Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Volley740 - 06.04.2016, 23:43:13
-
Moro. Elikkä 740 2 litranen ruisku, -90vm kattivehe. Ei lähe stattilla käyntiin, hinaamalla lähtee. Jonkun aikaa tehny sitä et lähtee vajaalla tankilla huonommin käyntiin, hytkyy ja nytkyy tovin kun käynnistyy. Vaihdettua osaa, bensapumppu, pa suodatin, tulpat, tulpanjohot, virranjakaja putsattu. Missä voisi olla vika?
-
Ruiskun valkoinen rele tekee välillä tommosia outoja, sen vois koittaa vaihtaa. Oliko tässä pelkästään tankinsisäinen pumppu?
-
Koitinkin purkaamolta otettua relettä, pitkulainen ja valkoinen isohko mötkäle keskikonsolin sisällä? Ei muutosta käynnistymiseen.. Tietääkseni yhdellä pumpulla..
-
pitkulainen ja valkoinen isohko mötkäle keskikonsolin sisällä?
se just
Tuntuu ettei siellä iso vika ole jos kerran hinamalla lähtee. Jos olisi dieseli niin sanoisin että puristukset puuttuu. Mutta tuskin vinossa semmosta ongelmaa
-
Itellä oli joskus virtalukon pohjassa k.o vika. Jopa yleismittarillakin näytti kunnossa olevan muttei kumminkaan käytännössä toiminu.
-
Kuinka sen virtalukon pohjan saa mitattua sit?
-
MIttasin yleismittarilla johtavuutta/ohmeja. Mutta minun tapauksessa se ei kumminkaan sitten käytössä kuorman kanssa yhdistäny oikein. Potkumuovi pois ja 2 ruuvilla kiinni pohja.
-
Sähkökuvista löyty totuustaulu mittauksia varten...
-
Ei oo vielä tullut mittailtua virtalukonpohjaa mutta mites tuo bensapumppu eikös kuulus ääntää kun virtoja kääntää päälle taikka releet naksua?
-
Jep tuo valkoinen rele napsuu kun kääntää virrat päälle, jos sulla tankinsisäinen pumppu niin sen tarkistaminen on helpoin kun avaa tankinkorkki ja kuuntelee miten ääntää kun vääntää avaimesta
-
Pitää huomenissa rele koittaa naksuuko, muttei ääntä ainakaan kuulunut silloin ennen pumpun vaihtoa eikä sen jälkeen..
-
Rele naksuu mutta pumppu ei äännä.. :-\ mistä seuraavaks ehtimään? Pumpulle menevältä liittimeltä virtoja mittaamaan?
-
Eli sulla on ainoastaan tankinsisäinen pumppu? Tarkista se piuhojen läpimeno tankkiin, todella surkeassa kunnossa "välillä"
-
Virta tuli siihen pumpun liittimelle, 3 johtoa ja vaaleenpunaselle virta tuli startatessa ainoastaan. Lupaili jo, kerran hörähti joka startilla vaan ei lähde siitä huolimatta. Samalla mittailessa huomasin et tankin täyttöputken vierestä sisäpuolelta oli alipaineletkun näkönen letku irronnu siitä putkesta, liekö ollu vaikutusta. Miten lie voisko olla bensalinja tukossa kun vuotaa bensaa suodattimelta moottorille lähtevästä letkusta suod. päästä?
-
Kyllä tuossa on 2 pumppua. Siirtopumppu tankissa ja painepumppu pohjassa suodattimen luona. Siirtopumppu voi olla mennyt, siinä on myös oma sihti. Irronnut letku oli ehkä tankin huohotus.
Irrotusohje
https://www.volvoclub.org.uk/faq/FuelTankSenderReplacement.htm
-
Joo niin voi muuten ollakki.. Sulakkeet on kahelle pumpulle fuel pump ja fuel pump (in tank) ja täähän on ruiskukone.. Virrat päälle käännättäessä kuulu nakutussarja konehuoneesta.
-
Pystyykö sitä siirtopumppua millään lykyllä testaamaan/toteemaan vialliseksi? Kun pitäisihän siitä huolimatta ite b.pumpun hurista virtoja kääntäessä? :-\
-
Niin tuliko virrat sinne "mädäntyneelle" tankinläpimenolle asti? Jos ei niin voi syöttää voltit suoraan siihen, silloin kuule kyllä jos suristaa. Mutta voi vika olla myös siinä läpimenossa eli virrat ei kulje pumpulle asti. Silloin ei auta kun purkaa pumpputelinettä tankista ja testata pumppu irrallaan
-
Mietin vaan ettei se siinä olisi mutta täytyy vielä tsekata.. kun entinen läpivienti oli tosiaan mädäntyny vaa vaihoin kokonaisena pakettina pumpun jalkoineen/läpivientineen..
-
Se auton alla oleva painepumppu, suurinpiirtein suoraan kuskinpenkin kohdilla, pitää kyllä selkeän tunnistettavaa ääntä toimiessaan. Virrat kytkettäessä pitäisi pienen hetken surista, ja startattaessa pyöriä koko ajan kuten käynnissä ollessakin.
-
Homma on ollut nyt hieman hautumassa ja nyt paremmalla aikaa pääsi auton kimppuun. Auto meinaa lähteä käyntiin, on ihan huulilla vaan ei ihan. Tuli vaan sellanen mieleen et onko mahollista että bensapumppua vaihtaessa on vaihtunut järjestys läpiviennin letkuloilla, vaikka olevinaan niin tarkkaan vielä katoin. Koska ruiskutussuutinten linjasta lähtevältä letkulta, mikä menee pa suotimen takapäähän, niin siitä tulee nipan ja letkun välistä ainetta reilun ajan sen jälkeenkin kun on kokeillut käynnistää.. Joten pitäisikö letku vaihtaa/pää tiivistää klemmarilla, et vetääkö ilmoja tosta välistä. Vuoto tullut suodattimen vaihon jälkeen. Surinoita/hurinoita ei kuulu virtoja käännättäessä vieläkään, ainoastaan se kolmen nakutuksen sarja konehuoneesta jota en ole saanut yksin paikannettua. Siirtopumppuun en ole vielä koskenut, sekin saattaa olla ollut jo tovin sijoillaa..
-
Ja onko pumpuissa eroavaisuuksia, ei ainakaan ulkopuolisesti suuria, nykyinen pumppu 740 2.3 volvosta..?
-
Onko tankki täynnä bensaa vai puolillaan? Jos tankkipummpu on sökö, niin sieltä ei pensaa riitä, jos tankki on vain puolillaan. Voisi kokeilla lisäämällä tankkiin 20 litraa pensaa, jolloin pensaa tulee, vaikka tankkipumppu ei toimikaan.
Kokeile löysätä hiukan moottoritilassa pensaputkea ja käännä vireat päälle. Pitäisi suhuttaa pensaa moottoritilaan.
(Kaveri sammuttajan kanssa valmiina.)
-
Kiitoksia vinkistä, lisäsin 20litraa ja kokeilin niin samalla tavalla on tosi hilkulla lähtemään käyntiin, mutta ei kuitenkaan ihan lähe. Bensaa varmastikkin saa mutta saakohan tarpeeksi..
-
Auto on kesän ja syksyn ajan ollu lepäämässä, ollut vara-autona varalla. Kesän aikaan sai sen verran tutkittua että pohjan puolen pumpun piuha oli vähän huonosti kiinni jonka kiinnittyksen jälkeen kokeilin nii lähti käyntiin, en tiedä oliko siinä osa vikaa vai oliko vain satunnaista tuuria. Auto ei vieläkään tuntunut käyvän kaikilla, hytkyy ja kierrosta annettaessa polttaa putkessa. Pitää varmaan alkaa sytystä tarkistamaan kun tarvii ehken auton ajoonkin jopa.. Samalla pitäs korjata pohjapuolen pumpulta liittimet jotka vuotaa, varmaan korjaantuu vain uusimalla banjo liittimet? Oisko viisaammille vinkkejä antaa rassuusee n?
-
Auto käykin taas kaikilla! Tänää aattelin et katon virranjakajan kannen et onko mahollista olla väärin vaa eihän se ole, johtoja laittaessa rupesin miettii et oliko nyt oikee järjestys nii sit tuliki ilmi et ei ollukkaa nii sillä korjaantu :) mitenkä lie onko nuita siirtopumpun/suodattimen banjoliittimiä uusilla vanhuuden myötä, kun eivät pidä vaikka on uudet prikat kaikissa. Vai voiko olla et jos tuohon on tarvike suodatin tullu nii vuotaa, kun näyttää et suodattimen reuna vastine liittimelle on kaareva ja banjon pultin juuriosassa on tasanen pinta vain. Onko vaikutusta?
-
Ainiin ja lambdan valo syttyi taas, nyt liikkeelle lähdettäesaä, onko sillä millaista vaikutusta aikasenpaan huonosti käynnistymiseen?
-
Meinaa ne banjot olla joskus huonoja, silloin ei taho pitää. Jos banjo ei muuten ihan surkea ole niin sen tasopinnat voi yrittää vaikka lattaviilalla + hienolla santapaperilla tasoittaa
-
Vuodot sain korjattuu uusil banjoilla ja osat kupariprikoista uusin usiiteiksi ja osan ihan niiksi itsekseen. Käynnistyttyä kävin vähän epätasaiseksi,tyhjäkäynnil humppasi ja lambdan valo vilahti kerran. Kieliikö se vain anturista vai muustakin?
-
Vikakoodien luku kertoisi, mutta vilahdus kertoo vain että kiekat meni hirveen alas. Imusarjantiiviste falskaa perinteisesti, tai alipaineletkut? Ihan perusjutuista se lähtee...
-
Ainiin ja lambdan valo syttyi taas, nyt liikkeelle lähdettäesaä, onko sillä millaista vaikutusta aikasenpaan huonosti käynnistymiseen?
"Huonoissa" lähdöissä tekee noin, eli jos nostaa kytkintä niin että tahtoo sammua lähdössä, menee varmaan laihalle/rikkaalle.
Saatko vikakoodeja? e: Kuten TVS kirjoitti niin perusjutut kuntoon alkuun jos ei ole tehty.
-
Viimeks kun vikakoodeja yritin luettaa niin just sillon ei palanu lambdan valo nii ei löytyny mitään... Auto pelas sillon ennen kun vuodot korjasin niin täydellisesti vaan vähittellen huonommin ja huonommin.. nyt ei käy oikeen mitenkään vaan hytkyy ja on kuin huulilla lähtee käyntiin.. Mietin et oisko lambdan anturi kannattanu uusia, voiko vaikuttaa noin satunnaisesti?
-
Kiitokset viisaimmille neuvoista, auto on ollut kuukauden päivät ajossa. Viimeisen vian paikallistin tankin pumpun ja pohjapumpun välisestä letkusta joka oli tukkiutunut, myös tankki tuli puhdistettua, jossa oli vettä pohjalla! ;)
-
Kyseiseen vehkeeseen liittyen onko kukaan korjaillut sellaista vikaa kun nopeusmittari ei näytä mitään. Et onko perässä joku nopeusanturi?
-
Perässä on anturi, mutta mittaristot surullisen kuuluisia sekoilemisistaan.
-
Ookei. Mittari hommaa en oo kerenny tutkia. Vaan pitkäänpä auto pelasi ilman ongelmia. Nyt ei käy lämpimänä kunnolla, lambda arvot vikakoodien mukaan vituillaan ja paukuttaa imuputkessa toisinaan kun antaa enemmän kaasua. Voiko olla et katti sotkee jos sisuskalut irtoilleet, lambda just ennen kattia. Mikähän tuon paukutuksen tekee, liekö sytytys liian aikasella?
-
Taas lisää eteenpäin teetty vaan ei vieläkään selviä.. Tarvike katti vaihettu ja putkisto puhdistettu. Ei ota kierroksia kunnolla ja puputtaa ja sihittää putkessa. Enemmälti kun rämpyttää kaasua niin lopulta ottaa kiekkaa ja reilummin kun antaa nii alkaa paremmin käymään. Antaa vikakoodin lambda-arvo liian rikas/laiha osakuormalla. Anturi vaihettu syksyllä, ei ollut alkuperäinen vaan piti olla hyvä merkki, paketissa ei sen kummemin mallia ollut. Löytyykö viisaammilta vinkkejä?
-
Käykö ilman lambdan johtoa paremmin? Entä mitä tekee jos tyhjäkäynnillä nappaa bensanpaineensäätimeltä letkun irti, mulla meni juuri omasta 240:stä par vko takaperin bensanpaineensäädin rikki sillai että se suoti letkua myöten bensaa pesään, kävi tosi hassusti tyhjää ja kaasuvaste oli erinomaisen vaihteleva, yli 3500rpm pääasiassa toimi OK mutta hiukan puuttui vetoja.
-
Ookkei. Säätimeltä / oliko massamittarilta käytin piuhaa käynnissä ollessa irti eikä vaikuttanu mitään. Mikä siinä heti putsarin jälkeen moottorille menevällä putkella on. Lambda pitää koittaa viel.
-
Vaikuttais ilmamäärämittarivialta jos sen liittimen irroitus ei vaikuta mitenkään. Vikakoodien lukuun mars.
-
Pienestä alkaakin kuulostaa siltä. Millä testerillä saa siitä luettua koodit? Kun volvon oma vilkkuledi systeemi ei taija näyttää niin tarkkaa vikaa. Huomenna ois auto menos pajalle kun ei tunnu omissa käsissä vikaa löytyvän.
-
Auto kävi pajalla. Vikakoodeissa samaa lambda-anturia herjannut ja sylintereiden puristukset ok. Ei maha lambda puolen vikaa enää olla. Pitäs varmaa virranjakaja, hiili ja tutkia tarkemmin halkeamien varalta ja ettei ole moottorin imuputki ettei ole rikki..