Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: st3b3 - 07.04.2016, 18:44:03
-
Pistetääs pieni kysely tässä pystyyn. Kunnolla ku polettelee ja reippaammin ajelee nii vesiletkun kovuus? Itsellä on kyllä painetta siellä sillee että sitä letkuu pystyy puristaa mutta ei missään nimessä löysä ole. Eikä pitäisi kannentiivistekkään vuotaa. Joten jokainen voisi kertoa oman jäykkyytensä :o
-
kyllä se aika jäykkä näissä on ;)
-
Niin kai se on normaalia :)
-
Olikohan korkin venttiili rajoitettu johonkin 0.8-1 bar?
-
Olikohan jopa 1,5 bar korkki turboissa.
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
-
On siel aika tiukka paine kyllä. Ei sitä letkua helposti lyttyyn purista
-
Olikohan jopa 1,5 bar korkki turboissa.
Näin minäkin muistelisin. Napakalla otteella pystyy puristamaan hyvin ja nestepinta nousee samalla paisarissa.
-
Näin minäkin muistelisin. Napakalla otteella pystyy puristamaan hyvin ja nestepinta nousee samalla paisarissa.
Ja tuota testiä tehdessä kannattaa olla mahdollisimman kaukana syylärin ylävesiletkulähdöstä :P
-
Näin minäkin muistelisin. Napakalla otteella pystyy puristamaan hyvin ja nestepinta nousee samalla paisarissa.
Mää en muista enään missä mitäkin painetta ;D
Voisikin joku kerta kattoa minkä verran painetta kehittää, toi testisatsi kun töistä löytyy
-
Olikohan jopa 1,5 bar korkki turboissa.
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Ei pelkästään olisiko vaan on.
-
Ja tuota testiä tehdessä kannattaa olla mahdollisimman kaukana syylärin ylävesiletkulähdöstä :P
Silloinhan ne juuri murtuvat jos on vanha jäähdytin eli ihan hyvä huomio.
-
Silloinhan ne juuri murtuvat jos on vanha jäähdytin eli ihan hyvä huomio.
Silloin kyllä kyseinen jäähytin kuuluis jo paaliin.
-
Silloin kyllä kyseinen jäähytin kuuluis jo paaliin.
Kannattaa siis kaikkien äkkiä vaihtaa jäähdytin ennen kuin se hajoaa vanhuuttaan.
Oikeastaan siis kaikki 740/940 mallit joutavat paaliin. O0
-
Mites poletuksen jälkeen jos puristatte letkua niin meneekö sormet yhteen vai ei. Itellä kun ylävesiletkua puristaa niin noin sentin puoltoista joustaa. Ei viiti kovempaa puristaa ettei posaha.
-
Mites poletuksen jälkeen jos puristatte letkua niin meneekö sormet yhteen vai ei. Itellä kun ylävesiletkua puristaa niin noin sentin puoltoista joustaa. Ei viiti kovempaa puristaa ettei posaha.
Mulla ihan samanlainen, ollut ostohetkestä saakka (1.5v). Hyvin on pelittänyt, paine kuitenkin järjestelmässä rajoitettu 1.8bar muistaakseni, joten on varmaan ihan perinteistä. Vetoja vaan, jos menee särki niin sitten ehjätään. ;)
-
Se on just näin. Saa taas hyvän syyn tehä remonttia ku vehkeet leviää :)
-
Mulla ihan samanlainen, ollut ostohetkestä saakka (1.5v). Hyvin on pelittänyt, paine kuitenkin järjestelmässä rajoitettu 1.8bar muistaakseni, joten on varmaan ihan perinteistä. Vetoja vaan, jos menee särki niin sitten ehjätään. ;)
Luetaan näitä juttuja. :facepalm:
Olikohan jopa 1,5 bar korkki turboissa.
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Ei pelkästään olisiko vaan on.
-
Ei pelkästään olisiko vaan on.
Siniseltä tiskiltä hankitussa paisarin korkissa lukee tarkalleen ottaen 140kPa, mikä tarkoittaa 1,4 baarin painetta.
Eli tuo suuruusluokka on oikea. :juhau:
-
Nostetaan vähän keskustelua esille kun ongelmat puuttuivat peliin. Eli, otsikon mukainen moottori löytyy autosta ja kun hieman reippaammin alkaa antamaan happea lämmöt karkaa ihan käsistä, aina punarajalle saakka. Ehti jo kerran epähuomiossa vedetkin roplahtamaan >:( Normaali ajossa kestävät kurissa. Autoon laitettu syylärin kokoinen bilteman flekti joka puhaltaa konehuoneen suuntaan ja on laitettu anturin perään kiinni. Onko tällä flektin sijoituksella tai puhallussuunnalla merkitystä? Onko sitten vesipumppu, termari tai joku muu tilpehööri kaput? Vedet ihan normaalit, eikä ollenkaan öljyiset. Eikä tuhauttele minkään sortin pilviä putkenpäästä. Alkaa v käyrä nousta pikkuhiljaa.... :-[
-
Nostetaan vähän keskustelua esille kun ongelmat puuttuivat peliin. Eli, otsikon mukainen moottori löytyy autosta ja kun hieman reippaammin alkaa antamaan happea lämmöt karkaa ihan käsistä, aina punarajalle saakka. Ehti jo kerran epähuomiossa vedetkin roplahtamaan >:( Normaali ajossa kestävät kurissa. Autoon laitettu syylärin kokoinen bilteman flekti joka puhaltaa konehuoneen suuntaan ja on laitettu anturin perään kiinni. Onko tällä flektin sijoituksella tai puhallussuunnalla merkitystä? Onko sitten vesipumppu, termari tai joku muu tilpehööri kaput? Vedet ihan normaalit, eikä ollenkaan öljyiset. Eikä tuhauttele minkään sortin pilviä putkenpäästä. Alkaa v käyrä nousta pikkuhiljaa.... :-[
Kiehuuko ne nesteet oikeestikkin eikä vaan mittari vetele punarajalle?
Omassa autossa kun anturi veti viimesiään ni ei mittarin näyttämään voinu luottaa yhtään, se tais näyttää vähän alle puoliväliä ja välillä hypähteli melkein punarajalle.
Toimiihan se flektin anturi varmasti?
-
Kerran pääsi keittämään, sen jälkeen käynyt vai punarajalla. Anturi pelaa. Ainakin mittarin mukaan karvan yli puolivälin lähtee flekti päälle.
-
Siniseltä tiskiltä hankitussa paisarin korkissa lukee tarkalleen ottaen 140kPa, mikä tarkoittaa 1,4 baarin painetta.
Eli tuo suuruusluokka on oikea. :juhau:
Oma auto ei ole nyt lähettyvillä, niin en voi tarkistaa, mutta väitän että omassa alkuperäisessä korkissa lukee 150kPa. :juhau: Mätänet tarjoaa samalla painearvolla olevaa korkkia.
-
0,5bar ylipainetta on näissä, eli se 150kPa/1,5bar . Sillä päästään sinne 110-115 C asteen kiehumispisteeseen
-
Voi olla syylari vanhuuttaan tukossa.
Itsellä aikoinaan oli niin, uus syylari, ni lämmöt pysyi kohdallaan.
-
0,5bar ylipainetta on näissä, eli se 150kPa/1,5bar . Sillä päästään sinne 110-115 C asteen kiehumispisteeseen
Kyllä siellä on 1.5bar ylipainetta.
Tässä on nyt monta vaihtoehtoa, kun lämmöt on koholla niin tuleeko kabiiniin kuumaa jos pyytää lämpöä? Jos tulee tasaisesti kuumaa hyttiin, mutta lämmöt ei asetu, voitaneen olettaa ongelman olevan termostaatissa tai syylärissä. Tämän testin toisena osana kokeiles kädellä alavesiletkua, onko se polttavan kuuma? Jos ei ole, termostaatti on aika hyvä veikkaus, vaan kyseessä voi olla myös kansipahvin vuoto ja isommalla kuormalla se aiheuttaa ilmalukon joka aiheuttaa lämpöjen nousua.
-
Kyllä siellä on 1.5bar ylipainetta.
Tässä on nyt monta vaihtoehtoa, kun lämmöt on koholla niin tuleeko kabiiniin kuumaa jos pyytää lämpöä? Jos tulee tasaisesti kuumaa hyttiin, mutta lämmöt ei asetu, voitaneen olettaa ongelman olevan termostaatissa tai syylärissä. Tämän testin toisena osana kokeiles kädellä alavesiletkua, onko se polttavan kuuma? Jos ei ole, termostaatti on aika hyvä veikkaus, vaan kyseessä voi olla myös kansipahvin vuoto ja isommalla kuormalla se aiheuttaa ilmalukon joka aiheuttaa lämpöjen nousua.
Jep, termarin vaihdoin ja letkut on kuumia. Äsken pikkulenkin heitin ja sain taas lämmöt koholle, ajoin pihaan ja vilkasin pellin alle niin alavesiletku oli kuin pallokala ;D No joo, lämmintä tulee kyllä kabiiniin ihan normaalisti. Syylärikin hyväkuntoinen, tosin volvon leimat joten voipi olla aika vanha. Vesipumppukin vaihdettu 30tkm sitten jakoremmi rempan yhteydessä. Oisko se sitten pahvi sen verran risa, että aiheuttaa paineen järjestelmään... Voiko se olla paisarin korkki? Kerran yhdessä Golffissa oli korkki sökö ja aiheutti lämpöjen nousua ja keittämistä. :idiot2:
-
Jep, termarin vaihdoin ja letkut on kuumia. Äsken pikkulenkin heitin ja sain taas lämmöt koholle, ajoin pihaan ja vilkasin pellin alle niin alavesiletku oli kuin pallokala ;D No joo, lämmintä tulee kyllä kabiiniin ihan normaalisti. Syylärikin hyväkuntoinen, tosin volvon leimat joten voipi olla aika vanha. Vesipumppukin vaihdettu 30tkm sitten jakoremmi rempan yhteydessä. Oisko se sitten pahvi sen verran risa, että aiheuttaa paineen järjestelmään... Voiko se olla paisarin korkki? Kerran yhdessä Golffissa oli korkki sökö ja aiheutti lämpöjen nousua ja keittämistä. :idiot2:
Korkin voit kokeilla, paisarista pikkuletku irti ja tulppaat syyläriin menevän pään ja paineilmapistooli kompuraan (kompura tyhjänä) ja jollain letkulla se kii paisariin. Sitten kompura pörisemään ja 1.5bar kohdalta kuuluu alkaa pihisemään ulos, muuten on korkki rikki.
-
Jep, termarin vaihdoin ja letkut on kuumia. Äsken pikkulenkin heitin ja sain taas lämmöt koholle, ajoin pihaan ja vilkasin pellin alle niin alavesiletku oli kuin pallokala ;D No joo, lämmintä tulee kyllä kabiiniin ihan normaalisti. Syylärikin hyväkuntoinen, tosin volvon leimat joten voipi olla aika vanha. Vesipumppukin vaihdettu 30tkm sitten jakoremmi rempan yhteydessä. Oisko se sitten pahvi sen verran risa, että aiheuttaa paineen järjestelmään... Voiko se olla paisarin korkki? Kerran yhdessä Golffissa oli korkki sökö ja aiheutti lämpöjen nousua ja keittämistä. :idiot2:
Itse veikkaisin kansipahvia. Jos letkut rupee jo pullistelemaan, niin kohta vanha hapertunut syyläri korkkaa jostain.
-
Itse veikkaisin kansipahvia. Jos letkut rupee jo pullistelemaan, niin kohta vanha hapertunut syyläri korkkaa jostain.
Joo, sama mullakin tuli mieleen heti että pahvi.
-
Joo, sama mullakin tuli mieleen heti että pahvi.
Mulla meni vuosi sitten keväällä kansipahvi omasta ysisatkusta, niin lopulta se rupesi yön jäljiltä startatessa ensin käymään kolmella. Se vahvisti lopullisesti epäilyn viallisesta kansipahvista. Nelospytyn liekkirengas oli poikki, kuin veitsellä leikattuna.