Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tuplakupla - 28.03.2016, 23:49:02
-
Uskaltaako ajaa matka-ajoa?
Auto siis V70 -02. Manuaali bensakoneella.
Edessä laatikon vaihto, siitä ei ole kyse vaan siitä että uskaltaako tuollaisella lähteä pidemmälle lenkille vai ei. Vika diagnosoitu Volvolla, laakerivika, oireena oli ujellus, sitä kovempi mitä kovempi vauhti. Vaihtaa ihan hyvin. Nyt on tyhjäkäynnillä alkanut kuumana kuulua sellainen ropellus koneesta, vähän kuin vanhan kuplavolkkarin ruplatus. Olisiko vaihdelaatikosta sekin ääni? Mitään vikaa ei ole moottorissa tiedossa.
-
Lähinnä siis kiinnostaa vaihdelaatikon tekniikasta tietävien mielipide siitä onko miten todennäköistä se että auto jättää tien päälle ;)
Ulina on kuulunut jo monta kuukautta, laatikon vaihto edessä mutta sitä on ollut pakko venyttää.
Taitaa olla parasta nostaa moottori pois ja sitten vaihtaa tuo, tai no varmaan konstit on monet.
-
Mulla kävi vanhemman Fiat matka-auton kanssa silleen että se viitosratas hajos ja ne muruset meni johonkin pahaan paikkaan - auto hyppäs huolella täydessä vauhdissa varmaa 20cm ja loput rattaat tuli laatikon kyljestä pihalle. Semmonen pienen kattilan kokoinen reikä ilmesty ...
Niin että se matka voi katketa hyvinki nätisti :'(
-
Kovaa ajoa vaan. Hinauttaa sitten sen tien varresta pois jos ei enää kulje.
-
Ei kai sitä kukaan voi tietää. Leviääkö loota sitten kerralla vai niin että yksittäinen vaihde ei enää mene päälle? Pientä muutosta vaihdekepin tuntumassa on tullut viime kuukausina, vika siis diagnosoitu jo viime vuonna. Mutta hyvin menee vaihteet silmään edelleen.
Huomasin ajosta tullessa ja auton ollessa tyhjäkäynnillä konehuoneesta tulevan räplättävän äänen. Vähän kuin Kuplavolkkarista ilman sitä sirinää. Mahtaako sekin ääni tulla vaihdelaatikosta vai onko moottorissa jokin vika? Ei taida kuulua kuin silloin kun moottori on kuuma, en osaa sanoa kuuluuko vain tyhjäkäynnillä, en ajon aikana ainakaan ole kyseistä ääntä havainnut jos se sisätiloihin edes kuuluisi.
-
https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=CHiunIY4OV8_pLae3ywOvrquoA4u8juIH6-uXtIoCr_jOtmUIABABYPcBoAGB2vfuA8gBAakCAGE7Kkvssj6qBCJP0G7ndfWzQvnsvTlr8qatggWryUG4MtjAILwb9k2Q188xgAfnpYgRkAcBqAemvhvYBwE&sig=AOD64_0mthqiAltC5Z8hyaENhS88-iLOiA&clui=0&q=&ved=0ahUKEwjw0IfCnYzMAhWsbZoKHRY1BLEQ0QwIGQ&adurl=http://www.futurez.fi/fi/shop/rvs-suojakasittelyt-autollesi
Saattaa hiljentää, en tiedä varmasti.
-
Mahtaako tuo räplätys joka välillä kuuluu ja välillä ei liittyä vaihdelaatikon laakerivikaan? Kuuluu edestä pelkääjän puolelta.
Sain äsken ääntä tallennettua mutta en tiedä miten saisin äänitiedoston tänne laitettua.
-
Lataa kyseinen äänitiedosto vaikka Dropboxiin ja linkkaa se sitten tänne.
-
Apulaitehihna ääntää, kun laturin vapaakytkin viallinen?
-
Kokeillaanpas... nyt onnistui. Eli klikkaa auki ja sitten paina sinistä kolmiota.
https://www.dropbox.com/home?preview=volvon+aani.m4a
-
Tämä selvisi. Moottorin alla roikkui alipaineletku joka hörppiessään ilmaa piti tuota ääntä. Se laitettiin takaisin kiinni, mutta sitten alkoi tyhjäkäynti seilaamaan. Ensiavuksi tukittiin koko letku, pitää lähiaikoina tutkia tarkemmin vikaa. Kyseessä jokin polttoainetankille menevä/tuleva letku.
-
Itsellä vm. 2010 XC90 ja moottoritienopeudessa (+100 km/h) alkaa satunnaisesti kuulumaan sellaista matalataajuuksista, aika kovaäänistä jyrinää. Kaveri veikkasi pyörän laakerivikaa mutta parissa edellisessä autossani (Audeja molemmat) on ollut laakerivikoja ja mielestäni pyörän laakerin ujellus ei ole sellaista jyrinää jota Volvo nyt pitää.
Tuo jyrinä ei tule joka kerta kuuluviin, vaan satunnaisesti. Kerran tiellä ajaessa kun tuo jyrinä alkoi, vedin bussipysäkille hetkeksi parkkiin tarkastaakseni autoa päällisin puolin. Lähdin uudelleen liikkeelle ja jyrinää ei enää kuulunut. Jyrinän taajuus ei muutu renkaita kääntämällä tai autoa mutkittelemalla, joka edelleenkin puoltaisi sitä ettei se olisi pyörän laakerista mutta eipä sitä tiedä ennen kuin nostaa auton pukille.
Jyrinän kuuluessa ja kaasupedaalin nostaessa, eli kun ei ole veto päällä tai kun lyö tallan pohjaan ja laatikko vaihtaa pienempää pykälää, jyrinä ei lopu tai muutu mitenkään, sellaista tasaista jyrinää vaan. Osaisiko joku täällä arvata mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Pieni pelko kuitenkin persuuksissa että olisi voimansiirrosta aiheutuvaa?
-
Tuplakupla :letku on siis polttoaineen höyryjen talteen ottoa varten, sille varmaan löytyy toinen pää pohjan alta.laita ihmeessä kiinni.
Tyko: eihän vaan jarru laahais jossain nurkassa?se aiheuttaa satunnaista tärinää /jyrinää.
laakeri viat on mekaanisia vikoja ja ne harvemmin poistuu vähäksi aikaa.
-
Itsellä vm. 2010 XC90 ja moottoritienopeudessa (+100 km/h) alkaa satunnaisesti kuulumaan sellaista matalataajuuksista, aika kovaäänistä jyrinää. Kaveri veikkasi pyörän laakerivikaa mutta parissa edellisessä autossani (Audeja molemmat) on ollut laakerivikoja ja mielestäni pyörän laakerin ujellus ei ole sellaista jyrinää jota Volvo nyt pitää.
Tuo jyrinä ei tule joka kerta kuuluviin, vaan satunnaisesti. Kerran tiellä ajaessa kun tuo jyrinä alkoi, vedin bussipysäkille hetkeksi parkkiin tarkastaakseni autoa päällisin puolin. Lähdin uudelleen liikkeelle ja jyrinää ei enää kuulunut. Jyrinän taajuus ei muutu renkaita kääntämällä tai autoa mutkittelemalla, joka edelleenkin puoltaisi sitä ettei se olisi pyörän laakerista mutta eipä sitä tiedä ennen kuin nostaa auton pukille.
Jyrinän kuuluessa ja kaasupedaalin nostaessa, eli kun ei ole veto päällä tai kun lyö tallan pohjaan ja laatikko vaihtaa pienempää pykälää, jyrinä ei lopu tai muutu mitenkään, sellaista tasaista jyrinää vaan. Osaisiko joku täällä arvata mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Pieni pelko kuitenkin persuuksissa että olisi voimansiirrosta aiheutuvaa?
Kardaani nivelineen ja tukilaakeri voisi olla hyvä tarkistaa.
-
Tämähän on sellainen tapaus, että hankin auton Kamuxilta pari viikkoa sitten. Kamuxilla uusivat jarrut (levyt ja palat kaikkiin pyöriin) autokauppaan kuuluvana ja lisäksi katsastivat auton. Tässä omistukseni aikana huomasin tuon ajoittaisen jyrinän ja myös sellaisen asian, että seisontajarru ei toiminut/ottanut kiinni lainkaan. Volvo oli eilen vuosihuollossa Keskusautohallilla ja huoltoon viedessä sovin Kamuxin kanssa että tuo seisontajarru korjataan samalla. Kuvittelin että vika oli vain seisontajarrun säädössä tuon tehdyn jarruremontin jäljiltä.
Keskusautohallilta kuitenkin ilmoittivat että siellä oli koko takapään jarrujärjestelmä täysin jumissa ja joutuivat uusimaan jotain muutakin (meni itseltä ohi mitä, koska lasku meni Kamuxille). Keskusautohallissa ihmettelivät myös, että miten se on voinut mennä pari viikkoa sitten katsastuksesta läpi tuollaisen vian kanssa? En totisesti tiedä, mutta jokin Kamuxin kumppani katsastaja varmaan ollut kyseessä, joka katsonut asioita hieman sormien läpi :idiot2:. En ainakaan eilisellä ajolenkillä huomannut enää tuota jyrinää, että ehkä se sitä jarrujumia oli, joka siellä tuota ajoittaista meteliä aiheutti. Toivottavasti.
Muuten kyllä Kamux on hoitanut kaikki hommat paremmin kuin hyvin, eikä tuo katsastusvirhe suoranaisesti heidän vikansa olekaan.
-
Minulla vähän vastaava tapahtuma meneillään. Kuinkas teillä asia ratkesi, onko jo uusi laatikko paikoillaan?
Tästä kuuluu uliseva/sirisevä ääni, parhaiten noin 70 - 80 km/h:n nopeudessa, mutta ääni on läsnä koko ajan, kun osaa kuunnella. Vaihteilla ei ole vaikutusta ja ääni kovenee nopeuden myötä. Moottorijarrutus koventaa ääntä hieman. Rattiakselin läpivientikumi on ehjä. Tuulensuhinat peittävät äänen noin 100 km/h ylöspäin.
Ääni on Volvo-liikkeen mukaan ominaisuus, mahdollisesti perän koneistus on karkeahko ja näitä on aikanaan uusistakin autoista tutkittu. Laatikko ei hajoa tästä, suosittelivat testaamaan Redlinen laatikkoöljyä. Ilmeisesti kyseessä on Redline MTL, joka autoon vaihdetaan Volvo-liikkeessä piakkoin (vien itse öljyt). Saa nähdä vaikuttaako ääneen. Autoon on vaihdettu Volvolla omat vaihdelaatikkoöljyt noin 1tkm sitten, kun ostin auton ja ääni koveni noilla öljyillä, mitä Volvo nyt käyttääkään. Redlinen ominaisuus on kuulemma hieman hiljentää vaihdelaatikkoa, saa nähdä!