Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: ananias - 21.04.2016, 19:39:32

Otsikko: B16F pakosarja
Kirjoitti: ananias - 21.04.2016, 19:39:32
Mitä kaikkee joutuu purkamaan, jos vaihtaa pakosarjalta katin liitokselle?. Imusrjakin lahtee vissiin mukana, eli pakosarja ja etuputki. Lähinnä että minkäverran joutuu putkia irrotta imusarjan mukana? Tartteeko polttoaineen paine purkaa ja missä on bensapumpun rele tai sulake?
Otsikko: Vs: B16F pakosarja
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 21.04.2016, 19:54:15
Samoilla pulteilla taitaa olla pako/imusarja kiinni. Bensapaineethan saa pois kun löysää bensakiskolle tulevan liittimen ja sulakkeita ei tarvitse irroitella, riittää että ottaa akun navan irti. Imusarjasta pitää ottaa ilmasuodattimelta kaasuläpälle tuleva letku ja kaikki alipaineletkut irti. Kaasuläppäkotelossa taisi vielä olla vesikierto ?

onhan se pakosarjalta katille menevä etuputkikin erikseen irroitettavissa, jos pakosarja on ehjä...vai miksi sitä ollaan tässä purkamassa ?
Otsikko: Vs: B16F pakosarja
Kirjoitti: ananias - 24.04.2016, 09:32:17
Imu-ja pakosarjan tiivisteessä on myös peltinen tiiviste. Kummalle puolelle se tulee? Huomasin sen vasta kun
otin sarjan irti kannesta, moottorin vai itse sarjan puolelle?
Otsikko: Vs: B16F pakosarja
Kirjoitti: Ristus - 24.04.2016, 11:45:50
ei varmaa tietoa mutta sarjan puolelle se taisi kuulua.
Otsikko: Vs: B16F pakosarja
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.04.2016, 19:02:28
Mitä peltitiivistettä tässä tarkoitetaan ?...sama tiivistehän se on kummallekin kannen/sarjan välissä. Imusarjassa on välissä yksi tiiviste, mutta ei sitäkään oikein pysty mihinkään muualle laittamaan.
Otsikko: Vs: B16F pakosarja
Kirjoitti: Ristus - 24.04.2016, 19:36:52
Mitä peltitiivistettä tässä tarkoitetaan ?...sama tiivistehän se on kummallekin kannen/sarjan välissä. Imusarjassa on välissä yksi tiiviste, mutta ei sitäkään oikein pysty mihinkään muualle laittamaan.
Mulla oli kun purin B18U koneen niin siinä semmonen ohut pelti tiiviste vielä sen pakeliitti tiivisteen lisäksi, lienee tässä kyse samasta... ellei puhuta siitä valurauta sarjan jatkoputken tiivisteestä joka on siinä "downpipessä"
Otsikko: Vs: B16F pakosarja
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.04.2016, 20:24:36
Itse olen purkanut B18FT:stä imu/pakosarjan irti ja ollut myös B18U:ta remontoimassa. B18FT:ssä ei ainakaan ollut kuin 1 tiiviste kannen ja sarjan välissä. Löytyy myös purkuauton B16F ja muistaakseni siinäkin taisi olla 1 tiiviste kannessa/sarjassa...

Tuokin B18U oli valurautasarjalla ja niissähän on se pyöreä tiiviste etuputken ja pakosarjan laipan välissä
Otsikko: Vs: B16F pakosarja
Kirjoitti: ananias - 25.04.2016, 20:32:42
Tarkoitin että, siinä entisessä tiivisteessä oli toinen puoli, joka tuli pakosarjaan päin, niin peltinen. Ei siinä ollut kahta
tiivistettä. En tiedä minkä valmistajan tekemä, mutta uusi tiiviste oli paljon ohuempi. Pakoputki vuosi sieltä haitarin
välistä, vai mikä joustoliitos se on, ja tiivisteestä. Laitoin uuden pakosarjan ja kaikki uudet tiivisteet pakosarjalta
katille asti. Myös se etuputki täytyi vaihtaa, kun en saanut sitä pois kuin katkaisemalla, siis se laippa ei auennut vaikka lämmitin niitä muttereita. Ja niitähän oli vielä kuusi kpl. Sain osat purkaamolta, kun ovat uutena aika arvokkaita auton ikään ja kuntoon nähden.! Kiitos vielä neuvoista!!