Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: LaitinenP - 16.04.2016, 11:45:07
-
Tämä talvi oli liikaa 260-Volvon jäähdytysjärjestelmälle. Kun yritin käynnistää auton talven jälkeen, niin jäähdyttimestä vuoti vettä ihan reilusti, ei vain tihkuttamalla. Vuotopaikka näytti olevan alhaalla, edestä katsoen vasemmalla. Autossa on BW55-automaattivaihteisto ja ilmastointi, mitkä tuovat korjaukseen oman lisävivahteensa.
Olisiko arvon raadilla heittä jotain hyviä neuvoja ja vinkkejä ennen korjauksen aloittamista? Mitä kaikkia osia joutuu vaihtamaan tai kannattaa vaihtaa samalla? Radiaattori on sen verran vanha, että on hyvinkin mahdollista, että se menee vaihtoon joka tapauksessa. Kun vaihdoimme jäähdytysnesteet kaksi vuotta sitten, niin panimme merkille että nesteessä oli jälkiä jonkin paikkausaineen käytöstä. Auto oli talven kylmässä automuseon hallissa, mikä saattanut olla osasyynä tälle "antautumiselle".
Vaihdelaatikonkin joutuu varmaan tyhjentämään, vai kuinka? Tai ehkäpä jäähdyttimen voi irrottaa ilman vaihdelaatikon tyhjennystä nostamalla auton etuosan hieman ylöspäin?
Katselin Scandixin listalta, että uusi jäähdytin kustantaisi peräti 633 euroa [http://www.skandix.de/en/spare-parts/cooling-system/radiator/radiator-engine-cooling/1001916/]. Letkuja näyttäisi saavan vielä, eivätkä niiden hinnat ole yhtä suolaisia.
Löysin tällaisen räjäytyskuvan:
http://www.volvooemparts.com/a/Volvo__260/_51967_5704466/Cooling-system-B28E/GR-73633.html (http://www.volvooemparts.com/a/Volvo__260/_51967_5704466/Cooling-system-B28E/GR-73633.html)
-
Eihän siinä kuin uusi syyläri tilalle. Jos epäilee, että paikka-ainetta on käytetty, vois olla hyvä huuhtoa järjestelmä puhdistusaineen kanssa. Automaatin suhteen ei remontissa ole muuta kuin linjat irti syyläristä, kerää talteen sen mitä sieltä kennosta tulee ja täyttää uutta saman verran. Eli muutaman desin.
-
Voihan sen myös korvata ihan vakio jäähdyttimellä ja erillinen lauhdutin sit lootalle. Ellei joku museoauto ole kyseessä.
Jos syyläri itsessään vuotaa niin ei siihen huuhtominen auta, puhki se on joka tapauksessa ellei jostain liitoksesta nesteet vuoda.
Jos auto on talven jossai kylmässä säilytystilassa niin eipä se nestettä syyläriin tarvi. Pamahtaa keväällä joku paikka puhki jos huonosti käy..
-
Voihan sen myös korvata ihan vakio jäähdyttimellä ja erillinen lauhdutin sit lootalle. Ellei joku museoauto ole kyseessä.
Jos syyläri itsessään vuotaa niin ei siihen huuhtominen auta, puhki se on joka tapauksessa ellei jostain liitoksesta nesteet vuoda.
Jos auto on talven jossai kylmässä säilytystilassa niin eipä se nestettä syyläriin tarvi. Pamahtaa keväällä joku paikka puhki jos huonosti käy..
No on museoauto. Ja siellä keulassa on jo pirun ahdasta kun on ilmastointikin siellä jotenkin. Laitan uuden radiaattorin, nesteet ja letkut tilaukseen, ei se auta voivottelu enää. En tiedä pystyykö sieltä koneen puolelta järjestelmää huuhtomaan mitenkään muuten, kuin käyttämällä moottoria ja vaihtamalla uudet nesteet sisään.
-
Kävin tänään autolla (15 km kotoa). Kumma juttu kun järjestelmästä ei ollut ilmeisesti vuotanut mitään tällä välillä (eli neljään vuorokauteen). Voiko jäähdytin vuotaa vain moottorin käydessä vai olisikohan tässä kuitenkin jokin letkuliitos mikä nyt vuotaa? Tosi vaikea löytää sitä vuotokohtaa, kun flekti sumuttaa sitä vettä ympäriinsä. Vesipumpun ympäristöstä ei havaittu vuotoa, se vaikuttaisi tulevan jostain alempaa.
Joka tapauksessa pitäisi saada se kärri jotenkin kotipihaan, jotta pääsisi purkamaan letkut ja testaamaan jäähdytintä.
-
jos vuotokohta on niin pieni että vuotaa vain kun järjestelmässä painetta?
-
Kävin tänään autolla (15 km kotoa). Kumma juttu kun järjestelmästä ei ollut ilmeisesti vuotanut mitään tällä välillä (eli neljään vuorokauteen). Voiko jäähdytin vuotaa vain moottorin käydessä vai olisikohan tässä kuitenkin jokin letkuliitos mikä nyt vuotaa? Tosi vaikea löytää sitä vuotokohtaa, kun flekti sumuttaa sitä vettä ympäriinsä. Vesipumpun ympäristöstä ei havaittu vuotoa, se vaikuttaisi tulevan jostain alempaa.
Joka tapauksessa pitäisi saada se kärri jotenkin kotipihaan, jotta pääsisi purkamaan letkut ja testaamaan jäähdytintä.
Letkuliitoksen vuoto klemmarin hajoamisen takia on mahdollista.
Omalle kohdalle sattui näin.