Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Volvo 24T - 17.04.2016, 13:14:17

Otsikko: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Volvo 24T - 17.04.2016, 13:14:17
Nonii eli volvo alkanau kenkkuillee, tasaa kaasulla ajettaessa varsini pienillä nopeuksilla kuuluu selvää ahtamis ääntä mut se ei ole tasasta vaan sellasta VIUUUUVIUUUVIUUU..

Mittarissa 255tkm onko jo lopun ellää? Ei anna mitään virhe ilmoa..

Voikoha tota millää koitaa elvyttää? Onko minkälainen homma irrottaa turbo jos laitan toho uuen?
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Hurm0s - 17.04.2016, 22:37:42
Yleensä rikkinäinen ahdin ääntelee pahiten kiihdytyksissä, eli vinkuu...

Tarkasta ettei ole mitään vuotoja ahtoputkistossa tms. josta ääni voisi kuulua.
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Volvo 24T - 01.05.2016, 21:03:18
Vuotoja ei löytyny.. Tankillinen ajettu nyt aiva älyttömällä poletuksella... mutta oireet pysyy ja tulee uusia,... mm. liikkeelle lähtiessä auto töksähtää(hyytyy seunniks) hieman... Voikoha sieltä löytyä vika koodia?

Eikö kukaa oo ite irrotellu turboo näistä?
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Hurm0s - 01.05.2016, 23:53:32
Vuotoja ei löytyny.. Tankillinen ajettu nyt aiva älyttömällä poletuksella... mutta oireet pysyy ja tulee uusia,... mm. liikkeelle lähtiessä auto töksähtää(hyytyy seunniks) hieman... Voikoha sieltä löytyä vika koodia?

Eikö kukaa oo ite irrotellu turboo näistä?
Saattais olla myös EGR:ssä tai ahtopaineen säätöventtiilissä vikaa.
Ainakin viallinen EGR tekee tuota, että tehot voi olla aivan pois, eli liikkeelle lähtökin on vaikeaa.


Turbo lähtee alakautta pois, yläpuolelta pitää irroittaa EGR:n jäähdytin, jotta öljyputken banjon ja yhden turbon kiinnitysmutterin saa auki.
Alakautta imuputki irti ahtimesta, sen toinen kiinnityspultti on vähän v-mäinen, pakoputki irti, öljynpaluu pois ja turbon kannakerauta pois. Kaksi ahtimen kiinnitysmutteria vaatii hieman kikkailua, sillä niihin ei pääse kunnolla käsiksi, ahtimen pakopesä blokkaa ne aika hyvin. Pitkällä yhdistelmällä 1/4 kokoisia jatkoja mahtuu juuri ja juuri aukomaan ne.
Voihan ahtimen toki ottaa pakosajan kanssakin pois, mutta siinä on taas lisää hommaa.

Tutki kuitenkin nyt ensin nuo kaikki helpommat ja yleisemmät vikakohteet siitä ennenkuin alat ahdinta vaihtamaan...
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: The moose - 02.05.2016, 00:05:51
Vaikuttais kovasti egr tukokselle tai ahtopaineanturin likaisuudelle. Molemmat samoilla kumarruksilla tutkii ja putsaa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Volvo 24T - 02.05.2016, 07:25:08
Vaikuttais kovasti egr tukokselle tai ahtopaineanturin likaisuudelle. Molemmat samoilla kumarruksilla tutkii ja putsaa.

Mistä kohtaa löytyy ahtopaine anturi?
Pitää käyttää egr irti..

Jos samalla koittas egr reijästä kumiletkun avulla laittaa Mr.musclea turbon pakopesän täytee.. Ainaki joillaa näyttääs toiminee.. Samalla kellon tankoa nitkutellen.
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: A85 - 02.05.2016, 07:43:18
Omassanikin tuo turbo pitää ylimääräistä ääntä kun ahdot on tapissa tai lähes tapissa. Mutta ääni kuuluu yleensä satunnaisesti kylmällä ilmalla, kun kone ei ole vielä lämminnyt täysin (vaikka lämpömittari normissa olisikin). Epäilin myös ahtovuotoa, mutta ainakin eri foorumeita asiasta selanneenani ääni on jokseenkin "normaali".
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Hurm0s - 02.05.2016, 23:10:55
Jos samalla koittas egr reijästä kumiletkun avulla laittaa Mr.musclea turbon pakopesän täytee.. Ainaki joillaa näyttääs toiminee.. Samalla kellon tankoa nitkutellen.
Itse yritin tuota, ei auttanut. Lopulta se tappi katkesi johon alipainekellon varsi tulee kiinni. Eli ei kannata käyttää yhtään liikaa voimaa tuon kanssa.
Ostin ebaysta vaihtoahtimen jonka purin ja putsailin pöydällä ja vaihdoin paikalleen.

Kaikenlisäksi MrMuscle oli kovettunut vanhan ahtimen pakopesään sellaisiksi koviksi valkoisiksi kokkareiksi, eli vaikka siivet olisi lähteneet liikkumaan, ei tuo ahdin kunnolla olisi toiminut, sillä kuitenkin ajettiin ainakin tuhannen kilometriä tuon aineen ruiskimisen jälkeen...
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Volvo 24T - 03.05.2016, 12:28:03
Kaikki anturit mitä löyty putsattu.. Mitenkähä on jos ton egr tulppais? Laitetaanko laippa tuoho ennen imusarjaa mihin tulee ahtoputki välijäähyltä ja siihe yhistyy egr metallinen putki.. Sit johto egr irti..?
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: volvotdi - 03.05.2016, 14:30:21
Kaikki anturit mitä löyty putsattu.. Mitenkähä on jos ton egr tulppais? Laitetaanko laippa tuoho ennen imusarjaa mihin tulee ahtoputki välijäähyltä ja siihe yhistyy egr metallinen putki.. Sit johto egr irti..?

Kokeile ensin irrottaa vain EGR:n sähköliitin. Jos kuollut kohta häipyy niin vika on siinä, epäilen kyllä jos ei tasakaasulla yhtään nypyttele. Turbon vinkumisäänet sitten kasvaa kun EGR ei ole toiminnassa, täyskaasulla ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D TURBO
Kirjoitti: Volvo 24T - 19.06.2016, 18:01:42
Egr johto irti ajettu reipas kk ja ei ongelmia enää! Eikä herjaa mitää..