Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: albbis - 06.04.2016, 07:48:31

Otsikko: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: albbis - 06.04.2016, 07:48:31
Kertokaas viisaammat mitä kannattaa tehdä.

Huomasin tossa joku aika sitten että pyörreläppäakselia säätelevä tanko (säätömoottorilta akselille) ei pysy enää imusarjan puoleisesta päästä paikoillaan. Hain jo uuden säätötangonkin, mutta sama homma. Vähän väliä pomppaa pois paikoiltaan.
Kysyin siniseltä tarjouksen tuon pyörreläppäakselin vaihdolle, mutta hinta on sen verran suolanen että ei oikein raaskis ruveta teettämään.

Eli mitä tehdä tuon akselin kanssa kun ei tunnu pysyvän paikallaan? Samalla hieman huolettaa kun tuntuu työntävän myös öljyä tuolta pyörreläppäakselin tiivisteestä, onko miten vaarallinen tuo vuoto ja pääseekö öljy miten helposti jakopäänhihnalle asti kun tuntuu jakopään suuntaan mukavasti puhaltavan öljyä...


Minkälainen homma on itse tehdä tuo pyörreläppäakselin vaihto + imusarjan puhdistus.

(http://s18.postimg.org/6l28lk085/IMG_20160130_WA0002.jpg) (http://postimg.org/image/6l28lk085/)

Kuva tuosta öljyvuodosta

Auto on -06, V70, D5, ajettu 199tkm
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: J2K - 06.04.2016, 09:13:47
Akseli on muistaakseni aika kallis. Jos alat purkamaan niin ruiskuputket irti ja suuttimet irti. Samalla sitten vaihdat niihin uudet tivarit ja kiristimet. Itse taivutin niihin hieman lisää jäykkyyttä ja asensin paikoilleen.   Nokka-akselin kanteen uusi tivari. Omassa hioin putkien päät 4000 santapaperilla kasatessa.  Ohjeen mukaan pitäisi laittaa uudet.
Sikäli tuo avaaminen kannattaa että kannesta saa kaivettua egr moskan pois.
Ei tossa luvassa kovin isoa vuotoa näytä olevan.
Laitoitko akselin niin päin että ne nastat on pallon takana? Silloin pitäisi pysyä jos pallo on ehjä.
Kannen annoin liueta vuorokauden löpöaltaassa ja sitten kaapimaan.
Rättiä kannattaa varata paljon, koska on paskaista hommaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: albbis - 06.04.2016, 09:40:30
Öö, mitkä nastat? En siinä huomannut mitään nastoja kun tökkäsin akselin paikoilleen. Kuppi mihin pallo vastaa tuntuu sinänsä sekin olevan aika löysän tuntuinen, tästä syystä ei tunnu pysyvän paikoillaan.
Mietin jo että millä saisin/ mahtuisin poraamaan reiän tuosta pallon ja kupin läpi että saa vaikka rautalangan laitettua estämään tuon irtoamisen.

Mitä kiristimiä tarkoitat?

Kaipa tuon vanhan akselin pystyisi tiivistämään jotenkin ettei tarvitsisi vaihtaa...???

Akseli on muistaakseni aika kallis. Jos alat purkamaan niin ruiskuputket irti ja suuttimet irti. Samalla sitten vaihdat niihin uudet tivarit ja kiristimet. Itse taivutin niihin hieman lisää jäykkyyttä ja asensin paikoilleen.   Nokka-akselin kanteen uusi tivari. Omassa hioin putkien päät 4000 santapaperilla kasatessa.  Ohjeen mukaan pitäisi laittaa uudet.
Sikäli tuo avaaminen kannattaa että kannesta saa kaivettua egr moskan pois.
Ei tossa luvassa kovin isoa vuotoa näytä olevan.
Laitoitko akselin niin päin että ne nastat on pallon takana? Silloin pitäisi pysyä jos pallo on ehjä.
Kannen annoin liueta vuorokauden löpöaltaassa ja sitten kaapimaan.
Rättiä kannattaa varata paljon, koska on paskaista hommaa.
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: Jorma - 06.04.2016, 09:58:34
Mitäs jo poistaa läpät kokonaan?
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: J2K - 06.04.2016, 10:41:37
Siinä säätötangossa on pienet olakkeet toisella puolella. Suuttimien kiristimet oli kyseessä.
Aika mahdoton homma tiivistää. Mulla oli enemmän öljyinen. Putsasin jarruspraylla paikat ja nyt välillä putsaan paperilla sen tihkuneen öljyn pois.
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: völvöxc60 - 06.04.2016, 11:15:09
Uusi tanko ei maksanut montaa euroa Volvolla, kun sellaisen hain V70 exääni. Laitoin sen väärinpäin, niin eipä irronnut noista väljistä muovikuulista 8)
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: albbis - 06.04.2016, 11:16:40
Mulla tankona on tuo "vanhan" mallinen tanko. Siinä imusarjan puoleisessa päässä on tuo pelkkä pallo mikä nyt ei sitte pysy paikoillaan. Väärinpäin tuota ei oikein pysty asentamaan :o

(http://s16.postimg.org/4wqequh9d/Capture2.jpg) (http://postimg.org/image/4wqequh9d/)

Väkersimpä töissä tollasen poraushimmelin, jospa sillä pääsis poraamaan ton pallon ja "vastakupin" läpi reiän rautalangalle.

(http://s27.postimg.org/j5hrk5k3z/2016_04_04_13_41_15.jpg) (http://postimg.org/image/j5hrk5k3z/)
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: völvöxc60 - 06.04.2016, 11:37:30
Mulla tankona on tuo "vanhan" mallinen tanko. Siinä imusarjan puoleisessa päässä on tuo pelkkä pallo mikä nyt ei sitte pysy paikoillaan. Väärinpäin tuota ei oikein pysty asentamaan :o

(http://s16.postimg.org/4wqequh9d/Capture2.jpg) (http://postimg.org/image/4wqequh9d/)

Väkersimpä töissä tollasen poraushimmelin, jospa sillä pääsis poraamaan ton pallon ja "vastakupin" läpi reiän rautalangalle.

(http://s27.postimg.org/j5hrk5k3z/2016_04_04_13_41_15.jpg) (http://postimg.org/image/j5hrk5k3z/)
Sanotaan näin sitten, että kääntämällä vastakkaiselle puolelle, kun reikä on sillä puolen tiukempi ;)
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: Aagis453 - 06.04.2016, 13:43:49
Moi!
Kävin eilen itselleni hakemassa uutta tankoa Hämeenlinnan Auto-Ilveksestä ja kyseinen asiakaspalvelija suositteli minulle ostamaan korjaussarjan tuohon vanhaan malliin, jos ei pysy kiinni. Sellaisia on siis saatavilla.

Itselläni oli kuitenkin uudemman mallinen, joten en sen tarkemmin perehtynyt asiaan. ::)
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: albbis - 06.04.2016, 13:49:12
Moi!
Kävin eilen itselleni hakemassa uutta tankoa Hämeenlinnan Auto-Ilveksestä ja kyseinen asiakaspalvelija suositteli minulle ostamaan korjaussarjan tuohon vanhaan malliin, jos ei pysy kiinni. Sellaisia on siis saatavilla.

Itselläni oli kuitenkin uudemman mallinen, joten en sen tarkemmin perehtynyt asiaan. ::)

Kysyin kyllä korjaussarjaa kun kävin uuden tangon hakemassa toissaviikolla Lahden Autosalvasta. Vastaus oli niin epämääränen tuon korjaussarjan suhteen, että jäi sellanen kuva ettei niitä enää ole saatavilla.
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: Aagis453 - 06.04.2016, 13:56:02
Varmaan hyllyistä löytyy lojumasta ja siksi yritti varmaan mullekin kaupata kylkiäisiksi.
Uskoisin, että selviät tuolla esittämälläsi patentilla hyvin.  :)
Se muistaakseni sisälsi juuri pienen poran ja pari kiinnityselementtiä, millä kyseisen moottorin kindermunayllätyksen tasolla oleva monen vuoden insinöörisuunnittelun tulos naulataan paikoilleen.   :idiot2:
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: awd5 - 06.04.2016, 23:21:47
Nuo osathan on tasalaatuisia  ;) Meillä oli samanlainen sohlo tuossa himpun alta 200 tuhatta. Onnistuin patentoimaan tuon reikäsysteemin, mutta ei siitä ikuinen tullut. Käytin pientä nippusidettä kiinnitykseen, niitä kerkesi katketa kymmenisen kappaletta, kunnes kulutti kannesta päin tulevan laipan reunan puhki. Ehkä syynä oli tuo nippusiteen reuna, kukaties pyöreä tavara olisi parempi.
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: volvotdi - 07.04.2016, 08:28:26
Mitäs jo poistaa läpät kokonaan?

Näin itse tekisin. Moottorin jättää surisemaan itsekseen ja lukitsee läpät auki asentoon. Tällöin kun läppien akseli ei enää liiku niin tukkii kunnolla väljistyneen reiän imusarjasta. Mitään eikä kukaan huomaa mitään eroa toiminnassa. Noitahan eliminoidaan mersuissa, VAGeissa ja bemareissa tämän tästä kun toteutus lähes yhtä lapsellinen kuin Volvossa.
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: Kojontti - 08.04.2016, 12:36:54
Näin itse tekisin. Moottorin jättää surisemaan itsekseen ja lukitsee läpät auki asentoon. Tällöin kun läppien akseli ei enää liiku niin tukkii kunnolla väljistyneen reiän imusarjasta. Mitään eikä kukaan huomaa mitään eroa toiminnassa. Noitahan eliminoidaan mersuissa, VAGeissa ja bemareissa tämän tästä kun toteutus lähes yhtä lapsellinen kuin Volvossa.

Kyl mä huomasin ainakin alaväännön vähenemisen kun läpät oli auki koko ajan. Itse pistin pienen vetojousen vetämään/pitämään tankoa paikalleen.
Otsikko: Vs: V70 D5 Pyörreläppähässäkkä
Kirjoitti: volvotdi - 08.04.2016, 13:39:35
Kyl mä huomasin ainakin alaväännön vähenemisen kun läpät oli auki koko ajan.

Korvien välistä johtuvaa... ;) Manuaalissa ja pienellä osakaasulla on merkitystä olemattoman vähän, koska muutoin läpät ovat täysin auki.