Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vainols - 19.04.2016, 20:02:53
-
Elikkäs otsikon autossa semmoista vikaa että tyhjäkäynti on aikalailla aina melkoisen aaltoilevaa ja joskus yhtäkkiä vain sammuu, tästä ei ole aiheutunut minkäänlaista vikakoodia tai valoa.
Autoon olen vaihtanut tulpat, tarkistanut jakajan kannen ja pyörijän eikä niissäkään näkynyt mitään vikaa, kaikki alipaineletkut on vaihdettu uusiin myös. Bypassin kalvo on ehjä eikä vuoda
Ahtopaineet seilailee vähän myös eli ensin käy siellä missä pitää mutta sitten laskee ja pikkuhiljaa nousee kierrosten mukaan taas melkein normaaliin. Tämä seilailu sytyttää vikavalon ja koodiksi näyttäisi ahtopaineensäätöventtiiliä.
Itseltä alkaa ideat vähän olemaan lopussa, eli neuvot ois tarpeen
-
Moro!
Tämähän on vielä mekaanisella kaasuläpällä.
Putsaa se ja sitten se "tyhjäkäyntimoottori" tai lisäilmaventtiili. Musta mötikkä siinä kaasuvaijerin edessä konehuoneessa. Siihen tulee letku ilmanputsarista.
Mikäli solenoidi jumittaa kone voi sammua kun ei saa ilmaa tyhjäkäynnillä kaasuläpän ollessa kiinni.
Jos kaasuläppä jumittaa karstan takia on tyhjäkäynti aaltoilevaa helposti kun vuotaa ohi.
-
Joo niin on mekaanisella
Sen oon käyttänyt myös irti ja ainakin se venttiiliosa tuntuisi liikkuvan siellä tosi helposti, samalla ruutasin sinne puhdistusainetta myös.
Pitääpäs tuo kaasuläppä putsata seuraavaksi.
-
Imuvuodolle lähtisin liputtamaan, vaikka sanoitkin topikissasi että letkut käyty läpi.
Niin kävin aikoinaan minäkin, mutta silti vasta toisella / kolmannella kerralla löytynyt vuotoa. :D
-
Täytyy ruveta tosisaan katteleen ne sit läpi :D jospa sieltä jostain vika löytys :D
-
Katso imusarjan päädystä huohotukseen liittyvä kumimutka. Näkyy kun lampulla katsoo sinne tehostimen säiliön ja imusarjan väliin.
Vaikkakin sanoit käyneesi letkut läpi.
Tuo on sellainen joka tämän ikäisessä on melko varmasti rikki ellei ole uusittu.
-
Ilmamassamittarin signaalin mittaus kannattaa tehdä.
-
Katso imusarjan päädystä huohotukseen liittyvä kumimutka. Näkyy kun lampulla katsoo sinne tehostimen säiliön ja imusarjan väliin.
Vaikkakin sanoit käyneesi letkut läpi.
Tuo on sellainen joka tämän ikäisessä on melko varmasti rikki ellei ole uusittu.
Tämä letku oli aika tuoreen näköinen ja ehjä kun sen tarkistelin, ilmamassamittarin signaali on mitattu ja silloin ainakin tuli ihan oikeita arvoja.
-
Mulla teki tota viallinen ilmamassa.
-
Letkujen vaihdolla ei ollut vaikutusta, tyhjäkäynti humpailee edelleen ja sammuiluakin on ilmennyt useemmin, auto sammuu aina kuin avaimesta kääntäis vaikka mitään ei tee.
Pitää seuraavaksi varmaan sitte mittailla tuo immu uusiksi
-
ilmansuodattimelta lähtevä imuletku monesti murtuu alapuolelta.. ainakin vapareissa tekee tuota. käyttää käsissä ja käännellä ja väännellä sitä.
-
Koodit lukaistu uudestaan ja nyt vasta antaa koodia ilmamassamittarille, eli eiköhän se vika siitä löydy.
Imuletkunkin tsekkasin ja ehjä oli.
-
Koodit lukaistu uudestaan ja nyt vasta antaa koodia ilmamassamittarille, eli eiköhän se vika siitä löydy.
Imuletkunkin tsekkasin ja ehjä oli.
Oisit uskonu ;)
-
Olihan se yks suuri mahdollinen syy, sillä vaan en sitä ensimmäisenä vaihtanut kun ei tosiaan aiemmin antanut koodia siitä ja autocomin realiaikaiset arvot näyttivät sellaisia lukemia mitä piti ja halusin tietenkin sulkea muut mahdollisuudet ensin pois :D
edit:
Ilmamassamittari vaihdettu ja nyt tuntuis autokin toimivan niinkuin pitää. Ahtojen seilailukin väheni