Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Tiiliseiska - 30.03.2016, 21:11:39
-
Alkutekstinä voidaan mainita että tässä ei ole järkeä. Järkevyydestä ei kysytty, eikä siitä tarvitse kysyä. Tarkoitus olisi saada halpa volvon aski joka kestää Ilowatteja™, eikä paina miljoonaa kiloa.
Tarkoitus olisi laittaa hardylaipalla, mikä ilmeisesti sopii mutujen mukaan m4x (5, 6, 7) vaihteistoissa ristiin. ??? :idiot2:
käsittääkseni tuo aski menee M46 vaihteistonkannattimella kiinni? Miten kardaani, ainakin 200s taulukossa PRV + AW combossa olisi samanpituinen pätkä mitä Vinokas + m45.
Eli mutut sikseen, nyt olisi kiva saada faktaa kardaaneista & kannattimesta.
Jos löytyy 700/900 sarjalaisten kardaanien pituuksia, niin heittäkää ihmeessä alle.
Muutenkin vinkkejä otetaan vastaan.
-
PRV on karkeasti sanoen aina jäteöljyvatkaimella, alkupään autoja on ihan muutamia ollut manuaaliaskillakin mutta ne on marginaaliryhmää ja sen koneen ansiosta ne on jo 15v sitten lopettanut maallisen taipaleensa. Jäteöljyvatkaimessa varmaankin ois tarpeeks pitkä kardaani, olettaisin että kenties jopa liiankin pitkä, mutta siinä on rautalaippa. Manuaaliaskejahan on yhtä lailla rautalaipalla, ja semmosenhan saa hardyn tilalle jopa vaihdettua kun löytää sopivan laippaversion, kaikki ei luonnollisestikaan käy ristiin ::).
Olethan myös tietoinen, että m45 kestää ihan sen kun m47, mutta on kalliimpi?
-
TVS on oikeassa...
Vaihdolla ei saavuta mitään hyötyä jota minun järjellä mittaisi.
Tietysti jos sattuu olemaan joku välitetty suorakytky hankittuna nelivaihteisen kuorissa, mutta että silloin (toivottavasti) ei tarvi täältä huudella apuja.
Kardaanin metsästys voi olla työlästä, joten suosittelen leikkaa liimaa metodia. Toiset tekee itse ja toiset teettää. Kustannus saattaa olla jopa alle satasen...
-
Olethan myös tietoinen, että m45 kestää ihan sen kun m47, mutta on kalliimpi?
Hetkinen, onkohan mulla mennyt jotain ohi? Eikös turboissa ja dieseleissä ollut M46 juuri M47:n huonon väännönkeston takia? Jäänyt sellainen kuva että tuo nelivaihteinen peruslaatikko sietää paremmin ja siksi käytettiin erillistä ylivaihdetta, mutta voin toki olla väärässäkin.
-
Jäteöljyvatkaimessa varmaankin ois tarpeeks pitkä kardaani, olettaisin että kenties jopa liiankin pitkä, mutta siinä on rautalaippa.
Olethan myös tietoinen, että m45 kestää ihan sen kun m47, mutta on kalliimpi?
Laipanhan voi aina vaihtaa.
Hetkinen, onkohan mulla mennyt jotain ohi? Eikös turboissa ja dieseleissä ollut M46 juuri M47:n huonon väännönkeston takia? Jäänyt sellainen kuva että tuo nelivaihteinen peruslaatikko sietää paremmin ja siksi käytettiin erillistä ylivaihdetta, mutta voin toki olla väärässäkin.
Tiedossa on "iso poika" joka ajaa M45-askin läpi 500/500. Ei kuulemma oo askia tarvinnu pariin vuoteen vaihtaa. Ei mun mielestä kerro kovin heikosta kestosta.
Lähipiirissä taasen volvoissa ei kestä edes pienet eikä isommat getragit. Alavääntö ei oo mun juttu.
PRV on karkeasti sanoen aina jäteöljyvatkaimella, alkupään autoja on ihan muutamia ollut manuaaliaskillakin mutta ne on marginaaliryhmää ja sen koneen ansiosta ne on jo 15v sitten lopettanut maallisen taipaleensa.
Miten tämä liittyy mihinkään?
-
Ei taida "iso poika" juuri tehoja käyttää. Onhan siinä pikkuisen lyhyemmät akselit sisällä joo, mutta mitään mahdottomia ei kestä. Tietty jos ilowatit jää 150 tienoille, niin mäneehän tuo.
-
Miten tämä liittyy mihinkään?
Siten, että suurin osa niistä kardaaneistakin löytyy sieltä metrisen kuution sisältä rullalta.
Eikö m46 käy? Mutuna, halvempi ostaa m46 ja kardaani kuin soveltaa m45 ja kardaani. Toki jos on seppä niin pistää putken poikki ja liimaa jotain väliin.
-
Eikö m46 käy? Mutuna, halvempi ostaa m46 ja kardaani kuin soveltaa m45 ja kardaani. Toki jos on seppä niin pistää putken poikki ja liimaa jotain väliin.
Joo kävishän se m46 mutta se on vähän ylipainoinen aski (20kg enemmän vrt. m45.) Vitosvaihde jää myöskin turhaksi. Löysin myös halvemmalla aivan vierestä ehjän ja toimivan m45 askin mitä m46 askeja tässä lähistöllä kaupataan mysteerikunnossa. Peräväliksi tulee 4.11 että mitään taloudellista kauppakassia tästä autosta ei olla tekemässä...
Ei taida "iso poika" juuri tehoja käyttää. Onhan siinä pikkuisen lyhyemmät akselit sisällä joo, mutta mitään mahdottomia ei kestä. Tietty jos ilowatit jää 150 tienoille, niin mäneehän tuo.
Alkutekstinä voidaan mainita että tässä ei ole järkeä. Järkevyydestä ei kysytty, eikä siitä tarvitse kysyä.
Kysyin edelleenkin alkujulkaisussa verrokkikardaanien pituuksia, kannatinpalkin sopivuutta, ja muita vinkkejä. Voitte jättää siis sen paskanjauhamisen jo pois.
-
M45/46/47 on karkeasti ottaen kaikissa samat sisuskalut. M47:ssa on alsakuoret ja vähän pidemmät akselit ja se on siten perheen heikoin, mutta mitään merkittävää eroa noiden kesken ei ole. Noista korkkaa yleensä ekana ryhmäpyörän tai kolmosen rattaat ja siihen ei oo kauheasti väliä mikä lootaversio on kyseessä. Yleensä noitten hammasrattaiden purkautuminen alkaa siinä vaiheessa kun koneesta rupeaa löytymään yli kolmesataa heppaa vähän vääntökäyrästä riippuen.
-
M45/46/47 on karkeasti ottaen kaikissa samat sisuskalut. M47:ssa on alsakuoret ja vähän pidemmät akselit ja se on siten perheen heikoin, mutta mitään merkittävää eroa noiden kesken ei ole. Noista korkkaa yleensä ekana ryhmäpyörän tai kolmosen rattaat ja siihen ei oo kauheasti väliä mikä lootaversio on kyseessä. Yleensä noitten hammasrattaiden purkautuminen alkaa siinä vaiheessa kun koneesta rupeaa löytymään yli kolmesataa heppaa vähän vääntökäyrästä riippuen.
Tiedossa, kysyinkö tätä?
-
Tiedossa, kysyinkö tätä?
Et kysynyt ja silti joku kohta edottaa turbottamista
Yleensä tämmöiset erikoisemmat kysymykset kannattaa perustella sillä että "säännöt vaatii" niin ei tule turhaa jauhantaa ohi asian
-
M46, tai M47 kardaanin laipat ei sovi M45:seen.
-
M46, tai M47 kardaanin laipat ei sovi M45:seen.
Hyvä kuulla! Onko etupätkän ja askin laippa jaoltaan ja kooltaan kuitenkin käytännössä sama kaikissa vaihdelaatikoissa?
-
Hyvä kuulla! Onko etupätkän ja askin laippa jaoltaan ja kooltaan kuitenkin käytännössä sama kaikissa vaihdelaatikoissa?
Pyöreitä laippoja on Volvoissa kahta kokoa, joista 200/700/900-sarjassa se isompi on aika paljon yleisempi. Kolmiolaippa on aina samalla jaolla.
M90:n kolmiolaippa sopii M45:seen, mutta onko niitäkään sitten ihan hirveästi tarjolla, niin se on toinen juttu.
Pyöreä laippa olisi ehkä helpompi ratkaisu, koska siihen löytyy kardaanejakin helpommin eri pituusvaihtoehdolla.
-
M90-kardaanin etupätkä on 74,5cm, ja varmaan pisin mitä löytyy.
M47-kardaanin etupätkä on jossakin 68-69cm tietämissä.
M46-kardaanin etupätkä on tynkä, ehkä jopa kaikista lyhin.
Nämä arvailut koskee siis 7/900-sarjan ajoneuvoja
Automaatitkin on lootaltaan kamalan pitkiä, joten kardaani tuskin on sieltä pisimmästä päästä.
Ja todnäk M45 tarvii kohtuu pitkän kardaanin, jos ei halua istua moottorin kanssa samassa tilassa...
Äkkihätäpäinen vois tuosta laskea mikä on M45:llä varustetun 240:n kardaanin etupätkän pituus, jos olis irrallinen M45 ::)
-
M90-kardaanin etupätkä on 74,5cm, ja varmaan pisin mitä löytyy.
M47-kardaanin etupätkä on jossakin 68-69cm tietämissä.
M46-kardaanin etupätkä on tynkä, ehkä jopa kaikista lyhin.
Nämä arvailut koskee siis 7/900-sarjan ajoneuvoja
Automaatitkin on lootaltaan kamalan pitkiä, joten kardaani tuskin on sieltä pisimmästä päästä.
Ja todnäk M45 tarvii kohtuu pitkän kardaanin, jos ei halua istua moottorin kanssa samassa tilassa...
Äkkihätäpäinen vois tuosta laskea mikä on M45:llä varustetun 240:n kardaanin etupätkän pituus, jos olis irrallinen M45 ::)
Kiitoksia! M46 kardaaninpätkää joskus mitanneena, voin sanoa että se on naurettavan lyhyt. M47 pätkässä taisi olla melkeen puolet enemmän.
Pitäs melkeen mitata tuo prv + aw etupätkän pituus. Tullu kahteltua että se tulee jotenkin reilusti eteen se moottori ja vaihdelaatikko. Alle en vaan oo vielä päässyt.
Noheva poikahan mittaisi m46 & m45 pituudet kytkinkopasta laippaan, ja laskisi erotuksen.. Pitää kysellä kavereilta mittoja.
Pyöreitä laippoja on Volvoissa kahta kokoa, joista 200/700/900-sarjassa se isompi on aika paljon yleisempi. Kolmiolaippa on aina samalla jaolla.
M90:n kolmiolaippa sopii M45:seen, mutta onko niitäkään sitten ihan hirveästi tarjolla, niin se on toinen juttu.
Pyöreä laippa olisi ehkä helpompi ratkaisu, koska siihen löytyy kardaanejakin helpommin eri pituusvaihtoehdolla.
.
Kiitoksia tiedosta!
-
Laipanhan voi aina vaihtaa.
Miten tämä liittyy mihinkään?
Näihin on muutkin vastannut, mutta jos ajattelisi eikä keskittyisi haukkumaan kaikkia muita niin viestin idean olisi ymmärtänyt. Anteeksi että yritin auttaa, en tee sitä virhettä toiste.
-
Näihin on muutkin vastannut, mutta jos ajattelisi eikä keskittyisi haukkumaan kaikkia muita niin viestin idean olisi ymmärtänyt. Anteeksi että yritin auttaa, en tee sitä virhettä toiste.
Olis pitänyt lukea sun viesti useampaan kertaan - kesti muutama tunti ennenkuin aivot ja silmät teki yhteistyötä. Nöyrimmät anteeksipyyntöni. :idiot2:
-
Oliskohan ollu sitten lisäksi vielä niin, että D24:n M90 oli pyöreällä kardaanin laipalla, ja D24:n kardaanit oli saman mittaset M90:ssä ja M47:ssa.
Muistaakseni Volvomies89 kirjoitteli tällästä omassa TDi-745 -projektissaan...
-
Tuossa kardaanien pituuksia 200 sarjalaisessa. Auttaa vähän asiassa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=138.0
-
Tarkemmin asiaa pohdittuani tuli mieleen, että tuskinpa löytyy 900:n koriin riittävän pitkää kardaania mistään, jos käyttää M45 laatikkoa. Todennäköisesti ainut vaihtoehto on jatkaa kardaania, tai yhdistää kaksi etupätkää yhdeksi pidemmäksi, mikä olisi parempi vaihtoehto, kun sitten ei tulisi kuin yksi sauma.
-
Tarkemmin asiaa pohdittuani tuli mieleen, että tuskinpa löytyy 900:n koriin riittävän pitkää kardaania mistään, jos käyttää M45 laatikkoa. Todennäköisesti ainut vaihtoehto on jatkaa kardaania, tai yhdistää kaksi etupätkää yhdeksi pidemmäksi, mikä olisi parempi vaihtoehto, kun sitten ei tulisi kuin yksi sauma.
Minä uskaltaisin rohkeasti veikata että pervon kardaani voisi jopa olla liiankin pitkä, se on meinaan aivan älyvapaan pitkällä etuakselin etupuolella se moottori. Tehtiin meinaan testi, minä oikeasti mahduin istumaan konehuoneessa turbiinikopan päällä moottorin ja tulipellin välissä. Askin häntäkin on niin lähellä tulipeltiä, että laatikonpalkki on aivan itse tehdyn näkönen jossa isoilla kulmaraudoilla viedään tukikumia ehkä 20cm edemmäs kun etummaisetkaan askinpalkin reiät.
-
Minä uskaltaisin rohkeasti veikata että pervon kardaani voisi jopa olla liiankin pitkä, se on meinaan aivan älyvapaan pitkällä etuakselin etupuolella se moottori. Tehtiin meinaan testi, minä oikeasti mahduin istumaan konehuoneessa turbiinikopan päällä moottorin ja tulipellin välissä. Askin häntäkin on niin lähellä tulipeltiä, että laatikonpalkki on aivan itse tehdyn näkönen jossa isoilla kulmaraudoilla viedään tukikumia ehkä 20cm edemmäs kun etummaisetkaan askinpalkin reiät.
Niin niin. Mä jotenkin ajattelin, että tämä tulee pervolla, kun siitä niin paljon koko ajan puhutaan, mutta eipä sitä missää olekaan mainittu, että millä koneella tämä setti on ???
-
Pahoittelen puutteellista informaatiota. Punakoneella olis tarkotus tehdä, nähtävästi en aloitusviestissä muuta kuin "sivunnut" suunniteltua tekniikkaa..