Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: J.T.H - 23.07.2011, 18:01:44

Otsikko: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J.T.H - 23.07.2011, 18:01:44
morjens kaikille. liityin tänne kun nykyään omistan 240 2.3L VM 90 farmari volvon elikkäs pappan helmen  :) elikkäs jakohihnan vaihto olisi nyt kyseessä onko jotain erkoista huomioitavaa hihnan vaihdossa?esim.tarvitseeko jäähdytin prpellia irroittaa hihnaa vaihtaessa?hihnoja olen vaihtanut joskus mutten volvoon koskaaan. lisä jarruvalo on myös pimeänä ja tutkiessa että virtaa ei tule lamppuun asti,takaluukun kannen saranoiden kohtaa on molemmin puolin musta johto poikki maa johto? mikä ratkaisuksi uusi johto mutta mistä kautta helpoiten?kiitos etukäteen vastauksista. :)
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: InlineFour - 23.07.2011, 18:15:51
Jakohihnan vaihto on ihan helppo. Ota vaan se kiinteä flekti siitä tieltä pois, helpottaa huomattavasti,
ja on kiinni vain 4 mutterilla/ pultilla jossain tarvikepumpuissa.

Muuta huomioitavaa siinä ei sitten olekkaan, hihna pois, uusi tilalle.
Kiristin voi näyttää jännälle jos et ole jostain korjaamokäsikirjasta kattonu mimmone se on.
Väännetään jousvoimaa vasten ja laitetaan sokka siihen että ei ole kiristetty,
sitten siihen uusi kiristäjän pyörä ja takas paikoilleen vaan.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J.T.H - 23.07.2011, 22:12:52
okuudessa hihnassa jonka hain oli viiva,vissiin pitää kohdistaa johonkin merkkiin vissiin?gatses oli jakohihna paketin merkki joka sisälsi kiristäjän.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: InlineFour - 23.07.2011, 22:16:07
Ei sitä viiva mihkään tarvi kohistaa, suoraan sanoen en edes tiedä mitä varten se on.
Merkkaisko saumakohtaa tai jotain?

Nokan ja kampuran merkit kohalleen, apuakselilla ei mitään väliä, kun sullahan on jakaja kannen päässä, vai?
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: TOK - 23.07.2011, 22:31:14
Joissakin jakohihnoissa on hihnaan painettuna merkit, jotka voi laittaa koneen jakomerkkien kohdalle, niin näkeepi että jakomerkkien välissä on oikea määrä hampaita. Semmonen lisävarmistus vaan.

Huom. nyt kyseessä 240 eli jakaja on lohkossa, joten apuakselin merkillä on paljon väliä.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: TOK - 23.07.2011, 22:36:02
lisä jarruvalo on myös pimeänä ja tutkiessa että virtaa ei tule lamppuun asti,takaluukun kannen saranoiden kohtaa on molemmin puolin musta johto poikki maa johto? mikä ratkaisuksi uusi johto mutta mistä kautta helpoiten?

Juu, tyyppivika näissä että saranan kohdalta murtuu piuhat. Jotkut ovat reitittäneet piuhat saranan vierestä kattopahvin ja kattopellin välistä. Tulee pitkäikäisempi kun johto ei taivu niin jyrkästi.

Se musta on muistaakseni tosiaan maa ja taitaa mennä auton puolella runkoon heti kohta saranan läpiviennin jälkeen.

Kattopahvin alas laskeminen on kuulemma aika helppoa, raottaa sitä takapäästä alas niin näkee piuhat ja pääsee operoimaan.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J.T.H - 23.07.2011, 23:55:23


Huom. nyt kyseessä 240 eli jakaja on lohkossa, joten apuakselin merkillä on paljon väliä.
[/quote] eli se hihnassa oleva merkki tulee apuakselin kanssa samaan? ::) juu pitää se jarruvalo tsiikata sen jälkeen kun olen huomenna kattonut sen jakopään.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: TOK - 24.07.2011, 00:16:54
eli se hihnassa oleva merkki tulee apuakselin kanssa samaan? ::)

Ei niillä hihnan merkeillä ole suurta virkaa, pääasia on se että apuakselin, kampiakselin ja nokkapyörän kohdistusmerkit ovat koneen kyljessä olevien merkkien kohdalla. Niitä vastamerkkejä saa kyllä monesti etsiä luovan mielikuvituksen kanssa. Yksi yleinen kikka on ennen vanhan hihnan irrotusta vetästä vaikka valkoisella tussilla merkki hihnapyörään ja samalle kohti koneen kylkeen eli tehdä itse kohdistusmerkki. Siitä näkee ettei akseli ole pyörähtänyt hihnan ollessa pois.

Jos pyörittää hihnapyörien merkit koneenkyljen merkkeihin ja hihna on ko. koneeseen tarkoitettu niin ne hihnan merkit pystyy tällöin asettamaan niin että ne täsmäävät hihnapyörien merkkeihin. Mutta se on sekundääristä.

Ja muistetaan sitten jälkikiristys n. 1000 km hihnan vaihdon jälkeen. Jakopään suojamuovissa on kumitulppa, josta pääsee käsiksi kiristinrullan pulttiin. Jälkikiristys tapahtuu löysäämällä ja taas kiristämällä tuo pultti.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J.T.H - 24.07.2011, 10:26:28
ok.kiitos neuvoista tänään katsotaan kuinka käy :)
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Gorgane - 24.07.2011, 19:09:08
Flektin siivapyörä eli se neljän pultin kanssa kiinni oleva alumiinimötikkä voi olla aika hyvin sitten kiinni, varovasti nakuttelee ruuvarin kanssa irti sen ja putsaa sisältä sinne kertyneen kura/pölykerroksen, sama koskee kampiakselin hihnapyörää. Kampuran hihnapyörän sai ainakin omassa menemään väärään asentoon (siellä on lovi, joka näyttää mihin kohtaan sen tulee tulla). Kannattaa ottaa virranjakajasta kansi irti ja katsoa, että pyörijä osoittaa ykköspytyn merkkiä. Omassa meinaan näytti apuakselin merkki ihan perunoita, kun oli joskus jakaja vaihdettu eikä laitettu kohdilleen enää.

Samalla, kun siellä kampiakselin päässä turaa, niin kannattaa tarkistaa akselin alta menevän johtosarjan kunto. Sen kiinnikkeet tykkäävät ruostua teräviksi ja krahnaavat sitten johdoista eristeet rikki ja jossain kohtaa alkaa savu nousemaan. Kannattaa myös katsoa, ettei johtosarja pääse menemään mihinkään hihnapyörän väliin.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J.T.H - 25.07.2011, 10:28:38
kiitos vinkeistä.hihna tuli vaihdettua onnistuneesti :)jakopään merkit sain kohdilleen ala puolelta peilin avulla.käy ja kukkuu ja toimii,kampiakselin hihnapyörä oli piukassa mutta pyssyllä lähti oli aikast paljo lukitetta välissä.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Gorgane - 25.07.2011, 11:14:26
kiitos vinkeistä.hihna tuli vaihdettua onnistuneesti :)jakopään merkit sain kohdilleen ala puolelta peilin avulla.käy ja kukkuu ja toimii,kampiakselin hihnapyörä oli piukassa mutta pyssyllä lähti oli aikast paljo lukitetta välissä.

Jaa, onkos näissä uudemmissa tai 2.3 koneessa ammuttava hihnapyörä? B19A:ssa oli ainakin kuudella pienellä pultilla kiinni se siiva eikä tarvinnut ampua isoa pulttia lainkaan pois.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Puavo - 25.07.2011, 12:05:21
Tässä vielä FAQ-topikki aiheesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0 jos joku myöhemmin hakee vinkkejä tästä topikista.

kiitos vinkeistä.hihna tuli vaihdettua onnistuneesti :)jakopään merkit sain kohdilleen ala puolelta peilin avulla.käy ja kukkuu ja toimii,kampiakselin hihnapyörä oli piukassa mutta pyssyllä lähti oli aikast paljo lukitetta välissä.

Muistaa jälkikiristää hihna n. 1000km ajon jälkeen. Hihnan suojakotelosta tulppa irti, kiristimen löysäys ja kiristys sekä tulppa takaisin.

Jaa, onkos näissä uudemmissa tai 2.3 koneessa ammuttava hihnapyörä? B19A:ssa oli ainakin kuudella pienellä pultilla kiinni se siiva eikä tarvinnut ampua isoa pulttia lainkaan pois.

Vanhemmissa eli kymppisarjan (B19-B23) koneissa on monta pientä ja uudemmissa eli satasarjan (B200-B230) koneissa on yksi iso pultti.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: voimavolvo - 27.09.2011, 21:40:14
Hihnan vaihto ois edessä, mutta mikäs perhanan prikka multa puuttuu nokkapyörän takaa, kun hihna ei mene keskellä nokkapyörään. Hihnan reuna on siis jonkun verran yli nokkapyörän etureunasta. Kampuran pyörässähän on ne "sivulevyt". Ilmeisesti nokkapyörässä pitäis myös olla vastaavat, niin hihna kulkis linjassa nokkapyöräänkin nähden?
Kyllä se hihna siinä on jo kauan pysynyt mutta oishan se kiva saada kohdalleenkin.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: TOK - 27.09.2011, 21:50:00
Hihnan vaihto ois edessä, mutta mikäs perhanan prikka multa puuttuu nokkapyörän takaa, kun hihna ei mene keskellä nokkapyörään. Hihnan reuna on siis jonkun verran yli nokkapyörän etureunasta. Kampuran pyörässähän on ne "sivulevyt". Ilmeisesti nokkapyörässä pitäis myös olla vastaavat, niin hihna kulkis linjassa nokkapyöräänkin nähden?
Kyllä se hihna siinä on jo kauan pysynyt mutta oishan se kiva saada kohdalleenkin.

Ei nokkapyörässä taida yleensä olla hihnanohjaimia, ainakaan en ole nähnyt omissa vinokoneissa enkä kuvissakaan toisten vehkeissä. En sitten tiedä mikä hihnasi on vetänyt väärään kohtaan. Ehkä kiristinrullan akseli vinossa? Kannattaa joka tapauksessa vaihtaa se kiristin samalla kun hihna. Motonetistä on saanut SKF:n valmistetta, sitä on monet kehuneet ja itselläkin toiminut.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: TVS - 27.09.2011, 21:55:56
Hihnan vaihto ois edessä, mutta mikäs perhanan prikka multa puuttuu nokkapyörän takaa, kun hihna ei mene keskellä nokkapyörään. Hihnan reuna on siis jonkun verran yli nokkapyörän etureunasta. Kampuran pyörässähän on ne "sivulevyt". Ilmeisesti nokkapyörässä pitäis myös olla vastaavat, niin hihna kulkis linjassa nokkapyöräänkin nähden?
Kyllä se hihna siinä on jo kauan pysynyt mutta oishan se kiva saada kohdalleenkin.
Ei siinä tosiaan niitä ohjauspintoja kuulukaan olla, mutta usein nokkakepin ja pyörän välissä on pieni korokeprikka, joka sulla voi olla asennettu väärälle puolen nokkaa, tai hukattu kokonaan? Toinen vaihtoehto on tosiaan se, että kiristinrullan nivelpisteenä toimiva tappi ei ole mennyt ihan pohjaan, ja rulla on jääny hiukan vinoon, tämä vetää myös hihnaa sivuun pyörällä.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: voimavolvo - 30.09.2011, 21:36:08
Kyllä sieltä se prikka tosiaan puuttui. Otin yhdestä verkonpainosta (L nokka) sen lovellisen prikan. Vähän hirvitti kyllä laittaa sitä sinne taakse, kun tuntuu että ilman prikkaakin nokkapyörä on aika huulilla siinä nokan päässä. :o No nyt hihna pysyy kokonaan nokkapyörällä enkä ilmeisesti oo pahasti turannu remmin vaihtoa kun auto toimii vielä :D

Ja ainakaan omassa vehkeessä ei kyllä juurikaan jakomerkkejä ollut missään tai sitten olen sokea. Apuakseli näytti muutenkin aika härän pyllyä, jos sen kerta klo 15 pitäs osottaa. No pääasia että jakajassa on pyöriä oikeaan suuntaan.

Ei kyllä tullu kampuran pulttia kiristettyä 60nm jälkeen lähellekkään 60 astetta. Kai se sielä pysyy  :2funny:
Onko kiristimellä joku momentti? Ei sattunu silmään.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Huikkoster - 30.09.2011, 22:54:09
Ei kyllä tullu kampuran pulttia kiristettyä 60nm jälkeen lähellekkään 60 astetta. Kai se sielä pysyy  :2funny:
Noita on auennut vaikka on olevinaan ollut oikeassa momentissa. Laitoitko edes kierrelukitetta? ::)
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: voimavolvo - 01.10.2011, 00:19:53
Jahas. Taidan tehä tuommosen liikkeen huomenna ennen töistä kotio lähtöö  ;)
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Diudi - 17.03.2012, 11:15:06
Miten tuo kampuran merkit menee tossa d24 koneessa? Sen tiedän, että se syöttöpumpun puoleinen ura nokka-akselissa pitää olla tiivistepintaa vastaan kohtisuorassa ja samaan aikaan 1 ja 6 pytyt pitäs olla ylhäällä eli kampura "nollassa".

Mutta..mulla on vauhtipyörä irti, niin mistä nään, että kampiakseli on nollassa? Kun mulla on nokkapyörä irti, enkä ihan tarkkaan saanu sitä merkattua, missä kohdassa se oli. Siinähän ei mtn kiilaa tai uraa ole.

Jos voisitte pikaisesti vastata. :)

Kiitos!
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: SirBBa - 28.11.2012, 20:01:40
Jakohihnaa varten tarvis kauppalistaa niin riittääkö nämä B230F -91 koneelle

Jakohihnasarja http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=25-9114
Vesipumppu http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-9076
Vesipumpun tiiviste http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-9902
Kiilahihnoja tuolla on vaikka kuinka niin mikähän sopisi omaan? Ohjaustehostin löytyy ja tuulettimelle muistaakseni (ollut auto vasta viikon ja en pääse nyt tarkastamaan :P) meni 2 remmiä.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Joni- - 28.11.2012, 20:06:49
Onko vesipumppu väljä vai vuotaako se? Vesipumppuhan ei pyöri jakohihnalla niinku uusis. Jakohihnasarja riittää joo.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: SirBBa - 28.11.2012, 20:25:00
Onko vesipumppu väljä vai vuotaako se? Vesipumppuhan ei pyöri jakohihnalla niinku uusis. Jakohihnasarja riittää joo.
Jäähynestettä katoaa mutta tiedä mitä kautta. Viime vaihdosta n. 150tkm niin alkaa olemaan kyllä varmaan ajankohtainen vaihtaa, kun ei kovin kallis näytä olevan ?

Mutta miten nuo muut remmit pl. jakopää, niin eikö ne kannata siinä samalla ? Jos nyt vaan löydän oikeat..
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: s73 - 28.11.2012, 20:31:22
Mites ne stefat, vuotaako? Siniseltä tai jostain muualta kuin motonetistä ne stefat.  Jos haluat laadukkaan vesipumpun tiivisteineen niin sinisellä 80e. Kiilahihnojen osalta paras katsoa ne mitat pellin alta.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: SirBBa - 28.11.2012, 21:11:16
No mitä nyt viikon verran päässyt seuraamaan niin ei mitään näkyvää vuota näy..
Ja onko toi 80e miltä siniseltä ja milloin ollut? Ja kattaa koko setin vesipumppuun?
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: s73 - 28.11.2012, 21:26:42
No mitä nyt viikon verran päässyt seuraamaan niin ei mitään näkyvää vuota näy..
Ja onko toi 80e miltä siniseltä ja milloin ollut? Ja kattaa koko setin vesipumppuun?
täältä savosta ja keväällä kysyin. Usein pumpun mukana tulee kaikki tiivisteet, kannattaa varmistaa tilatessa.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: SirBBa - 01.12.2012, 11:02:27
Kiilahihnoja tutkittu, ja tuplahihnat jotka pyörittää vesipumppua/tuuletinta/laturia niin hihnassa lukee AVX10 X 920. Niin sopiiko tämä siihen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-0925 vaikka 5mm pidempi?

Ja ohjaustehostimen hihnassa lukee AVX10 X 990. Niin tässä on myös hieman pidempi (10mm) mitä nyt olisi http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-3000
eihän tuo varmaan sovi ollenkaan kun on liian leveäkin. Ei taida ollan ollenkaa ohjaustehostimelle motonetissä hihnaa..

Tuottaako nuo nyt ongelmia kun ovat pidempiä vai saako niitä tarpeeksi kireelle?
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: peehoi - 02.12.2012, 14:57:30
Miten tuo kampuran merkit menee tossa d24 koneessa? Sen tiedän, että se syöttöpumpun puoleinen ura nokka-akselissa pitää olla tiivistepintaa vastaan kohtisuorassa ja samaan aikaan 1 ja 6 pytyt pitäs olla ylhäällä eli kampura "nollassa".
Mutta..mulla on vauhtipyörä irti, niin mistä nään, että kampiakseli on nollassa? Kun mulla on nokkapyörä irti, enkä ihan tarkkaan saanu sitä merkattua, missä kohdassa se oli. Siinähän ei mtn kiilaa tai uraa ole.
Jos voisitte pikaisesti vastata. :)Kiitos!

Ykkösen mäntä yläkuolokohdassa ja varmaan merkkikin löytyy.
Riisselis taitaa olla vaikiampi kohdistaa, kun bensakoneissa tulpan reiästä onnistuu ruuvimeisselin kans.
Kun 1 mäntä ykk kohdassa, niin nokka-aksilalta imu ja pako venttiilit kiinni.
Ellei muuta mahdollisuutta, niin kansi pois.
Tähän kannattaa hakea apua oikialta korjaajalta, ettei vain mee pieleen.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Gazza - 09.11.2013, 22:08:04
Osaako joku antaa hintahaarukkaa paljonko maksaisi 88- mallin 240 2.0 GL:ään jakohihnan vaihto kaikkine tarvittavine hiluineen?
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Joni- - 09.11.2013, 22:09:09
49,90e olettaen että bensa koneella, työkalut löytyy ja vaihtaa ite.
Otsikko: Vs: jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Gazza - 09.11.2013, 22:18:50
49,90e olettaen että bensa koneella, työkalut löytyy ja vaihtaa ite.

Juu, bensa kone on, mutta muuta ei noista sitten olekaan. Eli ei ole työkaluja eikä osaamista :)