Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: tig - 14.04.2016, 22:05:50
-
Elikkäs projektina on laittaa -00 V70 B5234T3 moottori 945 volvoon. Moottorissa on muuttuva-ajoituksellinen pakonokka. Moottorinohjaukseksi on tulossa tatech. Onko säätöpyörä portaaton vai miten? Jollai kierroksilla vaan virrotetaan? kannattaako ottaa käyttöön vai mitkä nokat olisi parempi vaihtoehto, kannessa kovat nostajat. Niin turboksi tulee garrett GT3071, oma tekele pakosarja ja v70 vakio imusarja. Suuttimista ei vielä tietoa. tehotavoite 400hv tuntumassa.
Moottori on automaatista lähtöisin eli vauhtipyörää/kytkintä ei ole. Tähän tarvisin kans tietoa mitä vaihtoehtoja olisi. Laatikoksi tulee M90 960:sesta. esim. mahtuuko bling factoryn vauhtis sre765 asetelmalla 960 kytkinkoppaan.
Tällaista mielessä.
-
On portaaton säätö, mutta en tiedä onko siitä mitään ns. iloa virikäytössä. Oma vaatimaton mielipide on että se vakionokka on turhan mieto. Hommaa mielummin vaparin nokka-akselit ja aja kiinteällä nokkapyörällä.
Sitä nokkaa ohjataan pwm signaalilla ja mitataan hallianturilla sieltä nokan takapäästä. Nokan säätö turboissa on lähinnä saastejutska.