Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kytkijä - 22.03.2016, 15:32:17
-
Vein eilen auton pajalle pyöränlaakerin vaihtoonl Tänään soitettiin ensin, että vetari on irroitettava ja otettava laakeri prässissä irti, koska se on ruostunut kiinni.
Äsken soitettiin, että laakeri ei ole inahtanutkaan prässissä, edes pillillä lämmittämällä. Jättävät yöksi painatukseen ja liukasteet väliin. Jos aamuun mennessä ei ole pompannut eikä aamulla lähde, niin pitää kuulema ruveta katselemaan uutta vetoakselia ja "olkaa", mitä se nyt tarkoittaakaan.
Onko kellään kokemusta tällaisesta? En niin tarkasti tiedä, että minkälainen paketti heillä nyt on käsissä, kyselin sitä että eikö osia voi palastella ympäriltä pois rälläkällä... Tuntuisi että kai nyt vetari pitäisi saada ainakin ehjänä säilymään jos ei muuta?
Kylläpä kuulostaa taas helevetin kalliille lystille...
-
Mitenkäs se muuten nyt näissä tapauksissa menee, en ole aiemmin tarvinnut edes miettiä, että kuka maksaa minkäkin verran? Olen kyllä valmistautunut tietysti maksamaan koko lystin itse, mutta mietin vain että laakerinvaihdolle oli hinta 260e osineen töineen, niin missä tapauksissa se "+15%" hinnasta pätee? Kuulostaa kyllä hölmöltä muutenkin edes miettiä vaihtoehtoa, mutta voisiko olla että korjaamo ei voisi veloittaa kuin tuon verran vaikka jouduttaisiin uusimaa vetari ja olka-akseli?
Tosiaan kyselen vain kun en ole näitä ennen pohtinut, aina kannattaa varautua siihen että tässä saa kaivella taas syvältä taskuja... Mutta oletan, että edes jollain tavalla korjaamo tulee vastaan kustannuksissa...
-
Siellä on siis prässissä vetoakseli päässään tämä paketti (http://vanha.varaosahaku.fi/fi-fi/Volvo/VOLVO-V70/2005_2008/Etuakselisto-&-Jousitus-&-Ohjauslaitteet/Olka_akseli-Laakeripes%C3%A4/Vasen/ID-30404766/?parttype_id=0).
Ikävähän tuosta rälläkällä on silputa tuota laakeria erilleen. Tietysti jos silpasis vetarin (edit2: siis vetonivelen, ei akselia ;D ) poikki, jonka jälkeen vois saada ulomman nivelen ja laakerin vaihdolla kuntoon?
Edit: Jaa niin mutta kun se ulkonivel tulee tuota olka-akselia vasten metallikupilla...
-
Mitä nopeasti katsoin niin tuohon taitaisi olla saatavilla se ulompi nivel erikseen... Eikös sen ja olan vaihdolla pitäisi selvitä, ettei vetaria tarvita juurimutineen...
-
Kytkijä, tervetuloa joukkoon harmaaseen eli jumilaakerien kiltaan ;D Moni ei usko kuinka pirun tiukkaan näissä voi se laakeri jäädä jumiin. Minullakin se piti rälläkällä pilkkoa palasiksi kun ei ollut prässiä. Sinulla taitaa olla yhdensortin ennätys jos ei prässilläkään lähde. Jos joudutte pilkkomaan niin ainakin minun tapauksessa ne jämät jätettiin vetoakselin nokkaan kun akseli oli muutenkin tarkoitus vaihtaa. kai ne jämät on mahdollista saada pois ilman että vetoakselin pää vaurioituu mutta viheliäistä hommaa.
Olisi hyvä aina kertoa että mistä vuosimallista kyse.. Vetoakseli on huomattavasti kalliimpi harmaakoppiin kuin mustakoppiin. Harmaakoppaan eli faceliftiin akseli kustantaa noin 650Eur. Mustakoppiin huomattavasti vähemmän kun niihin saa tarvikeakseleita
Edit: jaajoo, jos kyse harmaakopasta ja apukuljettajanpuoleisesta vetoakselista niin toimitusaika saattaa olla todella pitkä. Minun tapauksessa liki kaksi kuukautta. Tämä siis ihan sinisen hoitama homma. Valittelivat kovasti.
-
07,harmaakoppa. Fixuksen nettikauppa tarjoaa tarvikkeena jotain 380e, purku osa n. 300e. Mitä mieltä tuosta ulomman nivelen uusimisesta, http://m.motonet.fi/fi/tuote/175349?ajoneuvo=1334&vuosimalli=2007 (http://m.motonet.fi/fi/tuote/175349?ajoneuvo=1334&vuosimalli=2007) Jotain tällaista olisi tarjolla...
-
07,harmaakoppa. Fixuksen nettikauppa tarjoaa tarvikkeena jotain 380e, purku osa n. 300e. Mitä mieltä tuosta ulomman nivelen uusimisesta, http://m.motonet.fi/fi/tuote/175349?ajoneuvo=1334&vuosimalli=2007 (http://m.motonet.fi/fi/tuote/175349?ajoneuvo=1334&vuosimalli=2007) Jotain tällaista olisi tarjolla...
Onko tuo dieseliin vai bensaan? Varmista et käy sun autoon. Jos käy niin siinähän se on ratkaisu jos ei prässissä irtoa. Hiukan on kyllä laaja tuo hintahaarukka notta varmista että on käypänen tuo motonetin nivel
Edit: skandix.de ei tarjoa tuota pelkää ulkoniveltä ollenkaan näihin facelifteihin. Joku tietäjä voisi kommentoida että onko sitä näihin ylipäänsä saatavilla
Edit edit: eihän tuo fixuksen nivel ole kuin 171Eur. Siis jos on oikea. Katso VKJA5394
-
vaikea sanoa kumpi noista fixuksen nivelistä sitten on oikea.. Toisessa ei mitään mainintaa ABS:stä, mutta TF80SC mainitaan, kun taas toisessa kerrotaan että ABS autoihin mutta ei mainintaa laatikosta..
Onkos se nyt tuo ulompi nivel joka tahtoo purkautua remontin yhteydessä herkästi? Lähinnä sillä, että onkohan tuon purku / vaihto tehty jotenkin hankalaksi. Muistaakseni Avensikseen ei Toyota myynyt ulompaa niveltä erikseen, mutta SKF niitä möi. Vaihto vaati rälläköintiä tms.
Volvo ei vidan mukaan myöskään tunne erillistä ulompaa niveltä, mutta myynnissä niitä näyttäisi olevan..
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=775.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=775.0)
Siinähän tuota, kuvien kera... Kiitoksia Miksu
-
Jos ei lähtenyt irti, pitänee kysyä voisinko käydä tutun raskaan kaluston korjaamolla painasemassa 100tn prässillä, sillä pitäisi kyllä jotain tapahtua. Jos saisi edes erilleen, niin näkisi että jäikö mitään ehjäksi. Jos vaikka olan saisi käytettyä.
-
Jos olka-akseli ei selviä ehjänä irroitusyrityksestä niin Hankasalmelta löytyy käytettyjä (vasen ja oikea).
-
jos olka-akselilla tarkoitetaan sitä mihin napa pultataan kiinni niin tuntus että kyllä kai sen pitäs ehjänä säilyä. on muuten sellaisiakin 20t prässejä joka kiinnittyy pyöränpulttien reikiin ja paketti voi siis olla autossa kiinni kun vetaria tuupataan irti. kuulemma 20t pitäs jo riittää mutta tiedä sitten miten on oikeasti
abs anturista kans varoittelevat että jos koko paketin irroittaa niin kuulemma herkästi särkyy tuo anturi irroituksessa
-
Ilmoittelivat tuossa, että vetari ei änähtänytkään aamullakaan, mutta olka säilyi ehyenä kun laakeria oli saanut rälläköityä sen verran että purkautui.... Uuden nivelen olikin jo eilen hommannut valmiiksi, joten tänään pitäisi auton olla haettavissa. Jos nyt Volvorahastossa on vielä sen verran tuohta että auton saa edes lunastettua ulos...
-
Ja nyt sitten.. Murros ei pelannutkaan oikein, menee huomiselle. Asentaja taikoo jostain ihmeellisen halvan "kunnostetun" kokonaisen vetoakselin..
-
Lähtikö asentajalta vetoakselin kuulat pois paikoiltaan, minkä vuoksi vetoakseli ei toiminut oikein?
-
Ja nyt sitten.. Murros ei pelannutkaan oikein, menee huomiselle. Asentaja taikoo jostain ihmeellisen halvan "kunnostetun" kokonaisen vetoakselin..
Kunnostettuja se sininenkin vain myy sillä erolla että ne eivät ole halpoja..
Edit: nämä faceliftin vetarit on jotenkin erilaisia kun niistä kuulat ei tipu vaikka yrittäis. Saa vetää ihan surutta niin pitkäksi kuin käsivoimin saa. Vaikka roikottaa akselia toisesta päästä niin pysyy nipussa
-
saitko Kytkijä auton liikenteeseen?
-
saitko Kytkijä auton liikenteeseen?
Tänään soitettivat, että sekin eilen tilattu vetari oli väärä. Asentaja oli ajanut aamulla asioikseen 60km päähän hakemaan purkaamolta akselin (onneksi 50tkm vähemmän ajettu), ja että auto on nyt kasassa ja kaikki ok.
Loppulasku 594e, ei nyt sinänsä kai paha, kun alkuperäinen tarjous oli 260e. Kuitenkin pelkällä vetarilla näyttäävät pyytävän 200-300e purkaamollakin.. Muta kyllähän tuo köyhää taas kirpaisee.
-
Nyt kun auto on ajussa, 100 pistettä kuopioon AD korjaamo TimoV:lle. Yhteyttä pidettiin parikin kertaa päivässä. Rätingissä veloitettu 1h vianetsintä ja 1.5h irrotus työtä ja osat päälle. 2.5h työt vaikka autoa sepitettiin kolmena päivänä,vetarikin käytettiin irti kakskolme kertaa ja ajoivat toista sataa km vetarin takia ilman veloitusta. Suosittelen.
-
Hyvä että homma hoitui. Tässä taas opettavainen esimerkki että aina ei mene niinku elokuvissa. Muistan ku motonetin myyjä sanoi pyöränlaakeria myydessään että tänähän onkin nätti vaihtaa. Tiesin jo silloin mikä on homma nimi niin sanoin että tämähänon oikeasti maailman vmäisiä vaihdettava..
-
Jahas, kuten odotettavissa oli, pisti ulina toiselta puolen korvaan. Nyt vielä vaimenee oikealle kaartaessa ja voimistuu vasemmalle kaartaessa, oikean pyöränlaakerin vaihtoon... Jos sitä huomenna kokeilisi kaverin hallilla että liikkuuko vetari laakerissa kun motonetistä saisi haettua vaihtolaakerin. Jos ei liiku niin pakettiin ja pajalle laitettavaksi. Uskaltaisikohan tuota napapulttia kirasta takaisin kiinni, jos ei ihan lopulliseen momenttiin vedä ennenkuin katkeaa? Muuten laakeripaketista joutuu ainakin pultin käyttämään. Olen kyllä täältä lukenut, että jotkut on niin tehneet mutta onhan siinä riskinsä. Voisi sitten palauttaa/vaihtaa tuon motonetin navan johonkin muuhun ja ottaa osineen töineen laiton...
-
Toivotaan siis, että entinen laakeri oli vain hitsautunut/ruostunut niin pahasti vetariin ja siksi jumissa. Asentaja oli joku entinen Volvolainen, ja muisteli että niihin on joskus eksynyt lukiteliimaakin väliin napsunnan poistamiseksi. Fifty-sixty siis miten käy. Jos on jumissa niin kyllä ollaan taas askelta lähempänä Toyota leiriä :D
-
Laitoin toisen puolen vanhalla, kun moponetin pultti ei sopinut ja spareton SKF sarjassa ei tullu pulttia vaikka ois pitäny. No se paketti oli avattu ja laakeri näytti muutenkin harakiriltä, eikä minkään valtakunnan valmistajan leimoja. Aikaisempi rexbosta tilattu SKF oli FAG:n laakerilla varustettu ja pultti tuli mukana.
On se vielä kestänyt. Ihan en uskaltanu kirrata täyteen momenttiin. Kop kop...
Laitoin muuten runsaasti vaseliinia boorien väliin. Skf:n ohjeessa oli muistaakseni et pitäis laittaa lukitetta, mut vanhassakaan ei ollut, joten aattelin, et saa sit joskus sen uudelleenkin auki.
Volvon ohjeissa ei mainintaa ollut kummastakaan.
-
Mitä tarkoitat että motonetin pultti ei sopinut? Kyllä minulle ainakin sopi SKF napaan ja orggis napaankiin.
En minä tiedä onko tuo navan jumitus maailmanlopun asia loppuviimeksi. Jotkut osat vain ei ole tarkoitettu pihamekaanikon vaihdettaviksi vaan vaatii kunnon vehkeet. kunnon vehkeillä ja osaavalla pajalla ei mee ku hetki. Se hieman tympäisi että tässä oli eräänlainen "ansa" eli en osannut aavistaa että yleisesti helppona pidetty homma oli tanan työläs pihamekaanikolle.. Nyt kun tuon tietää niin vaihdatuttaa pajalla sen 300tkm välein mitä näitä menee vai meneekö harvemmin jopa ;D
-
Mitä tarkoitat että motonetin pultti ei sopinut? Kyllä minulle ainakin sopi SKF napaan ja orggis napaankiin.
En minä tiedä onko tuo navan jumitus maailmanlopun asia loppuviimeksi. Jotkut osat vain ei ole tarkoitettu pihamekaanikon vaihdettaviksi vaan vaatii kunnon vehkeet. kunnon vehkeillä ja osaavalla pajalla ei mee ku hetki. Se hieman tympäisi että tässä oli eräänlainen "ansa" eli en osannut aavistaa että yleisesti helppona pidetty homma oli tanan työläs pihamekaanikolle.. Nyt kun tuon tietää niin vaihdatuttaa pajalla sen 300tkm välein mitä näitä menee vai meneekö harvemmin jopa ;D
Jep, oikeassa olet. Tai siis tuo on onneksi pihamekaanikon todettavissa, napapultti irti ja ilmeisesti kopistelemalla vetarin pitäisi lähteä liikkeelle jos on lähteäkseen. Tällä säästää sen saturaisen kuitenkin pienehköllä vaivalla. Sehän siinä vituttaa, jos käy niinkuin viimeksi, ettei se sitten kuitenkaan lähde edes kunnon vehkeillä, vaan pitää uusia juurimutineen vetarikin. En huomannut edellisellä sivulla olevaa kysymystä, että miksi asentaja ei saanut viimeksi pelkällä ulomman nivelen vaihdolla pelaamaan - itse mietin ihan samaa että tuliko vetari paskottua lopullisesti pois ottaessa, mutta taisi hakiessa mainita jotakin että AD:ltä oli tullut vääränlainen ulompi nivel. Tai sitten se tosiaan on purkautunut eikä saanut enää uudestaan kasaan. Saman hintaiset kuitenkin oli ulompi nivel ja purkuvetari. Eihän sekään nyt mahdottomia maksa, mutta voipahan taas sanoa että on viikon sisään touhutonni pyörähtänyt...
-
Se aluslevy oli paljon pienempi ja ohempi kuin orggis ja pultti lyhyempi, ei sillä uskaltanut laittaa.
-
Lohdutukseksi voin sanoa että toinen puoli lähti irti ilman "clash of titans" meininkiä. Siis tosi helposti.
-
Se aluslevy oli paljon pienempi ja ohempi kuin orggis ja pultti lyhyempi, ei sillä uskaltanut laittaa.
Oho :o Enpä huomannut verrata. Nyt siellä muistini mukaan on skf laakerien mukana tulleet pultit.. Toivottavasti ovat käypäset
-
Ekan Skf:n mukana tuli pultti aluslevyineen just niinku se alkuperäinenkin oli
-
Se olikin simppeli homma kun akseli oli ihan väljästi pesässään. Jänniä hetkiä vaan elettiin kiristys vaiheessa, kun 35nm oli napapultissa ja loppukiristys jossain 60ast kohdilla niin kuului NAPS.. Pakko oli käyttää napapultti auki että katkesiko se, vai liekö joku asettunut kohdilleen vai pultista lauennut jännityksiä tms kun alkoi venyä. Poikki se ei ainakaan ollut. No sitten uudestaan kiinni 35nm ja joku 60 ast (en uskaltanut enää 90 vetää ettei katkea kun kertaalleen jo oli kiinni).
Ekalla 100m pätkällä herjaili luistonestoa, vittuunnuin jo että menikö absin anturi rikki, mutta pesaistuani auton panin uudestaan tulille niin herja oli hävinnyt eikä enää takaisin tullut. Pitää nyt seurailla tai vaihtaa se napapultti kunhan kaupat aukeaa.
-
kumpi puoli muuten oli tämä joka irtosi helposti?
-
kumpi puoli muuten oli tämä joka irtosi helposti?
Apukuskin puoleinen eli oikea..
-
Apukuskin puoleinen eli oikea..
Jaaha, tässä alkaa olla havaittavissa kaava. mullakin näet oli kuskin puoli pirun tiukassa mut toinen puoli irtos helposti. Tosin otantahan on hurjat 2 autoa ;D
-
Minä tiedän jo nyt että mulla on repsikan puolella vetri kiinni navassa ja ainakaan vuosi sitten ei ollut kuski puolella jumissa. Kävi ilmi pallonivelien vaihdossa.
Asentaja ei saanut moskalla paukuttelemalla vetaria liikkumaan, selviää joskus ehkä että irtoaako millään :)
-
Minä tiedän jo nyt että mulla on repsikan puolella vetri kiinni navassa ja ainakaan vuosi sitten ei ollut kuski puolella jumissa. Kävi ilmi pallonivelien vaihdossa.
Asentaja ei saanut moskalla paukuttelemalla vetaria liikkumaan, selviää joskus ehkä että irtoaako millään :)
Jahas, tämä taitaa eskaloitua tulevana viikonloppuna. Pientä jarrun nypytystä on ollu kaartaessa tässä viime aikoina ja eilen löysin katkenneen abs-hammaskehän. Ja tietysti sieltä puolelta, jossa vetonivel on jumittunut napaan.
Tarkoitus on yrittää kuitenkin kehä vaihtaa viikonloppuna ja olen varautunut isolla ulosvetäjällä. Jos ei ala irtoamaan omin voimin, niin pajallehan se on vietävä.
Onko tässä kuitenkin riskinä että pyöränlaakeri vaurioituu tässä rupeamassa?
-
Todennäköisesti joutuu laakerin uusimaan samalla, jollei suosiolla lähde. Kahdesta autosta laakerinvaihdon takia joutunut irrottamaan koko olkavarren, prässissä 10 tonnia puristusta, laakeri kuumaksi ja sitten vasta lähtenyt irtoamaan. Toinen vähän kevyemmin, toinen pamahti kunnolla liikkeelle. Eipä siinäkään tietysti ihan mahdottomasti mene aikaa jos työvaiheet ovat tuttuja.
Muuten on tähän mennessä irronneet lyömällä pulttaamalla sopivan holkin kiinni vetarin päähän.
-
Pitänee käydä varuilta sitten melkein uusi napa tarpeiksi myös. Ja toivoa ettei autoa tarvitse jättää pukeille ilman yhtä olkavartta :D
Motonetin tarjoama SKF laakerillinen lienee kestävä ratkaisu?
-
Pitänee käydä varuilta sitten melkein uusi napa tarpeiksi myös. Ja toivoa ettei autoa tarvitse jättää pukeille ilman yhtä olkavartta :D
Motonetin tarjoama SKF laakerillinen lienee kestävä ratkaisu?
Motonetin navat itse laitoin ja muistaakseni oli SKF. Eipä ole valittamista. Auto on tosin jo myyty mutta noin 60tkm ehdin uusilla laakereilla ajaa. Ja vanha napa irtosi tosiaan vain kappaleina.. Aivan h*lvetin tiukassa..
-
Minulla molemmat napapultit oli vähän löysällä niin vetarit ei 260tkm kohdalla olleet jumissa navassa. Kuskin puolen etunapa lähti irti pyöränpultilla ahdistamalla, olihan se kohtuu tiukassa mutta hyvin pultit kesti. Ja Motonetin SKF meni tilalle, siinä myös uudet 4 pulttia ja napapultti taisi olla mukana.
-
Itsellä kävi viime talvena, ei tosin volvon, vaan yhden ooppelin kanssa mielenkiintoinen tapaus. Samanlaisen napalaakeripaketin vaihto safiraan, toisen puolen olin vaihtanut vähän aiemmin ilman ongelmia (skf paketti). Sit kaveri toi jonkin high level paketin toiselle puolelle. Vanha irtos helposti mut uuteen ei vetari mahtunut paikoilleen, n. 0.2mm alimittainen sisäkooli :idiot2:. Kaveri vei mätänettiin laakerin, no myyjä tietenkii väitti asennusvirheeks, onneks olin laittanut matkaan akselintumpin, joka meni skf laakeriin muttei high leveliin....oli kuulemma myyjän ilme melko muikea ;D
-
Näyttää vähän että menee pajahommiksi vetonivelen irroitus. Lopulta kun sain ulosvetjän kohtuudella kiristettyä suoraan ja napakasti kiinni niin olen hakannu moskalla vetäjän päähän välillä kiristäen niin ettei hylsy mene enää siihen. Jätin ulosvetäjän nyt yöksi painattamaan ja huomenna vielä koitan uudemman kerran vähän aikaan.
Täytyy toivoa että napa on yhä niin suora ja laakeri kunnossa että autolla voi ajaa viikon pari. Jos ei siis suostu irtoamaan.
Maanantaina sitten voikin soitella aikaa työpaikan vierestä AD:ltä. Ja kysyä samalla että onhan tarvittaessa ulompi vetonivel hyllyssä myös :D
Pirun kallis asb-hammaskehä tulee kyllä :D
-
Näyttää vähän että menee pajahommiksi vetonivelen irroitus. Lopulta kun sain ulosvetjän kohtuudella kiristettyä suoraan ja napakasti kiinni niin olen hakannu moskalla vetäjän päähän välillä kiristäen niin ettei hylsy mene enää siihen. Jätin ulosvetäjän nyt yöksi painattamaan ja huomenna vielä koitan uudemman kerran vähän aikaan.
Täytyy toivoa että napa on yhä niin suora ja laakeri kunnossa että autolla voi ajaa viikon pari. Jos ei siis suostu irtoamaan.
Maanantaina sitten voikin soitella aikaa työpaikan vierestä AD:ltä. Ja kysyä samalla että onhan tarvittaessa ulompi vetonivel hyllyssä myös :D
Pirun kallis asb-hammaskehä tulee kyllä :D
Ulosvetäjät (suuretkaan) eivät auta. Älä haaskaa niiden kanssa aikaa. Pitää olla hydrauliprässi kuten joku tuossa jo mainitsikin ja hirmuiset paineet.
-
Joo ajanhaaskaus loppui aamulla. Kiristin ulosvetäjää lisää ja siitä katkesi sorkka. Kasasin kulman ajokuntaan ja totesin että auto on yhä kuitenkin ajokuntoinen, joten maanantaina pajalta aikaa varaamaan. Keskipäivän sitten hyödynsin jäähdytysnestevuodon korjaukseen.
Toivottavasti lähtee vetonivel irti prässillä ja/tai pillillä lämmittäen. Ettei tarvitse paloitella laikalla ja vetoniveltä samalla vaihtaa...
-
Joo ajanhaaskaus loppui aamulla. Kiristin ulosvetäjää lisää ja siitä katkesi sorkka. Kasasin kulman ajokuntaan ja totesin että auto on yhä kuitenkin ajokuntoinen, joten maanantaina pajalta aikaa varaamaan. Keskipäivän sitten hyödynsin jäähdytysnestevuodon korjaukseen.
Toivottavasti lähtee vetonivel irti prässillä ja/tai pillillä lämmittäen. Ettei tarvitse paloitella laikalla ja vetoniveltä samalla vaihtaa...
Lähtee se hydrauliprässillä eikä tartte olla kummoinenkaan niin saa jyty paineet. Volvo mekaanikko näytti millä irroittaa juuttuneet eikä se mikään valtava mörssäri ollut. Pienellä pullotunkillahan se 2t painoinen autokin ylös nitkutetaan. Hydrauliikka on ihmeellistä :)
-
Tänään oli auto pajalla. Vetonivel oli irronnut navasti ilman että napa oli kärsinyt. Vastaanoton kaveri ei osannut sanoa, että miten oli irrotettu, mutta veikkaan että prässi on riittänyt. Meinaan laakeri oli ollut hyvässä hapessa ja se oli jätetty vaihtamatta. Koeajolla olivat huomanneet että kuskin puolen pyöränlaakeri loppu, niin olivat sitten sinne vaihtaneet navan, mikä oli mukana.
Hyvin oli saaneet repsikan puolen laitettua kuntoon kun jarrun kahnatuskin jäi sille tielleen :)
snadi vajaa 3h oli laskutus, joten on siellä luultavasti joutunut töitäkin vähän tekemään.
Joten kahinaa? olen jo ihan vähän aikaa kuunnellut, mutta olen pistänyt sen luulotaudin piikkiin. Mutta se kahinaääni taisi poistua, joten ehkäpä se laakeri oli siihen sitten syyllinen...