Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: JohnnyR - 30.03.2016, 05:40:14
-
Oon tässä amppaan vaihtanu kytkinpakan ja työsylnterin.
Pitäs ruveta ilmaamaan.
Kuuluuko kojelaudan alla olla kytkinpolkimelle joku vetojousi?
Omassani sellanen ona jarrupolkimella, en tosin tiedä onko jonkun omavirtysvai mikä
Niin mikä nestekytkimessä lopulta polkimen ylös palauttaa, tuskin paineasetelma sitä
tekee vai olenko nyt ihan hukassa?
Auto on -67. Kuuluuko siellä polkimessa olla joku vetojousi?
-
omassa ainakin oli jousi,,se oli siinä akselilla mistä poljin on kiinnitetty,,sellainen kiekura jousi, akseli menee siis jousen läpi,,ei "perinteinen" vetojousi.
-
On siellä sellainen palautusjousi .
-
Kiitos vastauksista, tuosta sellainen puuttuu. Ruvettava tutkimaan asiaa.
-
Tuollainen siellä pitäisi olla
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=663389
-
Ilmeni semmonen homma tätä remppaa tekiessä että.
Ihmettelin miksi se poljin on niin lattiassa ja liikerata olematon. Oikea jousi oli paikallaan.
Ja kun vakio koneeseen kytkin palanut. Niin se ei jostain syystä irrota loppuun asti.
Se vanha levy näytti ok paksulta ja muuten mutta lasittunut täysin. Nyt pääsylinteri on
irti. Jotenkin tuntuu että sen polkimen työntötangon pitäs olla pidempi tai jotain että
irrottas loppuun asti. Lisäksi kun se polin jää Lähelle lattiaa, vedin jalalla ylös niin
koko se tanko irtos sieltä pääsylinterin männästä jos poljin nousee ns. normaaliin korkeuteen.
Ideoita?
-
Siel alapäässä kuuluu olla kierretanko muttereilla jotta välyksen voi säätää. Sulla taitaa vuotaa se kytkin nestettä tai jäädä työsylinterin mäntä jumiin jos se ei palaudu kunnolla. Kaverin kytkin oli muuten samanlainen, siellä oli vuoto ja ilmaa jäänyt sylinterin. Meillä oli laite jolla sai ilmattua alakautta...
-
Se tanko oli umpiruostunut ja ei puhettakaan että oisi saanut mutterit liikkumaan.
Laitoin uuden, samoin uuden työsylinterin ja ilmattu on. Siltikään se kytkin ei palauta kun sen verran mitä
paineasetelma sitä työntää, polkimen liikerata jää olemattomaksi ja tuntuu ettei irrota loppuun saakka.
-
Ja työsylinterin luonakin on palautusjousi?
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=1201060202
Niinkuin AKK mainitsikin ei ilmaus tahdo onnistua, kuin alhaalta ylöspäin eli se pitää tehdä jonkinlaisella pumpulla painamalla.
-
On jousi sielläkin. Tämän tarkoitushan käsittääkseni on pitää painelaakeri irti asetelmasta jotta
ei turhaan pyöri siellä. Omassani on kyllä se ite poljin saakelin jäykkä liikkumaan siellä
akselilla. Koitin rasvailla ja voidella sitä, ei vapaana sen palautusjousen kanssa liiku mihinkään.
Minättä otan ja käytän sen akselin irti. Se on siellä konehuoneen puolella se mutterin kanta
semmonen ihme lukkomuttteri missä väkäset on kierrettä vasten. Miten semmosen aukasee
rikkomatta? Uus pääsylinteri ja muut vivusto-osat tulossa. Mittailen sitä työntötankoa
kunhan saapuu onko pituuseroa.
-
No nii. Ajattelin kertoa että kytkin on nyt hyvä.
Lopullinen syyllinen oli itse jarru/kytkinpoljinsysteemi, ne polkimet oli aika jumissa siinä akselilla ja eivät liikkuneet kunnolla edes lattialla käsin vääntelemällä. Vaihdoin koko poljinpaketin jossa heiluivat ilman voimaa kevyesti.
Lisäksi säädin jarru- ja kytkinsylinterien nämä haarukkatangot kohilleen keskenään.
Nyt on polkimet samalla korkeudella ja irrottaa nätisti. Ilmaus onnistu ihan perusmenetelmällä.
Työsylinterin ilmausruuvi on tarkotuksella ylöspäin että ilma pakenee.
Jäähdystysnesteitä täyttelen, kaasari tulvii. Oisko kellään weberille bensapaineensäädintä?
-
No nii. Ajattelin kertoa että kytkin on nyt hyvä.
Lopullinen syyllinen oli itse jarru/kytkinpoljinsysteemi, ne polkimet oli aika jumissa siinä akselilla ja eivät liikkuneet kunnolla edes lattialla käsin vääntelemällä. Vaihdoin koko poljinpaketin jossa heiluivat ilman voimaa kevyesti.
Lisäksi säädin jarru- ja kytkinsylinterien nämä haarukkatangot kohilleen keskenään.
Nyt on polkimet samalla korkeudella ja irrottaa nätisti. Ilmaus onnistu ihan perusmenetelmällä.
Työsylinterin ilmausruuvi on tarkotuksella ylöspäin että ilma pakenee.
Jäähdystysnesteitä täyttelen, kaasari tulvii. Oisko kellään weberille bensapaineensäädintä?
Mulla on joutilas paineensäädin Hyvinkäällä.
-
Kerrohan tarkemmin millanen, paljon max paine ja minimi, onko painemittarille erillinen liitin? Ruuvista säädettävä letkun väliin asennettava mötikkä, miten vanha?
Laita vaikka mail vil.junt@gmail.com
Jos jotakuta kiinnostaa löytyy myös itseltä B20 miljoonalohko mikä kaipais kansirempan ja pientä piristystä tähän päivään. Tein jo tän nykysen niin en jaksa toista heti alkaa rakentaa.
-
Kerrohan tarkemmin millanen, paljon max paine ja minimi, onko painemittarille erillinen liitin? Ruuvista säädettävä letkun väliin asennettava mötikkä, miten vanha?
http://www.moposport.fi/paineensaadin-petrol-king-malpassi
Useita vuosia vanha, 20€