Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Volemies - 10.03.2016, 20:04:37
-
Etsi toiminto ei tuottanut tulosta niin laitetaan uusi topikki.
Töistä lähtiessäni ekassa risteyksessä kytkintä nostaessa vähän stumppas ja lähti toimii ok. Kävin pikaisesti toisaalla eikä Vole enää lähtenyt käymään. Starttaa hyvin ja ihan millisekunnin hörähtää.
Oudointa tässä on se että Flekti jää huutamaan vaikka moottori on kylmä. Eikä sammu kuin kenkä irti akusta. Puolat,piuhat,tulpat,bpumppu,suotimet ja toinen lambda on vaihdettu n.5000km sitten.
Onko tullut muille vastaan vastaavanlaista ongelmaa? En kerinnyt perehtymään enempää muuta kuin pikaisesti ulkoisesti vilasin pellin alle. Toi flektin päälle jääminen viittaisi lämpötilan haisteliaan mutta kai se nyt käymään lähtisi?
Viikonloppuna ajattelin tutustua lisää ongelmaan. Vinkkejä kaivataan.
-
lämpötila-anturi sökönä. sen takia se flekti huutaa.
-
Niin se loogisesti kävisi kuvaan. Täytyy käydä metsästää uusi.(harmi että tässäkin näyttää olevan vaihtoehtoja) mikä malli sinne istuu.
-
lämpötila-anturi sökönä. sen takia se flekti huutaa.
jep. ja tarvikemallit ei sitten toimi kunnolla ollenkaan. :nohnoh
sinisellä maksaa joku 70€ alkuperäinen osa
-
jep. ja tarvikemallit ei sitten toimi kunnolla ollenkaan. :nohnoh
sinisellä maksaa joku 70€ alkuperäinen osa
63€ oli Sinisellä. Oli muuten elämäni ensimmäinen kerta ku merkkiliikkeestä varaosan ostin! Hah huomenna käyn testaa ku pääsen lähemmäksi autoa.
-
Anturi vaihdettu, ajoin pari kilsaa että pääsin lisäämään j-nestettä jonka jälkeen samat oireet jatkui eikä lähtenyt käymään. Aikani otin akunkenkää irti ja sain laitteen käymään. Kävi silleen että koneen lämmöt mittarin mukaan n.80 ja lennosta sammui. Sen jälkeen en käymään saanut. Samat oireet kuitenkin on että flekti huutaa. Välillä näyttöön tuli 100astetta ja muita sekoiluja. Eli tuskin tää mun ongelma oli nyt kuitenkaan tuo anturi. Etummainen lambda on vaihdettu mutta takimmaisista ei. Lambdavalo siis palaa ja on parivuotta palanut. Onko tovereille heittää lisää vinkkejä? Tässä huomaa että olen raplannut vain kaasarilaitteita joissa on vain muutama sähköinen komponentti. Obd lukijaa en vielä saanut kiinni mutta otan koodit jokukerta ylös.
-
Pikapikaa kävin ruokiksella testaa. Kylmänä lähti käymään kuin palmupuun alta. Siinä kohtaa rupesin virittelee OBD settiä kiinni. Moottorin saavutettua about 70c lämmöt rupes rokeltelee tyhjäkäynnillä ja kaasuttelussa vaan pätki ja tussahteli. Hetkisen sain sitä pidettyä käynnissä. Sen koommin ei enää lähtenyt.Flekti vaan huutaa.
Vimoisella OBD laitetteella millä sain kontaktin niin kone ei enää käynyt jotenka siellä oli koko näyttö täynnä virheitä. mutta pikaisesti imuilman lämpötila,normilämpötila,kaasuläpän asentoanturi olivat listalla normi Lambda ilmoituksia. Tän enempää en kerrinnyt tutustumaan asiaan.
Yritän päästä uudestaan OBD:lla sisään kun kone käy jos käy.
-
No niin, Vähän sain logia talteen. Kylmänä taas hyvin käyntiin.
n.80astetta moottorissa ja alkoi rokeltaa
Vikakoodit
P0141 (taka lambda joka on aika läsnä)
P0123 Kaasuläpän anturi (hukkaa varmaan pätkiessään tietoa)
P0117 Eng cool temp low input
P0352 "b puola" ( puolat ovat vaihettu noin 6000km sitten tosin tarvike malliset)
Puolikaasulla pidin käynnissä kunnes röpötti kunnolla.
Seuraavat viat edellämainittujen lisäksi
P 0351 A puola
P0112 Intake air temp low input
P0103 Mass/Volume air flow high input
P0300 Random multiple Misfire
Tän jälkeen jäi "en käynnisty tilaan ja flekti huutaa vaan" Jos nollaan viat niin hörähtää millisekunniksi käymään.
Teoriassa Puola(t) lämmetessään voisi toimia näin. Mutta olisiko se hintasa väärti lähtee vaan kokeilemaan noita ongelmia.
-
Voisiko olla joku maajohto irti kun tulee noin paljon koodeja matalasta tai korkeasta signaalista.
-
Voisiko olla joku maajohto irti kun tulee noin paljon koodeja matalasta tai korkeasta signaalista.
Hyvinkin mahdollista koska sisävalot vilkkuu ihan vaan itekseen. Otan parempaan syyniin kaikki kunhan saan tuon sisälle.
Vanhassahan kaikki on jo mahdollista. Liikkeessä oli kytkimen vaihdossa tää syksyllä jonka jälkeen oli paljon muitakin nippeleitä parsittavana enkä yhtään ihmettelisi että joku olisi huonosti jossain. Nyt kun se vaikuttaa myös suoraan käyntiin niin aloitan kyllä hommelit virtalukon pohjan kaapeleista ja relerasian kaapeloinnista.
(Vanhassa harrasteraaserissa oli 10 sulaketta koko laitteessa niin oli sähköt suht helpot) :)
-
Kannattaa varmaan ensin kokeilla puhdistaa akulta koriin tuleva maakaapeli ja katsoa ettei olisi jäänyt löysälle. Olikohan se vielä niin kiinnitetty että tuli pultilla vaihdelaatikkoon ja siitä koriin.
-
Päivä tutkittu ongelmaa. Uudet puolat ja tulpat laitoin->Ei vaikutusta. Maakaapeli olikin jo jonkun vaihtama ja oli asiallisesti kii ja ehjä.Tyhjäkäyntiventtiili kaikkiineen palottelin ja pesin. Läppärunko ja asentohaistelija purettu ja putsattu.Oli muuten todella likanen. Tuon jälkeen rupesi pysymään käynnissä. Kävin ajelee lähitiellä ees taas. Tulin pajalle ja taas sammuili. Mitään vikakoodia ei enää antanut Lambdan lisäksi. Sellasen huomasin että välillä sammui kun hipasi kaasuun. Ajattelin että vaihan vielä sen asentotunnistimen uuteen. Ja virtalukon pohjan koska eivät ole ihan karmeen hintasia. Nyt siis auto käy paremmin mutta luotto puuttuu.
Voisiko siinäkin olla jotain tekemistä asiaan että nyt resetoin ja luin koodeja ios pohjaisella wifi palikalla(se halpis15e) kun aijemmin oli android ja bt(samanlainen halpis) Muutoin tässä ei oikeen osaa vielä tehä uusia juttuja ennen ku tuon asentoanturin vaihan.
-
Niin se piti vielä kirjottaa että auton käydessä ihan ok ilman vikakoodeja ja kierrätti kunnolla paikalla niin Luistoneston valo sytty itestään useasti.Sammui kyllä ku sammutti koneen välillä. Välillä tuntuu että voisiko olla ihan jo ihan aivoissa tuo vika koska on näin laajasta oireita.
-
Vaikuttaako käyntiin jos ottaa luistoneston pois päältä ?...sehän toimiessaan alentaa moottorin tehoja renkaiden sutiessa. Esto kytkeytyy pois päältä kun pitää sitä vaihdekepin edessä olevaa nappia pari sekuntia pohjassa ja se luistoneston merkkivalo jää jatkuvasti palamaan.
-
Vaikuttaako käyntiin jos ottaa luistoneston pois päältä ?...sehän toimiessaan alentaa moottorin tehoja renkaiden sutiessa. Esto kytkeytyy pois päältä kun pitää sitä vaihdekepin edessä olevaa nappia pari sekuntia pohjassa ja se luistoneston merkkivalo jää jatkuvasti palamaan.
En vielä perehtynyt sen vaikutukseen ajossa nyt kun oli tavote saada edes käymään. Ja joo yleensä ajan aika tuo nappi kytkettynä pois päältä. (olen vanhan kansan harrastaja joka ei noista avusteista pidä)
-
Kävin äsken pikaisesti testaamassa kulkinetta. Rupes melkeen jo hävetystunne nostamaan päätään. Mietitäämpäs miksi kaikki Volvon varotoimet laukeavat? Flekti,käynnistyksen esto ja miksi auto puutuu lämmetessään. Eihän tuo auto ole tässä talvella lämmennytkään koska on ollut pakkasta. Nyt annoin käydä taas flektille asti eikä luonnollisesti lähtenyt käyntiin enää.
Auto oli siis pakkasessa ennen tuota ja sisällä hallissa rupesin hiplailee. Syylärin kuskinpää täysin kylmä,alavesiletku täysin kylmä. Termarin pää,letkut yms kuumat.
Eipä siinä. Vesipumppu tai syyläri tukossa. Alavesiletkussa kun on se ilmaustulppa niin ei sieltä mitään tullut kun pyöritti startilla konetta. Termarikoppa auki ja startilla pyörittämään eikä vettä lirissyt silloinkaa. Taisi sieltä löytyä vika.Tässä taas ajattelee ihminen vaikeimman kautta juttuja tuli ostettua ihan helvetisti turhaan osia jotka olin vuosi sitten jo vaihtanut.(toki silloin olivat rikki)
Harmillisesti on vaan töitä ettei kerkee vaihtelee ihan heti tota pumppua. Tai edes avaamaan.
-
Toivottavasti ei ole keittämään päässyt ja polttanut jo kannentiivistettä. Sehän ylikuumenee jos vesi ei kierrä jäähdyttimessä ja moottorissa.
-
Pääsiäisenä kevyt jumppa takana. Tein tuon jakopään uusiksi uusilla osilla kaikkineen.(tuskasen ahdasta hommaa paksukätiselle) Kaikki meni ihan ok mutta vika ei korjaantunut. Syyläriä en ole vielä ottanut irti mutta seuraavalla keralla kun on luppuaikaa ni käyn huuhtelee sen. Jakopäästä aloitin siksi että olisi muutenki ajankohtaista vaihtaa hihna niin samallapa tuon teki. Tosiaan vanha vesipumppu oli ihan ok.Ei mitään moittimista. Kannentiivistekkin on ehjänä.Kaikki nesteet ok. Enkä minä ole käyttänyt oikeesti kuumana kuin max minuutin koska tuohan siis sammuu heti kun saavuttaa Flektilämmöt ettei se kerkee ku silmäyksen käymään kuumana.
Kirjottelen lisää taasen kun työt antavat myöden tehdä autolle jotain.
-
Taas raplailtu kampetta. Mikään edellämainituista töistä ei ole korjannut vikaa. Eilen lähdin määrätietoisesti johto kerrallaan käymään läpi rintapellistä. Heti ekaan johtoon osuin ainakin lähelle. Nokan asentoanturin ku nyppäs irti niin auto käy ilman häiriöitä. Tietty vikakoodina tuo anturi ja lambda mutta ilman anturia pelaa ihan ok. Auton käydessä ja tökkään piuhan kiinni niin auto sammuu ja flekti alkaa huutaa/vikakoodeja lista pullollaan. Voitte varmaan kuvitella mitenkä harmittaa kun on mennyt liikaa rahaa jo ja tuo anturi tähän on tuskasen hintanen. Erikoista että ilman anturia ainoastaan pieni mooaus tulee kiihdytyksessä muutoin pelaa ihan ok.
Jos jollakin nurkissa käytetty/toimiva kapistus niin saa tarjota. Ostan sit uuden jos ei mistään tuu vastaan. Paljonkohan lie veisi polttoainetta enemmän ilman tota anturia. Viikonloppuna tarttis 150km ajella :)
-
Niin se vika oli "vain" siinä nokka-anturissa. Käytetyn laitoin ja heti lähti käymään eikä vikakoodeja enää ole. Harmillisen kallis kierros tuli vikaansa nähden. Sellasia pikkuoireita vielä jäi että kylmänä tyhjäkäynti huono tai olematon. Lämpösenä vaappuva 5-700rpm.
Oli tyhjis pakettikin pöydällä eikä putsaus mitään auttanut. Läppärunko myös pesty useaan otteeseen. Asentoanturi on myös uusi mutten tiedä pitääkö se erikseen kalobroida? Ja jos pitää niin kuinka? Se meinaa obd testeissä ei anna kuin 80% kaasun asennosta tietoa vaikka läpät olisikin auki.