Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tonskulii - 10.04.2016, 20:43:59

Otsikko: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Tonskulii - 10.04.2016, 20:43:59
Otsikossa oleellisin. Tiedossa on, että näissä se on vähä ominaisuus.

Nyt tuntuu, että max puolella kaasulla kun kiihdyttää, ja lähdet vaihtamaan siinä 3000-4000rpm välillä (pahin) niin kun kaasun nostaa ja kytkimen lyöt pohjaan, kierrokset joko jäävät selkeästi normaalia enemmän kantamaan / saattavat jopa nousta noin 200rpm.

Onko mitään tapaa saada tätä vähenemään, vai onko asian kanssa vain elettävä?
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: AnteroV70 - 10.04.2016, 22:15:55
Haiseeko sulla bensa auton ympärillä ajon jälkeen? Mulla samat oireet ja tuo haju.

Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Tonskulii - 10.04.2016, 22:28:49
Haiseeko sulla bensa auton ympärillä ajon jälkeen? Mulla samat oireet ja tuo haju.

No eipä kyllä mielestäni. En oo ainakaan huomiota kiinnittäny moiseen, koitan jatkossa vähän haistella.  :D en tankista..
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: AnteroV70 - 10.04.2016, 22:51:19
Oon yrittäny vikaa vähän kaivella mut ei löydy. Jotenki tuntuu et ei sais ihan riittävästi happea jonka takia kiekat nousee kun rasitus häviää. Ja bensan haju ois siitä.

Ihan kuin pieni vuoto ois dp:ssä äänen perusteella. Voiskohan olla siitä kysymys.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Tonskulii - 10.04.2016, 23:04:08
Kyllä se korvakuulolla ainakin tuntuisi vähän vuotavan tuo putki (suora), tyhjäkäynnillä ollessa kun pikkuisen nostattaa kierroksia niin röpeltää pikkusen.. Tiiä sitten.

Tähänkin tulossa ratkaisuksi uusi putkisto niin ei hätää.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: aprilli - 11.04.2016, 08:10:26
Oma T5 teki samaa koko sen ajan mitä se mulla oli. Eikä siinä liioin mitään kummempaa vikaa ollut. Huomasin saman silloin että kierrokset voi hetkellisesti jopa vähä nousta, luulisin että on normaalia toimintaa.

Oletin että se on mukavuuteen liittyvä ominaisuus.. kierrokset on paremmin hollilla kun vaihtaa vaihdetta ja nostaa kytkintä.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: laatikkovika - 11.04.2016, 12:34:54
Oletin että se on mukavuuteen liittyvä ominaisuus.. kierrokset on paremmin hollilla kun vaihtaa vaihdetta ja nostaa kytkintä.
Kyllähän se on aivan harkittu ominaisuus. Vaihdetta vaihdettaessa ja varsinkin vapaalle heitettäessä ajoneuvon liikkuessa kierrokset eivät laske äkisti eikä moottori pääse sammumaan.
Jos epäilee vikaa tässä asiassa kannattaa ensimmäisenä pestä lisäilmaventtiili puhtaaksi.
Jotkut puhuvat jopa tyhjäkäyntimoottorista mitä se nyt ei ole.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Nick - 12.04.2016, 16:27:09
Olen miettinyt tätä samaa aikanaan ja "ominaisuus" edelleen ja pysyy omassakin käyttiksessä.

Mielestäni jollain oli farkkuärrässä vastaavanlainen ominaisuus, jonka kirjoittaja (tämä keskustelu oli joskus landian ajoilta) sai muistaakseni "kuntoon" uudella kaasuläpän asentotunnistimella.
Kysymys oli nimenomaan kytkimen painamisesta ja kierrosten noususta. Voi tosin olla aloittajalla oli isompi ongelma kierrosten päälle jäämisessä. Muistaakseni jutussa oli kysymys n. 500 kierroksesta ja yksilö taisi olla melko vähän ajettu myös.

Aihe on kiinnostanut allekirjoittanutta myös, sillä sama "ominaisuus" on täälläkin, mutta en koe sitä mitenkään liian häiritsevänä.

Vaihdetta vaihdettaessa ja varsinkin vapaalle heitettäessä ajoneuvon liikkuessa kierrokset eivät laske äkisti eikä moottori pääse sammumaan.

Tämä kuulostaa aika loogiselta kyllä  :)
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Tonskulii - 12.04.2016, 22:54:43
Ite kokeilin tuota "tyhjäkäyntimoottoria" putsata, mutta eipä tuntunut oikein auttavan.

Mulla siis ilman kytkintäkin, kun nostat jalan kaasulta, niin on veto melkein normaalisti päällä sekunnin verran ennenkö alkaa jarruttamaan. Ja kiihdyttäessä vaihdetta vaihdettaessa 3000-4000rpm jää kantamaan ja nousevatkin vähän.

Ei muuten mitään, mutta on vain niin kertakaikkisen ärsyttävää kuunnella tuota, niinkuin just kortin saanut ajais kun ei osaa päästää kaasua ennenkö painaa kytkintä. :D
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: aprilli - 13.04.2016, 08:32:29
Mulla siis ilman kytkintäkin, kun nostat jalan kaasulta, niin on veto melkein normaalisti päällä sekunnin verran ennenkö alkaa jarruttamaan.

Jossain määrin tuo on ihan normaalia. Tiedä sitte auttaisko tuo kaasuläpän asentotunnistimen vaihto, voi olla tyhjä arpa, ei tiedä.

Se että kaasu jää kantamaan pelkän kaasun noston jälkeen, niin onhan siinä se lisä että auto ei mene moottorijarrutukselle niin terävästi kuin ilman tuota ominaisuutta. Se taas säästää voimansiirtoa jne. Jos vertaa esim 740 (LH-Jetronic), 850 (LH-Jetronic) ja 850 (Motronic) niin kyllä noista toi viimesin on mukavin ajaa juuri tuon ominaisuuden takia, että moottorijarrutukselle siirtyminen on pehmeämpi ja vaihdoissa kierrokset on aika lailla automaattisesti kohdillaan.

Siitä tässä ei ole kyse että auto sammuisi muuten, kun vauhdista heittää vapaalle. Ei nuo LH-ohjauksellakaan olevat sammu jos niin tekee ja niissä lähtee kuitenkin kierrokset laskemaan heti.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Tonskulii - 13.04.2016, 09:28:03
Olis kiva kun sais selville että mikä on absoluuttisen normaalia näissä. Olis vähän mihin verrata.

Jos nyt oletetaan, että mun auto toimii ihan normaalisti, niin mitään keinoa ei taida olla siihen, että kierrokset laskisivat hieman nopeammin?
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: motocykler - 13.04.2016, 12:17:11
Kaikissa 850 mitä minulla on ollut on sama ominaisuus. Muutama kk sitten laitoin lastun jossa tuota ominaisuutta ei ole ja huomannut että moottorijarrulle siirtyminen on selvästi töksähtelevämpää. Moottorin väljät tukikumet huomaa tuolleen aika helposti :D
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Tonskulii - 13.04.2016, 13:25:23
Kaikissa 850 mitä minulla on ollut on sama ominaisuus. Muutama kk sitten laitoin lastun jossa tuota ominaisuutta ei ole ja huomannut että moottorijarrulle siirtyminen on selvästi töksähtelevämpää. Moottorin väljät tukikumet huomaa tuolleen aika helposti :D

Itse asiassa, nyt kun otit lastun puheeksi, niin kokeilin viime kesänä tuota emännän auton (2.3T-5 A) lastua, ja sillä ei tehnyt noin! Että kai se on sitten säädettävissä ecun kautta tuokin, muuten tuskin onnistuu, näin kai se on pikkuhiljaa uskottava.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: NordicR - 13.04.2016, 15:34:44
Itekkin huomasin saman eron kahden lastun välillä. Toisella kaasun vapauttaessa moottorijarru alkaa heti ja toisella jää kiekat ikään kuin leijailemaan ja moottorijarru on paljon smoothimpi.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: aprilli - 14.04.2016, 18:00:05
Automaatin ECUssa ei tuota ominaisuutta ole, kun moottorijarrulle mentäessä aukeaa momentinmuuntimen lukko saman tien. Se tekee sitten sen ettei moottorijarrutus töksähdä samoin kun manuaalissa.
Siksi automaatista manuaaliksi muutoksen yhteydessä vaihdetaan usein myös ECU manuaalista. Näin oli ainakin oman kasipätkän kohdalla.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: mikkkis- - 19.04.2016, 22:59:20
Itellä teki vanha vapari kasipätkä tuota ihan samaa ja tuntuu tekevän myöskin tänään haettu T-5R, joten taitaa olla ihan ominaisuus näissä tuo tuommonen ::)
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: HirviTarra - 20.04.2016, 00:48:40
On ominaisuus (tai oikeastaan pakko olla :D ). Meillä on pihassa kolme pätkää joista yksi on 10 tappinen vapaasti hengittävä ja loput kaksi on T5 mallia. Tuossa uusimmassa tulokkaassa (joka siis on T5) en ole kiinnittänyt huomiota kierrosten kantamiseen, joten en ole varma tekeekö se sitä, mutta voi olla että ei, sillä siinä on kunnon lastu sisällä ja penkitetty joskus 320hp. Pitääkin huomenna kiinnittää kyseiseen asiaan huomiota.. Tuo vapari ja toinen T5 (tämä vakio lastulla) kuitenkin tekevät tuota niin tuskinpa se mikään vika on. Harkittu ominaisuus niin kuin laatikkovika kirjoitti. :)
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: aprilli - 20.04.2016, 14:15:21
Tuossa uusimmassa tulokkaassa (joka siis on T5) en ole kiinnittänyt huomiota kierrosten kantamiseen, joten en ole varma tekeekö se sitä, mutta voi olla että ei, sillä siinä on kunnon lastu sisällä ja penkitetty joskus 320hp.

Se on automaatin lastu alunperin jos se tökkää heti moottorijarrulle. Ei vaikuta lastun "kunnollisuuten" sinänsä..
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: HirviTarra - 20.04.2016, 16:48:06
Eipä kyllä ainakaan mitään töksähdystä ole tuntunut kun moottorijarrulle on laksenu, mutta pitää kiinnittää siihen huomiota tänään.

E: Ei se kyllä töksähdä kun laskee moottorijarrulle, mut ei kyllä "leijutakaan" niitä kierroksia vaihdetta vaihtaessa niin kuin nuo kaksi muuta.
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: motocykler - 27.04.2016, 23:19:33
Se on automaatin lastu alunperin jos se tökkää heti moottorijarrulle. Ei vaikuta lastun "kunnollisuuten" sinänsä..

Ainakin oman lastun tilasin manuaalina ja töksähtelee moottorijarrulle siirryttäessä. Tosin on lastu muutenkin aika kulmikas toiminnaltaan :D
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Spude1 - 30.12.2018, 20:51:26
Taas tuli auto vaihdettua, kyseessä Volvo s70 t5 vm. 99 eli surullisen kuuluisalla sähkösellä kaasulla. Ongelmana kierroksien kantaminen vaihde päällä ja auton liikkuessa. Ei tehnyt tätä aiemmin kun kytkinpolkimen tunnistin oli irti (näköjään syystäkin oli irroitettu) ja cruise ei toiminut. Nyt se toimii, mutta samassa alkoi tämä.

Parhaiten huomaa, kun ajaa nelosella kierrokset n. 1500 rpm erittäin loivaan alamäkeen niin vauhti pysyy samana n. 5 sek ja huomaa, että veto jää päälle. Kysymys kuuluukin, meneekö cruisen joltain osalta alipaineletku esim. kaasuläppäkotelolle ja sen vuotaessa aiheuttaisi tämän? Paikallaan ollessa kytkin painettuna tai ei, tai liikkeessä kytkin painettuna kierrokset ei leiju, vain vaihde ja veto päällä liikkuessa.

Vai pitäisikö tästä tehdä uus aihe?
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Spude1 - 19.01.2019, 21:36:39
Luettu vanhoja aiheita ja heräsi kysymys. Vuosmallit ennen -98 on mekaaninen vakionopeudensäädin alipaine letkuineen, jossa mm. servo kaasupolkimen lähellä. Dieseleissä näitä ei kuulema ole.

Mutta entäs kun mulla on vm. 99 bensa eli sähkösellä kaasuläpällä, eli nytkö voin olettaa, ettei vuoda noista letkuista, koska niitä ei autossani ole (auton tiedot lukee edellisessä viestissä)? Eli vakkariko tarvitsee vain kaasuläpän ja ecun, eli vika siis jommassa kummassa? Vaikuttaako joku muu tähän vai onko tässä mallissa jotain alipaineella toimivaa joka liittyy vakkariin?
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: tomeri - 21.01.2019, 14:06:01
Ei liene alipainetta juu ja on siellä kaasuläpän lisäksi muitakin kikkareita, jotka vaikuttavat käyntiin. Esim. AACV teki minulla sellaista, että auton liikkuessa (kytkin pohjassakin) kierrokset eivät laskeneet tyhjänkäynnille ennen kuin auto pysähtyi. Jäi johonkin 1400 rpm. Minulla tosin vaparimalli.

Tulipa mieleen, että toimiihan ETS polttimo, se kaasuläpäkotelo kun ainakin tiputti cruisen pois?
Otsikko: Vs: 850 T-5 kierrokset kantaa.
Kirjoitti: Spude1 - 21.01.2019, 18:33:28
Ei liene alipainetta juu ja on siellä kaasuläpän lisäksi muitakin kikkareita, jotka vaikuttavat käyntiin. Esim. AACV teki minulla sellaista, että auton liikkuessa (kytkin pohjassakin) kierrokset eivät laskeneet tyhjänkäynnille ennen kuin auto pysähtyi. Jäi johonkin 1400 rpm. Minulla tosin vaparimalli.

Tulipa mieleen, että toimiihan ETS polttimo, se kaasuläpäkotelo kun ainakin tiputti cruisen pois?
ETS valo toimii, kaasuläppäkotelo vaihdettu, mutta lukenut, että nämä syö niitä kuin leipää.

Luin vähän tuosta AACV:stä ja parissa autossa ollut se vikana, mutta nekin on ollut vapareita (en tiedä onko turboissa tätä). Yksi kuva löytyi, mutta omassani se ei ole samassa kohdassa. Minulla siis cruise toimii ja tämä ominaisuus tuli heti kun sen korjasin. Jos deaktivoin cruisen esim. irroittamalla kytkinpolkimen anturin, vika häviää ja auto on taas ennallaan.

Pitäisi lukea vikakoodit niin selviäisi paremmin.