Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hardam - 23.03.2016, 19:28:05
-
Elikkä auto on 740 -89 lh24. Kipinä hukassa,vaihdettu puola,virranjakajan kansi,puolan johto,ykk anturi,sytkäpääteaste mutta kipinää ei vaan tule. Olisko ezk entinen? Kaikki johdot ja liittimet tarkistettu eikä näytä mitään vikakoodeja.Onko ruiskuboksilla mitään tekemistä sytytyksen kans?
-
Tuleeko puolan siniselle piuhalle 12 Volttia virrat päällä? Se johto tulee virtalukosta.
-
Joo kyllä tulee virta siniselle ja on koikeiltu akulta suoraan mutta ei vaan tule kipinää.
-
Jos EZK antaa vikakoodin 1-1-1 (ei vikaa) niin silloin se on hengissä.
Jos kipinää ei tule, niin todennäköisesti EZK ei tunnista koneen pyörimistä tai sen nolla kohtaa, jolloin kipuna jää antamatta.
Eli asentotunnistimen tutkisin ensimmäisenä.
Jos suutinrele tms. epäilyttää, niin kytkee puolan tilalle ihan hehkulampun, jos se ei startissa vilku, niin joko puolaa ei ohjata (asentotunnistin) tai sitten se ei oikeasti saa tarpeeksi sähköä.
Ja LH:lla on tekemistä sen verran starttauksen ja EZK:n kanssa, että se ohjaa starttaus ennakoita manipuloimalla kuormatietoa startissa. Jos LH ei saa EZK:lta pyörimistietoa ei se myöskään ruiskuta.
Toisin sanoen, oikeasti ne kaksi purkkia ovat kuin yksi purkki, mutta vain fyysisesti jaettu kahteen palikkaan.
-
Bensaa kyllä tulee koska aina startatessa haisee bensa ja tulpatkin kastuu.
-
Siinä tapauksessa EZK toimii sillä LH ei ruiskuta, ellei se saa pyörimistietoa, mitä EZK ei anna, ellei se ole tunnistanut asentoanturalla ns. nollakohtaa.
Eli vika on akselilla, syttypääte, puola, jakaja piuhat ja tulpat.
Ja kun nuo kaikki olet vaihtanut, vika ei ole niissäkään. Vaihdoitkos virranjakajan pyörijän?
Sen jälkeen tutkisin johtosarjaa....
Kone on ilmeisesti vapari?
-
On vapari kone. Kokeilin hehkulampulla ja lamppu vilkkui startatessa. Olisko puola kuitenkin? Se uusi puola jota kokeiltiin oli joku bilteman puola.
-
Puolavika selvästi, jos hahkulamppu oli yli kymmen wattinen...
-
Nyt koikeiltiin toisella boschin puolalla joka on otettu toimivana irti mutta ei kipinää. Eikö tule tarpeeksi virtaa puolalle?
-
Nyt koikeiltiin toisella boschin puolalla joka on otettu toimivana irti mutta ei kipinää. Eikö tule tarpeeksi virtaa puolalle?
Luultavasti näin. Tähän viittaan tuolla yli 10w polttimolla, sillä turbossa puola ottaa yli 10A virtaa latausvaiheessa.
Turbossa puolan sähköt tulevat suutinreleen kautta mutta vaparissa muistaakseni virtalukolta suoraan.
Vika voi olla maadoituksen puolellakin, eli kyyläisin syttypäätteen maadoituksen huolella.
-
Yhdistyykö syttypäätteen 3 ja 5 pinnin piuhat jossain kohtaa? Kun mittaa 5 pinnin ja boksin 16 väliltä niin antaa ohmeja mutta ei 3 pinnistä. Ainakin kun syttypäätteen liittimestä katsoo niin 3 pinnin piuha on kiedottu 5 pinnin harmaan piuhan ympäri mutta en tiedä yhdistyykö jossain.
Kokeilin strobolla siitä punavalkoisesta piuhasta joka menee puolalle niin välkkyi kirkkaasti.
-
pinni 5 on syttypäätteen ohjaus ja pinni 3 on sen suojamaadoitus.
pinni 1 menee puolalle (maadoittaa sen)
pinni 4 on jatkuva sähkö päätteelle.
pinni 2 on päätteen maadoitus.
Kts. tuolta (http://volvowiringdiagrams.com/) miten sähköt menevät sinulla.
Vaikuttaa sille, että vika on puolassa tai sen maadoituksessa (päätteeltä pinnistä 2 eteenpäin).
Olikos se pyörija vaihdettu?
-
Nyt lähti volvo tulille. Vaihdettiin pyörijä niin siinä se vika sit oli.
Kiitos vinkeistä
-
Tälläinen himmeli on oikein oiva kipunavikojen etsintään.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/806652/Kipinatesteri-hands-free-malli