Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Heikki75 - 10.03.2016, 08:21:04
-
Kaveri ajoi S60 Volvonsa penkalle ja kennot olivat saaneet hiukan siipensä.
Tuossa tutkittiin vaurioita pikaisesti.
Syylärinpääty oli saanut murtuman ja se on selvä, mutta ilmastointia katsoin testerillä ja siellä näyttäisi olevan painetta 180kpa.
Onko tuo arvo lähellekään oikea. Sehän vastaa 1,8bar?
Ei oikein voi käyntipaineita testata, kun auto on kylmässä, eikä sitä minuuttitolkulla voi käytellä kun ei ole nesteitä?
-
Missä lämpötilassa auto oli kun tuo painemittauksen lukema on otettu? 1.8bar vastaa R134a kylmäaineella noin 0C asteen lämpötilaa. Ei ole täysin suoraan verrannollinen siihen että onko oikea määrä kylmäainetta ilmastoinnin toiminnan kannalta.
-
Auto oli seissyt vuorokauden 0 - -3 asteen lämpötilassa.
Ilmastointi on käynyt puolivuotta sitten täytöllä.
-
Ei oo kylmäaineet karannu. Nollaa näyttää, jos on iso vuoto.
-
Tai voi se lukema olla myös 100 kPa, jos kaasut on hukassa. Riippuu siitä onko absoluuttinen vai suhteellinen paineanturi. Joka tapauksessa 180 kPa on käypä arvo 0 asteen lämpötilassa.