Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Baambu - 05.04.2016, 11:06:19
-
Baambun V70 D5 2007. Seilaa arkipäivät väliä Kuusankoski-Kouvola ja välillä käyntejä Kotkaa ja Loviisaan. Kämmentä pystyyn vastaantulijat...yritän parhaani mukaan morotella takaisin.
Hankintatarinaa:
Syksyllä 2015 työmatkan pidennyttyä oli katseltava sedani Omegan tilalle taloudellisempi kulkine. Perheenlisäystä oli myös tulossa, joten farmaria lähdettiin etsimään.
Kotipaikkakunnalta löytyi sitten sopiva Volvo V70 vuosimallia 2007,käyttöönotettu syksyllä 2006. Momentum varustetasolla + läjällä lisävarusteita. Tekniikkana 285tkm ajettu D5244T4+M66. Alla pyörivät Orestes 17" alut suht hyvillä kesäkumeilla.
Autoon vaihdoin heti aluksi öljyt ja suodattimen. Ikkunat saivat kalvot etusivulaseja myöten. Näillä mentiin kuukausi pari, kunnes kaverin yllyttämänä ladattiin autoon RevTonicin ohjelma ja DPF tyhjättiin. Penkissä näillä tuli 192hv ja 478nm. Yläkierroksilla tehoa uupuu, joka johtuu todennäköisesti aikas muurautuneesta imusarjasta (kiitos EGR).
Talvi 2015-2016 mentiin tällä lookilla
(http://s9.postimg.org/pmwkwm0wb/talvi2016.jpg) (http://postimg.org/image/pmwkwm0wb/)
Keväällä 2016 alkoi vannehammasta kolottaa ja koska joulukuussa JH-Soundin kautta tilattu BC-Racingin alustan tiedettiin saapuvan maaliskuun loppuun mennessä, oli siiheksi myös jotkut vanteet löydettävä. Heräteostoksena tuli hommattua Rota Grid vanteet koossa 9,5x18 ET35.
(http://s21.postimg.org/wsw6m3xn7/rota001.jpg) (http://postimg.org/image/wsw6m3xn7/)
Autoon vanteita sovittaessa ilmeni kuitenkin, että vanteet ovat eteen liian leveät ja liian pienellä ET:llä. Kaarien mankelointia mietittiin, mutta koska autoa ei ainakaan ihan lähitulevaisuudessa ole tarkoitus vielä maalailla, ei lokasuojien maalin lohkeilun riskillä viitsitty lähteä mankelointiurakkaan.
Rotat edessä
(http://s8.postimg.org/vlmechzwh/rotatedessa.jpg) (http://postimg.org/image/vlmechzwh/)
Rotat takana
(http://s28.postimg.org/rw6bkcxrd/rotattakana.jpg) (http://postimg.org/image/rw6bkcxrd/)
BC Racing BR alusta saapui ajallaan maaliskuun lopussa
(http://s14.postimg.org/drrznsrnx/bcracing.jpg) (http://postimg.org/image/drrznsrnx/)
Hetihän se oli auton alle saatava
(http://s15.postimg.org/3v915tp2v/bcedessa.jpg) (http://postimg.org/image/3v915tp2v/)
Vielä kerran kokeiltiin, josko ne Rotat sittenkin sopisivat. Huonolla menestyksellä.
(http://s29.postimg.org/ufi2ak8v7/rotasovitus.jpg) (http://postimg.org/image/ufi2ak8v7/)
Alustasarja alla
(http://s23.postimg.org/59gxhktk7/kev_t2016_001.jpg) (http://postimg.org/image/59gxhktk7/)
(http://s23.postimg.org/e768sobdz/kev_t2016_002.jpg) (http://postimg.org/image/e768sobdz/)
Kevätpesukin oli aika suorittaa. Työmatkaa kertyy 150km/päivä, joten auto likaantuu sen mukaisesti. Autodudesta ostetuilla aineilla kiilto saatiin palautettua kevyellä 3 tunnin jynssäyksellä. Pienpoistoaine oli kyllä ehdoton, koska auto oli alaosasta ja koko peräpäästä täysin mustien pikipilkkujen vallassa. ValetPron aineita voin kyllä suositella!
(http://s14.postimg.org/mzoti8o3x/kev_t2016_003.jpg) (http://postimg.org/image/mzoti8o3x/)
Koska Rotat eivät alle passanneet oli joku back-up plääni keksittävä. Vannetukusta hain sitten aidot 885:set 8x18 ET40 ja niihin päälle laatu LingLongit. Keulaa laskettiin vielä sentin verran ja ohjauskulmat säädettiin kohdilleen.
(http://s30.postimg.org/vykfsztkt/kev_t2016_004.jpg) (http://postimg.org/image/vykfsztkt/)
(http://s23.postimg.org/t5onn3qg7/kev_t2016_005.jpg) (http://postimg.org/image/t5onn3qg7/)
(http://s16.postimg.org/kmmyf2wep/kev_t2016_006.jpg) (http://postimg.org/image/kmmyf2wep/)
Kesä 2016:
Kesäkuva001 (https://postimg.cc/image/l0yuyf9a3/)
Kesäkuva002 (https://postimg.cc/image/9sghswakl/)
Kesäkuva003 (https://postimg.cc/image/t2f7c5m6d/)
Tehtyä:
- 9/2015 ikkunat tummennettu
- 11/2015 myllytetty/kovavahattu
- 12/2015 ohjelmointi
- 4/2016 BC Racing BR coiloverit
- 5/2016 vanteet 885 Lemans silver 8x18 + Linglong Greenmax
- 6/2016 Yatour soitinmokkula
- keltaiset polttimot lisäpitkissä ja sumareissa
- 8/2016 jakopääremontti 332tkm
- öljyjä ja suodattimia vaihdettu 20tkm välein (Liqui Moly 0W-30)
- 8/2016 PA-200 vahvistin
- 9/2016 336tkm:
- Proparts puslien jäykisteet etuapurungon pusliin
- Etualatukivarsien etummaiset puslat Proparts
- Etualatukivarsien taaemmat puslat Powerflex
- Alapallot TRW
- Talvikumit 205/50-17 Hankook iPike
- 12/2016 uusi abs kehä repsikan puolelle
- 1/2017 Maalipinta pinnoitettu
- 5/2017 etuovien vaimennus ja eteen Rainbow CL6.2 erillissarja
- 8/2017 kuskin puolelle uusi abs kehä ja pyöränlaakeri
- 8/2017 etuvalot kiillotettu (Special Auto Fix, Kouvola)
- ...
Suunnitelmissa/tekemättä:
- Atacama tai muu vastaava erikoissisusta houkuttelis niin maan perkuleesti
- mahdollisesti takaspoikka
- ...
-Pasi
-
Siisti kulkine O0 Vaikuttiko paljon kulutukseen DPF tyhjäys + lastutus ?
-
Pirun hieno kyl. :pomo: Mielestäni tuo perä näyttää niin orvolle ilman spoileria mutta makuasioitahan ne on. :)
-
Komee on, oon aina tykännyt näistä facelifteistä, mutta perse suorastaan pyytää spoikkaa! Daiffin kanssa samoilla linjoilla, on jotenkin orvon ja "köyhän" näköinen ilman spoikkaa, niinkuin on oikeastaan jokainen Volvon farkku ilman spoikkaa.
Muuten on nam, ja valkonen väri S*
-
En paljoa ehtiny ajella ennen DPF:n tyhjäystä ja ohjelmointia, joten vertailupohjaa kulutukselle ei oikein ole. Luulisin, että on tippunut. Polttoa se teki aika usein, joten siitä kulutukseen säästöä ainakin. Vastaavasti taas kun EGR ohjattiin myös pois pelistä, niin lisälämppäri on enempi päällä näin kylmissä keleissä, josta taas kulutusta lisää. Tuonne Spritmonitoriin (allekirjoituksessa) olen syyskuusta asti syöttänyt jokaisen tankkauksen. Sieltä näkee kivasti kulutukset ja kulut.
Takaspoikasta en oikein osaa päättää mitä mieltä oon. Toisaalta spoikka näyttää ihan ookoolle, mutta jotenkin olen nyt tykästynyt spoikattomaan perään, varsinkin tuon valkoisen värin kanssa. Saa nähdä jos mieli muuttuu, niin kai se katonjatke on tähänkin asennettava ;D
-
On kyl siisti peli kyl, vanteista 5/5 8)
-
Hommaat nyt vaan sen spoikan, kyl sä sit ymmärrät. ;)
-
Vähän camberia eteen niin kyllä ne rotat sinne istuu ;) Ihan jesin näkönen vehje muuten!
-
Pienellä tuo matka-ajossa näkysi menevän 8)
-
Laitetaas vähän kesäsiä kuvia, kun autokin kerran puhdas.
(https://s32.postimg.org/z79lwgjvl/IMG_20160718_160558.jpg) (https://postimg.org/image/z79lwgjvl/)
(https://s32.postimg.org/tnrmqu0yp/IMG_20160718_165053.jpg) (https://postimg.org/image/tnrmqu0yp/)
(https://s31.postimg.org/p3ei4s293/IMG_20160718_165156.jpg) (https://postimg.org/image/p3ei4s293/)
(https://s32.postimg.org/4038ho0o1/IMG_20160718_165132.jpg) (https://postimg.org/image/4038ho0o1/)
(https://s32.postimg.org/rxn4b1a0h/IMG_20160716_123211.jpg) (https://postimg.org/image/rxn4b1a0h/)
-
Hieno S*
Oon kade valkoisesta väristä. :)
-
Valkoinen on kans yks niistä väreistä jotka sopii täydellisesti konttiVolvon koppaan. Hyvännäköinen kyllä.
-
Itekkii tykkään tosta valkosesta kyllä. Puhtaana se on vähän haastava pitää, varsinkii ku ajoa tulee kokoajan. Maalausta alkais tämäkin olla vailla. Kiveniskemää puskurit ja kupeet täynnä. Tulevaisuudessa maalattava ainakin kyljet listoista alaspäin, puskurit ja konepelti.
Sisustasta pidän kanssa. Mustat puoli(keino)nahkajakkarat ja S60:n ratti. Kuskin penkissä tosin pikku repeämä, joka pitäis ompelijalla korjauttaa.
Yksi kuva vielä repsikan puolelta.
(https://s31.postimg.org/swql8ui2v/IMG_20160718_160630.jpg) (https://postimg.org/image/swql8ui2v/)
Olisiko kellään täällä foorumilla antaa lainaan jakopään lukitustyökalua, jos tähän sellainen on? Mielellään läheltä Kouvolaa/Kotkaa. Alkaa jakopääremppa olla sen verta ajankohtainen, että elokuussa ajattelin sen tehdä. Viimeksi tehty nelisen vuotta sitten kun mittarissa ollut 178tkm. Nyt 328tkm.
-
Jakopäätä ei tarvitse lukita. Kampiakseliin tarvitset lukitustyökalun että saa lopuksi väännettyä 300Nm kireyteen. Sen avaamiseen paras työkalu on pulttipyssy. Samoin tarvitset torx avaimen että saa väännettyä hihnan kiristysrullan sivuun. Itse tein sen hitsaamalla torxin lattarautaan. (5×50×550)
Tässä hyvä video aiheeseen. Ohjeet käy vaikka tässä vanhempi D5.
https://youtu.be/NOQse-cekKc
-
Jakopään osat haen ensi viikolla siniseltä.
Hihnasarja 31359568 204e
Vesipumppu 31293668 178e
Moniurahihnakin pitänee uusia, mutta sinisellä 54e, kun vastaava esim. skandixilla 30e ja samoin motonetissä 30e.
Mitä muilla maksaneet nuo jakopään osat?
Lukitustyökalusta kysyin, että saisiko lainaan tai paljonko maksaa oma, niin sanoivat että pulttipyssyllä vetevät vain kiinni.
-
Jakopään osat haen ensi viikolla siniseltä.
Hihnasarja 31359568 204e
Vesipumppu 31293668 178e
Moniurahihnakin pitänee uusia, mutta sinisellä 54e, kun vastaava esim. skandixilla 30e ja samoin motonetissä 30e.
Mitä muilla maksaneet nuo jakopään osat?
Lukitustyökalusta kysyin, että saisiko lainaan tai paljonko maksaa oma, niin sanoivat että pulttipyssyllä vetevät vain kiinni.
Kannattaa hakea Aisin vesipumppu esim. KL-varaosilta. Alta satasen pumppu ja orkkispumppu myös Aisin. Ainoa ero, että ei tule uusia pultteja pumpun mukana, mutta nekin pystyy ostamaan erikseen.
-
Kannattaa hakea Aisin vesipumppu esim. KL-varaosilta. Alta satasen pumppu ja orkkispumppu myös Aisin. Ainoa ero, että ei tule uusia pultteja pumpun mukana, mutta nekin pystyy ostamaan erikseen.
Kiitoksia vinkistä! Reilu 80e oli Aisin pumppu (+12e pultit) ja moniurahihna 25e KL-varaosilla. Hihnasarjan haen siniseltä, koska siinä ei juuri hintaeroa ollut.
-
Kesäloman puuhailuna pesin auton ja tein kevyen ylläpitovahauksen Autoglymin punaisella.
(https://s9.postimg.org/l0yuyf9a3/IMG_20160809_174827.jpg) (https://postimg.org/image/l0yuyf9a3/)
(https://s10.postimg.org/9sghswakl/IMG_20160809_174938.jpg) (https://postimg.org/image/9sghswakl/)
(https://s10.postimg.org/t2f7c5m6d/IMG_20160809_174923.jpg) (https://postimg.org/image/t2f7c5m6d/)
Viikonlopuksi jakopäärempan tarvikkeet. Hieman epäselväksi jäänyt vaihtoväli tuon oman osalta. Rekisteröity -06, mutta mallivuosi -07. Eli vaihtoväli 180tkm/10v? Edellisen kerran vaihdettu 178tkm kohdalla -11 tai -12 (tarkistan). Nyt mittarissa 331tkm, joten kai se alkaa olla vaihdon paikka, koska osatkin jo haalittu.
(https://s9.postimg.org/gycye8c2j/IMG_20160810_124710.jpg) (https://postimg.org/image/gycye8c2j/)
-
Mallivuoden mukaan kulkee hihnanvaihtoväli. Eli tuon ikäisessä on 5v tai 180tkm.
-
Omaan V70 D5 -06 jakopäähilut oli 170€ toimitettuna kotiin nimarkilta Gatesin osia. Apulaitehihna 31€ ja kiristin sille 63€ eli yhteensä 264€ ei kovin paha hinta minusta
-
Uusi hihnasarja vesipumppuineen asennettu. Yhden motonet pyrähdyksen joutui apulaitehihnan kiristimen merkeissä heittämään. Osille tuli kokonaisuudessaan 405 euroa hintaa. Sisältäen jakohihnasarja (siniseltä), vesipumppu+pultit ja moniurahihna (kl-varaosat), ja apulaitehihnan kiristin (motonet).
Samalla tuli mitattua suuttimien ohivuodot. 1 pytyssä hieman enempi ohivuotoa muihin verrattuna, muttei huolestuttavasti. Kaveri suositteli forten ainetta löpön sekaan. Onko täällä kokemuksia tästä?
Ruvennut urissa ja kiihdyttäessä veteleen toi vaunu. Epäilin alatukivarren puslia ja nosturilla kattoessa ainakin etummaiset kummaltakin puolelta revenneet ja antoivat reilusti myöten.
Polyuretaanipuslia oon jo aiemmissa autoissa käyttäny, joten tähänkin sellaiset noiden vakioiden tilalle saa tulla. Powerflexin hinnat on aika suolaset, joten yritin metsästää hiukka halvemmat. Powerflexiä tuli nyt kuitenkin alatukivarsien takapuslat ebaysta 69e. Samalla tuli shoppailtua etuapurungon pusliin insertit ebaysta 30e. Hintaa puolet powerflexin vastaaviin. Saa nähä millaset on.
Etupusliksi tilasin brakeparts.se sivustolta niiden uretaanipuslat. Hinta oli 55e toimituksineen. Sieltä kuitenkin ilmoitettiin, ettei tuotetta jostain syystä saakaan ja lähettivät rahat takaisin. Etupuslat tulee nyt vparts.se sivustolta. 92e jäi hintaa niille.
-
Kaveri suositteli forten ainetta löpön sekaan. Onko täällä kokemuksia tästä?
Volvoihin en oo laittanu, mutta ex Passattiin (TDI) tuli laitettua, ja hyvin tuo toimi, ei mitään ongelmia. Käynti tasoittui ja kulutuskin taisi vähän pudota.
-
LiquiMolyltä saa kanssa laadukkaita lisäaineita, jos sellaisia tarvii. Itse käytän ennakoivasti tuossa omassa Äxceessä LM 5139.
-
Edulliset nuo apurungon tukipuslat. Omat maksoi liki 100€ Europeantuningshopista tilattuna. :-[
-
Itsellä nyt käytössä Redline RL-2 josta kerrotaan seuraavaa:
"RL-2 diesel-lisäaine Erityisesti hyötyajoneuvoihin ja meridieseleihin. Kuten 85 PLUS, mutta ei sisällä setaani-boosteria, ja on tiivistetymmässä muodossa. RL-2 puhdistaa tehokkaasti ruiskutussuuttimet sekä voitelee pumpun ja suuttimet. Yksi pullollinen käsittelee 1100 litraa dieseliä. Pikapuhdistukseen 1 pullo 400 litraan dieseliä.
Keski-Uudenmaan Diesel: "Chevy-vanissa pelkästään voitelevuuden vaikutusta (uusilla suuttimilla) oli polttoaineen kulutuksen pieneneminen 1.5 litraa / 100 km"
Muun muassa Metro-Auto käyttää RL-2 diesel-lisäainetta."
-
Edulliset nuo apurungon tukipuslat. Omat maksoi liki 100€ Europeantuningshopista tilattuna. :-[
Noh...nuo jotka tilasin ebaysta ovat valmistajaltaan PM eli Parts Monster. Saa nähdä mitä ovat verrattuna Powerflexin tai Propartsin tekeleisiin ;D Toivottavasti sopivat paikoilleen.
Forten polttoainejärjestelmän puhdistus aine löytyi Kuovolasta firmasta nimeltä Koosa (nettikauppa Kiertokanki.com). Niillä sitä oli hyllytavarana hintaan 35,01e/purkki. Tiedä olisiko muuallakin ollut, mutta se osui ensimmäisenä netissä eteen.
Litkut laitoin suoraan tankkiin, joka palttiarallaa puolillaan. Katsotaan huomaako vaikutusta.
-
Noh...nuo jotka tilasin ebaysta ovat valmistajaltaan PM eli Parts Monster. Saa nähdä mitä ovat verrattuna Powerflexin tai Propartsin tekeleisiin ;D Toivottavasti sopivat paikoilleen.
Forten polttoainejärjestelmän puhdistus aine löytyi Kuovolasta firmasta nimeltä Koosa (nettikauppa Kiertokanki.com). Niillä sitä oli hyllytavarana hintaan 35,01e/purkki. Tiedä olisiko muuallakin ollut, mutta se osui ensimmäisenä netissä eteen.
Litkut laitoin suoraan tankkiin, joka palttiarallaa puolillaan. Katsotaan huomaako vaikutusta.
Tampereella ainakin Linnainmaan K1 katsastusasema myy Forten tuotteita ;)
-
Eilen käväisi kolmosen numeropötkö mittaristossa :D
(https://s10.postimg.org/kt8dcftb9/mittari333333.jpg) (https://postimg.org/image/kt8dcftb9/)
-
Eilen käväisi kolmosen numeropötkö mittaristossa :D
(https://s10.postimg.org/kt8dcftb9/mittari333333.jpg) (https://postimg.org/image/kt8dcftb9/)
Trippikin ajoitettu :D
-
On kyllä ajoitus osunut kohdalleen :o
-
Vihdoin tuli etupään puslia uusittua. Selvästi terävöity ja rauhottu käytös, melua kabiiniin tuli kyllä aavistus lisää. Uraherkkyyskin hieman väheni, tosin tää johtuu osaks rengaspaineista, jotka nostettii 2,8 -> 3,2.
Alapallot tuli samalla vaihdettua, vaikkei vanhoissa vikaa ollutkaan. Uusien paikoilleen laitto olikin epämukavaa, niinku olin foorumilta jo lukenutkin, mutta kyllä ne sinne koloihinsa antautuivat.
Uutta tuli:
- apurungon puslien jäykisteet. Ebaysta tilasin halvimmat, jotka osoittautuivat Propartsin (Professional Parts Sweden) tekeleiksi. 29,58e.
- alatukivarsien etupuslat. Vpartsilta tilattua Propartsia 89,19e.
- alatukivarsien takapuslat. Powerflexiä ebaysta 69,42e.
- alapallot. Motonetistä TRW:tä 35e/kpl.
Tällä viikolla ois tarkotus pyöräyttää uudet kumit eteen. Kesässä menny nyt ~25tkm ajolla yks pari edessä linglongeja. Ois kiva tietää kuinka paljon paremmin premiumi renkaat kestää. Maksavat tosin ainakin tuplat kiinoihin verraten. Noh tuolla 50e kappalehinnalla saa jo mennäkin sarja/kesä ;D
Talvirenkaiksi orkkis 17 Orestes vanteille tulen luultavasti ostamaan Hankookin Winter iPike RS W419 kumit koossa 205/50-17.
-
Tällä viikolla ois tarkotus pyöräyttää uudet kumit eteen. Kesässä menny nyt ~25tkm ajolla yks pari edessä linglongeja. Ois kiva tietää kuinka paljon paremmin premiumi renkaat kestää.
Kiva tietää, että ei noi linglongit muillakaan sen kauempaa edessä kestä :D Itsellä meni hantin puoli jo kankaille.. ;D Mulla kesti sentään kaksi kesää, eikä tosiaankaan oo hinnalla pilatut!
-
ite huomannu noil linglongeil yms 35 profiilisil et pakko pitää edessä etenki 3.3bar painetta tai kuluu ihan silmis ja keskelt etenki 235 leveenä itellä :)
-
Hyvin kestää linglongit. Omassa ex T-5Rssä oli ostaessa Continental SportContact 5 205/45R17 (oe koko)
11tkm ja edessä että takana 3mm pintaa. Srj kustantaa n. 850e itse suosin kiinalaisia. Täällä Suomen teistöllä ja nopeuksilla nuo halvimmat mitä saa on hinta/laatu suhteeltaan +10 perus käyttäjälle.
Eikä niissä continentaleissa ollut edes mainittavaa pitoa, sunny renkaissa oli enempi. 215/35R18
-
3,2 bar oon pitäny kesäsissä painetta niin edessä kuin takanakin.
Talveksi hommasin Hankookit 205/50-17 ja niissä nyt ollunna painetta 2,8. Marraskuun toinen laitoin alle ja siitä ajettu reilu 7 tkm. Ainakin vielä on pintaa ;D
Camberin säätöpultit odottelevat asennusta taakse, että saisi takarenkaat pikkasen parempaan asentoon kulumisen kannalta.
Ensimmäinen kerran sytytteli omakin mosse jouluvaloja mittaristoon viime perjantaina. Hyvä saavutus sinällään 60tkm ilman mitään.
"ABS/luistonesto vaatii huollon" ja "Jarruassistentti vaatii huollon". Nollaantuivat kun käytti virrat pois ja starttasi uudelleen. Perjantain jälkeen ilmestyi 3 kertaa samat tarinat, mutta nyt ovat pysyneet poissa pari päivää.
Pitänee nyt ensimmäisenä tarkastaa vetarien pulttien kireys ja sitten alkaa metsästää syytä abs antureista/kehistä jos vika tulee vielä uudelleen eikä poistu. Ja tietenki luetuttaa vikakoodit.
-
Ensimmäinen kerran sytytteli omakin mosse jouluvaloja mittaristoon viime perjantaina. Hyvä saavutus sinällään 60tkm ilman mitään.
"ABS/luistonesto vaatii huollon" ja "Jarruassistentti vaatii huollon". Nollaantuivat kun käytti virrat pois ja starttasi uudelleen. Perjantain jälkeen ilmestyi 3 kertaa samat tarinat, mutta nyt ovat pysyneet poissa pari päivää.
Oma kans välillä tehnyt samaa ja aiheuttajaksi todettu abs-anturi kuskinpuolella edessä.. Jotain kontakti(tms)häikkää ilmeisesti kun taas on ollut muutaman kuukauden oireilematta. :idiot2:
-
ABS vika paheni parin viikon aikana jo siihen, että heitti "Jarruvika pysähdy varoen" viestiä ja punaista huutomerkkiä. Nopeusmittari lopetti aina toimintansa punaisen huutomerkin myötä.
Vikakoodit anto herjaa kummastakin etuanturista. Sieltä suunnalta kun lähti vikaa etsimään, niin selvisi että kumpikin abs kehä edestä poikki.
Repsikan puolen sain vaihdettua, mutta kuskin puolen vetari on niin jumissa navassa kiinni ettei isolla moskallakaan irronnut. Pitänee rakennella vahva ulosvetäjä ja jollei sillä irtoa, niin kai se on lentävällä tai polttoleikkaamalla hajotettava ja uusittava vetonivel ja napa.
Noh saipa toisen kehän vaihdettua ehjään joulupyhiksi. Nopeusmittarikin lähti pelaamaan kun sai toisen puolen toimimaan edestä. Vaatii siis kolme ehjää anturitietoa, jotta osaa laskeskella nopeuden.
Kehät hain motonetistä 19,90e/kpl. Nivelen ja laakeroinninkin tilasin valmiiksi hyllyyn, jos joutuu hajottamaan. Niillä hintaa yhteensä 270e ja SKF:n tuotteita ovat.
-
Ai prkl, molemmat :o
Onko sulla paljon kilometrejä kertynyt? :)
-
Ai prkl, molemmat :o
Onko sulla paljon kilometrejä kertynyt? :)
Molemmille tuli kilometrit täyteen :D
2015 syyskuun puolvälissä tän ostin ja vähän reilu 65 tkm kertyny siitä. Tuolta allekirjotukset spritmonitor.de-linkistä löytyy lähes kaikki tankkaukset paria ekaa lukuun ottamatta.
-
Molemmille tuli kilometrit täyteen :D
2015 syyskuun puolvälissä tän ostin ja vähän reilu 65 tkm kertyny siitä. Tuolta allekirjotukset spritmonitor.de-linkistä löytyy lähes kaikki tankkaukset paria ekaa lukuun ottamatta.
Okei, meinaan auton kokonais kilsoja, kysyin vähä hölmösti :D
-
Okei, meinaan auton kokonais kilsoja, kysyin vähä hölmösti :D
Juujuu...350tkm pyörähti äskettäin.
-
Juujuu...350tkm pyörähti äskettäin.
Okei, runsas 100tkm enempi kun tolla mun bensiinillä :)
-
Talvi-ilmeestä kuva, kun auto pesty ensimmäisen kerran tän talven suolakurasta. Pitäis nyt pakkasta vaan... Valkoinen on kyllä mielestäni hieno väri tällai puhtaana :)
(https://s23.postimg.org/5w6dold4r/IMG_1569.jpg) (https://postimg.org/image/v27bvfeev/)
-
Ai että S* onko 17" vanteet? :)
-
Ai että S* onko 17" vanteet? :)
Tuossa yläpuolella olevassa kuvassa on V70 orkkis 17" vanteet :)
-
Tuossa yläpuolella olevassa kuvassa on V70 orkkis 17" vanteet :)
Juu. :)
-
Tää on kyl aika porno S*
-
On kyllä valkoinen facelifti freesin näköinen puhtaana ja noilla kiekoilla.
-
Kuskin etuoven kaiutin alkoi ilmojen lämmetty rätistä, niin laitoin kättä taskuun ja tilasin Rainbow:n CL6.2 erillissarjan ja SilentCoat vaimennusmattoa.
En yhtään arvioinut etukäteen paljonko vaimennusmattoa tarvii, joten tilasin suoraan 8m2. Etuoviin meni sitä kuitenkin alle 2m 2 :D Kerros ulkopeltiin ja kerros sisäpeltiin.
Ompahan sitten riittävästi varastossa takaovien ja kontin vaimennusta varten.
Pari kuvaa työn tohinassa jaksoin napata:
(https://s30.postimg.org/w3vew1k71/IMG_20170506_202725.jpg) (https://postimg.org/image/w3vew1k71/)
(https://s27.postimg.org/xeg789ufj/IMG_20170507_183045.jpg) (https://postimg.org/image/xeg789ufj/)
Sointi parani mukavasti vanhaan ilman diskantteja olleeseen etupäähän verraten :)
-
Laita varapyöräkoteloon ja takapyörön koteloihin nin kyllä sitä mattoo hukkuu.
Tein Tomppaan laajemmalti ja meni tuon verran. Ripaan on homma vielä vaiheessa kun en saanu riittävästi mattoo katoon. 9m2 ostin ja puolitoista pakettia on vielä jäljellä. :D
-
Eilen käväisi kolmosen numeropötkö mittaristossa :D
(https://s10.postimg.org/kt8dcftb9/mittari333333.jpg) (https://postimg.org/image/kt8dcftb9/)
Vuos, 2 kuukautta ja 55555km. Perushuoltoja tehty ja tänään talvikumit alle.
(https://thumb.ibb.co/cvCFY6/IMG_20171024_144940.jpg) (https://ibb.co/cvCFY6)
-
Se tuli BC-Racingin etupäällä kilometrin täyteen. Ihmetellytkin kun kevättalvesta asti on tuntunut niin matalalta keulasta. Nyt sitten öljyjenvaihdon yhteydessä sai vasta silmän käteen ja totesi, että jousihan se on poikki. Kovasti ei laatu vakuuta, kun ikää sarjalla 2,5 vuotta ja kilometrejä vähän reilu 100 tkm. Kai se on tuo meidän talven ystävä eli suola joka tekee tehtävänsä.
(https://thumb.ibb.co/mRs3rU/IMG_20180810_WA0011.jpg) (https://ibb.co/mRs3rU)
(https://thumb.ibb.co/jqFRd9/20180810_203651.jpg) (https://ibb.co/jqFRd9)
(https://thumb.ibb.co/hRciQp/20180810_202026.jpg) (https://ibb.co/hRciQp)
Mamasanilta tilasin uudet kilon jäykemmät jouset eli 62-220-6. Purkaessa sitten selvisi myös kääntölaakerien/yläjousilautasten kunto. Nekin sitten uudet JM Tuonnilta.
Osat vaihtui kätevästi tolpat ns. paikallaan. Yläpäät sai käännettyä pois tolpan päästä kaaren sisällä ja jouset mahtuivat nousemaan iskarin reijästä. Näin säästyttiin tolpan irroitukselta (=kulmat ketuiks) tai etuolka-akselin irroitukselta.
Samalla vaihtui eteen koiranluut Meyle-HD:n tekeleiksi. Motonetissä ainoat, joissa molemmissa päissä nivelen pulttia pystyy kiristöessö pitämään paikallaan lenkkiavaimella. Orkkiksissa kun on kuusiokolo. Saa nähdä kuinka kestävät Meylet ovat. 4 vuoden takuu niissä on.
Uusilla osilla autokin kulkee pitkästä aikaa suoraan, eikä syöksy heti ratista irti päästäessä ojaan.
Öljyiksi valikoitui Comma Voltech 0W-30 pitkään käytetyn (varmaan 5 viimeistä öljynvaihtoa = 100 tkm) Liqui Molyn sijaan. Tietenkin edullisemman hintansa perusteella. Saa nähdä onko mitään vaikutuksia.
-
Vuoden saa taas ajella tälläkin kipolla etiäpäin. Tais olla laiska inssi, kun ei kirjoitellut yhtään huomautuksia. Leimalle vaihdoin koiranluun taakse, otin lisävalot keulalta ja jokunen polttimo oli pimeänä.
Käytin ennen leimalla käyntiä etupuskurin irti ja selvitin vihdoin mistä ardic vuotaa vettä pihalle (vuotanut siis kevättalvesta asti). Vuotokohdaksi paljastui lämpötila-anturi.
Tilasin Autosalpaan uuden anturin, koska en ollut varma riittääkö pelkkä o-renkaam vaihto, koska antureitakin on kuulema ollut halki. Anturi tulikin jo tilauspäivänä, tästä propsit Kouvolan Autosalpalle!
Tänään sitten keulan kimppuun uudestaan ja ardic esiin. Vanha anturi pois kolosta ja kuten kuvista voi päätellä, halkihan se oli.
Ei muuta ku uutta pesään ja toivotaa, että vuoto lakkaa :)
(https://thumb.ibb.co/nh2wrV/IMG-20181027-WA0005.jpg) (https://ibb.co/nh2wrV)
(https://thumb.ibb.co/bJoEdA/IMG-20181027-WA0011.jpg) (https://ibb.co/bJoEdA)
(https://thumb.ibb.co/dBJQkq/20181027-144735.jpg) (https://ibb.co/dBJQkq)
Pahoittelut, että yksi kuvista on vinossa.
-
Akku tuli ilmeisesti tiensä päähän. Pitänee vielä kokeilla elpyisikö hieman vettä lisäämällä.
Ylläpitolaturilla se näyttää vielä lataantuvan vihreälle, mutta ei tunnu pitävän varaustaan. Sunnuntaisen Vantaan reissun (n. 300 km) jälkeen ajattelin, että kyllä se aamulla jaksaa ilman ylläpitolaturia startata vaikka Ardic onkin päällä. Noh...eipä jaksanut. Akkua on verottanut kyllä työmatkan lyhentyminenkin, joka on enää 10 km per siivu.
Miltähän vuodelta tämä vanha akku on? Osaako joku sanoa sen tuosta akun koodista? Auto on 2006 käyttöönotettu ja arvelen akun olevan alkuperäinen, mutta googlen ihmeellinen maailma tuotti niin monta eri vastausta sille, mikä pätkä koodista on valmistusvuosi, etten ole enää varma.
(https://i.ibb.co/P5qvKys/20181217-181830.jpg) (https://ibb.co/P5qvKys)
(https://i.ibb.co/GpHxM9t/20181217-181820.jpg) (https://ibb.co/GpHxM9t)
Tilalle tuli Exide EK950. Starttauksessa, joka on mielestäni ollut koko omistukseni ajan onnettoman laiska, on selvä ero vanhaan verraten. Hörähtää niin nopeasti käyntiin, että :) . Toivottavasti tällä mennään taas hetki, pitänee vaan käytellä ctekkiä ahkerammin. Varmaan joka toinen päivä.
(https://i.ibb.co/tP0TK15/20181217-175611.jpg) (https://ibb.co/tP0TK15)
Autolle annettiin näin joulun alla vähän hyvää ja käytin sen TJ Detailingilla pesussa, kiillotuksessa ja pinnoituksessa. Pintaan laitettiin Cartec Wax Guard -pinnoite. Palvelu on kyllä loistavaa ja jälki erinomaista, käykäähän tsekkaamassa https://www.facebook.com/TJDetailingKouvola/ (https://www.facebook.com/TJDetailingKouvola/). Kuvia löytyy omastakin koslasta tuolta,