Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: allu-85 - 28.03.2016, 18:02:38
-
Reilu 400tkm ajettu 2,4d on viimeisen 90tkm aikana alkanut kitisemään. Ilman apulaitehihnaa ei kitise. Ilmastoinnin päällä tai poispäältä oleminen ei vaikuta kitinään. Eikä myöskään ratin kääntely. Yritin kuunnella harjateräksen pätkällä kitinän lähdettä, mutta ei onnistunut. Ohjaustehostimen pumppu tuntuu käsin pyörittämällä olevan kunnossa ja tiedän kyllä miltä rikkinäisen tehostimen jurina kuulostaa.
Vaihdettuja osia: moniurahihnan kiristin ja pyörät, uusi laturi ja ilmastoinnin vapaakytkimen laakeri. Vanhassa laturissa laakeri rohisi kuin myöskin ilmastoinnin laakeri.
Alkaa siis hermo meneään , kun ei ääni häviä. Naapuritkin katselevat ja ihmettelevät kitisevää volvoa.
Voiko ilmastoinnin kompura kitistä vai tehostimen pumppu? Miten poissuljen helpoiten.
Täytyy irroittaa hihna vielä ja pyöritellä kiristimenkin pyöriä, mutta alkaa eväät loppumaan ja pelkona hihnan katkeaminen.
-
Hihna oli myös uusittu? Ruiski vaikka sumutinpullolla vettä hihnalle auton käydessä, jos loppuu äänet niin hihna vaihtoon.
-
Hihna on vanha, uusi on kyllä hyllyssä. Taidan vaihtaa sen vielä. Kuunnellaan.
-
Onkos tässä apulaitehihnalla sellainen vaimennettu vetopyörä? ???
PSA vehkeissä on ainakin.. meinaan tärinältä vaimennettu moniurahihnan vetopyörä, pyörässä on keskellä kumivulkanointi ja se kun vanhemmiten haperistuu ja väljistyy niin alkaa vikinä ja sirinä... ;)
-
Hihna pois paikoiltaan ei kuulu ääntä?
-
Ilman hihnaa ei kitise. Uusi hihna olikin liian lyhyt. Todennäköisesti tehostaja kuitenkin kitisee. Pyöritin sitä porakoneellakin, mutga kösin pyörittämällä kuuluu välillä niksahdus.
-
Siis kärsiikö näitä käyttää ilman hihnaa eikä synny mitään hepulikohtausta? Mullakin kitisee mutta ruiskutteluoperaatio sai hetkeksi hiljenemään. Epäilyttää silti et onko remmi yksinään syypää
-
Mullaki on kuulunu kitinää jo monta kuukautta tuolta apulaitteiden suunnalta. Käsin ei tunnu mitään vikaa rullissa. Laturikin vuoden vanha, ja kiristin yms rullat vaihdettu. Ilmastointi päällä/pois ei vaikuta. Hihna on vaihtamatta, kuuluiskohan siitä. Ja olen kans koleillut ilman koko apulaitehihnaa ja ääni on pois, eikä syntynyt hepuleitakaan :) Täytynee itselläkin tuosta hihnasta aloittaa tutkinta uudestaan kunhan lumet sulaa.
-
Joku mersuheppu kirjoitti mersupalstalla että sillä oli hihnassa jotain hippusia. Pienen pieniä kivensiruja tms. Oli putsattu hihnan perusteellisesti ni oli hiljenny
-
No nyt on pyörät putsattu ja remmikin vaihdettu. Kitinä vaimeni mutta ei täysin häipyny mitä tuossa pari kilsaa päräytin. Seuraillaan. Ääni on kuin joku puhaltas perinteiseen "hernepilliin" hiljaa eikä se kuulu kabiiniin mutta ärsyttävä silti. Uusia remmejä kun hypistelee niin tuntuu erittäin nahkealle. Ihan kuin ois pinnassa joku puhdistava kerros :idiot2:
Ei ole tullut uusia kääntöpyöriä tai kiristintä hypisteltyä niin ihmettelin että kuuluuko niiden olla täysin sileitä vaiko tuleeko olla matalat urat? Mulla tuntu olevan semmottiset matalat urat. Eka luulin et onko ne noin kulunu mut sitten pähkin että kuuluu varmaan olla noin. Härpäkkeet pitäis olla vuosi sitten uusitut tai näin ainakin oli puhe kun hihnahuollon teetätin
-
Kiristin- ja ohjainrullat ovat sileitä uutena.
-
Kuulemma junttautuu jotain skeidaa rullaan niin et tuntuu kuin ois urat. Näkyy muuten olevan kahden rullan kiristinhässäkkää ja yhden rullan näihin deevitosiin. Kuinhan yleinen tuo kahden rullan?
-
Kuulemma junttautuu jotain skeidaa rullaan niin et tuntuu kuin ois urat. Näkyy muuten olevan kahden rullan kiristinhässäkkää ja yhden rullan näihin deevitosiin. Kuinhan yleinen tuo kahden rullan?
Kai se on loppupään autoissa kahdella, oma 09/2007 rekisteröity ja kahdella oli..
-
Kyllä ne kitinät on samanmoiset taas. Innostuin näihin remmihommiin siinä määrin että vaihdoin toisenkin auton remmin. Siinä oli alkuperäinen remmi ja melko varmasti tehtaan jäljiltä. 12v jälkeen oli halkeamia about 5mm välein että oli jo aika vaihtaa ;D Mutta ei kitissyt vanha eikä tietenkään uusikaan motonet remmi. Ei minulla kyllä ole kitinäongelmia minkään auton kanssa ollut ennen tätä volvoa. Ei edes niissä joissa ei ollut edes kiristintä vaan laturin asennolla pingotettiin hihna
-
Ne hihnapyörätkin kuluu, jos harjat on terävät niin alkaa hihna pohjata ja kitisemään.
-
Ne hihnapyörätkin kuluu, jos harjat on terävät niin alkaa hihna pohjata ja kitisemään.
No nämä tulee mieleen. Ihme vaan että se nyt alko kitisemään ku sininen vaihto termarin. Tuota tehostimen pyörää ei liene erikseen saa? Tuntus että siitä se vikinä tulee mut kolmatta sataa koko murkula..
-
Vaihdoin uuden hihnan ja tehoatimen pumpun. Enää ei kitise. Kannattaa pumppua ostaessa olla tarkkana. Monta eri vaihtoehtoa, itselle tuli ensin väärä.
-
Jaha, mikäs kompa niissä on? Saako harmaakoppaan tarvikkeena lainkaan?
-
Innostuin tutkimaan tuota omaa potilasta tämän aiheen suhteen. Otin hihnan pois ja pyörittelin rullat, mutten huomannut laakerivikaa käteen. Ohjain ja kiristinrullat oli tosin kuluneet urille. Tutkin myös hihnan ja kyllähän siellä uran pohjilla oli pieniä kiviä muutaman sentin välein. Ei ollut uutta hihnaa laitta joten poistin ne kivet meisselin kärjellä tökkimällä ja laitoin takaisin pyörimään. Kivien poisto ei vaikuttanut mitään ääneen.
Sellaisen huomion edellistutkimuksiin nähden nyt tosin tein että kiristin on ruvennut tärisemään. Eli eiköhän sieltä ole jokin laakerivika tuloillaan.
-
Pumpun paineletkun kiinnitys oli vääränlainen ensin saamassani pumpussa. Se on ainakin itsellä kierreliittimellä, kun ostamassani oli vain 6mm kierre laipalliseen putken asennukseen. Pyörittelin tehostajan pumppua porakoneella, mutta kitinää ei kuulunut. Ainoastaan hiljaa kädellä pyörittämällä huomasin sen naksahtelevan.
-
S80 D5 -04 , tehostimen pumppu kitisee, on kitissyt jo pari vuotta. Kaiken laista jo kokeilut, mutta ei vain kitinän lähde paljastu. Miten kävi, saitko kitinän loppumaan?
-
S80 D5 -04 , tehostimen pumppu kitisee, on kitissyt jo pari vuotta. Kaiken laista jo kokeilut, mutta ei vain kitinän lähde paljastu. Miten kävi, saitko kitinän loppumaan?
Youtube:een latasin pätkän - monenlaista olen jo kokeillut, mutta antaa ensin seurakunnan ehdottaa niin pysyy mieli avoimena... :-)
https://www.youtube.com/watch?v=1DnQMh7XRoA&feature=youtu.be
-
Toistaiseksi kitinät hävisivät laturin, tehostajan ja ilmastoinnin kytkimen laakerin uusinnalla.
-
Toistaiseksi kitinät hävisivät laturin, tehostajan ja ilmastoinnin kytkimen laakerin uusinnalla.
Minulla alkanut myös kitisemään startatessa ja ilmastoinnin kytkeytyessä päälle. Ajattelin vaihtaa laturin vapaakytkimen ja hainkin sellaisen varoiksi.
Irroitin moniurahihnan ja pyörittelin rullia. kompuran vapaapyörän laakeri ilmeisemmin mennyt, heiluu koko hihnapyörä.
Sellaista kysyisinkin että minkä kokoinen tuo kompuran vapaapyörän laakeri on?
Volvo v70d5 2005
-
Kokoa en muista, mutta hollen huoltosähkön sivulta löysin koon ja paikallisesta laakeriliikkeestä laakerin.
-
No tilasin laakerimyynti.fi:stä eilen laakerin varoiksi jos sattuisi olemaan oikea (35BD219T12VVCG21 NSK. 2-Rivinen Laakeri (35x55x20) ). En siis ole ottanut auki vielä.
Jotain kautta sain vihiä että voisi olla tuon kokoinen.
Kerron sitten jos on oikea :)
-
Tämä laakeri oli oikea 35x55x20. Joten vaihdoin sen.
Mutta olikin se sisempi "akseli" kulunut. Eli varmaan joskus edellisellä omistajalla leikkanut laakeri kiinni ja se on kait syönyt siitä hiemanpois. Vai miten se voi muuten kulua? Tosin ei ollut niitä säätöprikkojakaan ollenkaan, joten ennenkin on säädelty jotain. Ja sähkömagneetin ruuvit oli uuden näköiset.
En huomannut että se oli noin kulunut! :-\
Tilasin uuden kompuran ja kuivaimen.
No nyt purettu ot ja laturi pois edestä, että saan vaihdettua uuden tilalle.
Täytyy pyytää kaveria jos kerkeis imasee nesteet pois vaan.