Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jann3 - 27.03.2016, 21:39:59
-
Polttimonvaihdon yhteydessä huomasin että joku osa on hikoillut.
Mikä osa on kyseessä ja miksi moinen? Suoraan moottorin suojamuovin alapuolella, melkein keskellä konetta.
S40 2.0D 2008.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/7367381/osa.JPG)
Tarvitseeko akuutisti reagoida?
-
eikös tuossa mene ilmaputki päällä ja sieltä tulee öljyt......vähä vakavalta näyttää........
-
Niin, meikäläisen vähällä moottoritekniikan tietoudella sanoisin että nuo putket / letkut liittyy ilmanottoon tai sinnepäin.
Voisiko asia liittyä EGR hommeleihin? Nykimistä on välillä ollut.
-
https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY
Tämän videon perusteella kyseessä voisi olla kaasuläppä?
-
Eiköhän tuo liene kaasuläppäkoteloa, tarkemmin sammutinläppä.
EGR:n + koneen huohotuksen kautta tulee tuollaista öljymönjää, joka herkästi "hikoilee" läpi pienimmästäkin kolosesta tuossa ahtoputkistossa.
En näkisi kovin vakavaksi, jos auto muuten toimii kuten pitää.
Tuo tavara aiheuttaa helposti mm. tuon kaasuläpän jumittamista, eli tärkeämpää voisi olla irroittaa se ja puhdistaa sisäpuolelta, samalla voi ulkopuolenkin putsailla.
-
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin tuo on välijäähdyttimen ohitusputken sulkuläppä.
Tuossahan on kaks haaranen tuo läppäkotelo, toiseen tulee ilma turbolta cuulerin läpi ja toiseen moottoria lämmitettäessä suoraan cuulerin ohi.
Ei vakavaa tuo niin sanottu hikoilu, eukon kulkineessa aikanaan vuosi samalla tavalla eikä ongelmia tuon kanssa ollut.
-
Huh :D
Tälläistä dataa internetistä löysinkin että turbokoneet hitusen hikoilee ja siksi noilla main voi öljyä esiintyä.
Auto toimii pääsääntöisesti ok, välillä nykii tasakaasulla / kiihdytyksissä. Öljyä kone ei syö eikä savuta. Täytyy lähiaikoina avata tuo järjestelmä ja putsata kun youtubesta noin hyvät ohjeet löytyy.
Kiitos vastanneille!