Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mulugren - 27.03.2016, 18:04:16
-
Harmaakopan (siis euro 4 d5) öljyjä tarkistin niin hämmennys oli suuri kun huomasin että öljy ei oikein tykkää tarttua tikkuun. Alkaa vetäytymään tikun reunoilta, tulee sellaisia "saarekkeita" tai voisi sanoa että "kuplia". Öljy on väriltään normaalia eikä näy mitään vaahtoa tai maitomaista limaa tikussa saati korkissa. No sitten vilkaisin paisariin niin limamaista tavaraahan siellä.. Ihmetyttää kun öljyn pinta on normaali kuin myös jäähdytysnesteen tasot. Eivät ole 10tkm aikana muuttuneet miksikään.
Autollahan on ajettu peräti 300tkm. Näinkö kaikki päättyy?
Edit: jaaha, palstaa ja interwebiä selaillessa törmäsin härveliin nimeltä öljynjäähdytin. Siitä voi o-rengas mennä tai koko höskä ja sotkee ölppää nesteen sekaan. Onkohan muita vikakohteita? Minun kaaliin ei mahdu että vesipumppu voisi olla mitenkään öljyn kanssa tekemisissä vaikka sitä ehdotetaan vikakohteeksi. Se on kyllä vaihdettu n.30tkm sitten.
-
Mitä tarkoitat limalla paisarissa, siis onko siellä selvästi havaittavissa "öljylauttoja"?
Tuo että öljy ei pysy tikussa ei kyllä ole merkki mistään viasta...
-
Mitä tarkoitat limalla paisarissa, siis onko siellä selvästi havaittavissa "öljylauttoja"?
Tuo että öljy ei pysy tikussa ei kyllä ole merkki mistään viasta...
Neste on kuin laihaa klimppistä tapettiliisteriä. Siis venyy sormien välissä kuin purkka mutta on toisaalta niin laihaa että sitä pysty pumppaamaan suihkepullolla kun näytteen otin. Tässä kuva:
(http://s11.postimg.org/syhqqdr73/IMG_20160327_175015.jpg) (http://postimg.org/image/syhqqdr73/)
-
Eihän ole laitettu nesteen sekaan mitään vuodonestoon liittyviä mömmöjä?
-
Eihän ole laitettu nesteen sekaan mitään vuodonestoon liittyviä mömmöjä?
No ei pitäisi olla ellei hihnahuollon yhteydessä ole asentaja alkanut omatoimisesti jotain sellaista laittamaan jostain ihmeen syystä. En kyllä jaksa mitenkään uskoa siihen. Mutta monensorttisia nesteitä tai siis niiden jäämiä siellä kyllä pyörii. En tiedä mitä nestettä tässä oli kun auton ostin mutta itse olen lisäillyt valvolinea jonka pitäis olla sekoitettavissa kaikkiin nesteisiin. Nestettä on hävinnyt parisen desiä per vuosi (30-35tkm) ja syynä ehkä ankara ardicin käyttö tai yksi löysällä ollut letkuliitos jonka talvella kiristin. Hihnanvaihdossa vaihtui nesteet sitten johonkin merkkiin mitä en tiedä ja vuodenvaihteessa lisättiin parisen desiä jotain nestettä (en kysynyt asentajalta notta mitä). Onhan siellä melko cocktail kyllä
Edit: öljykin alkoi pysymään tikussa kun hetken jäähtyi..
Editin edit: ihan hyvälle tuo pullossa näyttää. Säiliön pinnasta oikein ota selvää muuta kuin et sormeen tarttuu liisteriä kun sinne sörkkii
(http://s18.postimg.org/qso316sxh/IMG_20160328_101931.jpg) (http://postimg.org/image/qso316sxh/)
(http://s23.postimg.org/j5gdrtdpj/IMG_20160328_102248.jpg) (http://postimg.org/image/j5gdrtdpj/)
-
Jotain epäpuhtautta nesteiden seassa on, muttei tuo nyt äkkiseltään öljyltä näytä...
Uudet nesteet ja jäähdytysjärjestelmän pesun tekisin.
-
Jaahans. Nyt ei muuten enää nouse lämmöt. Ei saa nousee puoleenväliin ees ardicin avulla. Oisko töhnä juminu termarin apposen auki?
Ylävesiletku on lämmin mutta ei kova. Suorastaan löysä, voi melkein puristaa luttuun jos tosissaan yrittäs. Ei ole painetta paisarissakaan. Höh..
-
Siniseltä kuuluu että näissä nimenomaan on mennyt kansipahveja.. Ei ollut koskaan kuullutkaan että öljynjäähdytin ois menny.
Saapas nähdä miten lopulta on. Laskua pukkaa ihan kivasti, se on selvä
-
Itelle ei ole kannentiivistevikoja tullut vastaan, yksi viallinen lämmönvaihdin kyllä. Käytetty lämmönvaihdin ei kallis kokeilu ole. Tietysti järjestelmän huuhteluun menee jotain.
-
Itelle ei ole kannentiivistevikoja tullut vastaan, yksi viallinen lämmönvaihdin kyllä. Käytetty lämmönvaihdin ei kallis kokeilu ole. Tietysti järjestelmän huuhteluun menee jotain.
Pystytkö kertomaan että paljonko olet näiden parissa touhunnut. Vaikka privana. Mielellään haastan tota sinisen mekaanikkoa
-
Neste on kuin laihaa klimppistä tapettiliisteriä. Siis venyy sormien välissä kuin purkka mutta on toisaalta niin laihaa että sitä pysty pumppaamaan suihkepullolla kun näytteen otin.
Ja varmaa on ettei missään vaiheessa ole sekoittunut kahta eri jäähdytin nestettä sekaisin jotka voivat keskenään alkaa hyytelöitymään?
-
Pystytkö kertomaan että paljonko olet näiden parissa touhunnut. Vaikka privana. Mielellään haastan tota sinisen mekaanikkoa
Noin 10v työn puolesta, mutta en Volvolla. Suotta pelkkien netissä esitettyjen arvioiden takia mennä haastamaan varsinkaan ennen kuin syy on varmasti selvillä :)
Ja varmaa on ettei missään vaiheessa ole sekoittunut kahta eri jäähdytin nestettä sekaisin jotka voivat keskenään alkaa hyytelöitymään?
Vois olla aiheellinen epäilys mun mielestä myös. Varsinkin jos nesteen pinnalla ei näy merkkejä öljystä.
-
Ja varmaa on ettei missään vaiheessa ole sekoittunut kahta eri jäähdytin nestettä sekaisin jotka voivat keskenään alkaa hyytelöitymään?
Siellä nimenomaan on useansortin nesteitä. Pitäisi kyllä olla vihreää kaikki. Vuosi sitten uudet nesteet (hihnahuolto) jossa todn vaihdettiin nesteet senkummemmin huuhtelematta eli vanhaa jäi tietenkin sinne vähän. Vuodenvaihteessa puolisen litraa jotain vihreää. Ennen hihnahuoltoa olen kerran vuodessa lisännyt valvoline longlife parisen desiä jonka pitäis erityisesti olla yhteensopiva kaikkien kanssa.
Käytettyjen nesteiden "pitäisi" olla yhteensopivia nesteitä ja lukuunottamatta tota mun valvolinea ne on laitettu korjaamojen kannuista.
-
Tuo paisarin kuva näyttää hyvinkin tutulle ::)
Meillä oli -04 V70 D5 koneella jossa joku öljyjäähdytin meni, sijaitsee öljypohjassa koneen takana.
Sieltä kiertää vissiin vesi ja öljy rinnakkain ja koneen paine riittää työntämään öljyt veden sekaan.
Tuolta omanikin näytti aluksi kun hommaa ihmettelin. Jokunen tonni ehti tulla kilsoja kun sieltä sitä öljymoskaa sai lusikoida poikkeen...
-
Onko muuten TF-80SC laatikon öljynjäähdytin ilma vaiko nestejäähdytteinen? Siis onko mahdollista että laatikkoöljy sotkeentus nesteeseen..? Näyttäis äkkiä katsottuna että öljyputkia tulee syyläriosastolle. Mutta eikö laatikkoöljy ole punaista? Sinisellä vaihdettu laatikkoöljyt eli pitäis olla oikeaa
-
Onko muuten TF-80SC laatikon öljynjäähdytin ilma vaiko nestejäähdytteinen? Siis onko mahdollista että laatikkoöljy sotkeentus nesteeseen..? Näyttäis äkkiä katsottuna että öljyputkia tulee syyläriosastolle. Mutta eikö laatikkoöljy ole punaista? Sinisellä vaihdettu laatikkoöljyt eli pitäis olla oikeaa
Kyllä muistelen lukeneeni ettei ole edes mitenkään ennen kuulumatonta jos laatikkoöljyt sotkeentuu jäähdytysnesteeseen, taisi täällä olla juttua. Muistaakseni siinä kyllä havaittiin heti että neste meni punaruskeaksi tms.
-
Onko muuten TF-80SC laatikon öljynjäähdytin ilma vaiko nestejäähdytteinen? Siis onko mahdollista että laatikkoöljy sotkeentus nesteeseen..? Näyttäis äkkiä katsottuna että öljyputkia tulee syyläriosastolle. Mutta eikö laatikkoöljy ole punaista? Sinisellä vaihdettu laatikkoöljyt eli pitäis olla oikeaa
Moottori jäähdytysnesteen kanssa samassa jäähdyttimessä kiertää vaihteistoöljykin. ATF on punaista.
-
Ilmeisesti syyläri harvemmin rikkoontuu noin (öljyt vuotaa nestepuolelle) kuin se moottoriöljyn jäähdytin..? Ainakin googlettelun perusteella aina tulee eteen tuo moottoriöljyn jäähdytin. Luulisi että vaihteistoöljyn paine ei ole niin suuri kuin moottoriöljyn paine notta oisko se syynä(?)
-
Yleisesti puhuen useammin jäähdytysnestettä menee laatikkoöljyyn, eikä toisinpäin. Mutta onhan noitakin joissa ovat menneet molemmat sekaisin. TF80SC:ssä pikkuroppu auki laatikon tyhjennysropusta ja katsoo millaista sieltä tulee. Laskee vain sen verran, että saa näytteen otettua jos katsoo kun ei ole käynnissä.
-
Mun kaverilla oli ennen XC90 ostoa johtotähti 2003 ja siinä testattiin 50 eurolla aina huollossa laatikkoöljyjen koostumus. Huhujen mukaan laatikosta tulee selvää jälkeä muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen jos jäähdytysnestettä on tarpeeksi öljyjen seassa.
-
Mersuissa on tuo ongelma ainakin alkupään W211 malleissa. Niissä pitää heivata laatikon öljyt syyläristä omaan kennoon mikä asennetaan syylärin viereen. 200 eurolla välttää 4000 euron laatikkorempan.
-
Eikö Volvollakin ole ihan tehdaslisävarusteena ylimääräinen öljynjäähdytin? Nyt en kyllä muista oliko moottori vai laatikko öljylle..
-
Jäi sanomatta, ettei ole vielä tullut näissä tai vanhemmissa etuvedoissakaan vastaan laatikkoöljyn sekoittumista jäähdytysnesteeseen. Takavedoissa useampia.
mulugren, Joko tarkastit laatikkoöljyn tilanteen?
-
Jäi sanomatta, ettei ole vielä tullut näissä tai vanhemmissa etuvedoissakaan vastaan laatikkoöljyn sekoittumista jäähdytysnesteeseen. Takavedoissa useampia.
mulugren, Joko tarkastit laatikkoöljyn tilanteen?
Ei vielä. Tosin luulisi että se punainen väri selvästä erottuisi siinä paisarissa olevassa öljyssä
-
Saattoi olla väärä hälytys tämä koko homma. Termari oli sökö mutta nesteet olivat niin puhtaat että ei tullut tehtyä mitään muuta kuin termarin vaihto. Siellä paisarissa jostain syystä oli öljyä ja vieläpä aika puhdasta sellaista :idiot2: Lämmönvaihdin on hyllyssä ja vaihdan öljynvaihdon yhteydessä jos taas alkaa öljyä paisarissa näkymään. Jos ei niin multa voi ostaa brand new Volvo OEM lämmönvaihtimen mukavalla alennuksella
-
Jaha, nyt sitten termarin vaihdon jälkeen kuuluu kimeä uikutus moniurahihnaosastolta :facepalm:
Hiljenee kun nostaa kierrokset yli tonnin. Mietin että oisko continental remmi jotenkin syypää kun vähän niinku "kumin vinkumiselle" kuulostaa. Ei tuonne pääse crc:tä ruikkimaan ilman että kopan poistaa niin olkoot. Ei päivää ilman Volvo ähinää..
-
Nonniin, suihkuttelemalla ääni hävisi joksikin aikaa. Oisko sinisen jannu laittanu remmin toistepäin kuin oli alunperin? Eikö vanha pitäs aina laittaa samoin kuin se oli aiemmin? Onneksi ei ajossa vingu niin pitää oottaa josko häviäis ja jos ei niin uutta tilalle.
-
Eiköhän tuo hihna kannata vaihtaa, ei ne mitään ikuisia ole ja montaa euroo maksa jotta kannataisi tienpäälle jäädä...
-
Noku se on vaihdettu n.8kk sitten.. Tuntus että 8kk ja noin 20tkm ei vielä syö remmiä loppuun
Edit: piti vielä sanomani että tehostimen akselissa oli pieni aksiaalinen klappi. Saako sitä olla yhtään? Radiaalista ei ollu