Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Wortex - 14.03.2016, 19:58:19
-
Ongelma seuraavanlainen, suuttimen pääli osa on märkä ja kannen kolot täynnä löpöö. Suuttimen päässä oleva nippa johon tulee letku on jo vaihdettu letkut ei vuoda. Onko suutin kokonaan entinen vai onko sen nipan alla vie joku tiiviste mikä voi vuotaa? Vuoto tulee siis suuttimen ja sen muovi nipan välistä jostain. Sokkakin on kunnolla paikallaan.
-
Eikö siellä mahda olla O-rengas välissä...
-
Kupariprikka aivan suuttimen juuressa. Suutin voi olla myös halki.
-
Kupariprikka aivan suuttimen juuressa. Suutin voi olla myös halki.
Jos tuo vuotaa, olisi kannen päällinen täynnä mustaa töhnää...
Jos vuotaa puhdasta naftaa, on vuoto luultavasti se paluulinjan O-rengas, painepuolen putkiliitos tai itse suutin.
-
Tuo keltanen on se uusittu nippa ja sen juuresta vuotaa. Kannen päällä on mustaa töhnää ja löpöä. Mutta vuoto on selvästi siis pelkkää naftaa.
(http://i142.photobucket.com/albums/r107/Wortex84/Seklai/IMG_20160314_193032.jpg) (http://s142.photobucket.com/user/Wortex84/media/Seklai/IMG_20160314_193032.jpg.html)
-
Nonni omaankin autoon iski aika samantyylin vika, suutin naftassa ja suuttimesta tai suuttimen vierestä kuuluu semmosta tshuff tshuff ääntä ihan ku puristupaine pääsis pihalle. Mitähän tossa vois ite tehä?
-
Nonni omaankin autoon iski aika samantyylin vika, suutin naftassa ja suuttimesta tai suuttimen vierestä kuuluu semmosta tshuff tshuff ääntä ihan ku puristupaine pääsis pihalle. Mitähän tossa vois ite tehä?
Jos ei ole oikeita työkaluja niin ei mitään. Suuttimen pohjatiiviste siis vuotaa polttoaineen ja palokaasun ulospäin koska pohjalla oleva kuparitiiviste on pettänyt. Suuttimen pohja sylinterikannesta pitää puhdistaa ja oikaista siihen tarkoitetulla kalvaimella. Tuon työkalun jos jostain saat lainaan tai ostat niin uusi tiiviste pitää eikä vuoda taas kohta uudestaan. Ilman kannen puhdistusta koko homma on vain ajan tuhlausta. :)
-
No semmosen puhdistus työkalun sorvaa muutamassa minuutissa. Mistä kannattaa alkaa ettimään kuparirengasta, siis onko siinä joku erikoiskoko? Mihin momenttiin noi suuttimet pitää vetää?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/sytytystulppatyokalut/suutinten-jyrsintatyokalu-8-osaa-2000030630
Tollakin varmaan saa homman saa jyrsitty putsattu.
-
Pikkasen vaseliiniä niin pysyy purut kiinni hampaissa.
Varmasti biliasta niitä saa mutta ku nyt on lauantai ja on bilia suljettu ja autoa tarvitaan aika nopeasti kuntoon että pääsee töihin.
Netin mukaan toi tiiviste olisi 15x7.1x2mm.
Volvon oem numero on: 30777404
-
...laitoin yv:n.
-
Tiivisteet hankittu, nyt kaivataan vaan momentit suuttimelle.
-
Kuparitiiviste vaihdettu, ihan perushomma. Kävin jyrsinsettiä hakee motonetistä ku ajoin tänään ohi. Ei ollu suutin edes kauhean karstainen mutta semmosta tahmea lähes kuminmaista mössöä oli koko suutinputki täynnä, mutta lähti hyvin egr cleanerilla ja pulloharjalla.
-
Eikö siellä mahda olla O-rengas välissä...
Mistäköhän tuon O-renkaan mitat saisi? Alkoi kyseinen O-rengas vuotamaan sen jälkeen kun olin tarkistanut ohivuodot. Nyt sitten yhdestä suuttimesta alkoi vuotamaan naftaa. Otin paluupuolen liittimen irti ja siellähän se oli O-rengas hajalla. Nyt sitten kiireessä sopivin mahdollinen mitä kaupasta löytyi oli 4x1 mm, eli 4 mm sisähalkaisija ja vahvuus 1 mm. Halkaisija ehkä kohdallaan, mutta vahvuus pitänee olla 1,5 mm vaiko joku tuumakoko? Mistäköhän tuon saisi tarkistettua ja ennen kaikkea mistäköhän tuollaisen saisi tilattua? Motonetit, biltemat ja muutamat muut romukaupat koluttu.
Materiaali pitäisi olla dieselin kestävää, mutta ei löytynyt kuin perus mustia kaupasta. Sillekin lienee omat vaatimuksensa.
EDIT: Sain venytettyä siihen tuollaisen 3,5x1,8 O-renkaan paikalleen. Parilla pienellä kopautuksella istahti paikalleen kun laitoin sille vaseliinia kylkiin. Materiaalina se perus musta, eli jos tuo nyt sen aikaa kestäis että saa oikean varaosan paikalleen. 10 min tyhjäkäynnin jälkeen ei vuotanu, mutta seuraillaan tilannetta.
-
Laitetaas tähän jatkeeksi.
Aiheuttaako suuttim(i)en vuoto vikakoodin P0192? Vai viittaako tuo vikakoodi enempi sähköpuolen vikaan, anturi/johdotus? Ja auto on -09 1.6d.
-
Itellä sama ongelma yhden suuttimen osalta. Ilmeni aluksi niin, että käryt tuli auton tyhjäkäynillä & pysähdyksissä kabiini puolelle. Huollossa kaveri fixasi vuodon, mutta ei ollut silloin uusia tiivisteitä vaihtaa, niin reilun puolen vuoden päästä alkoi taas käryttää :(. Vaikka auto onkin ollut ajokuntoinen niin voi pitkässä juoksussa voi kuulemma aiheuttaa turbon vioittumisen. Syynä se, että vuoto aiheuttaa "tervan" joutumisen öljyn sekaan joka tukkii turbolle menvän imuputken suodattimen. Turbohan vinkasee ja kosahtaa jos öljyn kierto katkeaa. Eli jos ko. ongelma ilmaantuu ja ei heti pääse korjaaman tuota suutinvuotoa niin ainakin öljyt kannattaa vaihtaa... ;)
Hommasin ebaystä suuttimien tiivistesetin ja niiden vaihtotyö olisi edessä. Mitenkähän helposti tuo suutin irtoaa? Oliko siihen jotain ainetta joka pehmittaa tuota mustaa mönjää?
-
Ennemmin kanteen tulee suuttimen ja kannen väliseen tiivistepintaan vaurioita ohivuodosta, kuin mikään turbo tai öljykierto loppuisi.
Välillä lähtee helposti suutin irto heiluttelemalla, mutta sitten kun on jumissa niin siinä saa sitten oikeanlaista suuttimen irroitukseen tarkoitettua työkalua alkaa etsimään.
Naftamömmön olen itse saanut brake cleanerilla ja paineilmalla saanut poistettua.
Uuden tiivisteen asennuksessa pitää sitten kairata kannesta tiivistepinta tasaiseksi, kun vuotava suutin tekee kraateriksi kohdan, mihin tiiviste tulee.
Ihan mielenkiinnosta kysyn: Paljon maksoi suuttimen tiivisterenkaat Ebayssa, kun Suomesta saa 2€kpl noita kuparitiivisteitä.
-
:) jaa joo. Ainakin ao. perusteella turbo failiin vois syy-yhteys olla. Mutta itelle suurin haitta on kyl ollu se hemmetin käry mikä tulee auton sisälle.
https://youtu.be/kt6zJANLaYQ
Pittää kokeilla liotella carb cleanerillä ti . Se hemmetin jyrsin työkalu pitää hakee jostain, että pääsee hoonaa reiät kuntoon ;D kiitti vinkeistä!
Joo ok toi kuparitiiviste, niitä tosiaan löytyy kyl kotimaasta. Ebay setissä oli kaikki tiivisteet ja uudet pultit kaikkiin suuttimiin. Hinta tais olla 10e pussille jos en ihan väärin muista.
-
Yhdessä 1.6D:ssä tuli kanssa sisälle pakokaasuja reippaasti, mutta siinä oli egr:n ja imusarjan välinen putki, mihin oli tullut reikä.
Hyviä koneita muuten, mutta just noi suuttimet alkaa vuotamaan ja niitä saisi kerran vuoteen kiristellä vaikka huoltojen yhteydessä.
-
PSA-konserni on antanut ohjeistuksen että suuttimet saa kiristää kolme kertaa, jonka jälkeen vaihdetaan prikat, kalvetaan pohjat ja uudet pultit pitää laittaa kun alkaa ilmeisesti venymä tuleen vastaan.
Ja tuo on totta että on muuten yllättävän hyvä moottori noin muuten.
-
PSA-konserni on antanut ohjeistuksen että suuttimet saa kiristää kolme kertaa, jonka jälkeen vaihdetaan prikat, kalvetaan pohjat ja uudet pultit pitää laittaa kun alkaa ilmeisesti venymä tuleen vastaan.
Ja tuo on totta että on muuten yllättävän hyvä moottori noin muuten.
Tarkoitatko suuttimen prikkojen pultteja ja tiedätkö mikä on oikea momentti kyseisille pulteille?
-
Ei vaan suutinpohjien prikat.
Ja se on noin 4nm plus 65 astetta joka kerta kun on tarvetta kiristykselle.