Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Andyks - 05.04.2016, 09:38:33
-
Potilas on n. 440tkm ajettu -05 mallinen V70 D5 5-vaihteisella automaatilla.
Varma tieto laatikkoöljyn vaihdosta on viimeksi 160tkm kohdalla. Huoltokirjassa on aukko 200-350tkm välillä. Itse olen nyt ollut omistajana 400tkm alkaen. Edellinen omistaja omistanut 350-400tkm, eikä ole laatikkoon öljyjä vaihtanut.
Ostaessani öljyt olivat puhtaat eikä palaneen hajua esiintynyt ja laatikko toimi hienosti. Ajattelin siis lykätä laatikon öljynvaihdon seuraavan jakohihnan vaihdon yhteyteen kesälle.
Nyt kuitenkin n. 2-3kk ajan on kylmänä on kuulunut kierrosten mukaan muuttuva ujellus. Oletin että tämä ujellus tuli turbosta, sillä edellinen Volvoni (manuaali) teki tätä kun moottoriöljyt olivat kylmät. Todennäköisesti kuitenkin tämä ujellus on tullut laatikosta? Löysin tästä foorumilta jonkin maininnan, mutta enää en löydä ko. ketjua.
N. pari viikkoa sitten huomasin ensimmäisen kerran että välillä laatikon ollessa viileä, pääsee kierrokset etenkin kolmosvaihteella karkaamaan normaalia ylemmäs ennen vaihtoa. Vaihdot kuitenkin tapahtuvat nätisti kuten ennenkin.
Nyt viime viikolla alkoi tuntua että kaikki vaihteet luistavat ennen kuin nopeus nousee yli 80kmh. Tuntuu siis että turbiini ei lukitu tätä pienemmillä nopeuksilla lainkaan. Ensin tuntui että reippaan moottoritiellä ajon jälkeen turbiini kuitenkin lukittui taas normaalisti, mutta ehkä n. 500km tämän jälkeen ei turbiini tunnu lukittuvan enää lämpimälläkään laatikolla.
Muistan lukeneeni foorumilta jonkin maininneen että näissä laatikoissa on yleisenä vikana tukkeutunut suodatin/sihti ja turbiini. Voiko taustalla olla tälläistä vikaa? Voiko kylmänä kuuluneesta ujelluksesta päätellä jotain? Pitäisikö laatikko siis viedä suosiolla jollekin automaattilaatikko pajalle, vai kannattaako yrittää öljynvaihtoa ensin? Öljynvaihdon ~250e menee täysin hukkaan jos laatikon joutuu kuitenkin aukomaan...
-
Kokeile ensin aamulla kylmällä koneella/laatikkolla lähteekö ryömimään ilman kaasua eteen/taakse, jos ei liiku mihinkään, kallistuisin turbiinin uusimisen puoleen
Tuleeko ujellus paikallaan vai ajaessa konehuoneesta? Ujelluksen lähteitä useita jos vain liikkuessa ujeltaa, esim pyöränlaakeri.
Itsellä ujelsi paikallaan ja kierrosten mukana rikkoutunut turbon kuminen imuputki, oli vaikea paikallistettava vika. Myös imusarjan putki egr:n ja venttiilikannen välissä kannattaa avata ja putsata mahdollisista tukkeutumista.
Yleensä aisinin 5v laatikon turbiini lukittuu vasta lämpöisenä n90km/h vauhdissa vasta ekan kerran kunnolla.
-
Kokeile ensin aamulla kylmällä koneella/laatikkolla lähteekö ryömimään ilman kaasua eteen/taakse, jos ei liiku mihinkään, kallistuisin turbiinin uusimisen puoleen
Tuleeko ujellus paikallaan vai ajaessa konehuoneesta? Ujelluksen lähteitä useita jos vain liikkuessa ujeltaa, esim pyöränlaakeri.
Itsellä ujelsi paikallaan ja kierrosten mukana rikkoutunut turbon kuminen imuputki, oli vaikea paikallistettava vika. Myös imusarjan putki egr:n ja venttiilikannen välissä kannattaa avata ja putsata mahdollisista tukkeutumista.
Yleensä aisinin 5v laatikon turbiini lukittuu vasta lämpöisenä n90km/h vauhdissa vasta ekan kerran kunnolla.
Kylmänä lähtee ryömimään eteenpäin normaalisti D päällä.
Ujellus kuuluu sekä paikallaan että ajaessa kierrosten mukaan muuttuvana. Alkaa kun moottorinkierrokset n. 1800rpm ja taso ja taajuus kasvaa kierrosten kasvaessa. Ääni on samanlainen kaikilla vaihteilla, ainoastaan moottorin kierrosluku vaikuttaa ääneen.
Ehkä noin 5km ajon jälkeen ääni häviää, kun moottori alkaa lämmetä.
Tuo oli tiedossa että ko. laatikon turbiini lukittuu kunnolla vasta korkeammissa nopeuksissa, mutta nyt on selkeästi laatikon toiminnassa tapahtunut jokin muutos. Aiemmin rauhallisessa kiihdytyksessä kierrokset eivät kovin paljoa yli 2000rpm nousseet, mutta nyt nousee helposti 3000rpm paikkeille. Rajummassa kiihdytyksessä kierrokset nousee helposti 4000rpm paikkeille ja auto kiihtyy kuminauhamaisemmin kuin ennen.
-
Vielä kokeilisin ottaa apulaitehihnan pois ja katsoa häviääkö ujellus moottorin käydessä ennenkuin alkaisin laatikkoa tutkimaan. Halpa konsti myös eliminoida laatikkovikaa on käydä nollaamassa laatikon opettelumoodi, jos siinä on mennyt bittipoikittain aiheuttaa myös mielenkiintoisia ilmiöitä normaaliajoon.
-
Laatikon suodatin tukossa? Pumppu kavitoi kylmällä= jäykällä öljyllä..
-
Itsellä on vastaavan tapainen ongelma mutta mitään ääntelyä en ole havainnut.
Eli vaihteistossa ei tuo turbiinilukko lukittu normaalisti vaan tuntuu luistavan.
Kiihdytyksessä kierrokset nousee normaalia enemmän ja tieliikenteessä n. 90 nopeudessa (mittarin nopeus) luki menee päälle.
Ja pienikin nopeuden lisäys avaa lukon ja kierrokset nousee suhteessa enemmän kuin vauhti lisääntyy.
Cruisella lukko pysyy päällä hieman paremmin.
Eli luistoa on, ja juuri Volvolla muun huollon yhteydessä tutkittu tuota seikkaa ja tuomiona vaihteisto remontti.
Eivät puhuneet mistään suodatin tukoksista, onko siellä sellaista?
Vaihteistoöljyt on vielä hyväkuntoisena.
Meikän peli on V70 D5 AWD -04 reilut 400000km takana.
Volvolla eivät korjaa vaihteistoja vaan vaihtavat uuden joka maksaa enemmän kuin auton arvo on.
Joten nyt pitäs etsiä kohtuuhintainen ratkaisu tai hukata auto pois.
Jonkin aikaa näilläkin luistoilla selviää mutta jossain vaiheessa meno varmaan loppuu.
-
Molempien viat vaikuttavat siltä, että laatikko on tiensä päässä. Pieni mahdollisuus on, että suodatin on tukossa. Todennäköisemmin laatikossa on sisäinen hyrdauliikkavuoto ja paineet karkaavat. Jarrupakat ei sen takia pidä. Siis vaihde luistaa, ei turbiini.
Kyllä niitä korjatakin voi, mutta maksaa. Halvinta voi olla etsiä purkaamolta ehjä laatikko.
Täytyy tosin samaan hengenvetoon sanoa, että Volvon automaatista ei ole kokemusta, mutta mersusta on ja tuskin tuo täysin erilainen on toiminnaltaan.
-
Kokeilisin öljyt vaihtaa jos sais liat huuhtelemalla vähenemään ja alkaisi toimimaan. Kun 20 litraa maksaa vajaa 60€ kotiin tuotuna ni kannattaa kokeilla.
-
Kokeilisin öljyt vaihtaa jos sais liat huuhtelemalla vähenemään ja alkaisi toimimaan. Kun 20 litraa maksaa vajaa 60€ kotiin tuotuna ni kannattaa kokeilla.
Lienee 2viikon toimitusaika Mannolilla. Ehtii tässä ajassa tulla jo runsas 2000km lisää mittariin... Lisäksi tarvitaan letkua ja mittakannua yms., josta helposti 20-30e lisäkustannus. Ja vaikuttaa sen verran ikävältä läträämiseltä, ettei oikein innosta tuota itse alkaa tekemään märässä ja kylmässä. :-[
Tyhmä kysymys, tuolla ohjeessa käsketään käyttää tunkkia ja pukkeja. Miksei vaihtoa voisi tehdä rampilla renkaat "maassa"?
Molempien viat vaikuttavat siltä, että laatikko on tiensä päässä. Pieni mahdollisuus on, että suodatin on tukossa. Todennäköisemmin laatikossa on sisäinen hyrdauliikkavuoto ja paineet karkaavat. Jarrupakat ei sen takia pidä. Siis vaihde luistaa, ei turbiini.
Kyllä niitä korjatakin voi, mutta maksaa. Halvinta voi olla etsiä purkaamolta ehjä laatikko.
On tuokin ihan järkeenkäypä selitys. Totesin tänään kun sain auton hetkeksi käyttööni, että kyllä se pienemmissäkin vaihteissa joskus lukittuu, mutta aikaa se vaatii helposti 15-20sek eikä välttämättä siis silti aina lukitu. Mistä voisi erottaa luistaako turbiini vai vaihteiden jarrupakka?
Purkaamon laatikotkin saattavat olla hyvin nopeasti samassa kunnossa. Niiden historiasta kun ei oikein ole koskaan tietoa.
Ainiin.. Tänään kurkin mittatikkua ja vaikuttaisi että kuumana laatikossa öljyn pinta yltää DO sanaan aivan kuten tässä kuvassa... jos johtuisi tästä, miksi oireet alkaisi vasta nyt?
(http://s9.postimg.org/w1rqw3zjv/ljytikku.jpg) (http://postimg.org/image/w1rqw3zjv/)
Tässä näkyy kun öljyä on kuumassa laatikossa DO-sanaan asti ja tosiaan 7dl oli liikaa.
Edit: Mitään vikakoodeja ei löydy moottorilta eikä vaihteistolta. Jostain luin että vaihteen luistaminen aiheuttaisi vikakoodin epätavallisesta kierrosnopeuserosta. En tosin ole varma koskiko tätä vaihteistotyyppiä vai uudempia...
-
Mistä voisi erottaa luistaako turbiini vai vaihteiden jarrupakka?
Eihän sitä oikein mistään erota. Turbiini on tehty luistamaan, mutta jarrupakat (tai on myös levykytkimiä) pitämään. Jos jarru ei pidä, kitkapinnat palavat eikä laatikko enää koskaan pidä ilman uusia osia. Tämä "viisaus" on 20 vuotta vanhoista mersuista. Nykyvehkeissä on sähköhydraulinen venttiilikoneisto, jota ensinnä epäilisin. Likainen tai kulunut, mutta ei jaksa pitää riittäviä paineita, jotta vaihteet ja turbiini lukittuisi. Täällä on varmasti joku, joka tämänkin asian "tietää". Minulla oli nyt vain vahva mutu ja aikaa kirjoitella... ;)
-
Katsoitko öljyn määrän auto käynnissä? Sammuksissa on tuolla toi öljyn raja.
-
Katsoitko öljyn määrän auto käynnissä? Sammuksissa on tuolla toi öljyn raja.
En tietenkään... Tästä voisi olla maininta tuolla FAQ:ssa öljynvaihto-ohjeen yhteydessä...
-
Torstaina imaisin laatikosta pari desiä öljyä pois ja laitoin laatikkoon Lubegardin ATF Flush (http://www.lubegard.com/~/C-178/LUBEGARD+Transmission+Flush) aineen. Noin 500km tuli ajoa ko. aineella ja tuntui että jo tämän aikana laatikon toiminta parantui.
Sunnuntaina vaihdettiin huuhtelemalla käyttäen n. 9litraa MAG1 öljyt sisään ja lisäksi laitettiin Lubegardin Platinum ATF Protectant (http://www.lubegard.com/~/C-113/LUBEGARD+Platinum+Universal+ATF+Protectant)
Laatikko tuntuisi taas toimivan aivan normaalisti. Hieman harmittaa ettei tullut vaihdettua öljyjä laatikkoon jo aiemmin, sen verran yksinkertainen operaatio oli.
-
Mistäs hommasit aineet?
Torstaina imaisin laatikosta pari desiä öljyä pois ja laitoin laatikkoon Lubegardin ATF Flush (http://www.lubegard.com/~/C-178/LUBEGARD+Transmission+Flush) aineen. Noin 500km tuli ajoa ko. aineella ja tuntui että jo tämän aikana laatikon toiminta parantui.
Sunnuntaina vaihdettiin huuhtelemalla käyttäen n. 9litraa MAG1 öljyt sisään ja lisäksi laitettiin Lubegardin Platinum ATF Protectant (http://www.lubegard.com/~/C-113/LUBEGARD+Platinum+Universal+ATF+Protectant)
Laatikko tuntuisi taas toimivan aivan normaalisti. Hieman harmittaa ettei tullut vaihdettua öljyjä laatikkoon jo aiemmin, sen verran yksinkertainen operaatio oli.
-
Mistäs hommasit aineet?
JN-trading (http://www.jntrading.fi/) Kaarinassa. MAG1-öljy (http://www.mag1.com/productdetails.aspx?id=d97f9a91-b8b5-4334-b42a-55f0b5c590fe) JWS3309 luokituksella maksoi 8.90e/litra. Huuhteluaine oli muistaakseni n. 15e ja Protectant n. 18e.
-
Ok, kiitokset.
JN-trading (http://www.jntrading.fi/) Kaarinassa. MAG1-öljy (http://www.mag1.com/productdetails.aspx?id=d97f9a91-b8b5-4334-b42a-55f0b5c590fe) JWS3309 luokituksella maksoi 8.90e/litra. Huuhteluaine oli muistaakseni n. 15e ja Protectant n. 18e.
-
Onkos kellään kokemusta tällaisesta lisäaineesta jonka pitäis lisätä kitkaa vaihteiston väärän luistamisen estämiseksi "Lubegard Dr. Tranny Instant Shudder Fixx".
Jossain keskustelupalstoilla on kehuttu ainetta.
-
Mistähän tota Lubergard Dr sais käsiinsä, kun 400000 km juuri täyttänyt V 70 D5 -03 tahtoo kanssa luistattaa.
-
Onkos kellään kokemusta tällaisesta lisäaineesta jonka pitäis lisätä kitkaa vaihteiston väärän luistamisen estämiseksi "Lubegard Dr. Tranny Instant Shudder Fixx".
Jossain keskustelupalstoilla on kehuttu ainetta.
Tuo Shudder fixi on kaketi tarkoitettu lähinnä asteittain lukittuvan turbinilukon kytkeytymis jurinoiden poistamiseen, joka on aikatavalla eri juttu kun varsinaisten "vaihteiden" luistelu. Sekin on vähän epäselvää, että lisääkö tuo aine kitkaa vaiko vähentää. Vähän sama varmaan kun STP:n stop smoket ja muut syylarin paikkausaineet. 400000km ajettu loota voi yksinkertaisesti vaan olla jo kitkapinnoiltaan ns. loppu ja täysin palvellut olematta kuitenkaan varsinaisesti rikki.
-
Uteliaisuutta hankin tuota "Lubegard Dr. Tranny Instant Shudder Fixx" ainetta ja tänään sen aineen lisäsin kootaan.
Testiajojen tuloksena voi todeta että kyllä se jotain vaikuttaa.
Eli ns. luisto kyllä väheni vaikka ei se täysin tilannetta normalisoinut.
No näillä mennään toistaiseksi, ja saapa nähä miten pidemmällä juoksulla tilanne kehittyy.
Hankin aineksen ebyestä rapit parikymppiä kustansi (pari viikkoo kesti tulla)