin noita V-Wheels Star aluja 17x7 kokoisena, noita näyttää tulevan myös 8,5 leveänä mutta en tiedä mahtuvatko pyörimään. 7" leveät ET15 varmaan menee näppärästi heittämällä.. Renkaaksi katselin jotain 235/45 tai 50/17, mikä lienee optimikoko noille 7 leveille..? Eikä mitään venykumeja..
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: kanis187 - 24.03.2016, 16:50:39
Juu itellä täysin saman värinen 944, tervetuloa kerhoon.
Mulla 17x7 vanteilla 205/45/17 eikä todellakaan ole venykumit, ihan suorat ne renkaan seinämät, taisi maksaa 220e koko sarja. :D
Oisihan ne 8.5 varmaan hienommat tuon tyylisissä vanteissa, 35mm speiserit vaikka spacer.se:stä niin hyvä tulee. :p

Edit: menis kyllä varmaan kapeammillakin välikappaleilla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 15.04.2016, 11:46:20
Tälle ei vielä ole tapahtunut mitään merkittävää, uutta palikkaa odottaa hyllyssä asennusta jahka terveys antaa myöten noita pulttailla kiinni. Tuli tilattua Vannetukulta V-wheels Star vanteet 17x7" koolla ja noihin Nokia zLine 225/45/17 kumit. Tuningstudion puolelta pistin tulemaan GTSn alustasarjan 50/40mm madalluksella, näkee sitten onko mistään kotoisin. Kuukauden kuluessa suunnilleen pitäisi vanteet ja sarja saapua. Pellin alle kanssa pienoisia muutoksia tulossa mutta katsotaan nyt ensin tuo alusta johonkin kuntoon. Vakaajia olen vähän miettinyt IPDusan puolelta ja puslia vaihdella polyiksi myös. Varmaan tuon alustasarjan laiton yhteydessä tulee uusittua yläpään laakerit, alapallot ja raidetangon päät sekä tarpeellisesti muuta jos näyttää huonolta.

Nuo kun on saatu kaikki pultattua alle seuraavaksi olisi kulmat kuntoon ettei uusia kumeja tarvitse kuluttaa epätasaisesti. Kuviakin varmasti lisäilen jahka jotain konkreettista tapahtuu, toistaiseksi vain virtuaaliviritystä ja osat tilattu sekä maksettu / lojuvat jo hyllyssä. Palataan sitten kun jotain on saatu asennettua.

Eli vanteeksi nämä:

(https://www.vannetukku.fi/images/V-Wheels_star_3.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 03.05.2016, 20:05:02
Eilen saikin Volle kesänakit alle. Tänään tuli huitaisten pestyä autoa ja mietittyä ulkonäöllisiä muutoksia. GTSn alustakin toivottavasti pitäisi saapua parin viikon sisällä, mutta nyt oli pakko heittää kesäkumia alle vaikka nastoilla tänne asti ropistelikin. Muutoksia aloituskuvaan ainoastaan vanteet, uudet kirkkaat etukulmat ja marginaalisesti puhtaampi auto. Mitä sitten on tulossa.. Tosiaan tuo GTSn alusta jolla hieman madallusta mutta toivottavasti ennen kaikkea ajettavuutta, etuvalojen pesimien poisto ja ainakin myllytys / kunnon vahaus. Spoikka on edelleen mietinnässä..

Tuli korjattua mittariston juotokset, nopeusmittari houri satunnaisesti harvoin mutta ikävä kun pudotti cruisen pois päältä ja kierroslukumittarissa samaa satunnaista temppuilua. Nyt pelaa hienosti. Ilmastoinnin ohjainyksikkö tuli myös kolvailtua jo ehkäisevästi läpi ja releen nastat olivatkin jo melko kehnossa kunnossa, myös muita pikku sipistelyjä samalla.. Jahka alusta saapuu niin alle vaihtuu ainakin uudet jouset, iskarit, raidetangon päät, alapallot, suojakumit, tolppien yläosat / laakerit yms. Sitten aikanaan myös vakaajat ja puslat polyiksi jahka tapahtuu. Kun alusta on jossakin kuosissa alkaa sitten tekniikan ropaaminen, toistaiseksi ihan vakiona porskutellaan. Vanteiden istuvuudesta, autossa on sisäloksut paikoillaan ja ainakin takaa mahtuu juuri sisälokarin kanssa joustamaan noilla vanteilla ja 225/45/17 kumeilla. Jää noin 2mm kumin ja lokarin väliin, edessä on sitten katselman paikka jahka madallusta tapahtuu että saavatko sisäloksut liitoa vai tuleeko muuta muokkausta. Varsin passelisti kuitenki istuvat ja vanteiden lookki on sopivan lähellä auton muotoilua.

Ajettavuuskin parani aika rajusti vrt 195/65/15 talvikumeihin ;) Melutasosta puhumattakaan.. Loppuun kuva katiskasta. Lisää aikanaan jahka jotain oikeatakin tälle tapahtuu.

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/940vwheelsstar_zps2stgka8f.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: P11S1 - 04.05.2016, 22:16:30
Miettiny miltä nuo vanteet mahtaa näyttää muualla kuin kuvastoissa. Ihan hyvin näyttäs sopivan. :P
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 10.05.2016, 20:25:17
Tässä parin päivän aikana tuli tekaistua vähän sähkötöitä ja asennettua audiolaitteet kulkineeseen. Samalla Turbosmartin ahtopainemittari löysi paikkansa, tuli myös poistettua etuvalon pesimien viikset. Myöhemmin napata moottoritkin pois mutta toistaiseksi menköön noin. Auto tuli myös puunattua sisältä ja vähän jo mallailtua tulevan coolerin sovitusta paikoilleen. Vanhuksen kaivoin myös tallista ja tuli otettua nopea yhteiskuva ajokeista, kumpikin tosin tämän kevään puunausta ja vahausta vailla. Ei ole viitsinyt siitepölyn halkoessa ilmaa alkaa suuremmin puunaamaan.. Iloisesti tervehti taas vanhus startaten ekalla, vaikka tämä turboajokki onkin sivistynyt ja elegantti kulkine, on tuossa vanhuksen kutosen soundeissa ja auton koko karuudessa oma viehätyksensä.

Tein siis kojelaudalle kaiutinpaikkoihin sovitteet 2,5" laajakaistoille, entinen muovipohja Dremelillä pois ja diskanteille liitoa. Siihen liimasin epoksilla MDF-sovitteen johon laajakaista napattiin kiinni. Ulkoisesti täysin orggis mutta soundi jotain muuta. Oviin sama projekti ja sinne asentui sovitteilla 5,25" Audisonin midbasso per puoli. Laajakaistana käytin Daytonin versiota jota saa Parts-Expressiltä. Soittimeksi asentui Alpine UTE-92BT, CDt kun ovat jo reliikkejä ja tuo soittelee FLACceja tikulta. Tietysti Tidal ja Spotify pelaa myös BTn kautta. Ihan ok äänenlaadultaan tuo soitin ja tuossa hintaluokassa nuo ominaisuudet ja prossu, siitä iso plussa. Sai laulajankin mukavasti kojelaudalle viiveillä säädellen. Toistaiseksi asensin siis ovien midit takakanaviin ja laajikset etukanaviin, soittimesta aktiivijaot ja viiveet. Myöhemmin lisätään pakettiin pikkuinen JL Audion 8" subbari ja hoidetaan myös etupää kunnon päätteellä. Nyt kuitenkin näin.

Ottaa vielä auton vaimennusprojekti ajankohtaiseksi jossain vaiheessa ainakin ovien ja kenties katon osalta. Aika näyttää.. Entinen johtosarja olikin sitä mitä yleensä eli sokeripala / sähköteippi silppua, uudet tuli vedettyä kaikilta osin juottamalla ja tupla kutistesukka päälle. Myöhemmin toki jahka pääte lisätään setuppiin joutuu sitten kaapeloinnin vetämään uudestaan mutta nämä väliaikaisetkin asennukset voi tehdä edes jotenkin asiallisesti..

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Johtosarja%20ISO_zpspqxkxpmk.jpg)

Ja kaksikkko:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Kaksikko_zpsh1gbssiu.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 16.05.2016, 21:07:46
Tänään tulikin säädettyä ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen välys, kaksi ohuinta prikkaa jätin pois ja kuumalla konehuoneella välys näyttää nyt olevan 0,4mm. Hyvin tuntuu nyt nappaavan kiinni ja pitävän, kuitenkin myös pyörii vapaasti tilanteessa kuin tilanteessa ellei veto ole päällä joten ilmeisesti riittävä tuo rako. En äkikseltään löytänyt mitään ohjetta mihin arvoon tuo tulisi säätää mutta aiempi noin 0,8mm tuntui olevan liikaa. Tuohon hommaan ei kaikkinensa tuhlautunut kauaa, mutta tänään toisena prokkiksena oli KL-Racingin coolerin asennus.

Tuo homma ei sitten ole aivan bolt on, mutta kohtuullisen pienillä muokkauksilla tuntuu cooleri paikkansa löytävän. Homma tosin tyssäsi kasaamisen osalta siihen etten enää löytänyt nurkista tiivistenauhaa ja kaupatkin olivat ennättäneet mennä kiinni. Tuota nauhaa siis on tulossa alapalkin ja coolerin väliin sekä coolerin ja ilmastoinnin/syylärin kennojen kohtiin joissa on mahdollisuus hankautua vastakkain. Mitä sitten tuolle coolerille omassa tapauksessani tuli tehtyä muutoksia että se tuntuu istuvan ok. Ensiksi piti leikata alalaidan "kynsiä" joiden varassa cooleri kököttää niissä kumikiinnikkeissä. Molemmista noin sentti pois että coolerin sai alemmas liki kiinni palkkiin, hieman muokkasin niihin alalaidan kumikiinnikkeisiin myös lisää tilaa kohti syyläriä. Seuraavaksi sai liitoa coolerin keulan puoleinen kiinnike johon ilmeisesti oli idea asentaa ilmastoinnin kenno, kuitenki cooleri on sen verran korkea ettei nuo ilmastoinnin kiinnityskohdat yllä huonostikkaan noihin coolerin kiinnikkeisiin, puhumattakaan siitä ettei tuo koko pakan peittävä muoviosa jossa ovat kiinni syylärin kiinnikkeet ja johon konepelti lukittuu mahdu paikoilleen ellei tuota coolerin kiinnikettä madalla/leikkaa kokonaan pois kuten itse tein.

Nyt ainakin sovittelun jälkeen tuo tuntuu asettuvan mieleiselle paikalle ja huomenna arvonnaksi jää enää tuo tiivistenauhojen asentelu suojaamaan kennoja sekä syylärin kiinnikkeiden miettiminen. Toki jos coolerista leikkelisi lisää tuota jäähdyttäjän kiinnitykseen tarkoitettua osaa saisi varmaan syylärin lähemmäs cooleria, mutta tuo vie tilaa ikävästi ahtoletkuilta joten ajattelin jättää syylärin snadisti takakenoon jolloin tilaa letkuille on paljon paremmin. Sitten tuo vaatii syylärin kiinnikkeiden pidentämisen parilla kolmella sentillä.. Huomenna kuitenkin auto on tarkoitus taas saada liikenteeseen, tällä viikolla lastutkin kaiketi tipahtavat postiluukusta ja pääsee miettimään niitä paikoilleen.

Alustaakin lupailivat tälle viikolle toimitukseen, nähtäväksi jää.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 18.05.2016, 17:58:58
Laitetaan muutama kuva tuosta projektista lähinnä ihan informaatioksi jos joku tuota KL-Racingin Cooleria meinaa hankkia / asentaa että hahmottaa suunnilleen ennen tilaamista millainen urakka tiedossa. Tapoja varmaan asentaa tuo on yksi ja miljoona mutta itse päädyin tekemään noin.. Mitä hyötyä sitten tuosta urakasta seurasi? Ainakin persdynolla arvioiden tuntuisi vetävän snadisti paremmin tuolla 3500rpm --> ja ahdot nousivat pienehkösti. Eli kaiketi onnistunut asennus kun ei tullut takkiin 30hp enempää. Suurempaa hyötyä tuosta saanee vasta kun viritysaste nousee, mutta näin välihuomiona että olevinaan jotain tapahtuu jo auton ollessa vakiokin. Sitten niitä muokkauksia:

Coolerin alaosan kynsistä noin 1cm madallusta:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Cooleri1_zpsfypia0i6.jpg)

Yläosan muutokset eli kiinnikkeen etupuolen poisto ja viisteet kulmiin että tulevat syylärin kiinnikkeet passaa paremmin. Myös mustaa maalia sai pintaansa ohuen kerroksen, ihan noin maastoutumisen vuoksi ja korroosio suojaksi:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Cooleri2_zpsv2cu5nro.jpg)

Yläkiinnikkeet sinkatusta lattaraudasta, kiinnitys alkuperäisiin paikkoihin. Toisessa viiste syylärin ylävesiletkua varten, saivat myös pikaisesti kilikalia niskaan kuvan oton jälkeen:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Kiinnikkeet_zps2ahrfxrh.jpg)

Muutokset kumikiinnikkeisiin että cooleri mahtuu hieman taaemmas ja istuu paremmin palkin päälle, ilmastoinnin kenno-osan yhden pultinkannan hionta tasaiseksi:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Alapalkki_zpsnopsdvpx.jpg)

Ja paketti paikoillaan:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Kasassa_zpsnwkynuwt.jpg)


Älkää huoliko pienestä jäähdytysnestemäärästä, ei ole vielä lisätty kun hieman meni hukkaan syyläriä irroittaessa.. Konehuone muutenkin siistimistä vailla mutta kait tuosta jotain selvää saa. Tuollaista ikkunan kumitiivistettä vedin alapalkin päälle kun Cooleri laskeutuu niiden kohdalle, samaa tiivistettä laitoin myös Coolerin ja ilmastoinnin kennoston väliin kohtiin jossa cooleri puristuu aika liki kennoa. Tuon coolerin yläosan kiinnikkeen muokkaamisen takia ilmastoinnin kenno ei ole kiinni coolerissa mutta cooleri puristaa kennon vasten kumisia ilmanohjaimia ja kenno on kuitenki kiinni alapäästä. Koko paketti istuu tosi napakasti paikoillaan eikä mikään tunnu hankaavan kiinni mihinkään..
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 01.06.2016, 23:24:59
Mitäs tälle sitten viime kerran, no ainakin EZK tytärkortti sytkämodi tuli kolvailtua ja tuohon että ECUun tuli nakattua Tonin lastut. EZKn tytärkortin tinaus on varsin simppeli homma ja onnistuu kyllä keneltä tahansa noilla ohjeilla, piirilevyä jouduin itse hiukan hialtamaan matalammaksi ja myös sytkäpurkin muovikoppaa hioin myös hieman että sai mahtumaan nätisti ilman että otti mihinkään kiinni. Samalla tuli katsottua läpi sekä sytkä että bensaboksin juotokset. Ahtojen noston tässä vaiheessa päätin toteuttaa Turbosmartin Boost Tee bleedillä että saa tarkemmin nosteltua asteittain ja testailtua. Ahdot asettuivat nyt akselille 0,7 - 0,8 Bar, riippuen kuinka tarkka tuo Turbosmartin mekaaninen mittari lienee, neula nakottaa ainakin auto sammuksissa neulan verran nollan alla.. Kuitenkin pitäisi olla ihan turvallisella alueella.

Tytärkortti:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Sytkamodi_zpsvzwsizsh.jpg)

Lastujen vaihdon jälkeen ajelin päivän pari ja sitten kunnon vesisateella kotia tullessani motaria alkoi auto nytkyttää varsinkin pintakaasulla / puolikaasulla kiihdyttäessä. Kokeilin myös käyttää boksit varoilta vakiona mutta samanlaista ongelmaa lievempänä niillä joten tuskin liittyy softiin, enemmän veikkaus sytkään tms. Tuli sitten vaihdettua uudet tulpat ja puhdistettua vjakajan kansi sekä pyörijä. Kansi ja pyörijä menevät vaihtoon jahka saan aikaiseksi hankkia kun tarkoituksena ottaa Bosch alkuperäiset tai sitten Bremit. Sytkäjohdot vaihdoin myös Boschilaisiin ja IMM tuli putsattua perusteellisesti myös. Noilla ongelma hävisi lähes olemattomiin, tekee vieläkin silloin tällöin erityisesti kylmällä koneella. Täyskaasulla pelaa ongelmitta.

PLX-laajakaistalambda olisi menossa hankintaan ja asennukseen että näkisi missä seosten kanssa mennään ja ellei tuota loppua pientäkään satunnaista nykimistä saa pois ennen sitä näkisi missä seokset noiden kohdalla huitelevat. Tuota esiintyi tuolla 2500 - 3500 alueella, ei niinkään korkeammilla kierroksilla. Kuitenkin vaihtoon nyt ensin vielä vjakajan kansi ja pyörijä.

Tuosta Turbosmartin bleedistä, siinä on tuo kuula/jousi rakennelma sisällä ja sen kanssa auton käytös tuntui jotenkin omituiselta. Tietyillä alueilla/osakaasulla tuntui omituisena soutamisena, joten heitin tuon hässäkän venttiilistä olan yli. Tuntuu pelaavan paremmin ilman tuota kuulaa/jousta ja ahtojen käyttäytyminen on vakion oloista erotuksella että ahtaa toki enemmän säädön mukaisesti. En tiedä mitä lienee muilla tuosta kokemuksia mutta omalla kohdallani noin.

Alusta ei ole vieläkään suvainnut saapua, on sitä odoteltu jo kuutisen viikkoa reilut. Tuningstudion kanssa asiaa on hoidettu viimeisen viikon aikana useaan otteeseen eikä pakettia tunnu tipahtavan.. Ei minulla olisi mitää napisemista mikäli toimitusajaksi sanottaisiin suoraan vaikka 8 viikkoa mutta kun lupaillaan 3-4 viikkoa ja kestää 6-7 niin se ottaa hermon päälle. Myöskään toimituksen liikkeistä ei ole mitään tietoa seurantakoodin tms muodossa vaan aina täytyy kysellä myyjältä mikä on tilanne. Muutenhan asia olisi sikäli se ja sama mutta kun nuo maksetaan tilattaessa ja koko tuon ajan asiakkaan rahat seisovat tilauksessa kiinni joka sitten valuu noin rankasti yliajalle.

Kaikkinensa alkaa olemaan ihan kiva käyttöpeli ja liike on huomattavasti sukkelampaa kuin vakiona, pientä twiikkaamista riittää vielä paljon ja tulevaisuudelle suunnitelmia on paljonkin. Tulihan myös vaihdelaatikon takastefa uusittua kun entinen tiputteli öljyä sotkien koko alustan. Paljon muutakin pientä siistimistä sieltä täältä ja antureiden yms tarkistelua, puhdistelua ja mittailua muttei mitään maata mullistavan suurta mistä olisi kuvia viitsinyt napsia. Otetaan sitten jotain before - after juttuja jahka tuo GTSn sarja saapuu ja pääsee lyömään alle. Niin kuvallisessa kuin verbaalisessa muodossa eroja sekä kokemuksia ajettavuudesta. Myös vakaajat ja puslien uusintaa olisi ajatuksissa mutta ne sitten aikanaan.

Ajatuksena tosiaan olisi hankkia tuo PLXn paketti laajakaistaksi, mietin tuota että onko tuolla mahdollista hoitaa PLXn oman mittarin näyttämä sekä saada tieto auton ECUlle että selviäisi yhden lambdan varassa? Tämä siis vakiolla LHn ohjauksella. Alkuperäisessä lambdassa kun on kolme johtoa. Lieneekö noista varsinainen anturitieto vain yhdessä ja kenties lämmitystä tms varten lisää. Lähinnä että tunnistaako LH tuon alkuperäisen lambdan puuttumisen jos se saa vain anturitiedon?

Noin huoltomuistiona että tulihan sitä vaihdettua kaikki imusarjaan liittyvät alipaineletkut uusiin, tyhjäkäynnissä ollut pientä soutamista joka näkynyt noin 100-150rpm aaltoiluna tonnista alaspäin. Helpotti hieman noilla mutta pitäisi tyhjäkäyntimoottori tarkistaa myös.. Ahtoputket tuli puhdistettua sekä huohottimen putket myös, itse säiliötä en alkanut purkamaan vielä kun niin hankalassa paikkaa. Syksyksi sitten.. Turboa tuli myös tutkittua ja Bypass kalvo ehjä ja hyväkuntoinen mutta kompurapuolelta kun akselista ottaa kiinni ja heiluttaa niin selkeä poikittaisvälys, saa ihan klak klak äänen kuulumaan. Ei tosin vielä pukkaa öljyä läpi suuntaan tai toiseen ainakaan suurempia määriä mutta hieman on merkit ilmassa että ahdin menee vaihtoon.. Joko budjettiratkaisuna käytetty 13C tilalle tai sitten uusi 19T, nähtäväksi jää.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 22.06.2016, 10:06:56
Mitäs uutta tälle, noh Tuningstudiolta vihdoin tipahti tuo GTSn alustasarja ja sen ruuvailin alle viimeisen kuluneen viikon aikana. Sen verran kyllä avaudun Tuningstudion toiminnasta että en voi kenellekkään suositella kyseistä firmaa, älkää sotkeentuko ellei ole aivan pakko ja osia ei saa muuta kautta. Tilaus täytyi maksaa etukäteen mikä on täysin ok kun toimitusaika annetaan ja siinä pysytään, toimitusajaksi kuitenkin kertoivat 3-4 viikkoa. Sarjan saapumisessa meni parisen kuukautta. Kyselyihin vastataan takaisin todella huonosti jos ollenkaan ja mikään tieto minkä sain myyjältä ei lopulta pitänyt paikkaansa. Sarjan viimeisetkin liikkeet sain itse selvittää ja haalia kamppeet käsiini kun sain kuriirin kiinni. Vaadin 10% hyvitystä sarjan hinnasta tuon naurettavaksi venyneen toimitusajan takia sekä minulle aiheutuneista kuluista mitä on tullut kun toimitusajat eivät ole pitäneetkään paikkaansa lupauksista huolimatta. Tuo 10% hyvitys minulle luvattiin, jota tosin ei vielä oli kuulunut vaikka asiasta on puolitoista viikkoa.. Nähtäväksi jää.

Niin tai näin, sarjan kamat kuitenkin ovat oikeat ja tulivat perille lopulta ehjänä. Jouset tuossa sarjassa ainakin itselläni ovat K.A.W merkkiset ja iskunvaimentimet kaasut joissa GTS tarrat, KYBin tekniikkaa ja Japanissa kyhätyt. Vaikuttavat ihan robusteilta ja itse tuotteista ei ole natisemista. Noiden allelaiton yhteydessä tosiaan vaihtui myös eteen alapallot TRW sekä raidetangon päät ulommat TRW. Myös tolpan yläosan jousilautanen laakereineen uusittiin molemmin puolin. Jouset ovat ilmeisesti progressiiviset ja joustavat alkuun kohtuu pehmeästi kuitenkin jämäköityen nopeasti. Sarja lupaa madallusta 50/40mm mutta omassani etupää putosi entisestä noin 15mm ja takapää vajaan 10mm. Epäilen että autossa tosin oli Lesjön jouset, iskarit ovat vakiokamaa ja takapäästä löytyi Nivomatit. Madallustahan en juurikaan edes ollut hakemassa vaan ajettavuutta, kuitenkin sen verran pitää mainita että vihdoin sarja jossa ryhti on omaan makuuni juuri oikea.

Auto laskeutui mieluiselle korkeudelle ja ennen kaikkea ei näytä keulivan. Ajettavuus parani kummasti, ottaa huonommankin tien ihan mukisematta joskin matkustusmukavuus tuolla ei ole pehmoisen alustan veroinen. Ei kuitenkaan mikään kivireki tai pintakova. Ohjaus tarkentui kummasti ja kallistelu vähentyi todella paljon. Vielä olisi tarkoitus uusia vakaajat ja muutamia isompia puslia jahka sinne ehtii. Kuitenkin tuota sarjaa voi suositella lämpimästi sekä istuvuuden että ajettavuuden osalta. Lisään kuvia piakkoin.

Se mistä minulla on jotain kuvia oli tuo audioprojekti autoon, ideahan on ollut tehdä kaikki asennukset vakiopaikoille ja jättää autoon mahdollisimman originaalia vastaava asennus audion osalta. Etupää on toteutettu 2,5" Daytonin laajiksella sekä 5,25" Audisonin mideillä. Noita ajaa Alpinen soitin. Etuovet tuli vaimennettua kokonaan STP Black Gold matolla, sama projekti on tulossa takaoviin, pohjaan sekä kontin / matkustamon erottamiseen toisistaan. Midien toisto parani radikaalisti tuolla ovien dempillä ja jos nyt 5,25" voi mitään potkua odottaa niistä saadaan nyt sen mitä olettaa voi. Kuitenkin alapää jäi toistumatta 50Hz alapuolelta lähes kokonaan varsinkin auton liikkuessa eikä soittimen tehoilla muutenkaan mieluusti kartioita liikuttelisi turhaan. Heräsi sitten ajatus subbarista mutta kun kyseessä on käyttis en halunnut uhrata lainkaan konttitilaa tuolle asialle. Muutenkin tuo 900-sarja on aika suljettu kontin osalta ja vaikka konttiin pukkaisi suuremmatkin pöhisijät ei sieltä oikein kunnolla saa kabiiniin ääntä suhteessa käytettyyn tilavuuteen ja tehontarpeeseen. Huomasin että tuo ysin takapenkin käännettävä keskituki on varsin kookas ja aikani mittailin ja suunnittelin päätyen siihen että tuohon on pykättävissä juuri passeli noin 10L neton omaava koppa matalakon asennus-syvyyden omaavalle 8" elementille.

Elementiksi valikoitui JL Audion 8W3v3-4 ja vahvariksi samalta merkiltä pikkuinen digipääte joka tyrkkää monona jonkun sataa wattia noille impedansseille. Riittävä kaikkiaan. Tuonkin kotelon ajatuksena oli sulauttaa se alkuperäiseen sisustukseen ja hukata mahdollisimman vähän käyttötilaa ajokista. Pidemmät matkat taittuvat muutenkin maksimissaan 4-hengen voimin ja suksiluukulle ei itselläni ole tarvetta joten koppaa lähdin siksi tuohon rakentamaan. Alkuperäiset kiinnikkeet tuolle keskituelle ovat varsin jämäkät joten niitäkin ajattelin hyödyntää suoraan. Koppa tuli tehtyä 19/12mm MDF-levystä kera sisätuennan ja suunniteltua siten että tilavuus on oikea mikäli tuon haluaa refleksiksi muuttaa ellei suljettu tarjoa tarpeeksi potkua. MDF siksi että se on helppoa työstää ja sopi tähän projektiin koivuvaneria paremmin jota yleensä käytän sen jäykkyyden, hinnan ja painon takia. Mitä muutoksia kotelon asentaminen sitten vaati, alkuperäisistä metallikiinnikkeistä piti nakata mäelle tappi sekä muovinen lukitusosa jättäen raudat suoriksi. Niskatuen ruuvit peittävän muovin joutui lyhentämään taitoskohdasta että ruuvit saa kiristettyä kotelon ollessa paikoillaan, muutoin istui suoraan noille sijoilleen eikä ulkoisia viitteitä modauksista jäänyt.

Kotelon rakenne:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Rakenne_zpsvn4dvgvg.jpg)

Kotelo paikoillaan:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Asennuspaikka_zps0uro4x5z.jpg)

Kotelon päällystin tuollaisella routamatolla jonka idea on juurikin muovata kotelosta paremmin "tyynyä" muistuttava ja avittaa verhoilua. Tuo siksi koska tuolla levypaksuudella ei paljon pyöristyksiin jää varaa. Etulevyssä on paksuuttam mitä ottaa mutta ruuvit tulevat ihan reunaan 12mm runkolevyjen takia. Elementin upotuksen syvyydeksi valitsin vain 7mm koska tuo vaahtomuovi passaa hommaa. Koko komeus verhoillaan harmaalla kankaalla jolloin elementtikin jää näkyvistä. Kokeeksi kokeilin harmaata tiheää puuvillakangasta ja istuu tosi nätisti vaikka vain tunkemalla se penkkien väliin, tuossa vain ongelmaksi muodostuu kankaan löysyys kun elementtiä alkaa soittamaan. Tuokin basso siirtää ilmaa ihan kivasti noin pieneksi kun sitä poikkeuttaa rajummin, tuo sitten aiheuttaa kankaassa fläp fläp fläp ääntä ellei sitä pingoita todella tiukalle. Noh, kait tuosta ajatusta saatte..

Virransyötön vedin konttiin asti ja kamat tulevat kiinni hattuhyllyn alle ylösalaisin ettei kontin lattiatilaa tuhlata, myös korkeutta noilla on vain reilu viitisen senttiä joten silläkään saralla ei suuresti tilaa tuhlata. Kaapeloinnin toteutuin 35mm^2 kaapelilla asiaankuuluvin sulakkeiden kera sekä jakoblokin kanssa kontin puolelle jossa on sitten helppo laajentaa systeemiä kattamaan etupään vahvistus tulevaisuudessa. Maattopiuha tuli takapenkin turvavyön pultin alle ja tuo paikka minulla on ollut vakio kaikissa Volvoissa. Hyvä ja järeä paikka maadoittaa. Liittimet tukevin puristusliitoksin, jonka jälkeen vielä juottaminen päälle. Läpivientien viimeistely myös käyttäen kutistesukkaa 2x kaapelisuojana noilla kohdin. Signaali ja virtapiuhat vedin eri puolille ja heräte tulee myös omana kaapelinaan virtakaapelin puolelta. Vielä pitää järkkäillä konehuoneeseen lisämaadoitukset laturiin, koneeseen ja suoraan runkoon akulta. Maattokaapelin kiinnityksen hioin pellille, sitten asennus ja kiristys ja lopuksi maalasin päälle ettei pääse korroosio iskemään.

Maadoitus:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Maatto_zps6cvx4nei.jpg)

Takapenkin alunenkin tuli siivottua kyllä, markkoja löytyi kourallinen :) Jos noille audiojutuille on kiinnostusta niin niistä voin kirjoitella enemmänkin, tuossa nyt maalaillen suunnilleen mitä tuli tehtyä ja mitä tulossa on. Alustasta vielä kuvasaastetta jahka puran ne puhelimesta..
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: Jambo - 22.06.2016, 11:25:47
Mitäs uutta tälle, noh Tuningstudiolta vihdoin tipahti tuo GTSn alustasarja ja sen ruuvailin alle viimeisen kuluneen viikon aikana. Sen verran kyllä avaudun Tuningstudion toiminnasta että en voi kenellekkään suositella kyseistä firmaa, älkää sotkeentuko ellei ole aivan pakko ja osia ei saa muuta kautta. Tilaus täytyi maksaa etukäteen mikä on täysin ok kun toimitusaika annetaan ja siinä pysytään, toimitusajaksi kuitenkin kertoivat 3-4 viikkoa. Sarjan saapumisessa meni parisen kuukautta. Kyselyihin vastataan takaisin todella huonosti jos ollenkaan ja mikään tieto minkä sain myyjältä ei lopulta pitänyt paikkaansa. Sarjan viimeisetkin liikkeet sain itse selvittää ja haalia kamppeet käsiini kun sain kuriirin kiinni. Vaadin 10% hyvitystä sarjan hinnasta tuon naurettavaksi venyneen toimitusajan takia sekä minulle aiheutuneista kuluista mitä on tullut kun toimitusajat eivät ole pitäneetkään paikkaansa lupauksista huolimatta. Tuo 10% hyvitys minulle luvattiin, jota tosin ei vielä oli kuulunut vaikka asiasta on puolitoista viikkoa.. Nähtäväksi jää.

Saksassa vastaavan niminen pulju joka toimii ihan toisella tapaa, sieltä tilasin oman sarjan GTS:sää. Ei pidä tohon kotimaiseen sekottaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 22.06.2016, 13:16:36
Saksassa vastaavan niminen pulju joka toimii ihan toisella tapaa, sieltä tilasin oman sarjan GTS:sää. Ei pidä tohon kotimaiseen sekottaa.

Juu tuon tiedostin, en tiedä ovatko jotenkin samaa puljua koska paketissa joka minulle tuli oli tuningstudio.de merkinnät. Tilasin Suomesta ihan vain tukeakseni asiaa ja siinä toivossa että reklamaatiot olisi helpompi hoitaa tänne mikäli takuujuttuja ilmenee. Tosiaan ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tuosta kotimaan kyseisestä puljusta tilaan mitään. Saksan puolessa homma voineekin toimia paremmin ja hintakin lienee edullisempi.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: puppet - 22.06.2016, 14:09:06
Täällä ihan samt kokemukset. Sillon vaan oli optimistisemmat toimitusajat. Kysyin että miksei lähetystunnusta ole tullut, vastattiin että älä hätäile. Ootettiin vähän aikaa 1-1,5vki ja paketti lähti liikkeelle. En suosittele ainakaan kiireessä tekijöille ::)
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: remes - 22.06.2016, 17:51:58
Minä taas suosittelen että jos ei saa muualta niin kannattaa vaihtaa jo tuotetta, tuon putiikin kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Itse sain puolen vuoden väännön ja kuluttajariitalautakunnan päätöksen jälkeen rahat takaisin Octavian coilialustasta. Selityksiä riitti sekä puhelimessa että sähköpostilla mutta mitään ei tapahtunut takuuasian suhteen. Tarkempi avautuminen löytyy varmaan edelleen klubiosiosta muutaman vuoden takaa.

En olisi kovinkaan toiveikas 10% hyvityksen suhteen...
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 23.06.2016, 20:38:38
Eli tässäpä löytyi yksi kuva miten auto istuu nyt, kuvissa paskainen mutta tarkoitus olikin vain näyttää mille korkeudelle ja mihin ryhtiin asettuu tuolla GTS alustalla jos joku sitä miettii. Tämä siis ilman laikkauksia tms muutoksia, bolt on ja ET 15 vanteiden kanssa. Edessä kaariin jää sisäänjoustossa hiuskarvan verran tilaa kun sisäloksut ovat paikoillaan mutta sehän riittää. Aika kovasti saa ramppiin tyrkätä tosin jos mielii saada kulman joustamaan niinkin alas. Suuremmat nypyt tiessä tilannenopeuden mukaan toki tekevät omansa mutta ei ole raapimisia kuulunut. Takana taitaa jäädä parisen milliä sisäloksuun noilla kiekoilla ja 225/45/17 kumeilla. Kumithan ovat vanteille tarkoituksella hieman pullat, en henkilökohtaisesti ole venykumien ystävä.. Tarkoitushan tuolla sarjalla oli saada ajettavuuteen parannusta, madallus oli täysin toisarvoinen juttu mutta sitäkin hieman saatiin. Tuon alemmas ei viitsi tiputtaa muutenkaan kun tiestö täällä on melko kehnoa ja ajoin pitää soratietäkin heittää satunnaisia pätkiä. Kyseessä kun on käyttöharraste niin soisi sen myös säilyvän käyttökelpoisena.

Tuli käytyä reissu soratietä ja todella huonoa asfalttia, autossa kolme henkeä ja kontti sekä takapenkki kattoa myöten täynnä tavaraa. Takaa raapaisee hyvin snadisti sisäloksuun isommissa montuissa jos vauhtia reilu satku. 215/45/17 kumeilla tuskin ottaisi kontaktia missään tilanteessa. Ei aiheuta toimenpiteitä elleivät loksut kulu puhki..

Ennen:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Volvo940_zpsgxt90iz5.jpg)

Jälkeen:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/GTS_zpsxyahxttl.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 29.06.2016, 22:23:30
Tulihan tuossa taas askarreltua virranjaon ja vahvistimen paikkaa. Ysissä on hattuhyllyn alla 42cm välein kiinni hitsatut mutterit joihin sopii noin M8 pulttia vastaava TUUMAKOKO, ovat myös suorassa linjassa keskenään. Tein sitten hattuhyllyn alapuolelta peittävän vanerin 19mm jonka mitoitin että sisävalo toimii mukavasti ja saa huollettua, toiseen kulmaan pitää tehdä pieni loveus hattuhyllyn muodon takia. Koko komeus tuli pultattua roikkumaan noilla kolmella pultilla suurien prikkojen kanssa hyllyn alapintaan. Siihen sitten lätkäistään kiinni Audisonin jakoblokit, kaapelikanavat ja vahvistin. Kattoa kuin alkaa istumaan ensin ja sitten tarkoitus vetää konttiin äänieristettä takapenkkien taa verhoilun alle. Kenties joku alkuperäistä parempi valaistus kehitellä valkoisista ledeistä..

Niin ja saihan ilmastointikin rakkautta, täyttö tuli teetettyä. Ainetta oli jäljellä 500g eli vajunut noin puolilleen. Aikaisemmasta huollosta ei ollut merkintää kirjassa. Aineeksi R134 ja kokonaismäärä 950g. Nyt pukkaa kylmää ja railakkaasti. Loppuun vielä huonolaatuinen kännyräpsy josta saa jotain havaintoa tuosta ratkaisusta, hyvä paikka muillekkin jos haluaa minimoida konttitilan hävikin.

Kiinnityslevy:

(http://i1172.photobucket.com/albums/r575/mattitapanileppanen/940/Kiinnityslevy_zpssncx9nwq.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 30.06.2016, 13:12:44
Tulipa käytettyä auto leimalla. Tuli myös opittua uutta.. Kaikkihan oli reilassa ja kehujen kera auto todettiin kelpo vermeeksi. Muutoskatsastuksessa ilmenikin sitten ongelmia. Autohan on -97 johon alustasarjan myyjän mukaan ei TUV todistuksia tms tarvita. Varauduin kuitenkin noiden todistusten kanssa menemään missä näkyy jousien soveltuvuus noille massoille. Ensiksi pyydettiin juurikin tuota todistusta ja kerrottiin että kaikki vanhemmatkin autot nykyisin vaativat nuo laput missä esitetään jousen soveltuvuus akselimassoille. Tuo muutos kuulemma oli tullut syyskuussa viime vuonna. Noh homma kuitattiin löytyvällä TUV-lapuilla jotka K.A.W oli toimittanut sarjan mukana.

Seuraavaksi homma jumahti siihen että täytyisi olla todistus ohjauskulmista, nelipyöräsuuntauksesta saatava todistus jossa todetaan kulmien olevan arvoissaan. Käytin auton heti sarjan laiton jälkeen tuossa suuntauksessa ja kulmat ovat kunnossa, lappua en kuitenkaan saanut. Hoidin asiaa sitten puhelimessa tuonne liikkeeseen missä säädätin että saisiko ne jostain muistista kaivettua, ei löytynyt joten uudestaan mittaukseen tuon lapun takia. Ei sillä se ei olisi kelvannut joka tapauksessa missä näkyy kulmat, lapusta on löydyttävä merkintä korkeudesta pyörän keskikohdasta kaareen ja tarkistuksen / säädön suorittaneen asentajan nimikirjoitus. Eli pelkkä todistus ohjauskulmista ei riitä, lisäksi vaaditaan merkintä tuosta korkeudesta.

Noh, homma nyt meni kuitenkin sikäli ok että leimat napsahtaa ja kaikki on ok kun tuon paperilapun heille toimitan. Liike vain missä tuo tehtiin on 100km päässä, enkä todellakaan ala maksamaan uutta tarkistusta tuon lapun takia.. Onpahan nyt kuukausi aikaa hankkia tuo lippulappu. Tämä vain tiedoksi kaikille muillekin kuka alustaa on muutostamassa, ensimmäinen kerta itselläni joten ei ollut havaintoa mihin kaikkeen joutuu varautumaan. Varmasti konttorikohtaisia erojakin löytyy mutta painotti erityisesti että asia on muuttunut vastikään ja myös vanhemmat autot vaikka museoikäiset vaativat nuo kyseiset laput.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 12.07.2016, 23:32:48
Autokin tuli taannoin katsastettua, leima lappuun ja muutokset otteeseen. Prosentteja 2%. Muutostamiseen tosiaan tarvittiin K.A.Wn jousien laput sekä laput ohjauskulmista sisältäen korkeuden pyörän navoista kaareen. Noilla sitten kelpasi. Korkeus kirjattiin otteeseen. Autolla on tullut lisää kilometrejä ja alusta pelaa kyllä hyvin, tuosta ei ole mitään moittimista. Tuningstudion toiminta tosin edelleen kusee lahjakkaasti eikä tuota luvattua 10% hyväriä ole kuulunut, lukuisista kyselyistä huolimatta. Ei yllätä..

Pari viikkoa ajelin vakiolastuilla ja eilen nakkasin sytkä ja bensalastut paikoilleen ahdoilla 0,85. Rosteriränniä olisin tähän vailla, alusta loppuun ja mieluusti valmiiksi kahdelle lambdalle. A Alt avgassystemille laitoin kyselyä muttei vastausta ole kuulunut. 2,5" olisi ajatuksissa alusta loppuun racekatilla. Pitäisi natsaa tuohon 13C ja tulevaisuudessa varmaan 19T tai jotain noiden väliltä. Onko kellään heittää mistä putkisto kannattaa hommata, noita rosterisia ei liikaa ole näemmä tarjolla ainakaan järkevään hintaan?
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.07.2016, 04:25:21
Onko kellään heittää mistä putkisto kannattaa hommata, noita rosterisia ei liikaa ole näemmä tarjolla ainakaan järkevään hintaan?

Onko sulla mahdollisuutta tehdä itse? ??? Mä tein joskus kolmisen vuotta sitten itse, kyllästyin ruosteisten pönttöjen parsimiseen. Ei ole tarvinnut kuin susisurkeita kannatinkumeja uusia.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 13.07.2016, 08:40:55
Onko sulla mahdollisuutta tehdä itse? ??? Mä tein joskus kolmisen vuotta sitten itse, kyllästyin ruosteisten pönttöjen parsimiseen. Ei ole tarvinnut kuin susisurkeita kannatinkumeja uusia.

Ei valitettavasti, ei ole laitteita saati taitoa peltihommiin. Noh pitää tuonne avgassystemiin olla uudestaan yhteyksissä jos jotain selviäisi.
Otsikko: Vs: Volvo 940 Turbo -97 Classic
Kirjoitti: ML - 03.09.2016, 13:13:12
Mitäs tälle onkaan tapahtunut sitten viime postauksen. Hmm no ainakin lastu vaihtui ja auto pelaa nyt halutusti, kiitokset isosti tässä jelpanneelle taholle kuka itsensä tunnistaa. Pari viime päivää menikin pienten päivitysten muodossa. Laatikon tipautin alas ja kulkine sai sisuksiinsa pottapyörän oikaistulla tasolla, Volvon alkup kampuran stefan, 940 tdi kytkinlevyn, SRE -763 asetelman, tdi painelaakerin, käytetyn lämmönvaihtimen ja uudet vesiletkut alkup volvo. Kytkimen palikat kokonaan Sachs. Ohjeen mukaisesti prikkoja mutterin alle noin 4mm ja kytkin pelaa juuri eikä melkein. Laatikkoon tyrkkäsin Volvon omat laatikkoöljyt.

Tuota aloituksessa pohdittua kalkatusta ei muuten enää kuulu eli ilmeisesti todella löysä kaksoismassa syynä tuohon, kenties uudet laatikonöljytkin vaikuttavat jotain. Tipotiessaan kuitenkin eikä laatikon akselista välystä löytynyt sitä ravistellen.. Vasta 100km takana uudella kytkimellä mutta varsin hyvin pelaava paketti, joskin alkuperäistä jäykempi käyttää mutta muutoin täysin vastaava. Nyt pitäisi voimansiirronkin olla paremmin jatkoa varten soveltuva. Tämän kesän tavoitteet auton kanssa on pitkälle saavutettu, ensi kesänä varmaan projekti jatkuu. Musalaitteistokin sai viimeiset päivitykset ja asennusten siistimisen ennen talvea. Muutoin vain kovaa ajoa. Rekisterikilvet tuli myös vaihdettua uusiin, entiset olivat jo hieman tietä nähneet..

EDIT: Ainiin, ei ole hyväriä kuulunut Tuningstudiolta useista kyselyistä huolimatta enkä usko enää kuuluvankaan. Joten pitäkööt tunkkinsa ja jääköön tämä varoituksesti kyseisestä puljusta, älkää helvetissä ostako mitään tuolta.