Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 00:05:50

Otsikko: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 00:05:50
eli juurikin 3h sitten tyytyväisenä ostaa pätkäytin kyseisen automallin ja eipä sitte koeajolla siin  kaupungin pinnassa ollu tarvetta pitkille. kotimatkalla huomasin että naks naks nips naps ja pitkä väläthtää mut ei jää päälle.. ajelin sitte etusormi pitkiä päälläpitäen kotio.. onko yleinenkin vika ?? viiksessä?   toinen minkä huomasin ni tankkauksen yhteydessä hitonmoinen suhahdus tankista kun korkin avasin  ja hetkenpäästä tankattuani ja ajettuani tovin matkaa alkoi nyhtää ja röpeltään,ei sammu ja vetää iha oikein kierroksilla ym mut rumasti käy,kotopihas hetken nostelin kierroksia  ja pidin 2000 ja vähä yli tovin aikaa,ni sit alko hyriseen iha ok. koe ajolla tätä ilmiö ei ollu vaikka tyypitin kyllä volvon raskaammana kautti ;)  menikö sillä nyt herne nokkaan ku vaihto omistajaa vai tankkasinko vääränmerkkistä bensaa =D  kolmas havainto,viileä sadekeli ja 80km matka ajoa,ni kuuluuko flektin hurista kokoajan ? + vähä aikaa vielä sammuttamisen jälk ? kiesillä rullattu 235 tuh ja on manuaalivaihteinen,jos sillä joku merkitys...
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: jepajee - 08.04.2016, 08:36:52
eli juurikin 3h sitten tyytyväisenä ostaa pätkäytin kyseisen automallin ja eipä sitte koeajolla siin  kaupungin pinnassa ollu tarvetta pitkille. kotimatkalla huomasin että naks naks nips naps ja pitkä väläthtää mut ei jää päälle.. ajelin sitte etusormi pitkiä päälläpitäen kotio.. onko yleinenkin vika ?? viiksessä?   toinen minkä huomasin ni tankkauksen yhteydessä hitonmoinen suhahdus tankista kun korkin avasin  ja hetkenpäästä tankattuani ja ajettuani tovin matkaa alkoi nyhtää ja röpeltään,ei sammu ja vetää iha oikein kierroksilla ym mut rumasti käy,kotopihas hetken nostelin kierroksia  ja pidin 2000 ja vähä yli tovin aikaa,ni sit alko hyriseen iha ok. koe ajolla tätä ilmiö ei ollu vaikka tyypitin kyllä volvon raskaammana kautti ;)  menikö sillä nyt herne nokkaan ku vaihto omistajaa vai tankkasinko vääränmerkkistä bensaa =D  kolmas havainto,viileä sadekeli ja 80km matka ajoa,ni kuuluuko flektin hurista kokoajan ? + vähä aikaa vielä sammuttamisen jälk ? kiesillä rullattu 235 tuh ja on manuaalivaihteinen,jos sillä joku merkitys...



Liekkö tankin huohotin tukoss? Ei saa korvaus ilmaa tankkiin ja siks suhisee ja pätkii. Onkos autossa ilmastointi? Vois selittää flektin pyörimisen.
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 09:03:17
on ilmastointi. uutena oireena tänäaamuna.. kilometrien pituisen starttausoperastion jälkeen akun viimeisillä henkäyksillä sain sen käymään. eilen ei tätä ongelmaa ollu lämpimäl koneel.. soitin myyjälle ja tivasin vähä faktoja.. sano et ei oo hänellä temppuillu (uskoo ken uskoo) mut sano sit et bensa oli eilen tuosta loppunu... no kipitän nyt siis hakemaa kaik suotimet uudet ja käytän matkalla vikakoodin luvussa varulta...
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: aapo62 - 08.04.2016, 10:43:52
Pitkien vika vois olla CEM boksissa,  jos sellainen autossasi on, löytyy kuskin jalkatilasta, suojamuovi pois, vas reunassa kojetaulun alla musta laatikko koko n 20*100*200. Googgelista löytyy haulla kuvia jos epäröit mitä tarkoitan.
Laitoin myös yv:n.

Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 13:48:13
mistä mä tiiän et onko mulla tuos cem boxi? ne tosiaa välähtää ja pysyy pääl jos piän sormella..mut ei muute =) 

vikakkodin luvussa ainut mitä herjas ni oli alipainesäätöventtiilin solenoidi,eli just se ku on sitä painetta tankis jne.. mut eise minusta voi kylmäkäynnistykseen vaikuttaa,ko lämpimänä auto sit pelaa iha ok.

oiskos se kuitenni tuo kampiak.as.tunnistin joka ei kylmänä jostaii syyt anna infoa eteenpäin ??
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: myyrä - 08.04.2016, 14:46:15
Saattaa olla tyhmä neuvo mutta valot pitää olla valokatkaisijasta päällä että pitkä valo pysyy päällä. Eli onhan tuo katkaisin oikeassa asennossa ?
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: jaskajokunen - 08.04.2016, 15:56:37
Saattaa olla tyhmä neuvo mutta valot pitää olla valokatkaisijasta päällä että pitkä valo pysyy päällä. Eli onhan tuo katkaisin oikeassa asennossa ?
  ääni tälle,  itekkin tuota ihmettelin kun olivat vikakoodin luennassa  kääntäneet valot  pois
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 16:50:08
joo,kyllä se katkaisija tuli käänneltyä jokaikisee asenttoo kokeilun vuoks. ei vaikutusta.

tuota toista ongelmaa tutkiessani ja tulpat ym siin ohes vaihtaessani,tuntuu et jos annan "jalkakaasua" eri asennoissa ni saattaa lähtä vähä vähemmällä sahauksella kylmänä käyntiin,lämpimänähän tuo pelaa iha moitteetta. ni oiskos se sittenkin se kaasuläpän asentotunnistin ??

tosiaan vikakoodeja ei antanu millekkään nuista,eikä service valo oo vilahtanukkaan... hmmmm.....
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 16:51:56
varsinkin kun tuossa pihalla kaasutellessa tuntuu ettei se iha terävästi vastaa kaasuun vaan miettii hetken ja sit vast...
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.04.2016, 20:19:00
Service valohan on vain huollon ilmaisin, ei se vikakoodeista kerro mitään. Lambdan kuvalla oleva valo kertoo jos on vikaa ja palaa jatkuvasti. Ettei tässä olisi vikana hajoamassa oleva bensapaineensäädin tai pumppu ?
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: Timo_R - 08.04.2016, 20:28:03
Tuolta löytyy ohjeet releen vaihtoon CEM-boksiin. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=67584
Itsekin olen onnistuneesti yhteen boksiin moiset vaihtanut.
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot
Kirjoitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 21:21:12
iltapäivän/illan roplaamisen tuloksena,lisähavaintoja... onko normia et auto jos käypi alle 10 min ni tuo flekti rääkyy heti välittömästi ?  kylmänä ed röpeltäen käyntiin,nyt ehkä aavistuksen pienemmäl sahauksel ku on uutta tulppaa ja johtoo ja kaikkia antureita kateltu ja putsailtu.. ja kun jää röpeltäen käymää (siis kylmänä) ni ei minusta vastaa kunnolla kaasuun,sit yks kaks herää ja alkaa ottaa kiekkaa,jonka jälkeen myös käy oikein sieväst ja nätist.. 

No huomenna jatkuu,koitan suhisevan painetankin saaha hengittään ja tutkin sen polttoaineen alipaineen säätöhässäkän,,et oiskos paskaanen tms... kun tuostahan oli myyjällä puheidensa mukaan loppunu bensa eilen... tulpat oli melko mustat ja rikkaan "tuoksuiset" et laihalla ei ainakaan käy =D 

luuliskos tuo lie,kylmäkäynnistäessäki auton olevan lämmin ja säätää sen mukaan + lyö flektin päälle... ?
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 08.04.2016, 23:55:06
tulipas tuossa mieleeni sellainenkin,kun eilen koeajolla (asfaltti ja kuoppanen hiekkaie)  auto oli hiljainen hissukka ja pelas ok,samoten kotimatkan pelas ok. mut sit tänää kiinnitin huomioo siihe et pakoputki "pärrää" plärisee tms jostain ja tänäänkun sen alusta loppuun autonalla kävellen heiluttelin ja rapistelin,se oli iha ehjä ja hiljainen,mut jos siel onko sisuksis joku lambda tms katin sisäkalut löysänny ja lambda säätää mitä sattuun sit .... voikoha tuota lie miten testata,et pois sulkis senkin vaihtoehdon.. edelleen ainut "vikakoodi" lukuoperaatiossa oli tuo evap...
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: s73 - 09.04.2016, 08:38:10
Vedot tallella koeajossa?
Mikäli ne oli tallessa ja katti ei helise koputellessa, se on ehyt.
Pakopuolen vuoto voi löytyä pakosarjan,  katin väliltä, tiivisteet ehyet ja laippaliitokset kiritty?
Nokea missään kohdin putkistoa?


Sytkävika voi olla syynä huonoon kaasuvasteeseen.

Lämpöanturi selittäisi useimmat oireet.
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 09.04.2016, 10:34:42
vedot oli tallella koeajossa,ja nyttenkin heti kun sen saa vaan käymää, alkaa sitten myös vastaan kaasuunkin oikein kun saa ensin herätetttyä sen. koko putkisto oli siisti,ei  nokea missään ja ku ottaa kiinni joka paikast vuorollaan ja heiluttaa ravistaa ym ni ei helise eikä kilise,vaan käyntiin ku saa ja lähtee ajaa ni ärsyttävä pärinä...
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 09.04.2016, 10:35:38
missäkohtaa tää lämpöanturi sijaitsee ?
oon kohta lähös jatkaa auton tutkintaa ja vianetsintää..
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: aapo62 - 09.04.2016, 10:51:48
Lämpöanturi löytyy termarin  kuoren kyljestä. Pärinä voi tosian tulla löysästä laippaliitoksesta tai sieltä pöntön sisältä, tiedossa auto jossa pärisee tietyillä rpm alueilla muttei ravistamalla.
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 09.04.2016, 11:42:56
ok. Oli tuos ajatus et laitan kokeeks roikkaan ja testaan et vaikuttaako se miten kylmäkäynnistykseen,ni nyt sit ku kokeilin varsin käynnistää enne roikkaa laittoa ni kun ollu tuos aamupv aurinkoisella paikalla,ni sepä riittikin siihe et auto käynnistyi iha normisti,MUTTA ei vastaa kaasuun rehellisesti ja haiskahtaa bensalle...  Alkaa mennä henkimaailman puolel taas... HUOH...
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 09.04.2016, 19:13:28
okei .. 15 min myöhemmin samalla aurinkoisella paikalla se ei sitten lähtenytkään enää palmun alta... plääh..
 no jotai positiivista sentää et pitkät sain toimiin riittikö herkistelin paikkoja...
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 12.04.2016, 12:11:15
lämpöanturi eile ehtool vaihettu. ainaki toistaiseksi käynnistyny moitteeta. valovika osottautui katkaisijan viaks. uutena juttuna eilen alko airbäk valo kiusaan.....  >:(
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.04.2016, 17:57:28
lämpöanturi eile ehtool vaihettu. ainaki toistaiseksi käynnistyny moitteeta. valovika osottautui katkaisijan viaks. uutena juttuna eilen alko airbäk valo kiusaan.....  >:(
bägin joutuu kuittauttamaan korjaamolla.
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 14.04.2016, 07:06:57
uusi havainto iha kaikki viat ei kadonnu lämp.anturin vaihdolla. Nyt volle kyllä lähtee jokakerta nöyrästi käyntiin mut eilen teki sitä että hyrähti ja sammui,hyrähti ja sammui.sit kun polkasin kaasua kaveriks ni ei vastannu heti kunnolla.. hetkenpääst kyl sit. ja yhesti lämpimänä jo olles yritti liik.valoihin sammua.ton sammumisyritys tempun se teki keran aikasemminkin.. ekana omistuspäivänäni,enneku olin kerenny mitään viel huoltaa... muuten on koko vk nyt pelannu iha oik. paitti sit eilen noi 2 juttua.. ilma oli kylmän kostean kolea,ja samote sillo viikko site oli kans jollon hyrähteli ja yritti sammua,mut sillo ei oltu tosiaa vie mitää ees huolettu.mut voiskos olla nui kranttu kelille ? et joku anturi X vetää viimesiään ??
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: jaskajokunen - 14.04.2016, 22:47:56
Tulpat / puolat ?
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.04.2016, 17:11:50
Tulpat / puolat ?
kylmänä ed röpeltäen käyntiin,nyt ehkä aavistuksen pienemmäl sahauksel ku on uutta tulppaa ja johtoo ja kaikkia antureita kateltu ja putsailtu..
Aikaisemmin mainittu että tulpat ja johdot on uusittu. Vian miettimiseen auttaisi myös tieto että millä moottorilla tämä on ?

Jos T4/2.0T niin vika voi olla bensapaineensäätimessä tai pumppu hajoamassa. Siitä aiheutuu juuri tuollaisia oireita että ei pysy käynnissä/käynnisty kunnolla. Polttoainekiskosta voi mitata paineen jolloin selviää onko noissa vikaa.
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 19.04.2016, 20:46:52
lämpötila anturin vaihdon myötä hävis käynnistysonglemat ja jatkuva flektin huuatus ja kone on siis 1.8  ja juu tulpat/puolat uusittu myös.
nyt hajanaisesti (n.3krt 3,2vk aikana )  ja lähinnä kosteel/kylmäl sadekelil tekee sitä et saattaa välil pöpeltää niikuin kävis kolmel mut ei sammuile tms ja vastaa kierroksiin iha oikein ,eli tää pröpellys tapahtuu vaa tyhjäkäynnillä,eikä oo väliä et onko kylmä vaiko lämmin kone.. tuo aikasemmin mainittu hyrähtää ja sammuu-temppuilu ei oo sit senkoommin uusiutunu. ja ei oo yrittäny enää sammuillakkaan ton liikennevaloepisodin jälk.   Tuntuu et toi Diivaksi nimitetty kulkinen "muuttaa mieltään" just niiku diivat tekee,ilman et siin on päätä tai häntää tai järkee  =D
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: myyrä - 20.04.2016, 05:22:52
On se mahtavaa kun "uusi" auto toimii täysin moitteettomasti oston jälkeen eikä tarvitse kun ajaa vaan :D
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 20.04.2016, 22:15:09
nii se on =)  mut ei hintakaan ollu paha,joten voi tuoho nyt anturin tai kaks vaihtaa.. kokoajan on voinu kuiteskin ajaa (Y) tänää käytin vähä paremmassa paikkaa piuhannokassa jossa tutkittiin vähä syvällisemmin.. löytyi vikaa yhest anturist joka liittyy nokka akseliin ja siihen pyörään joka ruukaapi "rallattaa" mulla tuos ei se "pyörä" rallata mut siel samas kasas oleva anturi oikkuilee... ja ekat oireet esittää just tämmösel nollakeli,räntää sataa-muka kevät ilmalla
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.04.2016, 23:13:07
Se rallattava pyörä on VVT-hihnapyörä, jota ohjataan solenoidilla. Nokka-akselissa on myös asentoanturi, joka varmaan tässä temppuilee.
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 21.04.2016, 07:08:39
jep,mut tää ei ollu nyt se koneen päällä oleva nokka-akselin asentoanturi vaan vissii just se vvt solenoidi tms ku remppamies sanoi et se on siel samas paketis ku tääki vvt.. virallinen nimitys tuos koodinlukulapus on -asetusventtiili,muuttuva nokka-akseli ... ja mieki heti kysyin paikanpääl osoittaen sormellain sitä kuskinpuolen laidal olevaa nokka-akselin anturia et sekö ? ni sanottiin että ei,kun se toinen ja osoitettiin sinnepäin kopppaa missä hihnat ym vvt jne sijaitsee...
kaippa hyö ties mist puhu,sanoi et niit on kyl vaihdettu näihi volvoihin... ?
Otsikko: Vs: -00 V40 ja pitkät valot sekä huonoin mahdollinen kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Mss Zoni - 21.04.2016, 07:27:14
jotenkin vaan oudoksuttaa ko tää vähäinen käyntihärö esiintyy vaan nollakelil ko on kosteet ja koleet,et jos tollanen solikka tai vvt pyörästö ois paskana ni se ois sit kokoajan paskana,mulla ei pahemmi ees oo sitä rallatustakaan viel kuulol...