Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jarcc - 17.03.2016, 13:29:40

Otsikko: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jarcc - 17.03.2016, 13:29:40
Aikasemmin tehny muutaman kerran, ku on startannu, että lähtee käyntiin vajaalla. Kun on sammuttanu ja käynnistäny uudestaan, ni on käyny normaalisti. Eilen kävi kuitenkin niin, ettei meinannu lähtee millään käymään kaikilla, vasta puolen tunnin odottelun jälkeen. Samalla myöskään kaasupolkimesta ei tapahtunu mitään ja kytkimen, ku nosti, oli meteli kovempi. Sain autocomin kiinni ja anto vikakoodin P2263, liittyen ahtopaineisiin. Mikähän mahtaa olla särki ja ennenkaikkee, onko kyseisessä mallissa muuttuvasiipistä turboo? Nimittäin turbo ei herää joka kerta mukaan. Eilen ja tänään toimi koodien nollauksen jälkeen kunnolla, nyt taaskaan ei herää
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: mir0k - 17.03.2016, 14:02:20
Pääsin vastaavasta viasta aiemmin vaihtamalla alipainepumpun.
Minulla oli turbon puutteen lisäksi myös jarrutehostin pois pelistä, kunnes starttaili auton uudestaan.

EDIT: Sitten ainakin on turboon liittyen myös paineenmuunnin, joka voi aiheuttaa turbolle ongelmia vioittuessaan.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: volvotdi - 17.03.2016, 20:28:52
Tuossa mallissa on muuttuvasiipinen turbo, jota ohjataan TCV venttiilillä, jonka vaihtaisin aivan ekana. Aika tyypillinen vika tuon moottorin yhteydessä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jarcc - 17.03.2016, 20:50:28
Tuossa mallissa on muuttuvasiipinen turbo, jota ohjataan TCV venttiilillä, jonka vaihtaisin aivan ekana. Aika tyypillinen vika tuon moottorin yhteydessä.
kiitoksia. Tätä hainkin, että onko muuttuva vai ei. Saa huomena kattoo huollos, ku meen vaihdekepin siirtovaijerien vaihtoon. Myyjäliikkeen piikkiinhän noi menee, auton ostin 16.2.2016
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: wildcard - 22.03.2016, 11:25:57
kiitoksia. Tätä hainkin, että onko muuttuva vai ei. Saa huomena kattoo huollos, ku meen vaihdekepin siirtovaijerien vaihtoon. Myyjäliikkeen piikkiinhän noi menee, auton ostin 16.2.2016

Mikä on siirtovaijereissa vikana jos saan udella?  Itselläni on pientä ongelmaa laatikon kanssa, niin kiinnostaisi tietää onko muilla samoja ongelmia.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jarcc - 26.03.2016, 12:15:50
Mikä on siirtovaijereissa vikana jos saan udella?  Itselläni on pientä ongelmaa laatikon kanssa, niin kiinnostaisi tietää onko muilla samoja ongelmia.
en tiiä, onko venyny vai mikä, mutta kakkos vaihde ei menny päälle muuten, ku alta 15km/h nopeudessa, eli moottorijarru oli mahdotonta. Pää-asias teki tota kylmänä, mut aika-ajoin myös koko ajan. Ja ku koitit saaha pykälää päälle, huus sieltä sen sortin sorsalauma vastaan, että paree heittää suoraan ykköseltä kolmoselle. Viirumallin Fh volvoissa on kans vaihteensiirto vaijerin välityksellä ja niitä jos ei rsvaile sillon tällön, ni ne alkaa kans temppuilemaan
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: wildcard - 27.03.2016, 10:13:32
en tiiä, onko venyny vai mikä, mutta kakkos vaihde ei menny päälle muuten, ku alta 15km/h nopeudessa, eli moottorijarru oli mahdotonta. Pää-asias teki tota kylmänä, mut aika-ajoin myös koko ajan. Ja ku koitit saaha pykälää päälle, huus sieltä sen sortin sorsalauma vastaan, että paree heittää suoraan ykköseltä kolmoselle. Viirumallin Fh volvoissa on kans vaihteensiirto vaijerin välityksellä ja niitä jos ei rsvaile sillon tällön, ni ne alkaa kans temppuilemaan

Kerro auttoiko sulla toi vaijereiden vaihto. Tiedäthän että niitä pystyy myös säätämään akkutelineen alta.

Mulla on siis muutama ongelma omassa kiulussa. Jossa siis 6 lovinen laatikko. Kylmänä minulla ei meinaa millään lähteä 1 ja 2 pykälät pois päältä. Mutta kun autolla on ajettu hieman niin toimii moitteetta. Veikkaan että tämä helpottuu kun vaihtaa vaihteisto öljyt. Edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa.

Sitten toinen ongelma on että 5 vaihtaessa 4:lle niin vaihde heittää pois päältä. Eli joko vaihteistossa on vika että se antaa kytkeä liian aikaisin pykälän sisään. Tai sitten vikaa että vaihde ei lukitu paikalleen.

Sen olen huomannut että ainakin itsellä on 1 ja 2 vaihteet ovat aika tiheävälityksisiä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jarcc - 01.04.2016, 22:40:30
Jeh. Olivatten nyt sitte huollossa päätyny kaasuläppä vammaan, ja kyl huomas heti, ku auton haki, et on ku ihan eri auto. Vaihdetuntumakin muuttu ihan täysin vaijerien vaihdolla
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jt4 - 01.04.2016, 23:39:55
Kerro auttoiko sulla toi vaijereiden vaihto. Tiedäthän että niitä pystyy myös säätämään akkutelineen alta.

Mulla on siis muutama ongelma omassa kiulussa. Jossa siis 6 lovinen laatikko. Kylmänä minulla ei meinaa millään lähteä 1 ja 2 pykälät pois päältä. Mutta kun autolla on ajettu hieman niin toimii moitteetta. Veikkaan että tämä helpottuu kun vaihtaa vaihteisto öljyt. Edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa.

Sitten toinen ongelma on että 5 vaihtaessa 4:lle niin vaihde heittää pois päältä. Eli joko vaihteistossa on vika että se antaa kytkeä liian aikaisin pykälän sisään. Tai sitten vikaa että vaihde ei lukitu paikalleen.

Sen olen huomannut että ainakin itsellä on 1 ja 2 vaihteet ovat aika tiheävälityksisiä.

Itsellä on ongelmana että pakki ei meinaa mennä päälle kylmänä.
Kun käyttää jollain muulla vaihteella niin menee ok. Lämpöisenä toimii ok.
99% kylmälähdöistä on pakilla niin en nyt satavarma oo mutta taitaa se ykkönenkin takuta myös.
Kellään kokemusta auttaako se vaijerien säätö/vaihto? Öljyjä ei varmasti koskaan vaihdettu. 215tkm ajettu.
Vaihteet kyllä pysyy päällä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: wildcard - 04.04.2016, 21:57:22
Oliko vaijerit minkä hintaiset?

Marmorilla vai tarvikkeena?

Jos niillä kerta noin paljon helpottuu, niin taidan itsekin vaihtaa ne öljyn vaihdon yhteydessä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jarcc - 09.04.2016, 17:37:39
Oliko vaijerit minkä hintaiset?

Marmorilla vai tarvikkeena?

Jos niillä kerta noin paljon helpottuu, niin taidan itsekin vaihtaa ne öljyn vaihdon yhteydessä.
en tiä yhtään, meni lasku suoraan myyjäliikkeeseen   V:>
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: K-Mikko - 28.12.2018, 22:37:54
Aikasemmin tehny muutaman kerran, ku on startannu, että lähtee käyntiin vajaalla. Kun on sammuttanu ja käynnistäny uudestaan, ni on käyny normaalisti. Eilen kävi kuitenkin niin, ettei meinannu lähtee millään käymään kaikilla, vasta puolen tunnin odottelun jälkeen. Samalla myöskään kaasupolkimesta ei tapahtunu mitään ja kytkimen, ku nosti, oli meteli kovempi. Sain autocomin kiinni ja anto vikakoodin P2263, liittyen ahtopaineisiin. Mikähän mahtaa olla särki ja ennenkaikkee, onko kyseisessä mallissa muuttuvasiipistä turboo? Nimittäin turbo ei herää joka kerta mukaan. Eilen ja tänään toimi koodien nollauksen jälkeen kunnolla, nyt taaskaan ei herää

Meillä on 2004 Volvo S40 2.0 diesel koneella. Viat alkoi siten että startin jälkeen tehot oli hukassa, mutta sammutuksen ja uuden startin jälkeen auto veti taas normaalisti. Tilanne on nyt kuitenkin ollut pitkään se ettei voimaa ole ollenkaan. Luin vikakoodit Autocomilla ja sieltähän löytyi:

2263 Turbosäädin - katkonainen
1335 EGR järjestelmän säätö - katkonainen
0047 Turboahtimen säätöventtiili, liian pieni signaali - katkonainen
0406 EGR-venttiilin asentotunnistin - katkonainen

Olisko tämä kuitenkin johtosarjavikaa? Tulppasin EGR:n kokeilumielessä, mutta ei vaikuttanut mihinkään.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: v50rs60 - 03.03.2025, 18:51:58
Meillä on 2004 Volvo S40 2.0 diesel koneella. Viat alkoi siten että startin jälkeen tehot oli hukassa, mutta sammutuksen ja uuden startin jälkeen auto veti taas normaalisti. Tilanne on nyt kuitenkin ollut pitkään se ettei voimaa ole ollenkaan. Luin vikakoodit Autocomilla ja sieltähän löytyi:

2263 Turbosäädin - katkonainen
1335 EGR järjestelmän säätö - katkonainen
0047 Turboahtimen säätöventtiili, liian pieni signaali - katkonainen
0406 EGR-venttiilin asentotunnistin - katkonainen

Olisko tämä kuitenkin johtosarjavikaa? Tulppasin EGR:n kokeilumielessä, mutta ei vaikuttanut mihinkään.

Selviskö? Itellä vähän samaa herjaa
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jani75 - 12.03.2025, 18:25:07
veikkaisin että egr jumii auki asentoon ja päästää turbon paineet kiiltävän metalliputken ja egr.n kautta pakosarjaan imusarjasta?
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: v50rs60 - 14.03.2025, 06:49:12
veikkaisin että egr jumii auki asentoon ja päästää turbon paineet kiiltävän metalliputken ja egr.n kautta pakosarjaan imusarjasta?

Oon miettinyt tätä, ja eihän se ilma siellä ala kiertämään väärään siintaan jos imusarjassa on imu päällä, niin sehän pakosta ilmee ilmas egr kautta, niinku pako paine puskee sitä ilmaa egr kautta imusarjaan. Ei käy mun järkeen että se ilma siinä vaihtais suuntaa, koska onhan se egr auki välillä myös toimivana. Että jos se jumii auki niin ei se ilman suunta siitä muutu millään. Ps blokkasin oman egr ja mulla edelleen tehot hukassa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jani75 - 14.03.2025, 16:06:32
oisko egr auki toimivana silloin kun turbo ei puske ahtoa elikkäs tyhjäkäynnillä esim?
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jani75 - 16.03.2025, 17:52:38
https://www.youtube.com/watch?v=Bnpj4eIo6nI
Otsikko: Vs: V50 2.0D ja vikakoodi P2263
Kirjoitti: jani75 - 12.04.2025, 13:51:49
EGR-venttiili sijaitsee yleensä sylinterinpään ja imusarjan välissä tai lähellä turboahdinta. Dieselmoottoreissa venttiili löytyy usein moottorilohkosta imusarjan edestä, ja sen toimintaa ohjataan solenoidilla tai elektronisesti. Venttiilejä on olemassa erilaisia, kuten elektroniset, pneumaattiset, hydrauliset ja digitaaliset venttiilit, jotka kaikki kuitenkin säätelevät pakokaasujen virtausta.

EGR-venttiilin toiminta riippuu moottorin tilasta. Käynnistyksen aikana venttiili pysyy kiinni, jotta moottori saa raitista ilmaa tehokasta palamista varten. Tyhjäkäynnillä venttiili avautuu osittain, jolloin pakokaasujen ja palamisilman sekoittuminen alentaa moottorin lämpötilaa ja vähentää kulumista. Suurta tehoa vaativissa tilanteissa, kuten kiihdytyksessä, venttiili sulkeutuu, jotta palaminen olisi mahdollisimman tehokasta.https://ovoko.fi/blog/egr-venttiilin-puhdistus-ajamalla