Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 23.03.2016, 21:56:07
-
Hei,
Mistähän mahtaa johtua, että auton seistessä akku purkautuu vajaassa viikossa niin ettei auto jaksa enää käynnistyä?
Akku toki täytyy ensimmäisenä vaihtaa, koska sen iästä ei ole varmuutta. Onko jollakin omakohtaista kokemusta muista syistä joka voisi olla esimerkiksi laturi tai jokin vastaava? Entä kun mittaan amppeerimittarilla virrankulutuksen navan ja johdon välistä, niin paljonko se saa olla jotta voin varmistua akun huonoudesta eikä niin että se onkin kunnossa ja joku muu laite "vuotaa"?
Hyvät vinkit ovat tervetulleita, koska mielestäni tämä ei ole mikään ns. volvomainen vika joista täällä monesti keskustellaan.
Kiitos jo etukäteen. :)
-
Omassa vähän vanhemmassa tosin.. ovien punavalot paloi kokoajan. Oli kyl vaikee uskoo mut kun otin kaikki polttimot pois akussa pysy virta niinku pitää.
-
Omassa vähän vanhemmassa tosin.. ovien punavalot paloi kokoajan. Oli kyl vaikee uskoo mut kun otin kaikki polttimot pois akussa pysy virta niinku pitää.
Hyvä vinkki tämäkin ja uskon ettei heti tuota arvaisi! Auto on tosiaan veljen joka myös on rekisteröitynyt tänne foorumille. Autetaan nuori volvoilija alkuun.
-
Sitten mittaamaan akulta vuotovirtaa..
Esim sulakkeiden yksittäinen irroittelu yleensä paljastaa vikakohteen.
-
Itsellä v70 -05 vioittunut laturi / lataussäädin tyhjensi uuden 100Ah akun 1-4pv, ulkolämpötilasta riippuen, oli vaikea paikallistettava vika, tuli käytyä läpi vetokoukun pistoke ja sähköjohdot, sulakkeet ja ovien ja takaluukun johdotukset ennenkuin huomio kääntyi laturiin.
-
Ok. Nyt lisähaasteena tuli se, että auton ovetkaan eivät enää avaudu. Pelkkä hälyttimen valo vaan vilkkuu. Kuinka autoon päästään sisälle jotta saadaan konepelti auki ja virtaa akkuun? Sitten päästään vasta tutkimaan itse tilannetta.
Itsellä v70 -05 vioittunut laturi / lataussäädin tyhjensi uuden 100Ah akun 1-4pv, ulkolämpötilasta riippuen, oli vaikea paikallistettava vika, tuli käytyä läpi vetokoukun pistoke ja sähköjohdot, sulakkeet ja ovien ja takaluukun johdotukset ennenkuin huomio kääntyi laturiin.
Paljonko vuotovirta oli tässä tapauksessa?
-
Ok. Nyt lisähaasteena tuli se, että auton ovetkaan eivät enää avaudu. Pelkkä hälyttimen valo vaan vilkkuu. Kuinka autoon päästään sisälle jotta saadaan konepelti auki ja virtaa akkuun? Sitten päästään vasta tutkimaan itse tilannetta.
Paljonko vuotovirta oli tässä tapauksessa?
Kuskinoven luulis avaimella aukeevan. Jollei tietty salpalukko pitele.
Peräkärryn pistokkeesta jatkuva +12 ja maat runkoon. Tai jotain.
-
Jos ei muuten, niin vaarat tiedostaen apuakun miinuskaapeli hyvin kiinni runkoon ja startin + -liittimen kautta virtaa.
-
^
tuossa virityksessä ei ole paha vaikka laittaisi sulakkeen jommankumman kaapelin väliin. Laturin +-liittimmen kontaktia hakiessa on kuitenkin sen verran riskejä.
edit.
Ja jos nyt ei ole selvää valveutuneille TSI-ihmisille niin abikoihin (vai mitä puristusliittimiä ne nyt onkaan) saa tökättyä suoraan lattasulakkeen. Eli sulake on varsin helppo laittaa tämmöisiin nopeisiin kertakäyttöjohdotuksiin ilman sen kummempia sulakpesiä ja rakenteluita.
-
^
tuossa virityksessä ei ole paha vaikka laittaisi sulakkeen jommankumman kaapelin väliin. Laturin +-liittimmen kontaktia hakiessa on kuitenkin sen verran riskejä.
Ovet saatu auki! Nyt siis alkuperäisen ongelman kimppuun. Laitetaanpa tietoa kuinka homma alkaa etenemään niin on apua seuraavallekin saman asian kanssa painiskelevalle.
-
^
tuossa virityksessä ei ole paha vaikka laittaisi sulakkeen jommankumman kaapelin väliin. Laturin +-liittimmen kontaktia hakiessa on kuitenkin sen verran riskejä.
Tää oli hyvä pointti.
-
Tää oli hyvä pointti.
Totta. Tuo oikea napa olisi ollut kuitenkin helppo katsoa yleismittarilla tai kopukynällä. Moottoripyörää olen ladannut pistokkeen kautta jossa on kanssa yhtä paljon elektroniikkaa kuin Volvossa ja toimii :)
-
Vähän tietty riippuu akun kunnosta mutta jos oletetaan että akku on 70Ah ja siitä kun 50Ah kuluttaa pois niin ei starttaa enää. Jos tuo 50Ah kulutetaan vaikka 6 vrk aikana eli 144h niin 50/144= 0.35A menee koko ajan. Tehoa tuossa on 12V x 0.35A= 4W
Tämähän ei ole näin yksinkertaista mutta kyllähän tuo jokin pieni lamppu voisi olla. Aurinkoläpän peilissä valo palaa koko ajan, ehkä valo peräkontissa?