Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kalkatin - 24.07.2011, 16:47:31
-
Moiro
mistähän hakisi vielä vikaa autoon vaihdettu molemmat vetarit suoraan volvolta etupään puslat jarrut iskarit hiluineen navat 3 eri renkaat kokeiltu myös raidetangon sisä/ulkopäät laitettu. ja ei kun täristää.Myös moottorin tuki kumia uusittu.Tärinä alkaa tuosta 60 vauhista ja jatkuu niin kauan kun vaan polkee menemään.Auto on 2.4d v70 -03 ajettu 260000km alkaa olemaan epä toivoa poljenko auton suohon vai vieläkö olis jotain? >:(
-
Moiro
mistähän hakisi vielä vikaa autoon vaihdettu molemmat vetarit suoraan volvolta etupään puslat jarrut iskarit hiluineen navat 3 eri renkaat kokeiltu myös raidetangon sisä/ulkopäät laitettu. ja ei kun täristää.Myös moottorin tuki kumia uusittu.Tärinä alkaa tuosta 60 vauhista ja jatkuu niin kauan kun vaan polkee menemään.Auto on 2.4d v70 -03 ajettu 260000km alkaa olemaan epä toivoa poljenko auton suohon vai vieläkö olis jotain? >:(
Taitaa se pieni täristys kuulua Volvoissa ihan ominaisuuksiin, ainakin jos renkaat on 17"+
Itselläni tollasta tärinää aiheutti moottorin ylätuen pienempi pusla. Se tosin vaihdettiin isomman puslan kanssa samaan aikaan, mutta ei tolla isomman puslan vaihdolla ollut aikaisemminkaan mitään vaikutusta tärinään.
-
Mikä ominaisuus on semmonen että rupeaa täristämään normaalia isommalla rengastuksella? Ei kyllä johdu renkaista ainakaan.
Varsinki kun 3 paria erilaisia renkaita jo on kokeillut.
-
Tuleeko tärinä kaikilla teillä? Täällä päin moni uusikaan asfaltti ei ole tasainen. Itekkin luulin että autossa vikaa. Sitten kävin tasaisella tiellä niin tärinät loppu.
-
Mikä ominaisuus on semmonen että rupeaa täristämään normaalia isommalla rengastuksella? Ei kyllä johdu renkaista ainakaan.
Varsinki kun 3 paria erilaisia renkaita jo on kokeillut.
Suurempi vanne on herkempi tärinälle ja tarkempi tasapainotukselle. Volvot on herkkiä oikeelle tasapainotukselle.
Millasia vanteita aloittajalla on kokeiltu? Tarvike/alkuperäinen? Jos tarvike niin tarkista soviterenkaat, ne ei saa olla väljät.
-
Moi
Vanteet kaikki ollut volvon alkuperäisiä 2 15 tuumaiset ja yhdet 17 tuumaiset.Tärinä tulee kaiken laisilla teillä.Täytynee vielä lainata pyörät jostain volvosta joka ei täristele.Sillä ainakin saa suljettua nuo renkaat pois laskuista ainakin varmasti. :-\
-
ja ei muuten tärinä johdo vanteista, oli prkl kyseessä vaikka 20" vanne, jos ne on suorat ja ehjät renkaat päällä!!! Se on fakta! Ihan turhaan mollaatte isoja kiekkoja kun saatte olla vain perheen isiä jotka -ajatelle 15-16" kiekoilla... Itella on 18" KIINA pyörillä, (tällä hetkellä alla) ja vanteet 70% vuodesta hiekan peitossa ja EI TÄRISTÄ!!! Ajatte volvolla, muistakaa se! Ei mikään riisi kippo!!! Kunnioitusta hieman!!! Isot vanteet voi paukuttaa/olla pinta kovat, mutta ei ne täritämään ala, jos vanteet on tasapainossa 100% ja suorat...! jos osat ja nivelet ym on kunnossa, ja autossa ei pitäisi olla enää mitään, suuntaisin katseen ehken venteisiin ja niiden suoruuteen ja että ne varmasti on tasapainoitettu oikein...
-
ja ei muuten tärinä johdo vanteista, oli prkl kyseessä vaikka 20" vanne, jos ne on suorat ja ehjät renkaat päällä!!! Se on fakta! Ihan turhaan mollaatte isoja kiekkoja kun saatte olla vain perheen isiä jotka -ajatelle 15-16" kiekoilla... Itella on 18" KIINA pyörillä, (tällä hetkellä alla) ja vanteet 70% vuodesta hiekan peitossa ja EI TÄRISTÄ!!! Ajatte volvolla, muistakaa se! Ei mikään riisi kippo!!! Kunnioitusta hieman!!! Isot vanteet voi paukuttaa/olla pinta kovat, mutta ei ne täritämään ala, jos vanteet on tasapainossa 100% ja suorat...! jos osat ja nivelet ym on kunnossa, ja autossa ei pitäisi olla enää mitään, suuntaisin katseen ehken venteisiin ja niiden suoruuteen ja että ne varmasti on tasapainoitettu oikein...
No mulla kun on vaan 17" ja Nokian kumeilla. :-[
Tässä ei nyt kauheesti ole aloittelijalle apuja mutta Koska Catalust tuntuu olevan rengasalan ammattilainen niin korostin tuohon tuon pointin mistä saattaa olla apua aloittajalle.
Vanteen koosta ja sen merkityksestä että, Catalust kokeilee joskus omilla 18" ja 15" vanteilla laittaa tasapainotettuun vanteeseen väärään paikkaan 5g-10g:n paino ja katsoo onko se ero edelleen sama. Eli tarkoitan että isommissa vanteissa on suurempi "vipuvarsi". Asia ei siltikään ole noin mustavalkoinen. Isompi vanne vaan on herkempi tärinälle kuin pappa pyörät.
Joten ei vaahdota vanteen koosta vaan jostakin muusta mistä on apua. :)
-
mutta sisältö oli minun kohdalla tärkein... ...MONI rengasliike ei tasapainoita vanteita kuin KERRAN, eli sen jälkeen kun he ovat asentaneet vanteisiin painot, ne eivät tee "varmistus" ajoa uudelleen tasapainoituskoneella...
-
mutta sisältö oli minun kohdalla tärkein... ...MONI rengasliike ei tasapainoita vanteita kuin KERRAN, eli sen jälkeen kun he ovat asentaneet vanteisiin painot, ne eivät tee "varmistus" ajoa uudelleen tasapainoituskoneella...
Eipä tee ei. :-\
-
ja ei muuten tärinä johdo vanteista, oli prkl kyseessä vaikka 20" vanne, jos ne on suorat ja ehjät renkaat päällä!!!
ja vielä asettuvat napaan juuri kohdalleen. Itselläni oli hetken 19 tuumaisissa vääränlainen soviterengas. Hetken pysyi aina renkaanvaihdon jälkeen tärina aisoissa, mutta aina palasi hiljalleen. Ratkesi sillä kun sain Volvon napaan sorvatut renkulat. Yleismalliset eivät vain pysyneet paikoillaan pidemmän päälle.
Aloittajallahan ei varmaan tästä ole kyse, jos vanteiden keskireikä on kerran 65,1 ja vastapuoli on putsattu vaikka hiekkapaperilla töhnistä.
-
Onko tärinä riippuvainen pelkästään ajoneuvon nopeudesta? Vaihteella tai millään muullakaan (veto, moot jarrutus)ei ole merkistystä?
Tällöin voisi olettaa, että tärinän lähde voi olla vain jokin vapaasti pyörivä massa. Kumi, vanne, jarrulevy, napa jnejnejne. Siitä sit vaikka järjestyksessä etsimään vian syytä...
-
Onko tärinä riippuvainen pelkästään ajoneuvon nopeudesta? Vaihteella tai millään muullakaan (veto, moot jarrutus)ei ole merkistystä?
Tällöin voisi olettaa, että tärinän lähde voi olla vain jokin vapaasti pyörivä massa. Kumi, vanne, jarrulevy, napa jnejnejne. Siitä sit vaikka järjestyksessä etsimään vian syytä...
Moi
Jep pelkästään nopeudesta ei muutu vedättäessä kokeiltu myös alamäessä että auto sammutettu ja vapaalla rullaten sama tutina tulee.Täytyy yrittää keritä kumi pajalle jotta katsoisivat nuo minun renkaat läpi vielä kertaalleen. ???
-
Mites iskarin yläpäät?? Itsellä vaihdettiin ja rauhoittui kummasti etupään elämä. Tosin ongelma oli ovela tutina töyssyistä ja hidasteista ajettaessa.
Ohjausakselin laakeri hajalla tai tehostin??
Toinen vaihtoehto voisi olla pyöränlaakerit huonossa hapessa.
-
Moi
Jep pelkästään nopeudesta ei muutu vedättäessä kokeiltu myös alamäessä että auto sammutettu ja vapaalla rullaten sama tutina tulee.Täytyy yrittää keritä kumi pajalle jotta katsoisivat nuo minun renkaat läpi vielä kertaalleen. ???
Saattaahan se olla et on tasapainotettu persiilleen. Hommasin keväällä uudet kiinakumit alle ja eipä sattunu tasapainotus kohilleen eka kerralla,täristi ihan simona. Noh takasin liikkeeseen ja uusi tasapainotus ja johan loppu tärinät. Ja jälkitasapainotushan ei tietysti enää kustantanut mitään. Ja kysessä 235/18" koko.
-
Mites iskarin yläpäät?? Itsellä vaihdettiin ja rauhoittui kummasti etupään elämä. Tosin ongelma oli ovela tutina töyssyistä ja hidasteista ajettaessa.
Ohjausakselin laakeri hajalla tai tehostin??
Toinen vaihtoehto voisi olla pyöränlaakerit huonossa hapessa.
Iskarien yläpäät laitettu noin 3kk sitten uusiksi samalla kun etuiskarit.Etu navat vaihdettu myös ilmenisiköhän tuo tehostin vika muuten kun tärinänä?
-
Mites vetoakselin vaimennus kumi/ sen kunto?
-
Mites vetoakselin vaimennus kumi/ sen kunto
Moi
Molemmat akselit vaihdettu volvon vaihto akseleihin.Mielestäni tuossa manuaalissa ei ole vaimennus kumeja.Ainakaan en huomannut sellaisia. ???
-
Mites vetoakselin vaimennus kumi/ sen kunto
Moi
Molemmat akselit vaihdettu volvon vaihto akseleihin.Mielestäni tuossa manuaalissa ei ole vaimennus kumeja.Ainakaan en huomannut sellaisia. ???
minunmielestä vänkärin puolella AINAKIN pitäisi olla?? Ei se nyt laatikosta voi olla kiinni?? :o
-
minunmielestä vänkärin puolella AINAKIN pitäisi olla?? Ei se nyt laatikosta voi olla kiinni?? :o
Moi
Minä olen sitä mieltä että ei ole voisiko joku vahvistaa onko vai ei jos on niin sitten se on hukkunut tuosta minun autosta :o
-
Itellä -03 V70 2.5T ajettu 190tkm automaatti.. Ja nyt siihen ilmennyt myös että kiihdyttäessä auto ravistaa ihan hulluna ja samoten noin 80-100 vauhdissa.. Se ei tee sitä aina, mutta epäilen vahvasti sisentä vetaria!! Alla on 18"uudet pallot, mutta ne on kyllä suorat ja kummit uudet. On vaan kivan hintanen remontti tulos jos tosiaan se on syynä, auto ostettu kk sitten liikkeestä ja liikkeellä 3kk:den takuu, mutta yllätys ei korvaa kun moottori ja laatikkoviat..
-
Ompa yllättävää jos ovat sanoneet noita vain takuun koskevan, molemmat aika kalliita. No, kukin tavallaan. ::)
Nyt tutkisin vetonivelet ja alustan niveliä tapauksessas.
-
Itellä -03 V70 2.5T ajettu 190tkm automaatti.. Ja nyt siihen ilmennyt myös että kiihdyttäessä auto ravistaa ihan hulluna ja samoten noin 80-100 vauhdissa.. Se ei tee sitä aina, mutta epäilen vahvasti sisentä vetaria!! Alla on 18"uudet pallot, mutta ne on kyllä suorat ja kummit uudet. On vaan kivan hintanen remontti tulos jos tosiaan se on syynä, auto ostettu kk sitten liikkeestä ja liikkeellä 3kk:den takuu, mutta yllätys ei korvaa kun moottori ja laatikkoviat..
Moi
Kyllähän nuo kannattaa tutkia nuo vetoakselit löytyisikö väljää.Oletko kysynyt liikkeestä jos tulisivat edes hieman vastaan jos kyse akseleista?Minulla oli tukivarsien puslat loppu niin liike suostu imaksamaan remontin.Vasen vetoakseli muistaakseni 540e ja oikea 570e :'(siihen vaihto työ päälle jos ei itse tee
-
Joo auto on nyt tutun korjaajan luona ja katsoo onko vika missä, epäili heti sitä sisentä päätä ja soitin autoliikkeeseen niin eivät tuu vastaan.. Tiedän justii että jos on vetarista kyse niin lykätty niin täyteen vaseliinia ettei ostaja huomaa heti mitään, tai sitten vain on erittäin huonoa tuuria mulla! :/ Ei meinaan oo täristäny tässä kun vasta viikon verran!! Mutta pakkohan se korjaus on teettää mitä sieltä ikää nyt vastaan tulee!! Autoliike kävi katsastamassakin auton sinä päivänä kun kaupat tehtiin!!
-
Kyllä liikkeen kuuluis ottaa vähän enemmän kantaa asiaan.
Mulla oli molemmat alapallonivelet väljiä ja liike maksoi toisen varren, kaupoista oli n. 1,5 kk ja syöttöpumpun hihna meni poikki, maksoi kaikki. Liikkeissä on eroja.
Tässä tapauksessa voi olla parempi että otat omasta pussista koska liike ostaa sulle halvimmat mahdolliset.
Ja jos remontin hinta nousee mielestäs liian kovaksi niin kaupan voi kyllä purkaa.
Tappelemaan ei kannata alkaa.
-
vika löyty.... se sisempi vetari ja myös hammastanko vuotaa..... voi ristus.........
-
Itellä oli älyttömän kovaa tärinää varsinkin ohituskiihdytyksissä. Epäilin vetaria ja käytin liikkeessä. Välystä oli ihan pikkuisen mutta ei vaikuta tärinään. Renkaat tasapainoitettiin uudestaan jolla tärinä lähti. Eli volvo on kyllä aika herkkä tuolle ainakin. Kannattaa tarkistuttaa.
-
vika löyty.... se sisempi vetari ja myös hammastanko vuotaa..... voi ristus.........
Vaikka autolla olisi ns. vaihtoautotakuu, niin kyllä käytettyjen kanssa kuluttajansuoja on yleensä vahvempi tekijä. Mikäli auto on huolellisesti tarkistettu ennen ostoa, eikä koeajolla ole ongelmaa havaittu, pitäisi liikkeen tulla vastaan. "Huolellinen tarkistus" ei noin keskimäärin tarkoita auton purkamista. Pelkkä kuluttajaviraston maininta voi muuttaa liikkeen ajatuksia. Toki sitten jos lähtee ajamaan asiaa tuota kautta, saa varautua pitkään savottaan (ratkaisusuosituksen saamiseksi).
Toki tapauskohtaisiahan nämä ovat ja auton ikäkin aina vaikuttaa.
Itselleni on aina tullut liike vastaan (yleensä ottaneet heidän piikkiinsä täysin), jos autoissa on jotain ilmennyt pian ostamisen jälkeen. Ei ole edes yritetty laittaa hanttiin. Tosin olen yleensä ehdottanut liikkeelle kohtuuhintaista korjaustapaa (viimeksi nelivedon kulmavaihteen holkin uusinta koko kulmavaihteen uusinnan sijaan = jokunen satanen vs. pari tonnia).
-
No autolla käytiin ajamas ainakin puolentunnin lenkki kunnolla ajaen, ja mitään ei silloin havaittu!! Ja tosiaan kolmisen viikkoa oston jälkeen alkoi täristämään, ja tuo hammastankohommakin on erittäin mukavan hintainen!!!
-
anu84, kysy eri autovaraosaliikkeistä hintaa hammastankomötikälle,hinnoissa suuria eroja tonnin kieppeillä kumminkin liikutaan ja vanha menee vaihossa,Työ kestää 4-8 tuntia. Kyllä tuo tiivisteen vuotamisen korjaus ottaa pattiin, noin 1400e kaikkineen s80:iin ainakin.
-
Kyllä kannattaa ottaa yhteyttä kuluttujasuojaneuvontaa ja sieltä saadun lausunnon kanssa uudestaan yhteys myyjäliikkeeseen. Kyllä vanhassakin autossa on myyjäliikkeellä vastuu vioista, joita ostaja ei voi koeajossa tai muutenkaan silmämääräisesti löytää.
Vuotavahammastanko voi olla vaikea saada menemään takuuseen, jos ei suorastaan ole yhtäkkiä korkannu jostain, mut hajonnut vetari pitäis mennä liikkeen piikkiin vähintäänkin osittain. Jotkut vanhojen autojen myyjät käyttävät tätä 50/50 sopimista kuluvissa osissa, joka tietysti on hyväksyttävissä sillä asiakas saa käytetyn kulutusosan tilalle ihan uuden.
-
Lisää vikaa.. Remminkiristäjä kahanuuttaa.. kyllä alkaa vikaa löytyä!! Mutta.. Kai nämä on mukisematta maksettava, kun auto on muuten sellainen mitä ollaan etsitty varusteiltaan ja teholtaan yms! Mutta ottaa päähän ihan helvetisti!!
-
Lisää vikaa.. Remminkiristäjä kahanuuttaa.. kyllä alkaa vikaa löytyä!! Mutta.. Kai nämä on mukisematta maksettava, kun auto on muuten sellainen mitä ollaan etsitty varusteiltaan ja teholtaan yms! Mutta ottaa päähän ihan helvetisti!!
Remminkiristäjä laskettanee kuluvaksi huolto-osaksi eikä näin ollen oikein voi kuulua takuiden piiriin. Ellei ihan hiljattain ole vaihdettu.
Mutta noi vetarijutut on sellaisia, että liikkeen on kuluttajasuojan nojalla pikku pakko tulla vastaan tai sitten mennään kaupan purkuun.
-
Joo ja lisää vikaa.. Ilmastoinnin kompura hajalla!!! 500€!!
-
Moi
Se olisi käyty kaikki uudelleen läpi renkaat testattu napojen/levyjen heitot mitattu puslat tutkitu iskarit yläpäineen.Missään ei vikaa tärinä jatkuu!Mahtaisikohan tuo surullisen kuuluisa kaksoismassa vauhtipyörä tehdä tuollaista?Autolla ajettu kuitenkin jo 260000 :-\Auto on 2.4d -03 v70
-
kaksoismassa pitäisi täristä paikallaan olessaakin kun antaa kierroksia jos siinä vika.
minulla oli 267tkm ajettu ei muuta ongelmia kuin piti ääntä, pari kertaa taisi vähän luistaa ainakin kierrokset nousi oudosti kiihdytyksessä. osat on nyt vaihdettu vanhassa kytkin levyssä oli reilusti kulutuspintaa.
lisäys: kirjoitit aikaisemmin että vapaalla rulatessaan täristää, auraus kulmat on säädetty?
-
moi
Mielestäni tuntuu kytkimeen sellainen jumputus jos joutuu hieman luistattamaan.Mistä hommasit osat ja paljonko kustansi ::)
-
1000,- kaikki kytkimeen liityvät osat, varaosa.fi. työ ei mitään kun tein itse.
vaihdoin samalla takapään stefan se makso jotain 70,- Volvolta.
-
Joo ja lisää vikaa.. Ilmastoinnin kompura hajalla!!! 500€!!
Tuntuu että sinua on kusetettu oikein olan takaa kun tollasen huoltamattoman romun myivät, ja ilmeisesti paikkasivat ongelmia piiloon kaikenmaailman virityksillä...
-
Mahtaako anu84:n autossa pitää mittari paikkansa?Tuntuu olevan sellaisia vikoja mitä voisi olla vasta 200tkm myöhemmin..
-
Moi
Se olisi käyty kaikki uudelleen läpi renkaat testattu napojen/levyjen heitot mitattu puslat tutkitu iskarit yläpäineen.Missään ei vikaa tärinä jatkuu!Mahtaisikohan tuo surullisen kuuluisa kaksoismassa vauhtipyörä tehdä tuollaista?Autolla ajettu kuitenkin jo 260000 :-\Auto on 2.4d -03 v70
[/quote
Taitaa olla niin että massapyörän voi rajata pois tärinän aiheuttajana sillä auto tärisee moottori sammuksissakin kun laskee mäkiä vapaalla kokeilin eilen ???
-
Olisko noilla iskarin asennuskulmilla mitään merkitystä? Yläpäässähän on pieni säätövara. Onko esim: Miksulla tietoa, mikä on Volvon ohjeistus etupään iskareita vaihdettaessa yläpään asennuskohta?
-
Edelliseen ei tullut vastauksia, joten kysytään lisää: Entäs sitten etummaisen kallistusvakaajan kiinnikekohdat/kumit? Vaikuttaako niiden välys täristämiseen? Voiko kokeilla, esim: ottamalla molempien puolien koiranluiden alapäät irti ja tehdä testiajo ilman vakaajaa?
-
Olisko noilla iskarin asennuskulmilla mitään merkitystä? Yläpäässähän on pieni säätövara. Onko esim: Miksulla tietoa, mikä on Volvon ohjeistus etupään iskareita vaihdettaessa yläpään asennuskohta?
siis meinaat sitä mihin napa kiinnitetään tolpan alapäähän?
jos niin kyllä on merkitystä
sillähän säädetään camber kulmaa (renkaan pystykallistumaa)
joka taas vaikuttaa varmasti ajo-ominaisuuksiin / auton käyttäytymiseen..
-
Oli vähän huonosti kirjoitettu kysymys..en tarkoita tolpan alapään kiinnitystä, josta säädetään, kuten sanoit camber kulmaa. Tarkoitan iskaritolpan yläpään kiinnitystä, sillä siellähän on pieni säätövara iskarin kallistuskulmalle. Kärjistettynä: onko iskaripaketti/tolppa pystysuorassa renkaaseen nähden, vai makaako hieman sisälle(koneeseen) päin. Eli onko tällä iskaritolpan asennuskulmalla merkitystä renkaiden pystysuunnassa olevaan täristykseen. Mulla samat oireet, kuin ketjun aloittajalla ja kaikki muut vaihdettu, paitsi poikittainen kallistuksen vakaaja.
-
Ei ainakaan kasipätkässä vaikuttanu. Omassa oli aikoinaan aivan loppu noi yläpäät, toiselta puolelta oli se holkkikin jo kadonnut ja kumista oli vain riekaleet jäljellä. Silti autossa ei tuntunut muuta kuin suurta vetelyä kiihdytyksissä. Ei minkäänlaista tärinää...
-
Tuossa anun tapauksessa autoliike on kyllä viilannut "takuun" kanssa linssiin urakalla.. Sen autokaupan vastuu myymästään on 6kk riippumatta mistää ja sitä ei kauppias voi kiistää. Varsinkin kun viat ilmestyvät noin pikaisesti kauppojen jälkeen mahdollisesti aika vähän ajon jälkeen menee korjaukset joiltain osin kokonaan tai vähintään suurilta osin liikkeen piikkiin.
-
No ainakin ne vetarit pitäisi mennä kun kuluttajansuojalaissahan minusta lukee että se 3kk takuu koskee myös voimansiirtoa. Ilmastoinnin kompurat yms. voi ollakkin sitten hankalampi homma.