Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lohtaja - 16.04.2016, 21:31:13
-
Auto on volvo v70 2.4d d5 2006 Classic
Vikakoodeja Ecm 586f , 580f, 2810, 28e0, 2b00, 135f,4490. Tcm 0a31 Cem 5f50, 9c03 . Ilmamassa mittarin olen vaihtanut, ei apua. Pyörreläppien tanko on paikallaan kun tein siihen poralla reiän ja laitoin sen ruuvilla ja mutterilla kiinni. Tänään tuli myös hiukkassuodatin täysi ilmoitus. Käytin autoa paikoillaan noin puoli tuntia eikä auttanut. Usko ja mielenkiinto loppuu kohta rassata tuota autoa. Kertokaa mikä avuksi . Niin vikakoodit on poistettu 3 krt ja muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen vika palaa. Näyttöön tulee teksti Moottori järjestelmä vaatii huollon. Tehot katoaa
-
Tietämättä mitään mitä kertomasi koodit tarkoittaa mutta 'tehot katoaa' iski silmään niin itsellä oli aikoinaan semmoista, että näyttöön tuli häly 'Moottoriohajus yksikkö vaati huoltoa' tms. häly kun tehot lähti. Syy oli että ERG-venttiilin solenoidin akseli jumitti ja venttiili jäi auki -> seokset sekaisin ja kone teki jotain 'järkevää' eli pudotti tehot. Akseli liuoteltiin hartaasti yksi ilta ja on sen jälkeen pelannut moitteetta. Uusi solenoidi olisi ollut jotain 140e ja venttiili 200e tms.
Eli kylmänä pelasi kuin unelma mutta kun kone lämpeni tarpeeksi ja tuli ERG-venttiilin aukaisu ajankohtaiseksi niin alkoi tökkimään.
Mittarissa oli silloin reilut 280t.
-
Ja vikakoodit luettu volvollako?
Tuossa nopeasti lueskeltuna netistä:
Ecm 586f= lisälämmitin automaattikäynnistys poistettu
Tcm 0a31= vaihteistovika
Cem 5f50= lisälämmitin ??
-
...tarkista coolerin kunto, ettei ole puhki, samalla katselet myös ahtopuolen letkut. Jos sitten otat ja annat hiukkarille rautakankea, eli tyhjäät sen hiukkarin sisältä, antaa paria vikakoodia mutta ei rajoita tehoja.
-
Lisälämmitin on ohjelmoitu pois automaattikäynnistyksestä. Autosta meni tuo huohottimen lämmittimen putki rikki sieltä imuputken kierukasta niin yritin sitte ilmata tuota tuota neste puolta lämmittimen kanssa niin se sammutti itsensä kun tietenkin ilmoja järjestelmässä . Otin sitten lämppärin kennon putken irti rintapellistä niin sai ilmat pois. Siitä luultavasti tuo toinen lämmittimen koodi. ahto putkessa halkeama kyllä on mutta se korjattu liimalla. Eikä ole aiemmin menoa haitannut. Pitää luultavasti tuu egr puhdistaa. Oletteko muuten purkaneet sen millä tavalla irti sieltä.????
-
ECM 4490: EGR-venttiili
ECM 135F: Ilmamassamittari
ECM 2810: Etummainen happianturi, ei signaalia
Jjv:n antama vinkki kannattaa kokeilla.
-
Menee osin hataralla muistelulla mutta jotenkin näin;
- ensin tietysti tilaa siihen eteen että pääsee käsiksi potilaaseen eli muoveja jne. pois
- koneelta tuleva 'torvi' irroitettiin ja kaavittiin puukolla niin puhtaaksi kuin järkevällä työmäärällä sai - voisi tietysti hommata uudenkin
- ERG kopat auki + irrota solenoid ERG-venttiilistä
- sitten jotain liuotusainetta sekä venttiilin varteen, että siihen solenoidiin (solenoid taisi olla pyörivää mallia?)
- liikutellaan molempia voideltuja osia edes takaisin ja odotellaan että aine tekee tehtävänsä
- kasaus ja toivotaan parasta, aikaa meni jotain 3h x 2 ukkoa + muutama muriseva