Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 460GLE - 31.03.2016, 18:20:55
-
Rouvan käyttikseen ilmeni pari vk. sitten ongelmia käynnistymisen kanssa, joka on nyt sitten pikkuhiljaa pahentunu sietämättömäks.
Auto tekee välillä niin että sytytysvirrat kytkettäessä ETM ja moottorin vikavalo vilkkuvat yhtäaikaa, lämpömittari lähtee nousemaan ylöspäin ja menee yleensä maksimiin asti. Samaan aikaan konehuoneessa flektin rele napsuttaa tuuletinta päälle pois samassa tahdissa. Myös imuilman anturi piti napsetta.
Ja tällöin ei tosiaan auto lähde käyntiin.
Toisinaan ilmiö loppuu ja mittarivalot jää palamaan normaalisti, mutta auto ei silti käynnisty ennenku käyttää avaimen nollilla ja sitten käynnistää.
Vika ilmenee satunnaisesti, välillä toimii siis normaalisti. Välillä ei meinaa normalisoitua ollenkaan, akun kengän irtikäyttö tuntuis auttavan.
Kaikki sähkövehkeet toimii muuten normaalisti: valot, sisävalot, radio, vilkut ym ym.
Vikakoodeja ei ECUn osalta voi lukea sillon kun tekee tätä välkytystä.
Sen rauhoituttua antaa koodit ECM-720A (immobilizer communication) ja CI-211 (D+ signal missing).
Autossa oli vuosia sitten käynnistymishäikkää antennirenkaaseen liittyen, jonka sitten vaihdoin ja vika poistui.
Ilmaan on heitelty ehdotuksia CEM-boksin viasta. Mutta onko suorakylkisisssä V70:ssä vielä CEM:ä?
En äkkiseltään löytäny kojelaudan alta mitään sen näköstä.
Kaikenlaisia ideoita otetaan mielihyvin vastaan. :)
Lisätty youtubeen video: https://www.youtube.com/watch?v=Xrolp8cWS9Q
-
eikö tossa mallissa ole jo CEM-boxi?
Ainakin luulisi olevan kun sen verran uutta tekniikkaa jo konehuoneessa.
-
Ei nyt oikeen varmuutta löydy asiasta. Mielipiteitä tulee puolin ja toisin.
Lisätään taudinkuvaukseen vielä että testerillä ei saa yhteyttä ECU:n silloin kun vika on päällä.
-
En ole joutunut onneksi tutustumaan aiheeseen mutta tuollainen video näyttäisi olevan olemassa
https://www.youtube.com/watch?v=lRdXsCdvhVg
En tiedä helpottaako tilannettasi.
On vähän huono tuo mallivuosimerkintä mutta katsoppa nyt kuitenkin..?
-
Kiitti linkistä, ei vaan oman auton syövereistä löytyny tuommosta. =)
En oo kauheemmin autoa ehtiny tutkia, mitä nyt ECUn käytin pois paikoiltaan ja putsasin kontaktit.
Kävi mielessä sekin, jos boksissa ois joku juotos vähä irti. Sehän ohjaa just flektiä ja on yhteydessä noihin naksetta pitäviin antureihin, sekä tietysti se d-signaali tulee varmaan sinnekin.
Tänäänkin kun testailin niin kylmänä auto lähti täysin normaalisti käyntiin. Käytin siinä vähä lämpimäks, sammutin ja lukitsin ovet.
Hetken päästä menin takas autoon ja käynnistämään niin olikin vikatilassa.
Aika usein vika tuntuu just ilmenevän näin kun autolla ajetaan, sammutetaan ja hetken päästä pitäs lähteä jatkamaan. Tuntus että joku paikka vähä lämpenee ja jäähtyy, vois viitata huonoon/irronneeseen juotokseen...?
-
Ei taida CEM-yksikköä löytyä omasta autosta.
Tuo iCarsoftin I906 skanneri näyttäs uuskoppasista ainaki löytävän senkin listalle, omassa autossa ei löydä.
https://www.youtube.com/watch?v=ryLpOPsoHas