Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: belem - 30.03.2016, 15:49:52

Otsikko: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: belem - 30.03.2016, 15:49:52
Ajattelin tehdä tähän öljysieppoon (vm.94) puristusmittauksen. Auto on timantti, veto ja käynti erinomaiset, öljyä kuluu vaikka venakumit on vaihdettu. Nyt 15W40 mineraalit sisällä.
Eli varsinainen kysymys. Mitä kaikkea mittaustuloksesta voi sitten päätellä ?
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: Axu85 - 30.03.2016, 20:19:49
kertoo vain paljonko se vuotaa, ei sen enempää.
jos oikein paljon vuotaa (ei puristuksia) niin sitten tietää minne se vuotaa kun kuuntelee mistä suhisee kun laittaa paineilmaa tulpanreijästä.
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: Huikkoster - 30.03.2016, 20:29:20
Jos venakumit on vaihdettu niin sylinterit on soikeat joka on noiden koneiden tyyppivika.
Tietty puristuspainemittaus voi näyttää 4 hyvää ja yhden huonomman jolloin voisi olla männänrengas vikaa. Paljonko on kilometrejä ja paljonko se syö?
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: Hurm0s - 30.03.2016, 22:30:31
Ohivuotomittauksella näkee paljon enemmän.
Jos on reilusti ohivuotoa -> paksua öljyä männän päälle tulpanreiästä -> jos ohivuoto pienenee, sylinterit soikeat tai männänrenkaat loppu.

Puristuspainemittauksella näkee oikeastaan lähinnä jos jossain pytyssä on selvästi pienemmät paineet kuin muissa, muuten ei ole kovin tarkka tapa mitata koneen kuluneisuutta.

Mutta tosiaan, jos on kilometrejä jo rajummin, todennäköisesti kone on vain loppu. Itse olen avannut yhden ~400tkm 10v koneen, jossa pytyt oli aivan moro ja pari samanverran ajettua 20v konetta, joissa pytyt oli ihan priimat.
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: belem - 30.03.2016, 22:31:57
Jakopäästä alkaen 1. karstaa  2. puhdas  3. puhdas  4.enemmän karstaa  5. paljon karstaa
Näin oli ennen kumien vaihtoa ja myös jälkeen.
Auto ollut Saksassa uutena 94--2000v. ja sitte Tukholmassa 2000--2010 ja sitte Rovaniemellä ja mittarilukema tullessa 200 tuhatta ja nyt 260 tuhatta. Syönyt öljyä ainakin suomessa oloajan.
Moottori ja koko auto tosisiisti, haitariletku ehjä.
Tuota miner.öljyä menee runsaasti jos laittaa ylämerkkiin, litra toista tonnilla,.
Ennen oli semisynt. ja sitä tuntui menevän alle litran.
Tuntuma on että alamerkissä jos pitää niin syö vähemmän. Mutta varalta olen aina ylämerkkiin laittanu. Pitää vissiin jatkaa tikkua niin näkee pitemmän historian.
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: belem - 30.03.2016, 22:35:56
"""Jos on reilusti ohivuotoa -> paksua öljyä männän päälle tulpanreiästä -> jos ohivuoto pienenee, sylinterit soikeat tai männänrenkaat loppu"""
Tuo voisi kiinnostaa, eli miten toimisin ??
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: belem - 08.04.2016, 18:13:50
Ei tunnu menevän jakeluun mulla toi, että sylinterit olis soikeat Volvossa jo 200 tonnissa, olisi aika uskomatonta se.
Miten olisi vielä yksi juttu. Voiko kansipahvi mennä niin, että vuotais öljyä sitä kautta pytyille ?
Kuten sanoin 2 ja 3 ihan puhtaat ja 4 lievästi karstaa 1 karstaa ja 5 paljon. Miksi vitonen olis soikea ???
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: The moose - 08.04.2016, 18:33:03
Voihan se imusarjaan tuleva huohotin kuljettaa öljyä sylinteriin ja 5 syl on siinä ensimmäisenä kaasuläpän jälkeen.

Onko mitenkä putsattu liekkilukkoa. Onko kaasuläppä mustana karstasta ns väärältä puolen. Tuntee kynteen ja jää kynteen kun kaasun kääntää auki täysin.

Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: The moose - 08.04.2016, 18:35:46
Miksi ihmeessä kaataa koneeseen öljyä joka ei sinne kuulu ja jota kuluu enemmän.

Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: Huikkoster - 08.04.2016, 20:19:40
Ei tunnu menevän jakeluun mulla toi, että sylinterit olis soikeat Volvossa jo 200 tonnissa, olisi aika uskomatonta se.
Miten olisi vielä yksi juttu. Voiko kansipahvi mennä niin, että vuotais öljyä sitä kautta pytyille ?
Kuten sanoin 2 ja 3 ihan puhtaat ja 4 lievästi karstaa 1 karstaa ja 5 paljon. Miksi vitonen olis soikea ???
Mahdollista. Ollut saksan autobaanalla uutena joten on voinut saada tuplasti kierroksia koneeseen verrattuna suomen vastaavaan.
100 000km keskiarvoisesti 4000rpm koneessa vrt 200 000km 2000rpm.
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: Volv0 S80 - 09.04.2016, 10:35:11
Mutta tosiaan, jos on kilometrejä jo rajummin, todennäköisesti kone on vain loppu. Itse olen avannut yhden ~400tkm 10v koneen, jossa pytyt oli aivan moro ja pari samanverran ajettua 20v konetta, joissa pytyt oli ihan priimat.

Olikos se jotenkin että jostakin vuosimallista sylinterit oli paremmasta kulusta kestävämmästä materiaalista?

Muistelen jonkun sanoneen että alkupään vitoskoneiden materiaali oli heikompaa, juuri niin että 400 tkm ajettuna on aivan finaalissa ja jostakin vuosimallista materiaali muuttui paremmaksi ja 400 tkm ajettu vai olla aivan kunnossa.
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: Huikkoster - 09.04.2016, 11:12:58
94 loppuvuonna taisi tämä muutos tapahtua. 91-94 mallisia en ostaisi halvallakaan omaan käyttöön.
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: belem - 09.04.2016, 16:47:45
aiai että tuli se 94 silloin ostettua. Silti on mysteeri, että Volvo voi tehdä tällaisia mokia.
Tuossa meidän 89 440:ssä on rellun kone joka tuntuu olevan lähes ikuinen.
Taidanpa vielä sen huohotinmahdollisuuden katsoa. Kaasuläppä kylläkään ei koskaan karstassa ole ollut, olen sen pari kertaa huoltanut ja huomannut.
Otsikko: Vs: 850 10v puristusmittauksen tulkinta
Kirjoitti: belem - 09.04.2016, 16:51:19
Mitä öljyä The Moose sitten laittais ? nyt on mineraalit kun ovat halvat. Ehkä peräöljyt on Volvolle sopivat  >:(