Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Rasse - 09.03.2016, 20:08:19
-
Eli volvo 740 b200f koneella ja lh jetronic 2.4 ruiskulla on nyt parin päivän aikana jättänyt viisi kertaa tielle työmatkalla ;D. Onneksi on aina lopulta päästy töihin/ kotiin 2h myöhässä. Toissapäivänä vavahduin siihen että radio meni mykäksi muutama sekunti siitä kojetaulu kuoli ja vielä pari sekuntia siitä moottori sammui. Sain auton rullattua bussipysäkille ja koetin käyntiin mutta ei jaksanut pyörittää, Radio kyllä meni päälle ja bensa/ lämpömittarissa oli jotain elämää mutta näyttivät aivan omiaan aivan kuin akku olisi lähes tyhjä. Avasin konepellin käytin miinus napaa irti ja laiton takasin ja avot! volvo lähti käyntiin mutta kävi aika karkeata tyhjäkäyntiä. Ajoin muutaman kilometrin kunnes muuralan liikennevaloissa volle hyytyi juuri kun valo vaihtui vihreäksi. Onneksi oli pieni alamäki niin sain auton rullattua risteyksen läpi bussipysäkille. Otin molemmat akun navat irti ja puhdistin ne katkoteräveitsellä isommista hapettumista ja taas matka jatkui ja pääsin kun pääsinkin kotiin asti joskin auto meinasi pari kertaa hyytyä kun kierrokset laskivat alle 1500rpm. Vaihdoin molemmat akunkengät sekä kolmen + navalta lähtevän ohuemman piuhan kaapelikengät uusiin ja auto tuntui pelaavan sen jälkeen hyvin. Hieno homma kun oli sellanen pikkuvika vaan. Tänä aamuna taas töihin ja Volvo tuntui pelaavan hyvin... Kunnes Kehä kolmosella taas radio lakkasi toimimasta, mittaristo pimeni ja auto jäi tien poskeen >:(. Poistin eilen vaihtamani kaapelikengät ja liitin kolme + navalta lähtevää ohkasempaa piuhaa saman klemmarin alle missä laturin kaapeli on että ei ainakaan mistään kosketuksesta ole kiinni. Ei jaksanut oikein pyörittää kunnolla mutta pienen odottelun jälkeen pyöritti oikein iloisesti käyntiin ja matka jatkui...500 metriä.. Broidi kävi nakkaamassa toisen akun ja taas päästiin baanalle ja auto toimi melkein perille asti kunnes kierrokset tippuivat alle sen 1500 ja auto hyytyi. Pyöritti iloisesti mutta ei noussut pystyyn, bensa haisi. Revin muovipanelit Ecun tieltä pois je heiluttelin johtosarjaa-> lähti käyntiin ja sain ajettua parkkiruutuun ja siihen se sammu itsestään. Kotiin pääsin taas johtosarjaa heiluttelemalla jonka jälkeen pidin kierrokset kokoajan yli 1500 ja auto hyytyi vasta kotona parkkiruutuun. Vikakoodeja yritin saada ulos mutta purkki oli täysin mykkä (ennen toimi). Purin ecun pois ja avasin liittimen. kaikki näytti olevan ok ei hapettumia. mittailin resistanssin pinnin 5 (signal ground) ja maan väliltä ja kosketus on ok. pinniltä 5 lähtevä ruskea piuha menee sillattuun liittimeen johon tulee myös musta piuha pinniltä 19 (niinikään maapiuha) smasta liittimestä ruskea piuha jatkaa toiseen liittimeen johon tulee musta/ruskea piuha pinniltä 29(internal signal ground). Tämä liitin ei ollut sillattu mutta ecun kehikon päältä löytyi siihen sopiva vastakappale jolla saa piuhat sillattua. Jotenkin sellanen fiilis että toi jälkimmäinen liitin ei minun aikana ole ollut ikinä sillattuna ja auto toiminut kuitenkin. Eikai tuo mitään voi rikkoakkaan vaikka sen siltaisi? Putsailin vielä ecun takana olevat + imusarjan maadoitukset vaikka ne hyvältä näyttivätkin. Huomenna ecu paikalleen ja katotaan mitä sanoo, veikkaan kyllä että vika edelleen päällä. Seuraavaksi varmaan sulaketaulun takaa etsimään vikaa.. Jotain muita veikkauksia missä vika voisi olla? ???
-
Olet ensimmäisestä ongelmasta alkaen diagnosoinut tasaisen selkeää latauksen puutosta, miksi vaihtelet muita osia jos syy on aina akun tyhjeneminen? Jännite mitaten ja laturin/sen piuhojen kimppuun.
-
Täytyy huomenna mittailla latausjännite. Voihan se vika olla tuo. Vaikuttaa vaan oudolta että ajossa sähköt häviävät kokonaan mutta 15 min jälkeen jaksaa jo starttia pyörittää.
-
Laturilta mitattuna 12V antaa moottori käynnissä joten eihän se lataa :). Mistähän johtuu se että latauksen merkkivalo ei ole palanut ajaessa? Ruuvasin latauksen säätimen irti ja se näyttää paikoin hapettuneelta / ruosteiselta sisältä. Voiko sen kuntoa mitata jotenkin?
-
ei sytytä latausvaloa aina,onko ne hiilet siinä säätimessä hyvät,tarvike säädin maksaa muutaman euron . ;)
-
Voiko sen kuntoa mitata jotenkin?
Juurihan sen kunnon mittasit :)
Ota sitten 14,4V säädin, ei niitä leluja!
-
kyllä noi hiilet aika nysiltä näyttää kun vertaa uuden säätimeen motonetin sivuilla. Motonet tarjoaa kahta boshin säädintä josta halvempi 9.90€ "Jänn säädin Bosch vastuksella" näyttää väriä myöten ihan samalta kun nykyinen unipointin säädin paitsi että motonetin säätimessä on joku vastus. Kalliimpi 34,90€ "aito bosh tuote" näyttää muuten samalta mutta se on valkoinen ja hiilten oikealla puolella yläviistossa oleva nasta näyttäis olevan taivutettu eri kohtaan kun nykysessä on. Kaippa se kuitenkin toimii :)
-
Niitä pennin lataussäätimiä ei kannata laittaa, pari on todettu toimivan mitensattuu ja yksi pilasi akun kun latasi noin 17-18V.
-
Se "ylimääräinen" vastus on siinä säätimessä juuri siksi, että se osaisi sytyttää latausvalon myös silloin, kun lataus loppuu kesken kaiken. Ilman sitä saatat ajaa tosiaan akun tyhjäksi ilman minkäänlaista merkkivalon syttymistä. Kokemusta on tuosta asiasta... :-[
Nii, ja ainakin omassa mobiilissa se halvempikin motonetin vaihtoehto on pelittänyt ilman ongelmia.
-
Noniin uutta jännitteensäädintä kokeiltu -> ei auttanut. Purin laturin pois ja ainakin liukurenkaissa selkeää pykälää ja uraa. Testasin vielä Makitan akkukoneella pyörittää laturia hihnapyörästä molempiin suuntiin ja samalla mitata jännitteen plussa kaapelin paikan ja laturin rungon välistä. nollaa näytti.
EDIT: Kaivoin varastosta esiin entiseen Lanciaani ostamani uuden laturin joka jäikin ylimääräiseksi ja tein saman akkukone-testin siihen ja tulos on sama joten mittaustapa ei toimi. Kattelin jospa tuo laturin sais volvoon kiinni mutta vaatis kyllä patentteja jota en käyttöpeliin viitsi tehdä. Muutenkin turhan tehokas tuollainen 120A laturi Volvoon ilman sähköherkkuja taikka hirveitä poppivehkeitä.
-
Muutenkin turhan tehokas tuollainen 120A laturi Volvoon
Turhan tehokasta laturia ei olekkaan. Tiedän erään henkilön kellä on käyttöautossaan 190A laturi -kyllä on foorumilainen
-
EDIT: Kaivoin varastosta esiin entiseen Lanciaani ostamani uuden laturin joka jäikin ylimääräiseksi ja tein saman akkukone-testin siihen ja tulos on sama joten mittaustapa ei toimi. Kattelin jospa tuo laturin sais volvoon kiinni mutta vaatis kyllä patentteja jota en käyttöpeliin viitsi tehdä. Muutenkin turhan tehokas tuollainen 120A laturi Volvoon ilman sähköherkkuja taikka hirveitä poppivehkeitä.
Eihän se laturi ala ladata, jos ei tule herätettä.
-
Ei ole ennen missään autossani ollut vikaa latauksessa niin en tiennyt tuosta herätevirrasta ja eihän tuohon sellaista tullutkaan kun kävin just mittaamassa :D. Nyt kun täällä mainittiin latauksen heräte kaivoin koneelta kytkentäkaavion esiin ja kappas, Heräte tulee latauksen merkkivalon kautta laturin pinniin D. Viime viikonloppuna korjasin jäähdytysnesteen lämpötilamittarin joka satunnaisesti näytti optimilämpöä kylmällä koneellakin. Mittaristo oli tietysti irti. Kasausvaiheessa se isoin liitin oli jäänyt painamatta ihan pohjaan asti toisesta kulmasta mutta mittaristo toimi täysin silloin kun tarkastin mittariston toiminnan. Eilen ihmettelin miksi mikään merkkivalo paitsi käsijarru ja turvavyön muistutin ei pala mittaristossa kun laittaa virrat päälle mutta luulin että se johtuu suht tyhjästä akusta. Vedin mittariston ulos ja tarkastin liittimet ja nyt tulee herätevirta laturille. Huomenna Volvo kasaan :). Ei onneksi turhaan tullut uutta jännitteensäädinta ostettua kun vanhassa hiilet menossa.
-
Olin jo sanomassa että latausvalon kautta tulee heräte. Itsel kävi samoin kun roplasin mittaristoa että meni yksi liitin "ohi" no kyllä siinä tuli mietittyä että mikäs nyt on. Tein herätteen silloin vetämällä akulta suoraan piuhan laturin perään. :P
-
Taas se jätti prkl.... >:(. Kävin vanhemmilla pesemässä Volvon. Pesun jälkeen joutu sahaamaan käyntiin mutta muutaman sekunnin päästä sammu sen jälkeen startti pyöritti hyvin mutta vasta kun avaimesta päästi irti moottori hörähti mutta ei lähtent käyntiin. Merkkivalot mittaristossa paloi ensin ihan niinkun pitikin mutta kiekkamittari ja bensamittari ei toiminut ja mittariston irroitettuani merkkivalotkin lakkasivat toimimasta. Kaikki liittimet kyllä pohjassa ja johtojen heiluttaminen ei auttanut. puolalle tuli 1-2 volttia virrat päällä sitten kun auton sattui saamaan käyntiin puolalle tuli 4 volttia, eikö puolalle pitäisi tulla 12V?. Laturi näytti toimivan niinkuin pitikin. Lopulta lähti käyntiin vaikka mittaristo oli pimeänä ja sain auton siirrettyä sivuun ja laina-autolla kotiin. Jos kävis vaikka mittariston juotokset läpi tässä joku päivä.
-
Takaa katsottuna mittariston vasemmassa yläkulmassa piirikalvossa oli johdin poikki. Pistin hyppylangan ja nyt toimii taas kaikki paria taustavaloa lukuunottamatta. Hetken kun käytin autoa tyhjäkäynnillä huomasin että se ei vastaa puhtaasti kaasuun ja kerran kuulu pieni paukahduskin. Sammutin auton ja ei lähtenyt enää käyntiin. Koputtelin sytytyksen pääteastetta ja en tiedä oliko vaan sattumaa mutta auto lähti heti käyntiin mutta edelleenkin ei ottanut puhtaasti kierroksia.
-
Pientä päivitystä tilanteeseen. Volvolla olen jopa muutaman kymmenen kilsaa ajanut nyt parin päivän aikana testiajoa mutta arkikäyttöön sitä ei vielä uskalla ottaa. Olen nyt vaihtanut kampiakselin asennontunnistimen ja sytytyksen pääteasteen, käynyt läpi varmaan kaikki liittimet konehuoneessa, kuunnellut että molemmat bensapumput toimivat ja etsinyt imuvuotoa bräkleenillä ja starttispraylla tuloksetta. Nyt kun on ollut suht kuivat ilmat niin auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin ja sillä pystyy ajamaan ihan siedettävästi mutta heti jos auton keulan huuhtelee painepesurilla niin joutuu sahaamaan käyntiin ja ei meinaa vastata kaasuun ollenkaan ellei tosi varovasti nosta kierroksia ja auto palaa ennalleen vasta kunnolla kuivuttuaan. Kuskin penkin alla olevan bensapumpun pystyy kuulemaan auton sisälle kun auto on tyhjäkäynnillä onko normaalia? Onko muutes ton pyyhinten paneelin alla jotain tärkeitä liittimiä?
-
Käytä jakajan kansi irti, saattaa olla rikki.
Paneelin alla on pyyhkijän moottori.
-
Ei tässä vielä uskalla julistaa että vika korjattu mutta lupaavalta näyttää toistaiseksi. Eli putsasin virranjakajan kannen ja pyörijän (alle vuoden vanhat ok kunnosa olivat). Lähdin testilenkille ja auto hyytyi parin sadan metrin päähän kuin seinään. heiluttelin johtonippua joka menee valoille ja mikä se nyt suomeksi on "radio suppression relay" englanniksi. Paisuntasäiliössä kiinni se on kuitenkin. Lähti käymään ja ajoin takasin. Uusin releen juotokset ja poistin hapettuman kahden terminaalin väliltä piirilevyssä. Nyt käy tyhjäkäyntiä tosi nätisti ja kun kävin kaupassa ei kertaakaan tullu tilannetta että ei vastaisi kaasuun.
-
Volvo toiminut nyt hyvin ja kävin käyttämässä sitä leimalla. Hylkäys tuli liiallisesta CO arvosta kierroksilla. Ennen katsastusa kävin reilun 1/4 tankillisen päälle tankkaamassa 8 litraa etanolia hyvien päästöjen varmistamiseksi ;). Inssi kyllä lämmitteli katalysaattoria varmaan 10 minuuttia mutta ei saanut CO arvoa laskemaan. Mitäs tuon korjaamiseksi kannattais tehdä? Tässä vielä Päästömittauksen tulokset kokonaisuudessaan:
Tyhjäkäynnillä: CO%: 0,49 CO2: 13,20 HC ppm:89 o2: 1,06
Kierroksilla: CO%:0,41 CO2: 13,80 HC ppm: 34 o2: 0,45 Lambda 1,010
-
Varmaan perus huolto vois auttaa jo, tavara ei ilmeisesti pala kunnolla kun häkää puskee. Tulpat, ilmansuodatin ei nyt paljoa maksa ja voi auttaa jo
-
Öljyillä ajettu vasta pari tuhatta sitten mutta jotain muuta pikkuhuoltoa vois koittaa. Esim venttiileitä ei ole säädetty pahimmassa tapauksessa kymmeneen vuoteen ja tuon tarvike puolan vois vaihtaa takasin boschiin kun tuli turhaan vaihdettua muutama kk sitten.
-
Heikko katalysaattori. Polttoaine kyllä palaa hyvin kun HC on sallituissa rajoissa.
-
169€ ois bolt on orkkismallinen katti biltemasta ja vähän kalliimpi oli motonetissa joku toinen tarvike. Onko kellään kokemusta niistä että kestääkö vaan pari vuotta? Toivotaan nyt että tuon saa läpi ilman katin vaihtoa kun uudet kesärenkaat pitää ostaa ja tuulilasi mahdollisesti vaihtaa + kesäautoon uppoo sitä rahnaa ::). Käytettyä hyväkuntoista katalysaattoria saa kyllä tarjota jos sattuu löytymään
-
Laita vaan ehjä käytetty katti, tarvikekateissa on monesti säästetty niissä kalliissa jalometalleissa jolloin ne on halvempia mutta eihän ne sitten toimikaan..
-
Minulla on motonetin 170e. katti toimii, en tiedä ahdistaako se isossa ylämäissä vai onko voiman puutetta.
Mäet missä huomaa ongelman on isoja, jyrkkiä, nousevat nopeasti.
Ollut useita vuosia ja kelvannut katsastuksessa.
Piti hylsyllä lyödä putkea isommaksi jotta pakoputki meni päälle.
Tekisi mieli kokeilla skandixin kalliimpaaa kattia.
-
Volvo toiminut nyt hyvin ja kävin käyttämässä sitä leimalla. Hylkäys tuli liiallisesta CO arvosta kierroksilla. Ennen katsastusa kävin reilun 1/4 tankillisen päälle tankkaamassa 8 litraa etanolia hyvien päästöjen varmistamiseksi ;). Inssi kyllä lämmitteli katalysaattoria varmaan 10 minuuttia mutta ei saanut CO arvoa laskemaan. Mitäs tuon korjaamiseksi kannattais tehdä? Tässä vielä Päästömittauksen tulokset kokonaisuudessaan:
Tyhjäkäynnillä: CO%: 0,49 CO2: 13,20 HC ppm:89 o2: 1,06
Kierroksilla: CO%:0,41 CO2: 13,80 HC ppm: 34 o2: 0,45 Lambda 1,010
Jos viinaa sotketaan bensan sekaan, niin silloin on syytä ajella useampi sata kilometriä jotta LH:n sopeutumat ovat kohdillaan.
Nimittäin hoikalla oleva lambda-arvo kielii sopeutumien puutteesta, kuten siitä seuraavat HC päästöt ja sen kylkiäisenä olevat CO (häkä) päästöt myös.
Pakoputken tiiviys ennen lambdaa on myös pirskatin tärkeää, minkä vuotoon hapen määrä hitusen viittaisi.
Mitä katalysaattoreihin tulee, niin suosittelen seuraavaa, jollainen minullakin on auton alla....
http://shop.mamasan.fi/product/show/3461/katalysaattorit/2218/magnaflow-25-metallikennoinen-katalysaattori
-
Tossa kun pakosarjaa tarkastelin niin huomasin että kolmos pytyn liitoksessa toinen pinnapultti puuttuu tai kai se siellä katkenneena on kannen sisällä. Kun pakosarja on kylmä vois kädella kokeilla vuotaako.
-
Noniin. Käytin volvuria uudestaan konttorilla päästömittauksessa tällä kertaa ihan 98:sia tankissa ja ei menny läpi. CO kierroksilla 0.49 ja HC tyhjäkäynnillä ihan rajalla. Ei niin suurta eroa edelliseen etanolia tankissa tehtyyn mittaukseen. Taidampa tilata ajan korjaamolle niin katsovat mikä tuossa on tai ainakin päästömittauksen siitä katalysaattoria ennen olevasta testireiästä vois teettää. Uuden päästömittauksen kokonaistulokset: Tyhjäkäynnillä: CO% 0,49. CO2 13,20. HC ppm 100. O2 0,60. Kierroksilla: CO% 0,49. CO2 13,60. HC ppm 55. O2 0,40. Lambda 1,000. Uusintanäyttöön tarkistin tulppien kärkivälin, vaihdoin alkuperäisen sytytyspuolan tarvikkeen tilalle, laitoin hieman asennustahnaa pakosarjan ja kannen väliin pariin kohtaan.
-
Ei tartte korjaamolle muuta kun käskeä vaihtamaan katti.
-
Uudella katilla meni kevyesti läpi päästöistä ja Volvo toiminut ilman käyntihäiriöitä tähän päivään asti. Tänään se alkoi taas sammahtelemaan pidemmän lenkin jälkeen sateella :tickedoff:. Eli 100 kilsaa maantieajoa ilman ongelmia mutta kun pääsi mökin pihaan ja kierrokset tippui tyhjäkäynnille alkoi moottori käymään huonosti ja lopulta sammui. Käyntiin lähti satunnaisesti mutta ei vastannut kunnolla kaasuun. Muutaman tunnin päästä toimi taas normaalisti ja ajoin sen 100km kotiin ilman ongelmia. Jätin auton käymään parkkiruutuun noin 20 sekunniksi niin se alkoi oireiilla ja lopulta sammui. Ainoa mistä olen suht varma on että ongelma liittyy kosteuteen. Tuli pissapojan suuttimen reikä tiivistettyä jos sitäkautta ois virranjakajaan päässy vettä tihkumaan mutta se ei ilmeisesti auttanut.
-
Pissapojan suutin ei vaikuta asiaan, viallinen vanhan mallin takaisku voi kusta jakajan
viereen.
Sytkäjohdot kunnossa, ettei lyö läpi tms. ?
Maajohdot, venakopan päästä tulipeltiin ja ohjaustehostimen pumpun alla,
(näkyy alakautta)
tarkistettu?
Muut maadotukset lokasuojista käyty läpi?
-
Onko jo vaihdettu virranjakajan kansi? Ne tarvike kannet on joskus ollut niin kieroja ettei pidä vettä eikä muutenkaan istu kunnolla
-
Maadoitukset käyty läpi ja sytytyskaapelit puol vuotta vanhat. Nyt epäilen juurikin tuota virranjakajan kantta. Vuosi sitten sen + pyörijän vaihdoin ja puoli vuotta sitten alkoi ensimmäiset satunnaiset nykimis-oireet. About kuukausi sitten hioin nastat kannesta puhtaaksi ja sen jälkeen se toimikin suunnilleen kuukauden hyvin. Eilen avasin jälleen virranjakajan kannen ja nastat taas mustuneet, putsasin ne ja nyt on toiminu eilisen ja tän päivän täysin ongelmitta vaikka tullu vettä ja räntää kun esterin peräpäästä. Tuo virranjakajan kansi tais olla merkiltään intermotor ja motonetistä ostettu. Vois seuraavaksi kokeilla biltsun kantta ja sitten kun se alkaa oireilla niin boschia tilalle.
-
Jakajan kanneksi Bremi tai Bosch, molemmat saman laatuisia mutta bremi on halvempi.
Intermotorin kansia en enää ikinä asenna, sillä ne ovat sysi-paskoja kaikkiaan. Olen ostanut niitä aikoinaan useammankin valmiiksi risana. >:(
-
Maadoitukset käyty läpi ja sytytyskaapelit puol vuotta vanhat. Nyt epäilen juurikin tuota virranjakajan kantta. Vuosi sitten sen + pyörijän vaihdoin ja puoli vuotta sitten alkoi ensimmäiset satunnaiset nykimis-oireet. About kuukausi sitten hioin nastat kannesta puhtaaksi ja sen jälkeen se toimikin suunnilleen kuukauden hyvin. Eilen avasin jälleen virranjakajan kannen ja nastat taas mustuneet, putsasin ne ja nyt on toiminu eilisen ja tän päivän täysin ongelmitta vaikka tullu vettä ja räntää kun esterin peräpäästä. Tuo virranjakajan kansi tais olla merkiltään intermotor ja motonetistä ostettu. Vois seuraavaksi kokeilla biltsun kantta ja sitten kun se alkaa oireilla niin boschia tilalle.
Vuotaako perinteisesti öljyä jakajaan? Se aiheutti itselläni satunnaista pätkimistä myös.
-
Vuotaako perinteisesti öljyä jakajaan? Se aiheutti itselläni satunnaista pätkimistä myös.
Hieman se vuotaa juu.
-
Näin 4 vuoden jälkeen voin vahvistaa että sateella hyytymisen syy oli tosiaan tuo intermotoin virranjakajankansi. Syy miksi nostan tämän keskustelun on että jälleen on päästöjen kanssa ongelmia. Tänään katsastuksesta tuli ajokielto häkäpäästöistä johtuen.
Mitatut arvot tyhjäkäynnillä: CO% 13,70 CO2 5,00 HC ppm 1000 o2 1,80
Mitatut arvot kierroksilla: CO%12,5 CO2 4,00 HC ppm 443 o2 0,45 Lambda 0,600
Itse epäilin viallista ilmamassamittaria sillä moottoripesun jälkeen (n. 6kk sitten) On lambdavalo syttynyt kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla on antanut koodin 113, seos liian laiha/rikas. Poistamalla koodin se ei ole uusiutunut pitkään aikaan. Nyt lambdavalo syttyi kolmannen kerran juuri kun katsuri oli ottamassa päästöjä. Soitin paikalliseen korjaamoon ja asentaja joka vaikutti oikein pätevältä suositteli säätämään venttiilit ja piti epätodennäköisenä muttei mahdottomana että ongelma liittyisi ilmamassamittariin.
Hiljattain tehdyt toimenpiteet (ennen katsastusta): Kaikki liittimet käyty läpi konehuoneesta crc:llä, Etsitty imuvuotoa tuloksetta (vaikka tällöin ei varmaan menisi rikkaalle), jakajan kansi + pyörijä vaihdettu varuiksi.
Lambda vaihdettu 60 tkm sisällä aitoon boschiin, tulpat n. 20tkm sitten denson iridium tulppiin.
Toinen hylkäysperuste tuli raidetangon sisäpäästä. Katsuri on monta vuotta syynännyt raidetankoa oikein huolella pienen klapin takia mutta ovat aiemmin vain maininneet asiasta. Nyt sanoivat että sisäpäässä tai itse ohjausvaihteessa välystä. :(
Autolla ajettu 458 tkm
-
Huomenna menen ottamaan päästöt pajalla. Leima-ukon mukaan päästöt noin tuplaantuivat siinä vaiheessa kun lambda valo syttyi. Lähtökohdassa päästöt olivat toki jo reippaasti yli rajojen mutta ehkä ne laskevat kun hetken lämmittelee?
Koko päästömittaukseen inssi käytti ehkä pari minuuttia kun alkoi näyttämään toivottomalta.
Olen yrittänyt tuloksetta saada vikakoodia 113 toistumaan.
Niin, ja muistin että diagnostiikkaboksin kolosta numero 6 sai lisää koodeja. Sieltä löytyi koodi 224 joka viittaa lämpöanturiin ja 214 joka viittaa kampiakselin asennontunnistimeen. Oletan että nämä koodit tulivat kauan sitten moottoripesun yhteydessä. Nollauksen jälkeen koodit eivät ole uusiudu. Käykö moottori niin pitkään rikkaalla kunnes tuo 224 koodi on poistettu vai riittääkö että vika (tässä tapauksessa liittimen putsaus) on korjattu?
-
Pirun rikkaalla käy kun CO on noin korkea.
Katittomassa kunnossa olevassa B200F ollu n. 0,6-1% ja HC 50-90ppm.
Ja sit katti hoitaakin loput mikäli toimii.
Joko lambda tai ilmamassamittari hajonnu, tai sit saa liikaa polttoainetta vuotavien suuttimien tai mahdollisen lisäsuuttimen kautta.
Tai voi olla myös vedenlämpöanturi (mittaa vastus)..jolloin ecu luulee lämmön olevan vaikka -40°C.
Mittariston lämpömittarille on oma tunnistimensa (240 ainakin 1 lattaliitin ja etummainen niistä antureista).
-
Päästöt otettu uudelleen korjaamolla, ei lambdavaloa. Happiarvo on nyt pompannut rajusti. Jos putki vuotaisi noin paljon niin kai sen kuulisi. Toivottavasti tässä nyt ei ole kyse siittä että sondia ei ole tuikattu tarpeeksi syvälle tms joka vääristää lukemia. Tuli moottorin käydessä nypättyä suuttimen johdot vuoroitellen irti, kaikki pytyt pelissä.
(https://i.ibb.co/Ryj0FjJ/55-FE5590-5-D64-43-A2-9543-6-AC718-D87-CA0.jpg) (https://ibb.co/Ryj0FjJ)
-
Huulelle kait se on pillin tökänny, noin reippaasti happee on.
Kyllä tolla lukemilla pitäs suhnutella sen verta jotta kuulee
Lämpöanturi aika tärkeessä roolissa, rikastuksen suhteen
Siinä missä massamittari ja lambda
-
Joo tuo lappu ei kyllä mitään kerro. Vääristää kaikki luvut noin isolla happiarvolla...
Happiarvon pitäis olla alle 1% luokkaa katin toimiessa, ilman vuotoja ja katittomassakin reilusti alle 5% vaikka ois isompikin putki laitettu.
Jos se pytty minkä suuttimen liittimen otit irti, tippui samantien pelistä pois, niin tod.näköisesti ei ole vuotoa.
Ite huomannu vuotavan suuttimen kun auto kävi vajailla pytyillä, ja 3syl suuttimen liittimen otti irti ja tuli sekin pytty sit mukaan. :D Vuoti vähän reilummin se suutin..
Onko siinä kylmäkäynnistyssuutinta=lisäsuutinta imusarjassa (sininen väritys)?
-
Pytty tippui samantien pois. Lisäsuutin on siellä imusarjan alapuolella,
mutta se on keltainen niinkuin muutkin suuttimet jos en nyt ihan väärin muista. EDIT: Vai olikohan muut suuttimet mustia ja kaikkien liittimet keltaiset
Lambda tosiaan vaihdettu muutama vuosi sitten Boschiin ja Boschin ilmamassamittari maksaa maltaita joten täytyy aluksi syynätä lämpöanturia.
Muistin että se paremmin hollilla oleva olisi ollut eculle mutta niinkuin Juho_ sanoi se olikin mittariston lämpömittarile.
Mahtuuko anturin vastusta mittaamaan kun se on paikoillaan imusarjan alla? Jos ei, niin ehkä jostakin moninapaliittimestä minne anturin piuhat menevät? Googletin jonkun käppyrän jonka mukaan vastuksen pitäisi olla 290-364 ohmia kun jädytysneste on n.80 asteista, 2.28-2.72 kilo ohmia n.20 asteessa, n. 4 kilo ohmia 10 asteessa.. Voiko joku vahvistaa nämä oikeiksi?
-
Ite oon työntäny sinne anturille 2 johtoa minkä päissä pienet abikot ja sillee saanu yleismittarilla mitattua paikoillaan resistanssin.
Mut oli aika hankala taiteilla noin.
Ennemmin taiteilee koko anturin irti, jos löytyy niveliä, jatkoja ja sopiva pitkä 19mm hylsy.
Pitäis olla ihan oikein tuon käppyrän resistanssit.
Joo se voipi olla eri värinen siinä, jos niissäkin jotain eroa 240 vs. 740 esimerkiks.
Se lisäsuutin on vähän hankala testata tulppaamatta sitä polttoaineputkea mikä sinne menee.. toimi ainakin miulla iha hyvin, vaikka poisti vaa suuttimen käytöstä ja jätti vaa suuttimen paikoilleen ja liitin kiinni.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.msg725900#msg725900 Tuolta ne vastusarvot löytyy.
https://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=LH2.4+Pinouts+and+Diagrams Tuolla arvoja jos haluaa mitata LH:n pinneistä.
-
Mittasin lämpöanturin iskaritornien vieressä olevista liittimistä, samalla tuli mitattua IMM ja Lambda. Toinen piuha meni oikealle puolelle ilmeisesti Ruiskuboksille ja toinen vasemmalle ezk:lle. Mitta-arvoissa oli keskenään hieman heittoa mutta anturi toimii toleranssien sisällä.
Lähtökohta ulkolämpötila 9 astetta puhelimen mukaan, todellinen lukema varmaan 6-10 asteen välissä:
4.7 kilo ohm ja 4.53 kilo ohm
Lenkin jälkeen moottori lämpösenä:
347 ohm ja 338 ohm
Ilmamassamittarin jännite pinnistä 3:
virrat päällä 1.47 volttia, tyhjäkäynnillä 2.35 volttia, jännite nousee kun antaa kaasua.
Lambdan signaalipiuhan jännite:
0.885-0.9 volttia, kun antaa kaasua jännite laskee tilapäisesti mutta nousee samantien takaisin noihin lukemiin eli lambda on käsittäkseni päästötesterin kanssa samaa mieltä että käy rikkaalla.
Kannattaisiko seuraavaksi mitata bensanpaine?
-
Voihan sen bensapaineen mitata, mut ite tarkastaisin seuraavaks sen lisäsuuttimen ettei vuoda.
Saatko sitä polttoainetuloputkea (lisäsuuttimen) tukittua väliaikaisesti? Että pystyy paikoillaan testaamaan, onko vikaa siinä.
-
Sen tein, että lukkopihdeillä puristin lisäsuuttimen letkun kasaan. En huomannut muutosta käynnissä.
-
Viimevuoden katsastuksen jälkeen tein jakopäärempan. Huomaako näiden käynnissä selvästi jos jako pielessä 1 hampaalla?
-
Ei välttämättä huomaa ja sehän on helppoa tarkistaa :)
-
Jakomerkit olivat kohdallaan, hihnapyörää en irroittanut mutta siinä oleva hahlo osoitti nollaa kotelossa kun nokka-akseli oli merkissään