Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Lager - 09.04.2016, 21:32:06

Otsikko: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Lager - 09.04.2016, 21:32:06
Tervehdys!

Törmäsin 780:ni kanssa erikoiseen onglemaan.

Huomasin, että autossani on tarvike lisäjarruvalo ja pitihän sitä tietenkin alkuperäinen hommata.

Tänään sitten huomasin, että takalasissa ei ole alunperin paikkaa tuolle jarruvalolle ollenkaan. Eli se musta neliö johon tuo tulee puuttuu. Googletettuani kuvia huomasin ,että nuo autot ovat ainakin joissain maissa olleet myös ilman lisäjarruvaloa.

Autossani on siis joko väärä takalasi tai sitten se on alunperin ollut ilman lisäjarruvaloa.

Kysymys kuuluukin, että milloin tuo valo pitää lain mukaan olla asennettuna ja mistä voi tarkistaa kuuluuko autoon tuo valo alunperin?

Auto on vuodelta 1987.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: The_OttoB - 09.04.2016, 21:37:31
Lisäjarruvalo tuli lailliseksi varmaan 88/89. Pakolliseksi sitten 90 luvulla
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Lager - 09.04.2016, 21:38:43
Eli voisi kuvitella, että vuoden 1987 autossa ei sellaista ole alunperin ollut?

Toisaalta ohjekirjassa se kyllä mainitaan...
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Riikka - 09.04.2016, 21:41:06
Lisäjarruvalo on pakollinen vasta 1.10.2000 lähtien.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: jen - 09.04.2016, 21:41:47
240seen volvoon se ainakin tuli muistaakseni jo 86 ja ihan tehdas asennuksena
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: The_OttoB - 09.04.2016, 21:42:29
Volvo toi maahan sellaisia autoja missä oli lisäjarruvalo deaktivoitu tarralla ja polttimonpoistolla.

Jarruvalo sallittiin kun ministeriön jäärä kärrättiin eläkkeelle.

Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Chall - 09.04.2016, 21:44:05
Lisäjarruvalo on pakollinen vasta 1.10.2000 lähtien.

Mutta ei saa ottaa pois jos ollut alunperin?
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: M1kk0 - 09.04.2016, 21:47:31
Keskijarruvalaisin on pakollinen 1.10.2000 tai sen jälkeen käyttöönotetussa M1-luokan autossa, kuten Riikkakin sanoi, ja lähde, josta tämä löytyy ja kaikkea muutakin kivaa valopykälää: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
Kaikki valot saa ottaa pois mitkä ei pakollisia ole. Itse olen omastani maahantuojan asentaman todella törkeän rosvoliitetyn keskijarruvalaisimen ottanut pois. Etusumuvalotkin saa poistaa. Ja kaikkien kiinniasennettujen valojen on aina muuten toimittava, vaikka ei olisi pakollinenkaan, mutta jos vapaaehtoisesti on kiinni. Näin niinkuin offtopic huomiona.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Lager - 09.04.2016, 22:20:31
Keskijarruvalaisin on pakollinen 1.10.2000 tai sen jälkeen käyttöönotetussa M1-luokan autossa, kuten Riikkakin sanoi, ja lähde, josta tämä löytyy ja kaikkea muutakin kivaa valopykälää: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
Kaikki valot saa ottaa pois mitkä ei pakollisia ole. Itse olen omastani maahantuojan asentaman todella törkeän rosvoliitetyn keskijarruvalaisimen ottanut pois. Etusumuvalotkin saa poistaa. Ja kaikkien kiinniasennettujen valojen on aina muuten toimittava, vaikka ei olisi pakollinenkaan, mutta jos vapaaehtoisesti on kiinni. Näin niinkuin offtopic huomiona.

Oliko maahantuojan asentama valo alkuperäinen vai tarvikevalo?
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: M1kk0 - 09.04.2016, 22:29:35
Oliko maahantuojan asentama valo alkuperäinen vai tarvikevalo?
En muista enää. Roskakoriin koko kapistus lensi. Veikkaisin tarviketta, en muista nähneeni tai kuulleni alkuperäisestä versiosta. Ei taida monessa autossa alkuperäistä olla ennen 90-luvun loppupuolta.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Lager - 09.04.2016, 23:08:54
En muista enää. Roskakoriin koko kapistus lensi. Veikkaisin tarviketta, en muista nähneeni tai kuulleni alkuperäisestä versiosta. Ei taida monessa autossa alkuperäistä olla ennen 90-luvun loppupuolta.

Kyllä kai noita jo 90-luvulla oli tosi monessa autossa alkuperäisenä?
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: M1kk0 - 09.04.2016, 23:17:26
Oli niitä joo 90-luvulla, mutta en muista itse nähneeni aikavälillä 90-93~95 kuin muutamissa (ei mitenkään automerkkikohtaisesti, vaan yleisesti ajateltuna) ja nekin lienee jälkiasenteisia/tarvikkeita, mutta tuli ne lähes kaikkiin hieman ennen pakolliseksi tuloa isolla rytinällä. Tätä tarkoitin tuolla loppupuolella, silloinhan (99) niitä oli kaikissa. En ole tarkkaan ajatellut, kun itsellä ei ole enää ainoassakaan autossa keskijarruvaloa. Oi miksi ihmeessä ryöstöliitin on keksitty ja sillä pitänyt mennä sähköt hajottamaan...
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: HammerDown - 10.04.2016, 00:00:47
Mutta ei saa ottaa pois jos ollut alunperin?

Ei ole '89:ssä kertaakaan kyselty perään vaikka alunperin onkin.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Chall - 10.04.2016, 00:46:30
Ei ole '89:ssä kertaakaan kyselty perään vaikka alunperin onkin.

Sama mullakin ysissä, -97 ja spoilerissa alkuperäinen lisävalo.
Spoileri lisävaloineen on kylläkin hyllyssä  ::)
Ei ole haitannut katsastuksessa
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Lager - 19.04.2016, 08:39:23
Minun autoni kuten ilmeisesti kaikki 780-mallit on aluperinkin ollut lisäjarruvalolla mutta tuo musta neliö lasissa johon se tulee on ilmeisesti vauroitunut ja se on otettu kokonaan pois.
Se on vain jotain mustan folion tapaista joka vaurioituu jos valo irtoaa vähänkään lasista.

Sain eräältä ruotsalaiselta harrastajalta sapluunan tuon mustan osan tekoon. Ratkaisuna siis jotain mustaa lasiteippiä ja sen päälle alkuperäinen lisäjarruvalo.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Cardan - 28.04.2016, 11:51:33
Mulla oli 1988 240 DL -86 ja siinä oli tehtaalla asennettu lisäjarruvalo paikallaan toimivana. Rekisteriotteessa luki joku pykälä ja muutama rivi tekstiä, että on poikkeusluvalla hyväksytty lisäjarruvalo tässä autossa/mallissa.
-88 mallisessa ei enää tekstiä ole vaikka valo olikin.

Aiemmin taisivat olla ehdottomasti kiellettyjä. Koskahan mahtoivat Ruotsissa alkaa niitä asentamaan autoihin ?
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: KalleKyy - 28.04.2016, 17:27:13
Kyllähän tuo Suomeen tuoduissa Volvoissa on ollut vakiovaruste jo 80-luvulta saakka. Ainakin -88 (-87) Ruotsintuonti 740:ssä oli alkuperäinen lisäjarruvalo, kun taas -91 Saksantuonti 940:ssä ei. Edellinen volvoni oli Luxemburgista tuotu -96 850, jossa valoa ei myöskään ollut ja rekkariotteessa maininta: "lisäjarruvalaisimen sijoitus hyväksytty LM:n päätöksellä xxxx" tjsp.
Tuontiautoista tuo siis usein usein puuttuu jonnekin 2000-luvun tienoille saakka.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: sjvirt - 29.04.2016, 06:38:40
Kyllähän tuo Suomeen tuoduissa Volvoissa on ollut vakiovaruste jo 80-luvulta saakka. Ainakin -88 (-87) Ruotsintuonti 740:ssä oli alkuperäinen lisäjarruvalo, kun taas -91 Saksantuonti 940:ssä ei. Edellinen volvoni oli Luxemburgista tuotu -96 850, jossa valoa ei myöskään ollut ja rekkariotteessa maininta: "lisäjarruvalaisimen sijoitus hyväksytty LM:n päätöksellä xxxx" tjsp.
Tuontiautoista tuo siis usein usein puuttuu jonnekin 2000-luvun tienoille saakka.

Minulla Sveitsissä uutena myydyt ´96 850 ja ´89 760 joissa molemmissa alkuperäiset lisäjarruvalot.

Joskus 80-luvulla lisäjarruvalot olivat Suomessa ankarasti kiellettyjä laitteita. Hannu Karpo sitten haastatteli jotain ARK:n (Autorekisterikeskus eli Trafin edeltäjiä) aiheesta ja silloin herra yli-insinööri perusteli kieltoa sillä, että takana tuleva voi peljästyä kun luulee edellä ajavan auton syttyneen tuleen.  :)

Siitä ei mennyt montaa vuottakaan, niin lisäjarruvalojen käyttö kuitenkin sallittiin. Oisko ollut 1987 tai jotain.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Pyssy - 29.04.2016, 18:14:15
Lisäjarruvalon salliva lainmuutos on "Annettu Helsingissä 2 päivänä lokakuuta 1991" (kopioitu lain tekstistä).  ARK:n päällikkö jäi eläkkeelle syyskuussa, ja sanoi, että hänen virassa ollessaan ei lisäjarruvaloa sallita.  Lisäjarruvalo tuli uusissa autoissa pakolliseksi Ruotsissa seuraavan vuoden alussa.  Jos ARK:n silloinen päällikkö olisi ollut muutaman kuukauden nuorempi, olisi lisäjarruvalo ollut samanaikaisesti Suomessa kielletty ja Ruotsissa pakollinen. 

Onneksi tuolloinkin sai autossa vierailla mailla olla rekisteröintimaan sääntöjen mukainen varustus.  Liikenteen kätisyys ja lähivalot on poikkeus.  Englannissa pitää mannermaisen auton valoihin teipata varjostustarrat, ja mantereella englantilaiseen autoon.  Jos paljon matkustelee Kanaalin yli, kannattaa hankkia auto, jossa on tupla-H4-valot.  Ulompiin kotimaiset umpiot, sisempiin naapurimaan umpiot.  Katkaisijalla vaihdetaan lähivalojen kätisyys rajalla.

Miten mahtaa olla oman 240:n huomiovalojen laillisuuden kanssa nykyään?  Poliisi ei ole puuttunut siihen, että ajan päivällä 21 W tehoisilla etuparkkien yhteydessä olevilla huomiovaloilla.  Vaikka olen laittanut poliisimagneetiksi oranssit polttimot.  Katsastukseen olen poistanut huomiovalojen sulakkeen, ja vaihtanut valkoiset polttimot.
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: sjvirt - 29.04.2016, 18:36:55
Onneksi tuolloinkin sai autossa vierailla mailla olla rekisteröintimaan sääntöjen mukainen varustus.  Liikenteen kätisyys ja lähivalot on poikkeus.  Englannissa pitää mannermaisen auton valoihin teipata varjostustarrat, ja mantereella englantilaiseen autoon.  Jos paljon matkustelee Kanaalin yli, kannattaa hankkia auto, jossa on tupla-H4-valot.  Ulompiin kotimaiset umpiot, sisempiin naapurimaan umpiot.  Katkaisijalla vaihdetaan lähivalojen kätisyys rajalla.

Missäpä nykyautossa tuollaiset valot olisi?

Oikein nykyaikaisessa autossa saa valikosta vaihdettua valojen "kätisyyden", jonka voi hoitaa lauttarannassa jonottaessaan.

Miten mahtaa olla oman 240:n huomiovalojen laillisuuden kanssa nykyään?  Poliisi ei ole puuttunut siihen, että ajan päivällä 21 W tehoisilla etuparkkien yhteydessä olevilla huomiovaloilla.  Vaikka olen laittanut poliisimagneetiksi oranssit polttimot.  Katsastukseen olen poistanut huomiovalojen sulakkeen, ja vaihtanut valkoiset polttimot.

Ei ne kai laillisiksi ole muuttuneet, kun lasissa ei kuitenkaan ole maagista DRL-merkintää (daytime running light).
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Arponen - 30.04.2016, 07:31:20

Miten mahtaa olla oman 240:n huomiovalojen laillisuuden kanssa nykyään?  Poliisi ei ole puuttunut siihen, että ajan päivällä 21 W tehoisilla etuparkkien yhteydessä olevilla huomiovaloilla.  Vaikka olen laittanut poliisimagneetiksi oranssit polttimot.  Katsastukseen olen poistanut huomiovalojen sulakkeen, ja vaihtanut valkoiset polttimot.

Viimeeks seiskan katsastuksessa eräs tarkempi leimasetä sano et nehän ei periaatteessa sais palaa parkkien kanssa samaan aikaan, vaikka se onkin alkuperäsen kytkentäkaavion mukanen, mutta kun ei oltu hänen "kotikonttorilla" niin se jäi suulliseen mainintaan. Eikä täälläpäin ainakaan poliiseja tuollaset pikkuasiat oo kiinnostanu ja aika monesta vanhemmasta volvosta löytyy talmut
Otsikko: Vs: Lisäjarruvalo - milloin pakollinen?
Kirjoitti: Dmies - 30.04.2016, 13:50:34
Viimeeks seiskan katsastuksessa eräs tarkempi leimasetä sano et nehän ei periaatteessa sais palaa parkkien kanssa samaan aikaan, vaikka se onkin alkuperäsen kytkentäkaavion mukanen, mutta kun ei oltu hänen "kotikonttorilla" niin se jäi suulliseen mainintaan. Eikä täälläpäin ainakaan poliiseja tuollaset pikkuasiat oo kiinnostanu ja aika monesta vanhemmasta volvosta löytyy talmut
Menee kyllä vähän ot:ksi, mutta talmut saa kyllä palaa parkkien kanssa koska huomiovalot on tässä tapauksessa omissa umpioissa joista löytyy lasista oikeat merkinnät huomiovaloille, mutta jos sulla seiskassa palaa samassa umpiossa sekä kirkas parkkivalo ja sen alla oranssi vilkkuvalo huomiovalona niin se on laiton vaikka se olisi alkuperäisen kytkentäkaavion mukaan oikein koska/jos vilkkun lasista ei löydy DRL tai RL-merkintää.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf