Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Makkara - 01.04.2016, 00:16:12

Otsikko: B200E -> B230E
Kirjoitti: Makkara - 01.04.2016, 00:16:12
Muutama tyhmä kysymys B200E -> B230E muutoksesta.

1. Onko vanhasta B200 alakerrasta hyödynnettävissä mitään osia, esim onko kampiakselit samoja?

2. Onko kaikki B230 alakerrat samanlaisia männiltään, kuopat? Poislukien tietysti B230K, jossa heron head.

Kanneksi tulee ihan perus 530. Noita mäntiä mietin lähinnä sen vuoksi, kun B200E:ssä on patit männissä, että saako ihan kannen tai lohkon tason laskemisella menetetyt puristukset takaisin?
Otsikko: Vs: B200E -> B230E
Kirjoitti: Joni- - 01.04.2016, 22:31:31
1. Kaikki muu on samaa paitsi männät ja lohko.

2. b230f, fd, fb keskenään samoja, 9.8 puristussuhde 530 kannella
b230a taitaa olla sama ku b230e, 10.3 (?) puristussuhde 530 kannella

Ei ny nii kauheesti puristussuhde laske vaikka b230f alakerralla.
Otsikko: Vs: B200E -> B230E
Kirjoitti: TVS - 01.04.2016, 22:50:47
Seiskan tapauksessa myös sytkäboksin numero on eri, mutta muuten ylläoleva on aika tarkka vastaus. Puristussuhde-ero 10.3 vs 9.7(tai 9.8, lähteestä riippuen), jotenka joku puolisen milliä tai vähä reilun jos pyyhkäsee tasosta vek niin se on siinä.
Otsikko: Vs: B200E -> B230E
Kirjoitti: Makkara - 02.04.2016, 01:11:01
Iso kiitos molemmille vastauksista, tässä tulikin jo kaikki tarpeellinen tieto :) :hg:
Otsikko: Vs: B200E -> B230E
Kirjoitti: suppo - 02.04.2016, 04:35:02
Onhan noissa runkolaakereissa eroja, vanha <-88 55mm ja uusi 88-> 63mm.