Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mustalaa - 17.04.2016, 15:52:46
-
Terve, en löytänyt äkkiseltään oikein sopivaa keskustelua niin luodaan uusi... S40 meni ja 2005 vuoden V70 d5a tuli taloon ja pari asiaa ihmetyttää:
1. Myyjän varustelistauksen mukaan autossa on Xenonit, kuitenkin valot on sävyltään varsin lämpöiset ja ratin vieressä on korkeussäädin valoille. En ole ennen itse nähnyt manuaalisesti korkeussäädettävää xenonia, niin hieman kummastuttaa... Voiko tuossa olla alkuperäisxenonit silti vai onko jonkun aikaisemman jälkiasenteiset? Umpiot eivät ole projektorilla. Mikä on helpoin tapa selvittää mitkä ovat olleet alkuperäislamput? Mitä tuossa nettiä ja liikenteessä katselin, niin kovasti samannäköisissä umpioissa xenonia kyllä oli...
2. Etuvalojen lasi on varsin kulunut. Saako tuota järkevästi tai helposti vaihdettua uuteen vai meneekö koko umpio vaihtoon?
3. Takalasin pyyhkijä ei toimi. Vettä lentää, mutta ei pyyhi. Sulake näytti olevan paikoillaan. Sulka osoittaa oikealle. Pitäisikö osoittaa lähtökohtaisesti vasemmalle? Onko joku hyvä idea, mistä lähteä paikantamaan vikaa? EDIT: laitoin pyyhkijän päälle ja kuuntelin, pyyhkijän moottorista kuuluu ääni, mutta ei tuo liiku.
-
Jos on korkeussäätö valoille kabiinissa, niin on halogeenivalot. Jos joku on sinne sisään jälkiasennus xenon-sarjan laittanut, niin polttimot voi olla xenonit, mutta viralliset xenonit ne ei oo.
Jos muoviumpiot on kuluneet ja samet, niin paras keino on melkein vesihioa ne kunnolla ja 2k-akryllilakka pintaa. Foorumilta löytyy muutama kertomus tarkemmista ohjeista ja lopputuloksesta. Mulla on kestäny itesellä hyvänä umpiot lakkauksen jälkeen yli 100tkm. Viime syksynä alkoi hilseilemään lakka aivan umpioden reunasta. Siellä ei nähtävästi tullut hiottua riittävän syvälle.
Tarvikeumpioden valokuvio on haukuttu ja alkuperäiset maksaa aika paljon. Muovin vaihtaminen on mahdollista, mutta vaikeaa.
Jälkiasennussarjaa voi koittaa selvitellä löytyykö konepellin alta ylimääräistä valohin liittyvää. Johdotuksia umpioon tai ballasteja.
-
Kiitos nopeasta vastauksesta. Pitääpä käydä kurkkimassa pellin alle noista virityksistä ja soitella myyjälle perään, mikäli ei ole mitään... Katsastuksesta tuo oli läpi mennyt valojen osalta, mikä vissiin ei jälkiasennusxenonien kanssa ole mikään itsestäänselvyys, joten voisi olettaa ettei siellä xenoneita ole. Samoten ottaa kesällä projektiksi tuo hionta&lakkaus...
EDIT: Kurkkasin, ei siellä mitään ylimääräisiä johtoviritelmiä ainakaan näy. Minä en ala askartelemään xenoneita jälkiasennuksena, niin mitkäs olisivat sitten parhaiten valaisevat halogeenit, jotka tuonne voisi tunkea?
-
Ostitko liikkeestä? Jos nimittäin liikkeen varaosalistaus on väärin, pitää liikkeen hyvittää kauppasummasta tai asentaa autoon väärin listattu varuste...
Takalasinpyyhkimessä on herkästi hajoava muoviratas siellä moottorissa, se on varmaan korkannut, jos siis ääni kuuluu mutta varsi ei liiku.
Yleensä se akseli ryytyy niin jumiin, että joko tuo ratas ajan mittaan korkkaa tai sitten varsi vain pysähtyy kun ylikuormarele katkaisee moottorin virran.
-
Liikkeestä juu. Pitää huomenna soitella noista molemmista ja selvitellä. Myyjä vielä unohti nettiautosta tulostetun esitteen/tiedot autoon niin paha sen on lähteä kiistämäänkään xenoneita ;D
-
Onhan niissä se lause, että tietojen paikkansapitävyys tarkistettava myyjältä.
-
Joo, onhan niissä. Soittelin perään ja tuota huomautti itsekin. Pyyhkijän moottorista oli sitä mieltä, että on kuluva osa. Ei nuo maailmaa kaada, minä en jaksa vängätä ja aina pitää koittaa sekä näistä oppii, edelleen mielestäni ihan hyvä hankinta. Takalasinpyyhkijän moottorissa tarjosi, että voi myydä uuden osan sisäänostohintaan, tiedä sitten totuutta, mutta oli neljännes pois Motonetin hinnasta.
Kävin lamppuihin hakemassa nuo Philipsin X-treme Vision +130% -polttimot. Pitäisi vissiin valaista ihan mukavasti. Lyödään keulalle sitten syksymmällä, jos sitä ennen ei lamput pala. 450 tuntia luki paketissa kestoajaksi, sama se on sitten noita ostella ja lyödä uutta paria syksyisin keulalle pimeäksi kaudeksi. Xenonien uusintahinnalla noita saa kolme paria, veikkaan että hyvinkin siinä vaiheessa voi olla auton vaihto taas mielessä.
Ajattelin, että huolletaan nyt ainakin ensimmäisen kerran sinisellä tämäkin, kun edellisestäkin jäi ihan hyvä maku suuhun. Oli positiivinen yllätys kun "essential huolto" (öljyt, suodatin, valohoito ja johdonpäässä käyttö) ja automaatin öljynvaihto yhteensä 350e. Olin varautunut henkisesti tuplasummaa makselemaan.
E: Lopullinen hinta huollolle 440e. Öljynvaihto oli 280e (työ 73,5e ja öljyt 206,64e), vissiin se 190e öljynvaihto oli joku tarjous tai toiseen lootaan.
-
Nuo Volvon halogeenit on paskat. Laita kunnon pöntöt lisäksi sinne keulalle niin näkee jotain. Mulla on Bilteman isot pytyt ja näkee kohtalaisesti.
-
Ennen kuin vaihdat takalasinpyyhkimen moottorin niin avaa vanhasta moottorista mekanismin kansi eli takaluukusta verhoilu pois neljällä ruuvilla. Kolme pulttia irti, jotta moottori irtoaa luukusta ja samalla poistuu semmonen suojarauta edestä. Sitten moottorin mekanismin kansi on pienillä ruuveilla kiinni. Jos mekanismi on täynnä ruskeaa vaseliinia, niin taitaa olla vesi ja lika päässyt pyyhkijän juuresta sinne. Mulla oli näin ja putsasin mekanismin ja voitelin uudelleen, taas toimii kuin uusi.
Jos pyyhkijän varsi lähtee hyvin irti moottorista, niin toki se kannattaa irrottaa ja putsata mekanismi työpöydällä. Mulla ei irronnut ja tein putsauksen moottorin roikkuessa luukussa kiinni.
-
Mulla oli tuo uusi osa jo, niin vaihdoin sen suosista tilalle. Pitää kurkata tuon vanhan sisälle, että onko täynnä töhnää vaiko entiset rattaat. Helppohan tuo oli vaihtaa, mitä nyt pyyhin oli helvetin tiukasti jumissa. Videolla jamppa vain nykäisi sen irti, mutta vissiin oli vuodet paikallaan tehneet tehtävänsä. Lähti lopulta kun talttapäisellä ruuvimeisselillä sitä väänsi lepoasentoa vastakkaiselta puolelta.
Parkkitutka tuosta on myös pimeänä, kaksi uutta anturi laitoin tilaukseen eBaysta. Vaihdellaan paikalleen jahka saapuvat perille ja sää vielä vähän lämpenee.
-
Jatketaas aihetta uusilla typerillä kysymyksillä.
Peruutustutkan anturit tuli, odotellaan kelien lämpenemistä, että pystyy pari tuntia ulkona olemaan paikallaan. Kaksi keskimmäistä anturia siis pitäisi olla pimeänä. Volvon alkuperäisen tutkan asennusohjeen löysinkin (http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-159898-1/2005/D5/Automatic/default/V70_(00-08)_2005), joten sitä noudattamalla lähdetään liikenteeseen. Onko jollakulla jotain hyvää vinkkiä antaa etukäteen mitä ottaa huomioon tai jotain kikkaa mitä tuo ohje ei kerro?
Edit: Anturit vihdoin vaihdettu. Homma meni juurikin niin kuin Volvon ohjeessa ja tutkat lähti toimimaan suoraan. Työkaluja tartti T25 torxia ja 13 mm hylsyavainta ja pientä puukkoa ja ruuvimeisseliä vanhojen tutkien antureiden kampeamiseen irti. Tilatut anturit olivat tämmöiset: http://www.ebay.com/itm/161574329583
Toisena typeränä kysymyksenä, etupäässä on pistoke, johon saa Defan taikka Calixin johdon kiinni. Autossa on polttoainetoiminen lämmitin. Onko jotain näppärää parkkipaikkakikkaa, jolla selvittää onko tuo pistoke nyt moottorin lämmittimen vaiko akun laturin? Sisätiloissa ei ole pistoketta erilliselle sisätilanlämmittimelle, niin ei voinut suoraa siitä päätellä...
-
Mittaa yleismittarilla vastus lämppäripistokkeesta. Jos vastus alle 100 ohmia, niin lämmitin ja jos yli 300 ohmia niin akkulaturi. Voithan myös mitata akun napajännitteen levossa ja töpseli kiinni. Tässä saattaa näillä keleillä tosin joissain latureissa oleva lämpötilakompensointi hämätä, en tiedä lähteekö kaikki laturit nostamaan napajännitettä näillä lämpimillä keleillä ja varsinkin jos akku on vielä jo valmiiksi täydessä latingissa.
-
Terve taas.
Tuossa on pimeänä ne etu-umpioiden sivuvalot. Pitääkö niiden vaihtamista varten irroittaa etupuskuri ja umpio, vai pystyykö ne vaihtamaan muutenkin?
Samoin ylempiin takaumpioihin kerääntyy kosteutta ja pahimpina sadepäivinä vettä, onko siellä joku vakipaikka joka vuotaa ja jonka voisi tukkia/tiivistää?
-
Terve taas.
Tuossa on pimeänä ne etu-umpioiden sivuvalot. Pitääkö niiden vaihtamista varten irroittaa etupuskuri ja umpio, vai pystyykö ne vaihtamaan muutenkin?
Ei tarvitse irrottaa puskuria tai valoja. Vasemmalla ilmanputsarikotelo ja vilkkupolttimo kantoineen pois edestä niin on tilaa. Ilman putsarikotelon irroittamistakin sinne väliin saa kätensä jos tietää miten tapahtuu. Oikealla pesunestesäiliön täyttöputki ja vilkkupolttimo kantoineen pois. Sivuvalojen kantoihin pääsee sormenpäillä tai sopivilla pihdeillä kiinni. Vilkuissa ja sivuvaloissa on sama pikku juttu, eli käännetään noin varttikierros ja avaussuunta on muistaakseni peilikuvana eri puolilla.
-
Jos on korkeussäätö valoille kabiinissa, niin on halogeenivalot. Jos joku on sinne sisään jälkiasennus xenon-sarjan laittanut, niin polttimot voi olla xenonit, mutta viralliset xenonit ne ei oo.
Jos muoviumpiot on kuluneet ja samet, niin paras keino on melkein vesihioa ne kunnolla ja 2k-akryllilakka pintaa. Foorumilta löytyy muutama kertomus tarkemmista ohjeista ja lopputuloksesta. Mulla on kestäny itesellä hyvänä umpiot lakkauksen jälkeen yli 100tkm. Viime syksynä alkoi hilseilemään lakka aivan umpioden reunasta. Siellä ei nähtävästi tullut hiottua riittävän syvälle.
Tarvikeumpioden valokuvio on haukuttu ja alkuperäiset maksaa aika paljon. Muovin vaihtaminen on mahdollista, mutta vaikeaa.
Jälkiasennussarjaa voi koittaa selvitellä löytyykö konepellin alta ylimääräistä valohin liittyvää. Johdotuksia umpioon tai ballasteja.
Mistä noita umpioiden muoveja saa, en ite oo ainaka löytäny?
-
Mistä noita umpioiden muoveja saa, en ite oo ainaka löytäny?
Ei löydy umpion muoveja mistään erikseen mutta silleen jos ostaa halvimmat tarvikeumpiot ja niistä irroittaa "lasit"... Sama homma ois itsellä ajankohtainen kun(alkuperäiset) xenonit polttanut umpion muovin sisäpuolelta sameaksi.
-
Ei löydy umpion muoveja mistään erikseen mutta silleen jos ostaa halvimmat tarvikeumpiot ja niistä irroittaa "lasit"... Sama homma ois itsellä ajankohtainen kun(alkuperäiset) xenonit polttanut umpion muovin sisäpuolelta sameaksi.
Eiköhän sen muovin saa sisäpuolelta kiillotettua kunhan vain sais sen muovin irti... Itellä sama homma olis edessä, mutta vähän hirvittää alkaa lämmittämään tota umpioo, kun kuitenkin aika arvokkaita ovat...
-
Ei löydy umpion muoveja mistään erikseen mutta silleen jos ostaa halvimmat tarvikeumpiot ja niistä irroittaa "lasit"... Sama homma ois itsellä ajankohtainen kun(alkuperäiset) xenonit polttanut umpion muovin sisäpuolelta sameaksi.
Okei, yhet lasit irrotin sillai et laitoin umpion puoleks tunniks 70c uuniin niin lähti näppärästi liimauksista irti.
-
Okei, yhet lasit irrotin sillai et laitoin umpion puoleks tunniks 70c uuniin niin lähti näppärästi liimauksista irti.
Millä kampesit sen jälkeen muovit irti? Ja siinähän on varmaan liimojen putsaus ja uusien laitto? Lähteekö vanhat liimat helpommin kun se lamppu on jäähtynyt?
-
Millä kampesit sen jälkeen muovit irti? Ja siinähän on varmaan liimojen putsaus ja uusien laitto? Lähteekö vanhat liimat helpommin kun se lamppu on jäähtynyt?
Talttapäisellä meisselillä avitin. Lähtee ihan nätisti irti kunhan on vaan tarpeeks lämmin. Jos ei irtoo nii takas uuniin ja pikkasen lämpöö lisää. Otin suurimmat liimat heti pois ja loput rapsutan kuivana.
-
Minkälaisella setillä kiillotit? Ois hyvä sieltä sisäpuolelta kiillottaa Viimesen päälle hyvin kun on niin vaikea sitä alkaa uudestaan tekemään... Sais kerralla tehtyä hyvin niin sais olla tyytyväinen seuraavanakin vuonna.
-
Mainitaas nyt tännekin, jos joku tulevaisuudessa etsii tietoa noiden etu-umpioiden sivuvalojen/huomiovalojen vaihdosta faceliftin umpioihin.
Vasemmalla ei tartte irroittaa mitään jos kädet mahtuu. Vilkun kannan vieressä on valkoinen tappi, sitä kiertämällä vastapäivään ja vetämällä ulos tulee lamppu esille. Oikealla vuorostaan tarttee irttoittaa se pesunesteen täyttöputki (ruuvi ja veto ylöspäin), jonka jälkeen pienestä kolosta saa sen valkoisen tapin sorminsa ja käännettyä myötäpäivään.
Työkaluja tartti vain kuusiokoloavaimen ruuvia varten ja kirkkaan päivän/taskulampun tähystämiseen, jotta sai ne valojen kannat paikalleen. Oikealla tosin ei riittänyt niin lykkäsin auton valot päälle ja tähystin sen avulla. Pienet kädet auttaa ja varmaan jotkut pitkät ja kapeat pihdit olisi ollut ihan poikaa...
-
Lainataanpa tätä kun valoihin liittyy.
Onko noissa umpioissa ohjaamon säädön lisäksi jotain manuaalisäätöä ajovalojen korkeudelle? Auton entinen omistaja oli polttimot laittanu ihan miten päin sattuu, nyt on uudet sisässä ja oikein laitettuina, mutta edelleen tuntuu kuskin puolen valo näyttävän liian ylös kun vilkkuu edellä ajavan puskurissa jatkuvasti ja täten on ikävä tietysti myös vastaan ajajille.
-
Lainataanpa tätä kun valoihin liittyy.
Onko noissa umpioissa ohjaamon säädön lisäksi jotain manuaalisäätöä ajovalojen korkeudelle? Auton entinen omistaja oli polttimot laittanu ihan miten päin sattuu, nyt on uudet sisässä ja oikein laitettuina, mutta edelleen tuntuu kuskin puolen valo näyttävän liian ylös kun vilkkuu edellä ajavan puskurissa jatkuvasti ja täten on ikävä tietysti myös vastaan ajajille.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10419.msg195787#msg195787
-
Näinpä. Malliesimerkki miten tulee käyttää hakua ennen kuin postailee. Kiitos.