Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jarcc - 17.03.2016, 13:29:40
-
Aikasemmin tehny muutaman kerran, ku on startannu, että lähtee käyntiin vajaalla. Kun on sammuttanu ja käynnistäny uudestaan, ni on käyny normaalisti. Eilen kävi kuitenkin niin, ettei meinannu lähtee millään käymään kaikilla, vasta puolen tunnin odottelun jälkeen. Samalla myöskään kaasupolkimesta ei tapahtunu mitään ja kytkimen, ku nosti, oli meteli kovempi. Sain autocomin kiinni ja anto vikakoodin P2263, liittyen ahtopaineisiin. Mikähän mahtaa olla särki ja ennenkaikkee, onko kyseisessä mallissa muuttuvasiipistä turboo? Nimittäin turbo ei herää joka kerta mukaan. Eilen ja tänään toimi koodien nollauksen jälkeen kunnolla, nyt taaskaan ei herää
-
Pääsin vastaavasta viasta aiemmin vaihtamalla alipainepumpun.
Minulla oli turbon puutteen lisäksi myös jarrutehostin pois pelistä, kunnes starttaili auton uudestaan.
EDIT: Sitten ainakin on turboon liittyen myös paineenmuunnin, joka voi aiheuttaa turbolle ongelmia vioittuessaan.
-
Tuossa mallissa on muuttuvasiipinen turbo, jota ohjataan TCV venttiilillä, jonka vaihtaisin aivan ekana. Aika tyypillinen vika tuon moottorin yhteydessä.
-
Tuossa mallissa on muuttuvasiipinen turbo, jota ohjataan TCV venttiilillä, jonka vaihtaisin aivan ekana. Aika tyypillinen vika tuon moottorin yhteydessä.
kiitoksia. Tätä hainkin, että onko muuttuva vai ei. Saa huomena kattoo huollos, ku meen vaihdekepin siirtovaijerien vaihtoon. Myyjäliikkeen piikkiinhän noi menee, auton ostin 16.2.2016
-
kiitoksia. Tätä hainkin, että onko muuttuva vai ei. Saa huomena kattoo huollos, ku meen vaihdekepin siirtovaijerien vaihtoon. Myyjäliikkeen piikkiinhän noi menee, auton ostin 16.2.2016
Mikä on siirtovaijereissa vikana jos saan udella? Itselläni on pientä ongelmaa laatikon kanssa, niin kiinnostaisi tietää onko muilla samoja ongelmia.
-
Mikä on siirtovaijereissa vikana jos saan udella? Itselläni on pientä ongelmaa laatikon kanssa, niin kiinnostaisi tietää onko muilla samoja ongelmia.
en tiiä, onko venyny vai mikä, mutta kakkos vaihde ei menny päälle muuten, ku alta 15km/h nopeudessa, eli moottorijarru oli mahdotonta. Pää-asias teki tota kylmänä, mut aika-ajoin myös koko ajan. Ja ku koitit saaha pykälää päälle, huus sieltä sen sortin sorsalauma vastaan, että paree heittää suoraan ykköseltä kolmoselle. Viirumallin Fh volvoissa on kans vaihteensiirto vaijerin välityksellä ja niitä jos ei rsvaile sillon tällön, ni ne alkaa kans temppuilemaan
-
en tiiä, onko venyny vai mikä, mutta kakkos vaihde ei menny päälle muuten, ku alta 15km/h nopeudessa, eli moottorijarru oli mahdotonta. Pää-asias teki tota kylmänä, mut aika-ajoin myös koko ajan. Ja ku koitit saaha pykälää päälle, huus sieltä sen sortin sorsalauma vastaan, että paree heittää suoraan ykköseltä kolmoselle. Viirumallin Fh volvoissa on kans vaihteensiirto vaijerin välityksellä ja niitä jos ei rsvaile sillon tällön, ni ne alkaa kans temppuilemaan
Kerro auttoiko sulla toi vaijereiden vaihto. Tiedäthän että niitä pystyy myös säätämään akkutelineen alta.
Mulla on siis muutama ongelma omassa kiulussa. Jossa siis 6 lovinen laatikko. Kylmänä minulla ei meinaa millään lähteä 1 ja 2 pykälät pois päältä. Mutta kun autolla on ajettu hieman niin toimii moitteetta. Veikkaan että tämä helpottuu kun vaihtaa vaihteisto öljyt. Edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa.
Sitten toinen ongelma on että 5 vaihtaessa 4:lle niin vaihde heittää pois päältä. Eli joko vaihteistossa on vika että se antaa kytkeä liian aikaisin pykälän sisään. Tai sitten vikaa että vaihde ei lukitu paikalleen.
Sen olen huomannut että ainakin itsellä on 1 ja 2 vaihteet ovat aika tiheävälityksisiä.
-
Jeh. Olivatten nyt sitte huollossa päätyny kaasuläppä vammaan, ja kyl huomas heti, ku auton haki, et on ku ihan eri auto. Vaihdetuntumakin muuttu ihan täysin vaijerien vaihdolla
-
Kerro auttoiko sulla toi vaijereiden vaihto. Tiedäthän että niitä pystyy myös säätämään akkutelineen alta.
Mulla on siis muutama ongelma omassa kiulussa. Jossa siis 6 lovinen laatikko. Kylmänä minulla ei meinaa millään lähteä 1 ja 2 pykälät pois päältä. Mutta kun autolla on ajettu hieman niin toimii moitteetta. Veikkaan että tämä helpottuu kun vaihtaa vaihteisto öljyt. Edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa.
Sitten toinen ongelma on että 5 vaihtaessa 4:lle niin vaihde heittää pois päältä. Eli joko vaihteistossa on vika että se antaa kytkeä liian aikaisin pykälän sisään. Tai sitten vikaa että vaihde ei lukitu paikalleen.
Sen olen huomannut että ainakin itsellä on 1 ja 2 vaihteet ovat aika tiheävälityksisiä.
Itsellä on ongelmana että pakki ei meinaa mennä päälle kylmänä.
Kun käyttää jollain muulla vaihteella niin menee ok. Lämpöisenä toimii ok.
99% kylmälähdöistä on pakilla niin en nyt satavarma oo mutta taitaa se ykkönenkin takuta myös.
Kellään kokemusta auttaako se vaijerien säätö/vaihto? Öljyjä ei varmasti koskaan vaihdettu. 215tkm ajettu.
Vaihteet kyllä pysyy päällä.
-
Oliko vaijerit minkä hintaiset?
Marmorilla vai tarvikkeena?
Jos niillä kerta noin paljon helpottuu, niin taidan itsekin vaihtaa ne öljyn vaihdon yhteydessä.
-
Oliko vaijerit minkä hintaiset?
Marmorilla vai tarvikkeena?
Jos niillä kerta noin paljon helpottuu, niin taidan itsekin vaihtaa ne öljyn vaihdon yhteydessä.
en tiä yhtään, meni lasku suoraan myyjäliikkeeseen V:>
-
Aikasemmin tehny muutaman kerran, ku on startannu, että lähtee käyntiin vajaalla. Kun on sammuttanu ja käynnistäny uudestaan, ni on käyny normaalisti. Eilen kävi kuitenkin niin, ettei meinannu lähtee millään käymään kaikilla, vasta puolen tunnin odottelun jälkeen. Samalla myöskään kaasupolkimesta ei tapahtunu mitään ja kytkimen, ku nosti, oli meteli kovempi. Sain autocomin kiinni ja anto vikakoodin P2263, liittyen ahtopaineisiin. Mikähän mahtaa olla särki ja ennenkaikkee, onko kyseisessä mallissa muuttuvasiipistä turboo? Nimittäin turbo ei herää joka kerta mukaan. Eilen ja tänään toimi koodien nollauksen jälkeen kunnolla, nyt taaskaan ei herää
Meillä on 2004 Volvo S40 2.0 diesel koneella. Viat alkoi siten että startin jälkeen tehot oli hukassa, mutta sammutuksen ja uuden startin jälkeen auto veti taas normaalisti. Tilanne on nyt kuitenkin ollut pitkään se ettei voimaa ole ollenkaan. Luin vikakoodit Autocomilla ja sieltähän löytyi:
2263 Turbosäädin - katkonainen
1335 EGR järjestelmän säätö - katkonainen
0047 Turboahtimen säätöventtiili, liian pieni signaali - katkonainen
0406 EGR-venttiilin asentotunnistin - katkonainen
Olisko tämä kuitenkin johtosarjavikaa? Tulppasin EGR:n kokeilumielessä, mutta ei vaikuttanut mihinkään.
-
Meillä on 2004 Volvo S40 2.0 diesel koneella. Viat alkoi siten että startin jälkeen tehot oli hukassa, mutta sammutuksen ja uuden startin jälkeen auto veti taas normaalisti. Tilanne on nyt kuitenkin ollut pitkään se ettei voimaa ole ollenkaan. Luin vikakoodit Autocomilla ja sieltähän löytyi:
2263 Turbosäädin - katkonainen
1335 EGR järjestelmän säätö - katkonainen
0047 Turboahtimen säätöventtiili, liian pieni signaali - katkonainen
0406 EGR-venttiilin asentotunnistin - katkonainen
Olisko tämä kuitenkin johtosarjavikaa? Tulppasin EGR:n kokeilumielessä, mutta ei vaikuttanut mihinkään.
Selviskö? Itellä vähän samaa herjaa
-
veikkaisin että egr jumii auki asentoon ja päästää turbon paineet kiiltävän metalliputken ja egr.n kautta pakosarjaan imusarjasta?
-
veikkaisin että egr jumii auki asentoon ja päästää turbon paineet kiiltävän metalliputken ja egr.n kautta pakosarjaan imusarjasta?
Oon miettinyt tätä, ja eihän se ilma siellä ala kiertämään väärään siintaan jos imusarjassa on imu päällä, niin sehän pakosta ilmee ilmas egr kautta, niinku pako paine puskee sitä ilmaa egr kautta imusarjaan. Ei käy mun järkeen että se ilma siinä vaihtais suuntaa, koska onhan se egr auki välillä myös toimivana. Että jos se jumii auki niin ei se ilman suunta siitä muutu millään. Ps blokkasin oman egr ja mulla edelleen tehot hukassa.
-
oisko egr auki toimivana silloin kun turbo ei puske ahtoa elikkäs tyhjäkäynnillä esim?
-
https://www.youtube.com/watch?v=Bnpj4eIo6nI
-
EGR-venttiili sijaitsee yleensä sylinterinpään ja imusarjan välissä tai lähellä turboahdinta. Dieselmoottoreissa venttiili löytyy usein moottorilohkosta imusarjan edestä, ja sen toimintaa ohjataan solenoidilla tai elektronisesti. Venttiilejä on olemassa erilaisia, kuten elektroniset, pneumaattiset, hydrauliset ja digitaaliset venttiilit, jotka kaikki kuitenkin säätelevät pakokaasujen virtausta.
EGR-venttiilin toiminta riippuu moottorin tilasta. Käynnistyksen aikana venttiili pysyy kiinni, jotta moottori saa raitista ilmaa tehokasta palamista varten. Tyhjäkäynnillä venttiili avautuu osittain, jolloin pakokaasujen ja palamisilman sekoittuminen alentaa moottorin lämpötilaa ja vähentää kulumista. Suurta tehoa vaativissa tilanteissa, kuten kiihdytyksessä, venttiili sulkeutuu, jotta palaminen olisi mahdollisimman tehokasta.https://ovoko.fi/blog/egr-venttiilin-puhdistus-ajamalla