Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvoglt - 19.03.2016, 18:16:35
-
tuli ostettua zemco zt-4 ajotietokone joka on sama kun volvon , mutta on kaasariversio eli virtausmittarilla. tietääkö joku miten modataan ruiskuversioon? auto on 240 -93. täytyy teettää volvon tarrat jossain niin sehän on kuin orkkis !
-
Menee arvatenkin näin että se kaasarimallin anturi antaa tietyn määrän pulsseja per litra. Ruiskumoottorin suuttimien aukioloajasta tarttisi muuttaa jollain purkilla se pwm signaali taajuudeksi. Aurdino?
-
Tämä on mielenkiintoinen teema. Itselläni on harkinnassa jonkinlaisen "nollaprojektin" tekeminen tästä aiheesta. Korttitietokoneena voisi käyttää Arduinoa, Raspberryä tai Beagleboardia. Näissä kahdessa jälkimmäisessä olisi linux-käyttöjärjestelmä ja laskentateho riittäisi HTTPS-yhteyden pyörittämiseen. Olemme kokeilleet Arduinon GPS-moduulia ja onnistuimme tekemään muutamassa tunnissa proton, jossa GPS-data ja esimerkin vuoksi etäisyysmittarin data siirretään sarjaliikenneportin kautta läppärille ja siitä suojattuna HTTPS-protokollan avulla pilvipalveluun ja itse tehtyyn web-ohjelman konsoliin. Se oli ThingWorx-pohjainen, koska saamme käyttää Elisa ThingWorx-palvelinta opetuskäytössä. (ThingWorx on IoT-alusta, eli esineiden internet-sovelluksien kehittämiseen rakennettu alusta).
-
Aurdino voisi olla hyvä, sillä saisi myös nopeuden värkättyä helpommin kun magneettien viritys kardaaniin. täytyy tutkia.....
-
Nopeussignaalin saa ruiskulta/mittaristolta näin "uusissa" 240:sissä
-
Sopiva otsikko vaikka "vanha" aihe.
Löytyi oheisen kuvan mukainen ajotietokone:
(http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1112.jpg)
Siis pelkkä laite, ei johtosarjaa saati antureita... Löytyisikö tähän lisätietoa, esim. kytkentäkaavio olisi loistava apu asennukseen? Heräsi ajatus asentaa se tuohon kesäautoon, Hestec:ltä saisi varmaan sopivaa tietoa polttoaineen määrästä. Ei vielä selvinnyt nieleekö kyseinen laite nopeussignaalia mittaristolta, vai onko magneetteja liimattava kardaaniin.
Pika nettihaulla yllättäen 340:iin liittyen löytyi eniten kuvia, osa numero 1333613-3.
Tuolta löysin asennusohjeen:
https://www.sjorswolters.nl/files/Volvo%20240/Technical%20documentation/Driving%20computer/
-
Nopeus tiedon voi ottaa sähköiseltä nopeus mittarilta, mutta sen kalibroiminen ei tarkasti onnistu. Sen saa kyllä esim. 80km/h kohdalla kohilleen, mutta silloin 60km/h näyttää muistaakseni liian vähän ja 100km/h liikaa.
Laitteesta lähtee kaksi johtoa nopeus anturille, itse kytkin niin että toinen johto auton nopeusmittarille ja toinen maihin.
-
lopultakin löytyi alkuperäinen zemcon ruiskunlukuboxi, taisi olla mallia dcs 310 efi.pitäisi olla sama kun volvon omakin? airstream foorumilla tais joku alkaa rakentaa näitä uustuotantona.