Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vkona - 20.07.2011, 21:18:20
-
Edessä on 945 1996 airbagillä varustetun ratin irroittaminen ja parempikuntoisen asentaminen.
Mitä toimenpiteitä on tehtävä, ettei airbag pamahda silmille?
-
Akku irti 10min ja johto irti, that's it. Muistat vaan että et mene vahingossakaan tekemään mitään mittauksia airbagin johdoista millään mittarilla. ;)
-
ja muista lukita kosketinrulla!!!!!!!!
-
ja muista lukita kosketinrulla!!!!!!!!
Mikä on kosketinrulla?
-
Kiitoksia tiedoista.
Tuota kosketinrullan lukitsemista pitää tutkiskella kuinka se oikein tehdään.
Googlettamalla 'kosketinrullan lukitus volvo' saa hakutuloksena seuraavan (tässä siis tekstinä, ei linkkinä).
[PDF] Ohjauspyörä Ohjauspyörä Installation ... - Volvo Cars Accessories Web
accessories.volvocars.com/.../vccsMawebPDF.aspx?uid=VCC...)...Tiedostomuoto: PDF/Adobe Acrobat - Pikakatselu
kuin se menee ja tunnustele, missä lukkojousen (2) pää on ... Poista ruuvi (2) kosketinrullasta ja asenna ruuvi takaisin pitimeen ...
joka on ohje S80 ratin irroitukseen.
Tuollainen jos löytyy 940 volvolle niin ei olisi epäselvää miten homma hoidetaan.
-
Airbag irti ratista ja johto irti bagista. Ratin sisällä on ruuvi(muistaakseni ristipää), jota käytetään kosketinrullan lukitsemiseen ennen ratin irrotusta. Ratin ollessa suorassa, näkyy ratin pohjassa olevasta reiästä se kohta kosketinrullan muovia johon ruuvi pitää laittaa. Sinne vaan ja sen jälkeen vasta ratti pois. Ratin kiinnityksen jälkeen ruuvi pois ja takaisin paikalleen rattiin.
-
Ratti on nyt vaihdettu eikä siihen mennyt kuin puoli tuntia rauhallisesti puuhastellen ja paikkoja samalla puhdistellen.
Airbagin johto/liitin (vihreä liitin) oli melko tiukasti kiinni airbagissä, mutta suoraan poispäin bagistä vetämällä se irtoaa.
Airbag on kiinni kahdella T30 torx ruuvilla ja ratti 18 mm pultilla.
Ristipää (philips#2) meisselillä ratissa itsessään oranssin nauhan alla oleva ruuvi on se kosketinrullan lukitusruuvi.
Tuo ruuvi on siis ratissa olevassa kolossa ja lähtee siitä vetämällä pois ja se ruuvataan ratin ollessa suorassa noin kello 8 suunnassa olevaan reikään, jolloin kosketinrulla lukittuu.
Kuviakin on otettu jos kuka tarvitsee nähdä miten yksinkertainen homma se on.
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille.