Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tille - 07.04.2016, 18:22:37
-
Ongelma otsikossa. Bensavalo palaa ja 40km matkaa kotiin ei muutakuin asemalle ja tankkaamaan, ei PRKL luukku aukea vaikka miten "rämppäisi" keskuslukitusta. Ukko autoon ja toiveena että aine riittää kotiin asti, riitti. Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Onko jokin "varasysteemi" millä luukun saa auki vai pitääkö vaan käyttää sitä pientä lievää väkivaltaa ja rikkoa systeemi/luukun kansi?
-
Jos en väärin muista niin kontin puolelta sivuverhoiluja purkamalla pääsee luukun avaamaan.
-
Jos en väärin muista niin kontin puolelta sivuverhoiluja purkamalla pääsee luukun avaamaan.
Paksin sisältä otin verhoilun auki mutta ei löytynyt "pimeydessä" mitään mikä olisi luukun avannut :(
-
Tuommonen löyty jostain vanhasta ketjusta
"Tavaratilan oikeassa paneelissa on irrotettava
luukku. Irrottakaa se, työntäkää käsi
sisään ja etsikää luukun sähköinen lukko – se
sijaitsee suunnilleen polttoainesäiliön luukun
takareunan sisäpuolella. Vetäkää lukkomäntää
suoraan taaksepäin."
-
Tuommonen löyty jostain vanhasta ketjusta
"Tavaratilan oikeassa paneelissa on irrotettava
luukku. Irrottakaa se, työntäkää käsi
sisään ja etsikää luukun sähköinen lukko – se
sijaitsee suunnilleen polttoainesäiliön luukun
takareunan sisäpuolella. Vetäkää lukkomäntää
suoraan taaksepäin."
täytynee mennä koettelemaan ja etsimään, bensa niin vähissä että luukku olisi saatava auki
-
Itselläni oli myös se sähkömoottori rikki viime vuonna. Hämmästyttävän helposti sain luukun auki. Avasin peräkontin nurkassa olevan verhoillun luukun ja työnsin käteni kohti polttoainesäiliön kohtaa. Tunsin käteeni moottorin ja vedin sitä mäntää hiukan. Sitten luukun sai auki. Tuo onnistui siis täysin tietämättä, millaisesta osasta on kyse. Täältä palstalta löysin huoltoasemalla ollessani tuon em. ohjeen, josta oli suuri apu.
-
Joops, hyvin helppo jopa pimeässä käsikopelolla löytää se lipare josta taaksepäin vetämällä luukku aukeaa. Itse ryhdyin lukkoa tänään oikeasti korjaamaan kun auton kylkeä paukuttamalla vaimo ei enää saanut luukkua auki ;D Tähän asti kikka on toiminut.
Tavaratilasta se pieni sivuluukku pois ja sitten taittaa sitä vaahtomuovia sivuun niin sieltäpä valkoinen mötikkä jo pilkistääkin. Lukko on kiinni vain kahdella torx ruuvilla ja nekin avataan auton ulkopuolelta eli ne salvan molemmin puolin olevat pikkuruuvit. Toisella kädellä pitelee lukkoa ja toisella avaa ruuvit. Johto kannattaa irroittaa vasta sitten kun on ruuvit avattu ja lukko keploteltu sieltä onkalosta pois tavaratilan puolelle. Jostain syystä mulla lukko meni lukkoon nätisti mutta ei jaksanut avautua. Purin koko höskän eli kaikki ruuvit pois ja kuoret auki. Hyvin simppeli homma. Putsasin ja rasvasin uudelleen kevyesti kaikki kitkapinnat ja sen lukitustapin tiivisterenkaan voitelin silikoonirasvalla. Ehkä hieman keveämmin alkoi liikkumaan. Lopuksi runkalsin johtoa muutaman kerran eestaas ja hieman crc:tä liittimiin. Alkoi lukko toimimaan mainiosti.
Johto on muuten minusta liian kireällä. En saanut yhtään löysemmäksi kun oli jossain niin tiukasti. Epäilys et tuo ylikireä johto oli syypää ja kontaktihäiriö oli ainakin osaksi syypää toimimattomuuteen.
Erittäin helppo homma. Kuka vain pystyy tähän :)
-
Meillä oli tänään sama ongelma V70 1999:ssä ja se ratkesi suomi 24 sivulta löytyneellä ohjeella: Apumiehen puoleisessa ovevessa oleva keskuslukituksen kytkin ei ollut keskiasenossa, jolloin luukkujen avaus ei toimi. Vähän vaan harmitti kun ehdittiin purkaa puolet takakontista :D
-
Meillä oli tänään sama ongelma V70 1999:ssä ja se ratkesi suomi 24 sivulta löytyneellä ohjeella: Apumiehen puoleisessa ovevessa oleva keskuslukituksen kytkin ei ollut keskiasenossa, jolloin luukkujen avaus ei toimi. Vähän vaan harmitti kun ehdittiin purkaa puolet takakontista :D
Selvennätkö että mikä moinen kytkin on kun en nyt heti keksi. Onko autosi muuten mk1 vai mk2 V70?
-
-99 eli mk1, -00 tuli pullaposket.
-
Mulla ollu-00, ei ollu pullia. Tais tulla aivan loppuvuodesta.
-
-00 vuosimalli oli Classic vielä vanhaa, mutta -00 sai myös tosiaan jo pullaposkena.
-
Juu... juuri v70-06 ostaneena tuo luukun lukko kenkkuilee... otin irti, purin ja kasasin, hain purkaamolta toisenkin ja tein samat hommat... Edelleen ei toimi - tosi toinen toimii niin että kaukosäätimestä kyllä avattaessa lukitusta luukun lukko aukeaa mutta eipä sitte toimi toisin päin eli mene lukkoon...
-
Juu... juuri v70-06 ostaneena tuo luukun lukko kenkkuilee... otin irti, purin ja kasasin, hain purkaamolta toisenkin ja tein samat hommat... Edelleen ei toimi - tosi toinen toimii niin että kaukosäätimestä kyllä avattaessa lukitusta luukun lukko aukeaa mutta eipä sitte toimi toisin päin eli mene lukkoon...
Siinä luukun lukon lukituksessa on viive, eli se on säädetty tietyn ajan jälkeen menemään lukkoon..
-
Siinä luukun lukon lukituksessa on viive, eli se on säädetty tietyn ajan jälkeen menemään lukkoon..
Juu, käsittääkseni noin 10 sec... mutta mitään ei tapahdu muutamaan minuuttiin...
-
Juu, käsittääkseni noin 10 sec... mutta mitään ei tapahdu muutamaan minuuttiin...
Se viive on minuutteja ennen kuin lukittuu.
-
Juu, jos aamusella lähtiessä on lukossa ennen kuin avaat auton niin toimii se. :)
-
Juu, jos aamusella lähtiessä on lukossa ennen kuin avaat auton niin toimii se. :)
Ok, testataan. Kiitos.
-
Juu, käsittääkseni noin 10 sec... mutta mitään ei tapahdu muutamaan minuuttiin...
On se aika minuutteja.
-
On se aika minuutteja.
Ok, testaan. Kiitos!
-
Ok, testaan. Kiitos!
Se viive on tehty sitävarten että huoltoasemalla voi laittaa auton lukkoon kun alkaa tankkaamaan. Jossain päin maailmaa kun rosvot nappaavat autoja huoltoasemilta.
-
Se viive on tehty sitävarten että huoltoasemalla voi laittaa auton lukkoon kun alkaa tankkaamaan. Jossain päin maailmaa kun rosvot nappaavat autoja huoltoasemilta.
Just näin ja tankkauksen ajaksi voi jättää arvotavarat autoon lukkojen taakse.
Viive on 10min... ohjekirjan sivu 88. Siellä muutakin infoo.
-
Juu, käsittääkseni noin 10 sec... mutta mitään ei tapahdu muutamaan minuuttiin...
Ei, vaan 10 minuuttia.
-
Ei, vaan 10 minuuttia.
Kiitos kaikille, toimii!
-
Vidalla voi säätää tuon viiveen vaikka nollaan.
-
Niin voi mutta vähän niinkuin nykyteinit asian ilmaisee, mitä väliä. :facepalm:
-
On sillä nyt semmonen väli, että paljon helpompi kuulla ja testata lukon toimivuus, kun ei tartte odotella tuota 10min. Ellei sitten tykkää odottamisesta.
Toki vidalla voi myös manuaalisestikkin tuota renkuttaa.
Mutta mukavempi se on jatkoakin ajatellen, että se menee samalla kun ovet lukkoon. Ei tarvitse arvuutella, että toimiiko se vai eikö.
-
Kai tuokin on totta mutta monenko volvokuskin näet seisoskelevan auton vieressä 10 min ja odottavan lukittumista?
Näihin pitää voida luottaa.
Entäs sitten kun nuzzitaan pilkkua ja haluat ovet lukkoon kun menet tankkaamaan, taas meni vaikeeks.
Eikä nykyautoista saa tankista imettyä bensoja, rosvoilla on sitäpaitsi kiire. Reikä vaan tankin pohjaan ja litkut talteen ja menoks.
Eikä tuo läppä oikeesti ketään juuri hidasta jos sen auki haluaa, helkkarin muoviromua.
En mie tästä selvästä asiasta enempää. :)
-
Nyt taisi mennä vähän ohi tuo, jos haluaa testata tuon lukon toimivuutta ilman odottelua.
Mutta joo. Mielipiteitä on varmasti monia.
-
Samat ongelmat S 80 -mallin kanssa (vm. 2005).
Eli luukku ei nyt aukea.
Hiljattain tämän hankin ja ei mennyt lukkoon ollenkaan.
Tänään havahduin, että nytpä se onkin lukossa eikä aukea millään.
Sivuverhoiluakin purin sen verran, mitä ilman työkaluja oli purettavissa.
En löytänyt mitään luukkua.
-
Ei siellä luukkua olekaan. Se moottori näkyy kun katsoo sinne läpästä taaksepäin.
Käden kurkottaa sinne etuosaan sitä niin pääsee vetämään tapin taakse.
Sen jälkeen luukku auki (se ulkopuolen bensaläppä) ja ne pari ruuvia pois niin se lähtee irti sinne sisäpuolelle, pääsee tankkaamaan jos koittaa korjata.
Tai sitten vaan liitin irti kun on tappi takana niin ei temppuile.
Monasti korjaantuu kun saa uitettua jotain vaikka wd-40 sinne tapin juureen ja sinne sisälle.
Farkuissa on sisäverhoilussa irroitettava luukku, sedanissa en oo nähny. :))
Joku intian versio varmaan mulla tai sitten vaan niin pirun huono näkö. :pomo:
-
Samat ongelmat S 80 -mallin kanssa (vm. 2005).
Eli luukku ei nyt aukea.
Hiljattain tämän hankin ja ei mennyt lukkoon ollenkaan.
Tänään havahduin, että nytpä se onkin lukossa eikä aukea millään.
Sivuverhoiluakin purin sen verran, mitä ilman työkaluja oli purettavissa.
En löytänyt mitään luukkua.
Se luukun mekanismi on tottakai siinä pellissä kiinni sisäpuolella juuri siinä kohtaa luukun takareunassa missä se tappi lukittaessa liikkuu. Kun olet ns purkanut verhoilua niin itse huomasin pari seikkaa; verhoilun alla on vielä äänieristys joko solumuovia jonka välistä saa käden pujotettua vaikka sen avattavan luukun ( josta pääsee polttimot vaihtamaan ) kautta - jos taas kovempi pahvilevy niin sitten pitää varmaan ottaa kokonaan se sisäverhoilu irti jos et halua rikkoa sitä toista...
-
Kiitti.
Keitänpä ensin aamukahvit ja lähden tutkimaan asiaa paremman valaisimen kanssa.
-
Selvishän se, kun oli valaisin mukana :)
Voitelemaan en vielä alkanut, tällä hetkellä riitti tieto siitä, miten jumittuneen luukun saa avattua.
Kiitos myötäelämisestä.
-
Kerran ei luukku auennut ja raotin sivumuovia reilusti että sain pihdeillä kiinni moottorinvarresta. Sen jälkeen on kyllä auennut mutta laitoin varmuudeksi varteen kiinni vetonarun joka sijaitsee sivukotelossa. Jos tarvii, niin siitä saa nyppäistyä luukun auki ilman suurempia kommervenkkejä.
Toinen näkemys on poistaa luukusta koko lenkki. Silloin luukku aukee, toimi moottori tai ei. Ei ennenkään ole ollut mitään luukunlukituksia. Jos joku halua imeä mehut toisen tankista niin vääntää vaan luukun väkisin auki. Kyllä luukunlukituksesta on vain itselle haittaa.
-
Niin ja saahan sinne vaikka lukittavan korkin.
Varmaan sekin enemmän pidättelee kuin nuo muovirinkulat. :o
-
Vetonaruidea voisikin olla hyvä ja helppo ratkaisu.
Lukollinen korkkikin tietysti, mutta olisi sitten taas yksi avain lisää (no eipä tuo niin haittaisi).