Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tuom-asd - 15.03.2016, 15:07:13
-
Hei!
Puolitoistavuotta käyttöautonani toiminut 740 jätti ensimmäistä kertaa tielle ajellessani maakuntaan viikonloppun viettoon. Noin 150km matka-ajon jälkeen auto alkoi sammumaan kesken ajon. Ajettuani tien varteen auto jäikin käymään tyhjäkäyntiä. Kaasuttaessa auto sammui, mutta lähti kuitenkin heti käyntiin. Auto oireili kahdesti ohituksen aikana kiihdyttäessä nykäisemällä, ikään kuin bensan syöttö tai kipinä olisi katkennut käynnin ajaksi. Tunteja myöhemmin, kun moottori oli jäähtynyt ja palasimme trailerin kanssa auton luo Volvo lähti käyntiin, mutta sammui heti. Vianetsinnän aikana auto on lakannut lähtemästä käyntiin, lupaa joskus, mutta pääasiassa "tussauttaa" ilmanputsariin ja harvemmin pakoputkeen, ikään kuin sytytys olisi sekaisin. Varmistaessamme kipinää väärän PA-pumpun releen oikeaan vaihdon jälkeen auto lähti kerran käymään kolmella. Ahdot 1bar ja ECU:sta lisätty bensanpainetta.
Tähän asti tarkistettu / mitattu:
-jako
-kipinä, ja sen tahti
-puristuspaineet (yli 8bar), onko vaikutusta onko muut tulpat paikallaan? Eli pitäisikö mitata uudelleen niin että kaikki tulpat ovat pois paikoiltaan?
-ilmamäärämittarin jännite foorumilta löytyvän ohjeen mukaan
-tankin PA-pumppu pyörii, bensaa tulee ruiskun kiskolle ja kastelee myös tulpat
-mitattu kampiakselin asennontunnistimen vastusarvo ECU:n liittimeltä, joka oli autodatan mukainen
-katsottu turbon imupuolelle, akselilla ei sormiintuntuvaa välystä ja silmämääräisesti kaikki ok.
-sulakkeet
Vaihdettu:
-ECU
-PA-pumpun rele
-virranjakajan pyörijä ja kansi (pyörijässä pienen pieni halkeama, mutta se vaihdettiin uuteen)
-sytytystulpat
-suutinten esivaste
-kampiakselin asentotunnistin
Diagnooseja ja ideoita otetaan vastaan, sillä itseltä ja "kylän miehiltä" alkaa olla ideat loppu.
PS. paali ja kilorautavitsejä on viimeisen kuukauden aikana saanut kuulla ihan tarpeeksi...
-
Suuttimilta piuhat irti(starttisuuttimen disablointiin riittää lämpöikakytkimen piuhan irrotus), starttailee tovin ja sitten tarjoaa vaikka bräkleeniä huikan imusarjaan, hörähtääkö bräkleenin voimalla? Voit myös ohittaa lämpöaikakytkimen siten, että starttisuutin ruiskuttaa aina startatessa, sillain se ainakin hörähtää jos kipinä on kohdillaan. Mikäli näin kone ei käy, lähtisin vaihtelemaan kampuran toisenkin asentoanturin, oma lakkasi käymästä terävämmin eli nyppäsi kerran, muutaman sekunnin päästä sammui ja sitten pari kertaa vielä hörähti ja se oli siinä.